II Forum Dróg Publicznych – Budowa, remont oraz utrzymanie infrastruktury drogowej
9-10 listopada 2022 r. w Bukowinie Tatrzańskiej redakcja „Dróg Publicznych”, „Magazynu Autostrady” oraz czasopisma „Mosty” zorganizowała II edycję Forum Dróg Publicznych „Budowa, remont oraz utrzymanie infrastruktury drogowej”. Wydarzenie swoim zasięgiem obejmowało rejony Polski Południowej.
Patronat honorowy nad wydarzeniem objęli: Marszałek Województwa Dolnośląskiego, Marszałek Województwa Lubelskiego, Marszałek Województwa Podkarpackiego, Marszałek Województwa Śląskiego, Marszałek Województwa Świętokrzyskiego, Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie, Starosta Tatrzański, Instytut Badawczy Dróg i Mostów, Konwent Dyrektorów Zarządów Dróg Wojewódzkich, Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, Krajowa Rada Zarządów Dróg Powiatowych, Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa, Polski Kongres Drogowy, Polskie Stowarzyszenie Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych oraz Polski Związek Pracodawców Budownictwa.
Podczas dwóch dni uczestnicy forum mieli możliwość wysłuchania 15 referatów w trakcie pięciu bloków tematycznych. W ramach wydarzenia jeden z partnerów – firma Heller Consult – zorganizowała grę terenową, która w praktyczny sposób przedstawiła możliwości prowadzenia skutecznej diagnostyki i planowania utrzymania dróg. Do dyspozycji uczestników był również pojazd pomiarowy firmy Roadscanners Central Europe spol. s r.o., który za pomocą georadarów, skanerów laserowych, kamer do wideorejestracji oraz akcelerometru wykonał kompleksowe badanie profilu georadarowego, stanu poboczy oraz wykonał pomiary komfortu jazdy.
Projektowanie i budowa lokalnej infrastruktury. Rozwiązania technologiczne – innowacje i wdrożenia
Jako pierwsza głos zabrała Wiktoria Baranowska (ORLEN Asfalt), która przedstawiła nowoczesne nawierzchnie w ramach programu Innowacyjne Drogi Samorządowe. Następnie Dominik Małasiewicz (Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego) wygłosił referat „Stąpaj po stabilnym gruncie, czyli jak wykorzystać potencjał gruntów spoistych przy użyciu spoiw wapiennych i wapna palonego”. Jako przedostatni wystąpił Łukasz Chady (Pianobeton Wajm), prezentując pianobeton jako niezwykły materiał budowlany. Na koniec Piotr Różycki (Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego) skomentował zastosowanie wybranych kruszyw wapiennych do produkcji betonów mostowych.
Materiały i surowce. Wpływ jakości stosowanych materiałów na trwałość lokalnej infrastruktury
W tej części wydarzenia wygłoszone zostały trzy referaty prezentujące nowe technologie i rozwiązania dla dróg. Uczestnicy mieli możliwość wysłuchania referatu Igora Rutmara (TPA) pt.: „Rozjaśnij swoją drogę – świecąca w ciemnościach ścieżka rowerowa”. Dalej Wojciech Ratowski (MIXBUD) omówił poprawę trwałości infrastruktury drogowej poprzez zastosowanie mrozoodpornych taśm bitumicznych dylatacyjno-uszczelniających produkcji MIXBUD. Następnie Remigiusz Duszyński (Tensar Polska) przedstawił najnowszą generację georusztów do stabilizacji kruszywa Tensar InterAx.
Nawierzchnie drogowe. Przegląd realizacji i technologii
Kolejny blok otworzył Piotr Heinrich (OAT), prezentując nowoczesne technologie napraw i utrzymania nawierzchni betonowych. Następnie głos zabrał Jan Zieliński (Heller Consult), omawiając cyfrową gminę 2022 – zarządzanie drogami krok po kroku. Na koniec pierwszego dnia wystąpił Dawid Żymełka (ADVSerwis/ROADSCANNERS), przybliżając słuchaczom zaawansowane, nieinwazyjne metody badawcze w diagnostyce konstrukcji drogowych.
