II Forum Dróg Publicznych – Budowa, remont oraz utrzymanie infrastruktury drogowej
9-10 listopada 2022 r. w Bukowinie Tatrzańskiej redakcja „Dróg Publicznych”, „Magazynu Autostrady” oraz czasopisma „Mosty” zorganizowała II edycję Forum Dróg Publicznych „Budowa, remont oraz utrzymanie infrastruktury drogowej”. Wydarzenie swoim zasięgiem obejmowało rejony Polski Południowej.
Patronat honorowy nad wydarzeniem objęli: Marszałek Województwa Dolnośląskiego, Marszałek Województwa Lubelskiego, Marszałek Województwa Podkarpackiego, Marszałek Województwa Śląskiego, Marszałek Województwa Świętokrzyskiego, Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie, Starosta Tatrzański, Instytut Badawczy Dróg i Mostów, Konwent Dyrektorów Zarządów Dróg Wojewódzkich, Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, Krajowa Rada Zarządów Dróg Powiatowych, Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa, Polski Kongres Drogowy, Polskie Stowarzyszenie Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych oraz Polski Związek Pracodawców Budownictwa.
Podczas dwóch dni uczestnicy forum mieli możliwość wysłuchania 15 referatów w trakcie pięciu bloków tematycznych. W ramach wydarzenia jeden z partnerów – firma Heller Consult – zorganizowała grę terenową, która w praktyczny sposób przedstawiła możliwości prowadzenia skutecznej diagnostyki i planowania utrzymania dróg. Do dyspozycji uczestników był również pojazd pomiarowy firmy Roadscanners Central Europe spol. s r.o., który za pomocą georadarów, skanerów laserowych, kamer do wideorejestracji oraz akcelerometru wykonał kompleksowe badanie profilu georadarowego, stanu poboczy oraz wykonał pomiary komfortu jazdy.
Projektowanie i budowa lokalnej infrastruktury. Rozwiązania technologiczne – innowacje i wdrożenia
Jako pierwsza głos zabrała Wiktoria Baranowska (ORLEN Asfalt), która przedstawiła nowoczesne nawierzchnie w ramach programu Innowacyjne Drogi Samorządowe. Następnie Dominik Małasiewicz (Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego) wygłosił referat „Stąpaj po stabilnym gruncie, czyli jak wykorzystać potencjał gruntów spoistych przy użyciu spoiw wapiennych i wapna palonego”. Jako przedostatni wystąpił Łukasz Chady (Pianobeton Wajm), prezentując pianobeton jako niezwykły materiał budowlany. Na koniec Piotr Różycki (Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego) skomentował zastosowanie wybranych kruszyw wapiennych do produkcji betonów mostowych.
Materiały i surowce. Wpływ jakości stosowanych materiałów na trwałość lokalnej infrastruktury
W tej części wydarzenia wygłoszone zostały trzy referaty prezentujące nowe technologie i rozwiązania dla dróg. Uczestnicy mieli możliwość wysłuchania referatu Igora Rutmara (TPA) pt.: „Rozjaśnij swoją drogę – świecąca w ciemnościach ścieżka rowerowa”. Dalej Wojciech Ratowski (MIXBUD) omówił poprawę trwałości infrastruktury drogowej poprzez zastosowanie mrozoodpornych taśm bitumicznych dylatacyjno-uszczelniających produkcji MIXBUD. Następnie Remigiusz Duszyński (Tensar Polska) przedstawił najnowszą generację georusztów do stabilizacji kruszywa Tensar InterAx.
Nawierzchnie drogowe. Przegląd realizacji i technologii
Kolejny blok otworzył Piotr Heinrich (OAT), prezentując nowoczesne technologie napraw i utrzymania nawierzchni betonowych. Następnie głos zabrał Jan Zieliński (Heller Consult), omawiając cyfrową gminę 2022 – zarządzanie drogami krok po kroku. Na koniec pierwszego dnia wystąpił Dawid Żymełka (ADVSerwis/ROADSCANNERS), przybliżając słuchaczom zaawansowane, nieinwazyjne metody badawcze w diagnostyce konstrukcji drogowych.
Aktualne wyzwania zarządcy lokalnej infrastruktury drogowej. Praktyczne rozwiązania i przykłady realizacji
Ostatni zaplanowany blok forum rozpoczął Przemysław Ostrowski (Polskie Stowarzyszenie Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych), wygłaszając referat pt.: „Lider jest tylko jeden!”. Następnie Piotr Wójtowicz (EW Inwest) omówił zwieńczenia przypowierzchniowe studni kanalizacyjnych i wypustów ulicznych. Zostały również przedstawione przyczyny powstawania uszkodzeń oraz warunki zwiększenia trwałości eksploatacyjnej (system TVRT). Następnie Zieliński (Heller Consult) przedstawił posumowanie wyników analizy przeprowadzonej podczas gry terenowej ASPEN. Później Jacek Gryga (Zarząd Dróg Powiatu Krakowskiego, Krajowa Rada Zarządców Dróg Powiatowych) omówił zastosowanie dróg powiatowych. Jako ostatni wystąpił Jan Styliński (Polski Związek Pracodawców Budownictwa), omawiając ekonomiczne aspekty rynku budowlanego. Na koniec moderator sesji Konrad Wyrwas (Polski Związek Pracodawców Budownictwa) poprowadził dyskusję pomiędzy słuchaczami a prelegentami.
