VI Konferencja Drogowo-Mostowa
5-7 października br. odbyła się VI edycja Konferencji Drogowo-Mostowej „Warunki gruntowe a projektowanie oraz budowa dróg i mostów”. Wydarzenie zorganizowała redakcja „Magazynu Autostrady” oraz czasopisma „Mosty”.
Patronat honorowy nad wydarzeniem objęli: Ministerstwo Infrastruktury, Marszałek Województwa Śląskiego, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Instytut Badawczy Dróg i Mostów, Konwent Dyrektorów Zarządów Dróg Wojewódzkich, Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa, Polska Izba Inżynierów Budownictwa, Polski Kongres Drogowy, Polskie Stowarzyszenie Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych, Polski Związek Inżynierów i Techników Budownictwa, Polski Związek Pracodawców Budownictwa, Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji Rzeczpospolitej Polskiej, Stowarzyszenie Producentów Cementu, Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach oraz Związek Mostowców Rzeczypospolitej Polskiej.
Podczas trzech dni uczestnicy Konferencji mieli możliwość wzięcia udziału zarówno w sesjach merytorycznych, jak i w wycieczce regionalnej do Centrum Wolności i Solidarności w Katowicach. Ponadto plan wydarzenia zakładał także debatę poświęconą wpływowi obecnej sytuacji prawno-gospodarczej na realizację inwestycji drogowo-mostowych.
Projektowanie oraz budowa dróg i mostów a warunki gruntowe
Pierwszą sesję merytoryczną rozpoczęło wystąpienie dr hab. inż. Krzysztofa Trojnara (prof. PRz, Politechnika Rzeszowska), który zaprezentował doświadczenia i dobre praktyki innowacyjnego wykonywania pali fundamentowych z uwzględnieniem zmienności warunków geotechnicznych podłoża. Następnie dr hab. inż. Arkadiusz Madaj (prof. PP, Politechnika Poznańska) podjął temat dotyczący zapewnienia zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska jako ważnych kryteriów oceny inwestycji drogowej. W dalszej części dr inż. Karol Rzepa (AGH Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie) zapoznał słuchaczy z zagadnieniem trwałości wybranych kruszyw wapiennych w warunkach oddziaływania środowiska alkalicznego. Na koniec sesji mgr inż. Piotr Rychlewski (Instytut Badawczy Dróg i Mostów) przedstawił zastosowanie technologii Trenchmixing do posadawiania obiektów inżynierskich i realizacji konstrukcji oporowych.
Wzmacnianie podłoża i stabilizacja gruntów – sprawdzone materiały i technologie
Podczas drugiej sesji dr inż. Grzegorz Horodecki (Politechnika Gdańska) omówił przygotowanie inwestycji infrastrukturalnych w zakresie geotechniki w formule Buduj i Projektuj i Buduj. Jako drugi głos zabrał Piotr Mazurowski (Tensar Polska), prezentując najnowszy produkt firmy Tensar InterAx – najnowszą generację georusztów do stabilizacji kruszywa. Na koniec sesji Radosław Włodarski (Leca Polska) wygłosił referat pt.: „Leca® KERAMZYT jako rozwiązanie problemu posadowienia na słabonośnych gruntach”.
Uwarunkowania geotechniczne w budownictwie infrastrukturalnym
W tej części wydarzenia jako pierwszy wystąpił dr hab. inż. Tomasz Godlewski (prof. ITB, Instytut techniki Budowlanej), omawiając wykorzystanie zależności lokalnych w interpretacji badań podłoża jako dobrą praktykę wyznaczania parametrów do projektowania. Kolejno Marcin Itczak (Keller Polska) przytoczył przykład wykorzystania zabezpieczenia skarp dla potrzeb wykonania portali tunelowych na budowie drogi ekspresowej S1 (obejście Węgierskiej Górki). Następnie dr inż. Dariusz Sobala (Strabag) zaprezentował mosty i wiadukty kolejowe typu network arch w Krakowie. Na koniec sesji Łukasz Jarno (JD Engineering Łukasz Jarno) zreferował parametryczne modelowanie obiektów mostowych i wyniki prac badawczo-rozwojowych w tym zakresie.
Budownictwo mostowe i tunelowe w Polsce – stan obecny i perspektywy
Sesja czwarta rozpoczęła się od omówienia aktualnych problemów budownictwa tunelowego w Polsce – temat przedstawił prof. dr hab. inż. Marek Cała (AGH Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie). Następnie głos zabrał prof. dr hab. inż. Tomasz Siwowski (Politechnika Rzeszowska), omawiając wytyczne oceny nośności istniejących mostów drogowych. Sesję zakończył referat prof. dr. hab. inż. Marka Salamaka (Politechnika Śląsk) dotyczący cyfryzacji procesów w zakresie realizacji i utrzymania obiektów mostowych.