Aktualne wyzwania zarządcy lokalnej infrastruktury drogowej. Praktyczne rozwiązania i przykłady realizacji
Ostatni zaplanowany blok forum rozpoczął Przemysław Ostrowski (Polskie Stowarzyszenie Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych), wygłaszając referat pt.: „Lider jest tylko jeden!”. Następnie Piotr Wójtowicz (EW Inwest) omówił zwieńczenia przypowierzchniowe studni kanalizacyjnych i wypustów ulicznych. Zostały również przedstawione przyczyny powstawania uszkodzeń oraz warunki zwiększenia trwałości eksploatacyjnej (system TVRT). Następnie Zieliński (Heller Consult) przedstawił posumowanie wyników analizy przeprowadzonej podczas gry terenowej ASPEN. Później Jacek Gryga (Zarząd Dróg Powiatu Krakowskiego, Krajowa Rada Zarządców Dróg Powiatowych) omówił zastosowanie dróg powiatowych. Jako ostatni wystąpił Jan Styliński (Polski Związek Pracodawców Budownictwa), omawiając ekonomiczne aspekty rynku budowlanego. Na koniec moderator sesji Konrad Wyrwas (Polski Związek Pracodawców Budownictwa) poprowadził dyskusję pomiędzy słuchaczami a prelegentami.
Podsumowanie
Po raz kolejny forum okazało się świetną platformą wymiany myśli i doświadczeń także poza salą wykładową. Liczne rozmowy z prelegentami oraz przedstawicielami firm partnerskich odbywały się również podczas przerw i czasu wolnego od prelekcji. Organizatorki serdecznie dziękują uczestnikom za liczne przybycie, a prelegentom i opiekunom sesji za wsparcie merytoryczne. Już dziś serdecznie zapraszamy na przyszłoroczne wydarzenie, które planowane jest na maj 2023 r.
Już teraz dołącz do uczestników kolejnej edycji! Dowiedz się więcej – TUTAJ
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Grzegorz Małasiewicz: Mosty powinny być projektowane z myślą o przyszłych zmianach klimatycznych
Grzegorz Małasiewicz, Dyrektor ds. Hydrotechniki w Budimex SA, w rozmowie z redakcją czasopisma „Mosty” porusza kwestie dot. zagadnień związanych z projektowaniem i budową infrastruktury hydrotechnicznej, szczególnie mostów nad rzekami i kanałami. Rozmowa skupiła się na różnicach między projektowaniem elementów hydrotechnicznych a lądowymi konst...
KPO: wsparcie unijne dla polskiej odbudowy
KPO to strategiczny program przyjęty przez rząd Polski, który ma na celu odbudowę gospodarki oraz zwiększenie jej odporności na wszelkie kryzysy. Program składa się z 55 inwestycji i 55 reform, których celem jest stymulowanie wzrostu gospodarczego, tworzenie miejsc pracy oraz modernizacja i transformacja różnych sektorów gospodarki. Środki na realizację KPO pochodzą głównie z funduszy Unii Europejskiej, które zostały przyznane Polsce w ramach tzw. Planu Odbudowy dla Europy. Polska otrzyma 59,...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Utrzymanie ruchu w kopalni odkrywkowej na podstawie analizy systemu maszynowego koparka-wywrotka
W artykule opisano system koparki-wywrotki powszechnie stosowany w kopalniach odkrywkowych. Autor skupia się na jego strukturze i organizacji na przykładzie kopalni „El Cerrejón” w Kolumbii. Wspomina również o kosztach sprzętu, które mogą być znaczne, oraz omawia kluczowe aspekty techniczne i operacyjne związane z użytkowaniem tych maszyn w górnictwie odkrywkowym. Jednym z najpowszechniej stosowanych systemów maszynowych w górnictwie odkrywkowym jest system maszyny ładujące − dyskretne środki...
