Trwałość betonu barwionego

Bardzo dynamiczny rozwój technologii betonu, łatwość oraz wszechstronność kształtowania właściwości zarówno mieszanki betonowej, jak i stwardniałego betonu spowodowały jego szerokie wykorzystanie w kreowaniu otaczającego nas krajobrazu. Dodatkowa atrakcyjność tego materiału wynika z możliwości uzyskania dowolnej kolorystki poprzez zastosowanie pigmentów. Dzięki temu beton stał się tanią alternatywą dla drogich materiałów budowlanych, takich jak chociażby naturalny kamień. Biorąc to wszystko pod uwagę, nikogo już dziś nie dziwi, że beton stał się drugim najpowszechniej wykorzystywanym materiałem budowlanym na świecie.

Aby zaspokoić wygórowane wymagania projektantów oraz architektów, często posługujących się typowym dla przemysłu farbiarskiego wzornikiem barw RAL, technolog betonu musi być świadomy, jak wiele czynników ma wpływ na końcowe wybarwienie betonu. Dodatkowym aspektem jest posiadanie wiedzy na temat wpływu samych pigmentów do betonu na właściwości świeżej mieszanki (konsystencja, urabialność w czasie) oraz trwałość stwardniałego betonu. Artykuł ma na celu przedstawienie doświadczeń autorów w zakresie doboru surowców, projektowania oraz wykonywania barwionego betonu prefabrykowanego oraz towarowego, w tym nawierzchniowego oraz hydrotechnicznego.

Pigmenty do barwienia betonu

Fot. 1. Diagram trójskładnikowy kolorów (kostki w narożnikach zostały wykonane na czystych pigmentach: żółtym, czerwonym,
antracytowym)

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Zyskasz bezpłatny dostęp do wydań wybranego czasopisma w wersji papierowej
  • Otrzymasz bezpłatny dostęp do wydań wybranego czasopisma w wersji online
  • Przeczytasz każdy artykuł dostępny w serwisie opublikowany na łamach „Magazynu Autostrady”, „Mosty”, „Kruszywa” i „Drogi Publiczne”
  • Otrzymasz dostęp do materiałów w „Katalogu realizacji” zawierającej najciekawsze realizacje drogowo-mostowe oraz wdrożenia w kopalniach odkrywkowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Grzegorz Małasiewicz: Mosty powinny być projektowane z myślą o przyszłych zmianach klimatycznych

Grzegorz Małasiewicz, Dyrektor ds. Hydrotechniki w Budimex SA, w rozmowie z redakcją czasopisma „Mosty” porusza kwestie dot. zagadnień związanych z projektowaniem i budową infrastruktury hydrotechnicznej, szczególnie mostów nad rzekami i kanałami. Rozmowa skupiła się na różnicach między projektowaniem elementów hydrotechnicznych a lądowymi konst...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.