Wykład specjalny – Narodowa zimowa wyprawa na K2
Na zakończenie dnia uczestnicy mieli możliwość wysłuchania wykładu specjalnego przygotowanego przez Piotra Tomalę – polskiego podróżnika, taternika, alpinisty oraz himalaisty, który opowiedział o narodowej zimowej wyprawie na szczyt K2. Podczas wykładu uczestnicy mieli możliwość zobaczenia autorskich zdjęć wykonanych podczas wyprawy przez Piotra.
Ekspert drogowo-mostowy
Jak co roku, podczas uroczystego bankietu organizatorzy przyznali autorskie wyróżnienie „Ekspert drogowo-mostowy”. Nagroda ta przyznawana jest osobom, które swoim zaangażowaniem wyróżniają się w branży oraz swoją codzienną pracą wpływają na jego zmiany. Tytuł podczas tegorocznego wydarzenia odebrali Michał Gołos (Tensar Polska), Waldemar Królikowski (Zarząd Dróg Wojewódzkich w Olsztynie) oraz Tomasz Siwowski (Politechnika Rzeszowska).
Debata tematyczna
Drugiego dnia odbyła się niezwykle ciekawa debata poświęcona wpływowi obecnej sytuacji prawno-gospodarczej na realizację inwestycji drogowo-mostowych, a także dostępność oraz cenę produktów i usług. Jej moderatorem był Konrad Wyrwas, dyrektor ds. strategii rozwoju Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa. Uczestnikami debaty byli specjaliści ściśle związani z branżą: Barbara Dzieciuchowicz (prezes zarządu, Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa), Piotr Miąso (dyrektor, Podkarpacki Zarząd Dróg Wojewódzkich w Rzeszowie), Grzegorz Senftleben (członek zarządu, Zaberd) oraz Jan Styliński (prezes zarządu, Polski Związek Pracodawców Budownictwa).
Nawierzchnie drogowo-mostowe – rozwiązania materiałowe i technologiczne
Ostatnią sesję rozpoczął inż.nżiż.hab. inż. Tomasz Siwowski (Politechnika Rzeszowska), omawiając nowy katalog typowych nawierzchni drogowych obiektów mostowych. Następnie Michał Gołos (Tensar Polska) zaprezentował techniczne i środowiskowe korzyści zbrojenia nakładek asfaltowych kompozytem strukturalnym. W dalszinż.nżiż. prof. dr hab. inż. Piotr Radziszewski (Politechnika Warszawska) wy„łosił referat pt.: „Trwałość zmęczeniowa modyfikowanych kompozytów mineralno-asfaltowych”. Kończąc merytoryczną część spotkania wystąpił Zbigniew Pilch (Stowarzyszenie Producentów Cementu), omawiając kwestie dotyczące nawierzchni betonowych oraz ich wymagań technicznych.
Podsumowanie
Redakcja „Magazynu Autostrady” i czasopisma „Mosty” dziękuje uczestnikom za liczne przybycie, a prelegentom i opiekunom sesji – za wsparcie merytoryczne. Natomiast sponsorom i partnerom – za zaangażowanie, życzliwość, a także wsparcie działań związanych z organizacją wydarzenia. Już dziś zapraszamy Państwa na VII edycję konferencji, która odbędzie się 4-6 października 2023 r.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Grzegorz Małasiewicz: Mosty powinny być projektowane z myślą o przyszłych zmianach klimatycznych
Grzegorz Małasiewicz, Dyrektor ds. Hydrotechniki w Budimex SA, w rozmowie z redakcją czasopisma „Mosty” porusza kwestie dot. zagadnień związanych z projektowaniem i budową infrastruktury hydrotechnicznej, szczególnie mostów nad rzekami i kanałami. Rozmowa skupiła się na różnicach między projektowaniem elementów hydrotechnicznych a lądowymi konst...
KPO: wsparcie unijne dla polskiej odbudowy
KPO to strategiczny program przyjęty przez rząd Polski, który ma na celu odbudowę gospodarki oraz zwiększenie jej odporności na wszelkie kryzysy. Program składa się z 55 inwestycji i 55 reform, których celem jest stymulowanie wzrostu gospodarczego, tworzenie miejsc pracy oraz modernizacja i transformacja różnych sektorów gospodarki. Środki na realizację KPO pochodzą głównie z funduszy Unii Europejskiej, które zostały przyznane Polsce w ramach tzw. Planu Odbudowy dla Europy. Polska otrzyma 59,...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Utrzymanie ruchu w kopalni odkrywkowej na podstawie analizy systemu maszynowego koparka-wywrotka
W artykule opisano system koparki-wywrotki powszechnie stosowany w kopalniach odkrywkowych. Autor skupia się na jego strukturze i organizacji na przykładzie kopalni „El Cerrejón” w Kolumbii. Wspomina również o kosztach sprzętu, które mogą być znaczne, oraz omawia kluczowe aspekty techniczne i operacyjne związane z użytkowaniem tych maszyn w górnictwie odkrywkowym. Jednym z najpowszechniej stosowanych systemów maszynowych w górnictwie odkrywkowym jest system maszyny ładujące − dyskretne środki...