Nie święci piaski sieją, czyli badania kruszyw w teorii i praktyce
Artykuł porusza tematykę badań kruszyw z perspektywy praktycznej i teoretycznej. Autor, opierając się na swoich wieloletnich doświadczeniach, wprowadza czytelnika w różnorodne aspekty tego zagadnienia, jednocześnie podkreślając, że celem artykułu nie jest przedstawienie wyników badań, lecz zwrócenie uwagi na niejednoznaczności i wyzwania związane z normami i praktyką w tej dziedzinie. Publikacji na temat badań kruszyw jest mnóstwo, zarówno w literaturze popularnonaukowej, jak i branżowej. Moi...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Posadowienie przepustów i mostów ekologicznych z uwzględnieniem warunków gruntowo-wodnych
Artykuł skupia się na zagadnieniach związanych z właściwym posadowieniem specyficznych konstrukcji inżynierskich, jakimi są przepusty i mosty ekologiczne, m.in. w kontekście zrównoważonego rozwoju. Istotą problemu jest zapewnienie trwałości i bezpieczeństwa posadowienia tych konstrukcji w aspekcie zmieniających się warunków gruntowo-wodnych, które mogą wpływać na ich stabilność i funkcjonalność. Opisywana w artykule tematyka jest niezwykle ważna z uwagi na realizację coraz większej liczby obi...
Posadowienie przepustów i mostów ekologicznych z uwzględnieniem warunków gruntowo-wodnych
Artykuł skupia się na zagadnieniach związanych z właściwym posadowieniem specyficznych konstrukcji inżynierskich, jakimi są przepusty i mosty ekologiczne, m.in. w kontekście zrównoważonego rozwoju. Istotą problemu jest zapewnienie trwałości i bezpieczeństwa posadowienia tych konstrukcji w aspekcie zmieniających się warunków gruntowo-wodnych, które mogą wpływać na ich stabilność i funkcjonalność. Opisywana w artykule tematyka jest niezwykle ważna z uwagi na realizację coraz większej liczby obi...
Diagnostyka nawierzchni. Metodologia badań i technika pomiarowa
Aby sprostać stale rosnącemu obciążeniu oraz zachować wysoką jakość dróg, konieczne jest regularne monitorowanie ich stanu, w tym ocena nośności. Dzięki nowoczesnym metodom pomiarowym, takim jak ugięciomierze typu FWD i TSD, zarządcy dróg mogą dokładnie monitorować nośność nawierzchni, co przekłada się na lepsze zarządzanie infrastrukturą drogową. Nośność nawierzchni, czyli jej zdolność do przenoszenia obciążeń, jest kluczowym wskaźnikiem stanu technicznego drogi. Aby ocenić nośność oraz trwa...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
![](https://drogowo-mostowy.pl/wp-content/uploads/sites/10/2024/06/Konferencja-Naukowo-Techniczna-Konstrukcje-Sprezone-KS2024_1-343x193.jpg)
Konferencja Naukowo-Techniczna Konstrukcje Sprężone KS2024
Konferencja Naukowo-Techniczna Konstrukcje Sprężone KS2024, 13-14 maja 2024, Kraków
![Konferencja „Utrzymanie dróg” 2024](https://drogowo-mostowy.pl/wp-content/uploads/sites/10/2024/06/Konferencja-„Utrzymanie-drog-2024-1-343x193.jpg)
Konferencja „Utrzymanie dróg” 2024
27-29 maja 2024 r. w Jastrzębiej Górze, odbyła się konferencja „Utrzymanie dróg” zorganiz...
![Seminarium Drogowe „Projektowanie, budowa i utrzymanie infrastruktury drogowej”](https://drogowo-mostowy.pl/wp-content/uploads/sites/10/2024/06/Seminarium-Drogowe_7-343x193.jpg)
Seminarium Drogowe „Projektowanie, budowa i utrzymanie infrastruktury drogowej”
16-17 maja 2024 r. w Pokrzywnej odbyła się kolejna edycja Seminarium drogowego „Projektow...
![Mosty Tradycja i Nowoczesność](https://drogowo-mostowy.pl/wp-content/uploads/sites/10/2024/06/Mosty-Tradycja-i-Nowoczesnosc_2-343x193.jpg)
Mosty Tradycja i Nowoczesność
W dniach 16-17 maja 2024 roku gościliśmy na Politechnice Bydgoskiej wybitnych polskich i ...