Podsumowanie
Po raz kolejny forum okazało się świetną platformą wymiany myśli i doświadczeń także poza salą wykładową. Liczne rozmowy z prelegentami oraz przedstawicielami firm partnerskich odbywały się również podczas przerw i czasu wolnego od prelekcji. Organizatorki serdecznie dziękują uczestnikom za liczne przybycie, a prelegentom i opiekunom sesji za wsparcie merytoryczne. Już dziś serdecznie zapraszamy na przyszłoroczne wydarzenie, które planowane jest na maj 2023 r.
Już teraz dołącz do uczestników kolejnej edycji! Dowiedz się więcej – TUTAJ
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Jan Styliński: Rynek robót drogowych ma szansę utrzymać potencjał wykonawczy polskiego budownictwa
Jan Styliński, Prezes Zarządu Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” omówił wyzwania, z jakimi boryka się sektor budownictwa w Polsce po trudnym roku 2023. Ocenił także spadek inwestycji i wysokie ceny materiałów jako główne wyzwania, zaznaczając konieczność utrzymania programów inwestycyjnych i ha...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Lekki sprzęt zagęszczający
W procesie budowy dróg ubijanie gruntu to kluczowy etap mający na celu zapewnienie stabilności i trwałości konstrukcji drogowej. Istnieje kilka metod zagęszczania gruntu, a jedną z nich jest ubijanie, które może być wykonywane zarówno przy użyciu ubijaków ręcznych, mechanicznych, jak i ubijaków płytowych. Lekki sprzęt zagęszczający stał się nieodłącznym elementem współczesnej budowy dróg, umożliwiając efektywne i ekologiczne wykonywanie prac. Mobilność, elastyczność i szybkość tego sprzętu sp...
Wykorzystanie metody georadarowej na drodze gminnej
W niniejszym artykule przedstawiono bliżej metodę georadarową, którą można sklasyfikować do grupy pomiarów ciągłych i nieniszczących. Oznacza to, że wykorzystanie tej techniki pomiarowej pozwoli na uzyskanie informacji o nawierzchni na całej długości obserwowanego odcinka drogowego bez konieczności jej naruszania i uszkadzania. Identyfikacja układu oraz grubości warstw konstrukcyjnych nawierzchni drogowej jest zadaniem, z którym często mierzą się osoby pracujące w różnych gałęziach drogownict...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Kwestie związane z organizacją i urzędami odpowiedzialnymi za organizację ruchu drogowego są zawarte w ustawie prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzeniu w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem. Wątpliwości w praktyce budzi to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Ogólne zasady dotyczące organizacji ruchu drogowego i kompetencji poszczególnych urzędów w tej kwestii zawiera art. 10 Usta...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Sygnalizacja świetlna w projektach tymczasowej organizacji ruchu
Artykuł dotyczy roli sygnalizacji świetlnej w projektach tymczasowej organizacji ruchu podczas prac drogowych. Opisano w nim proces projektowania organizacji ruchu oraz zwrócono uwagę na kwestię dostosowania sygnalizacji do warunków ruchowych i uzyskania opinii różnych organów przed zatwierdzeniem planu. Autor podkreśla konieczność stosowania sygnalizacji świetlnej na zwężonych odcinkach dróg i omawia miary ruchu oraz kryteria oceny warunków ruchu. Podczas wykonywania projektu organizacji ruc...
Podsumowanie: inwestycje drogowe w 2023 r. i cele na przyszłość
W 2023 r. w Polsce osiągnięto przełomowy moment, przekraczając barierę 5000 km autostrad i dróg ekspresowych. W różnych regionach kraju realizowano znaczące projekty rozbudowy infrastruktury drogowej, zapewniając kierowcom lepszą dostępność i skracając czas podróży. Liczne inwestycje drogowe miały kluczowe znaczenie dla poprawy komunikacji. Jednakże, mimo postępów, pozostało jeszcze wiele wyzwań związanych z procedurami przetargowymi i finansowaniem, co kształtuje plany na bieżący rok. Dolnoś...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
IV Konferencja Drogowo-Kruszywowa
28 lutego ‒ 1 marca 2024 r. w Zakopanem obyła się IV edycja Konferencj...
18. edycja Seminarium Naukowo-Technicznego WROCŁAWSKIE DNI MOSTOWE Obiekty kolejowe
22-24 listopada 2023 r. odbyła się osiemnasta edycja Wrocławskich Dni Mostowych – jednego...
NOVKOL 2023
29 listopada -1 grudnia 2023 r. w Zakopanem odbyła się XXII Ogólnopolska Konferencja Nauk...
IV Forum Dróg Publicznych
28 listopada – 1 grudnia 2023 r. w Bukowinie Tatrzańskiej odbyło się I...