IRI10 – lepsze wrogiem dobrego?

W artykule przedstawiono nowy parametr odbiorowy warstw ścieralnych z mastyksu grysowego SMA dla równości podłużnej określanej metodą profilometryczną, jakim jest IRI10. Przeprowadzono analizę prawidłowości przyjętych wymagań w aspekcie teoretycznym, a następnie dokonano jej sprawdzenia w ramach programu badawczego wykonanego na drogach szybkiego ruchu zrealizowanych w technologii mastyksu grysowego SMA.

Równość podłużna, określana metodą profilometryczną przez międzynarodowy wskaźnik równości (ang. IRI), jest podstawowym narzędziem oceny jakości wykonania dróg klasy A, S, GP oraz G. Jest to wartość odwzorowująca komfort jazdy podróżnych, a jego miarą jest praca pojazdu pomiarowego w trakcie pokonywania ocenianego odcinka. Dotychczas określano go dwoma składowymi parametrami, tj. średnią wartością równości zebraną najczęściej z pięćdziesięciometrowym krokiem pomiarowym (IRImax) oraz wartością średnią z np. kilometrowego odcinka (IRIśr). Zgodnie z zapisami rozporządzenia [1] wartość średnia dla klasy A, S, GP powinna spełniać warunek IRIśr ≤ 1,3 mm/m, a dla jednostkowych średnich nierówności wyznaczono wymaganie IRImax ≤ 2,4 mm/m. Oznacza to, że dopuszcza się pewien określony poziom lokalnych nierówności, natomiast cały odcinek powinien posiadać w dominującej większości bardzo niewielkie nierówności, by poruszanie się po drodze było bezpieczne i komfortowe.

Ocena ta uległa modyfikacji za sprawą wprowadzonego parametru równości podłużnej IRI10, który zostanie przybliżony w tym artykule.

IRI10

W opublikowanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) wzorcowych wymaganiach dotyczących wykonania nawierzchni z mastyksu grysowego SMA [2] wprowadzono dodatkowy parametr odbiorowy, tj. IRI10. Zapis ten oznacza o...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Grzegorz Małasiewicz: Mosty powinny być projektowane z myślą o przyszłych zmianach klimatycznych

Grzegorz Małasiewicz, Dyrektor ds. Hydrotechniki w Budimex SA, w rozmowie z redakcją czasopisma „Mosty” porusza kwestie dot. zagadnień związanych z projektowaniem i budową infrastruktury hydrotechnicznej, szczególnie mostów nad rzekami i kanałami. Rozmowa skupiła się na różnicach między projektowaniem elementów hydrotechnicznych a lądowymi konst...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.