Nie święci piaski sieją, czyli badania kruszyw w teorii i praktyce
Artykuł porusza tematykę badań kruszyw z perspektywy praktycznej i teoretycznej. Autor, opierając się na swoich wieloletnich doświadczeniach, wprowadza czytelnika w różnorodne aspekty tego zagadnienia, jednocześnie podkreślając, że celem artykułu nie jest przedstawienie wyników badań, lecz zwrócenie uwagi na niejednoznaczności i wyzwania związane z normami i praktyką w tej dziedzinie. Publikacji na temat badań kruszyw jest mnóstwo, zarówno w literaturze popularnonaukowej, jak i branżowej. Moi...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Posadowienie przepustów i mostów ekologicznych z uwzględnieniem warunków gruntowo-wodnych
Artykuł skupia się na zagadnieniach związanych z właściwym posadowieniem specyficznych konstrukcji inżynierskich, jakimi są przepusty i mosty ekologiczne, m.in. w kontekście zrównoważonego rozwoju. Istotą problemu jest zapewnienie trwałości i bezpieczeństwa posadowienia tych konstrukcji w aspekcie zmieniających się warunków gruntowo-wodnych, które mogą wpływać na ich stabilność i funkcjonalność. Opisywana w artykule tematyka jest niezwykle ważna z uwagi na realizację coraz większej liczby obi...
Posadowienie przepustów i mostów ekologicznych z uwzględnieniem warunków gruntowo-wodnych
Artykuł skupia się na zagadnieniach związanych z właściwym posadowieniem specyficznych konstrukcji inżynierskich, jakimi są przepusty i mosty ekologiczne, m.in. w kontekście zrównoważonego rozwoju. Istotą problemu jest zapewnienie trwałości i bezpieczeństwa posadowienia tych konstrukcji w aspekcie zmieniających się warunków gruntowo-wodnych, które mogą wpływać na ich stabilność i funkcjonalność. Opisywana w artykule tematyka jest niezwykle ważna z uwagi na realizację coraz większej liczby obi...
Diagnostyka nawierzchni. Metodologia badań i technika pomiarowa
Aby sprostać stale rosnącemu obciążeniu oraz zachować wysoką jakość dróg, konieczne jest regularne monitorowanie ich stanu, w tym ocena nośności. Dzięki nowoczesnym metodom pomiarowym, takim jak ugięciomierze typu FWD i TSD, zarządcy dróg mogą dokładnie monitorować nośność nawierzchni, co przekłada się na lepsze zarządzanie infrastrukturą drogową. Nośność nawierzchni, czyli jej zdolność do przenoszenia obciążeń, jest kluczowym wskaźnikiem stanu technicznego drogi. Aby ocenić nośność oraz trwa...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
![](https://drogowo-mostowy.pl/wp-content/uploads/sites/10/2024/06/Konferencja-Naukowo-Techniczna-Konstrukcje-Sprezone-KS2024_1-343x193.jpg)
Konferencja Naukowo-Techniczna Konstrukcje Sprężone KS2024
Konferencja Naukowo-Techniczna Konstrukcje Sprężone KS2024, 13-14 maja 2024, Kraków
![Konferencja „Utrzymanie dróg” 2024](https://drogowo-mostowy.pl/wp-content/uploads/sites/10/2024/06/Konferencja-„Utrzymanie-drog-2024-1-343x193.jpg)
Konferencja „Utrzymanie dróg” 2024
27-29 maja 2024 r. w Jastrzębiej Górze, odbyła się konferencja „Utrzymanie dróg” zorganiz...
![Seminarium Drogowe „Projektowanie, budowa i utrzymanie infrastruktury drogowej”](https://drogowo-mostowy.pl/wp-content/uploads/sites/10/2024/06/Seminarium-Drogowe_7-343x193.jpg)
Seminarium Drogowe „Projektowanie, budowa i utrzymanie infrastruktury drogowej”
16-17 maja 2024 r. w Pokrzywnej odbyła się kolejna edycja Seminarium drogowego „Projektow...
![Mosty Tradycja i Nowoczesność](https://drogowo-mostowy.pl/wp-content/uploads/sites/10/2024/06/Mosty-Tradycja-i-Nowoczesnosc_2-343x193.jpg)
Mosty Tradycja i Nowoczesność
W dniach 16-17 maja 2024 roku gościliśmy na Politechnice Bydgoskiej wybitnych polskich i ...