Energooszczędność w budowie i eksploatacji przenośników taśmowych

Artykuł omawia energooszczędność przenośników taśmowych w górnictwie i ich rosnące znaczenie w kontekście ochrony klimatu i kosztów energii. Opisuje również wpływ różnych źródeł energii na produkcję energii elektrycznej oraz korzyści z zastąpienia pojazdów spalinowych przenośnikami taśmowymi. Autor podkreśla potrzebę efektywnego zużycia energii w górnictwie i jego związek z polityką energetyczną Unii Europejskiej.

Ochrona globalnego klimatu i rosnące koszty energii są głównymi czynnikami zachęcającymi do inwestycji mających na celu poprawę efektywności zużycia energii. Wyróżniają się tu energooszczędne górnicze przenośniki taśmowe, z uwagi na ich bardzo szerokie zastosowanie do transportu materiałów sypkich w górnictwie podziemnym i odkrywkowym oraz w powierzchniowym transporcie urobku na dalekie odległości.

Rozwój światowego zużycia energii pierwotnej od 1950 do 2006 roku oraz perspektywicznie do roku 2030 podają wykresy na rys. 1.

Węgiel i ropa naftowa znajdują się na czele zużycia energii pierwotnej. Przypuszczalnie po roku 2030 węgiel wysunie się na pierwsze miejsce (wg wielu ekspertów), a to z uwagi na potrzeby stale rosnącej produkcji stali i wytwarzania energii elektrycznej. Zmiany, jakie zaszły w wykorzystaniu różnych źródeł energii do produkcji energii elektrycznej w ciągu 34 lat (1973-2007), podano w tab. 1.

KRU_4_23_Michal_Stawowiak_ENERGOOSZCZEDNOSC_PRZENOSNIKi_TASMOWE_TAB_1Tab. 1. Światowa produkcja energii elektrycznej [1]

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Grzegorz Małasiewicz: Mosty powinny być projektowane z myślą o przyszłych zmianach klimatycznych

Grzegorz Małasiewicz, Dyrektor ds. Hydrotechniki w Budimex SA, w rozmowie z redakcją czasopisma „Mosty” porusza kwestie dot. zagadnień związanych z projektowaniem i budową infrastruktury hydrotechnicznej, szczególnie mostów nad rzekami i kanałami. Rozmowa skupiła się na różnicach między projektowaniem elementów hydrotechnicznych a lądowymi konst...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.