IV Konferencja Drogowo-Kruszywowa
28 lutego ‒ 1 marca 2024 r. w Zakopanem obyła się IV edycja Konferencji Drogowo-Kruszywowej „Materiały, surowce, technologie. Wykorzystanie przy projektowaniu i budowie nawierzchni drogowych”. Wydarzenie zgromadziło liczne grono specjalistów z branży drogowej i kruszywowej, którzy podzielili się swoimi doświadczeniami, badaniami, a także wizjami dotyczącymi materiałów, surowców oraz technologii stosowanych w projektowaniu i budowie nawierzchni drogowych.
Patronat honorowy nad wydarzeniem objęli: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Instytut Badawczy Dróg i Mostów, Konwent Dyrektorów Dróg Wojewódzkich, Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa, Polska Izba Inżynierów Budownictwa, Polski Kongres Drogowy, Polski Związek Pracodawców Budownictwa, Polski Związek Producentów Kruszyw, Polskie Stowarzyszenie Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych, Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie.
Wykorzystanie krajowych kruszyw w budowie i utrzymaniu dróg
Pierwsza sesja koncentrowała się na wykorzystaniu krajowych kruszyw w budowie i utrzymaniu dróg. Dyrektor Katarzyna Węgrzyn-Madeja (Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie) przedstawiła inwestycje zarządu planowane na rok 2024. Monika Tarnowska (GDDKiA oddział w Katowicach) omówiła projekt aktualizacji wymagań technicznych dotyczących mieszanki niezwiązanej do dróg krajowych. Kolejno Piotr Różycki (Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego) przedstawił korzyści stosowania mączek wapiennych jako dodatku do betonu.
Pozyskiwanie kruszyw oraz budowa i utrzymanie dróg – wykorzystanie maszyn i urządzeń
W sesji drugiej poruszono kwestie pozyskiwania kruszyw oraz budowy i utrzymania dróg, ze szczególnym uwzględnieniem maszyn i urządzeń. Wiesław Kozioł (Sieć Badawcza ŁUKASIEWICZ – Warszawski Instytut Technologiczny) dokonał analizy zmian w wydobyciu kruszyw w latach 1993-2022 oraz przedstawił prognozy na przyszłość. Paweł Kalinowski z firmy GS Software omówił automatyzację procesów ważenia i ruchu pojazdów w kopalniach kruszyw i na placach budowy. Tomasz Gawenda z AGH Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie zastanawiał się nad pytaniem, czy kruszywo może być w formie doskonałej.
Kopalnie kruszyw ‒ nowoczesne technologie, wdrożenia, optymalizacja produkcji
W trzeciej sesji skoncentrowano się na tematyce dot. kopalni kruszyw, prezentując nowoczesne technologie, wdrożenia oraz optymalizację produkcji. Daniel Saramak (AGH Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie) omówił wykorzystanie technologii wysokociśnieniowego rozdrabniania w produkcji kruszyw drobnouziarnionych. Tomasz Krakowski (Schüttflix) przedstawił postępującą cyfryzację transportu i zakupów kruszyw w Polsce. Natomiast Paweł Pietrzykowski (WIDMO Spectral Technologies) zaprezentował zastosowanie innowacyjnego georadaru spektralnego jako nowoczesnego narzędzia wsparcia dla geologii.
Szerokie horyzonty
Sesja specjalna zatytułowana Szerokie Horyzonty skupiła się na inspirującej prezentacji pt. „Bezpieczny Kazbek – polscy ratownicy w Gruzji”, którą poprowadził Maciej Stańczak – wybitny ratownik medyczny, górski ekspert i himalaista. Sesja specjalna stanowiła ważne uzupełnienie tematyki konferencji, podkreślając znaczenie bezpieczeństwa i profesjonalizmu w działalności związanej z górami i ratownictwem.
Kruszywa lokalne – zasoby, jakość, pozyskiwanie, zastosowanie
Czwarta sesja dotyczyła kruszyw lokalnych, ich zasobów, jakości, pozyskiwania oraz zastosowania. Agata Stempkowska (AGH Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie) omówiła kwestię destruktu asfaltowego, zastanawiając się, czy jest to odpad, czy pełnowartościowy materiał. Łukasz Machniak (Polski Związek Producentów Kruszyw) przedstawił prognozy dotyczące rynku kruszyw na najbliższe 15 lat. Hubert Schwarz (Kancelaria Prawnicza Amadeus) zastanowił się nad kwestią, czy istnieją jeszcze obszary, których nie chronimy przed górnictwem. Natomiast Wojciech Sorociak (Eurovia Polska) przedstawił korzyści ekonomiczne i środowiskowe płynące z analizy danych produkcyjnych.
Nawierzchnie drogowe – zastosowanie wybranych materiałów i technologii
Prelegcnci występujący podczas ostatniej sesji koncentrowali się na nawierzchniach drogowych, prezentując zastosowanie wybranych materiałów i technologii. Grzegorz Mazurek (Politechnika Świętokrzyska) omówił wpływ rodzaju kruszywa na współczynnik luminacji mieszanki mineralnej. Przemysław Buczyński (Politechnika Świętokrzyska) przedstawił wpływ rodzaju kruszywa na właściwości betonu asfaltowego z emulsją asfaltową wytwarzanego na zimno. Adrian Ciołczyk (Politechnika Śląska) omówił natomiast wpływ wybranych czynników na parametry mieszanek mineralnych związanych spoiwem hydraulicznym. Na zakończenie sesji Bartłomiej Grzesik (Politechnika Śląska) przedstawił badania nad kruszywem z recyklingu nawierzchniowych płyt granitowych.
Ekspert Drogowo-Kruszywowy
Tradycją, która już na stałe wpisała się w Konferencję, jest przyznawanie przez organizatorki wydarzenia wyróżnienia „Ekspert drogowo-kruszywowy”. Przyznawane tytuły stanowią wyraz uznania dla tych, którzy swoją pracą, badaniami czy inicjatywami przyczyniają się do rozwoju i doskonalenia tej istotnej dziedziny. W tym roku tytuły odebrali prof. Wiesław Kozioł i dr inż. Agata Stempkowska.
Do zobaczenia w 2025 roku!
Konferencja IV Drogowo-Kruszywowa dostarczyła uczestnikom nie tylko aktualnej wiedzy na temat najnowszych osiągnięć oraz technologii w branży drogowej i kruszywowej. Stanowiła również doskonałą platformę do wymiany doświadczeń, a także budowy relacji między specjalistami z różnych dziedzin związanych z infrastrukturą. Już dziś zapraszamy Państwa do udziału w V edycji, która odbędzie się w marcu 2025 r.
Tekst: Joanna Glapińska-Goj
Fot. K. Piątek
ZOBACZ CAŁĄ GALERIĘ ZDJĘĆ! -> TUTAJ!
ZOBACZ, CO DO POWIEDZENIA NA TEMAT KONFERENCJI MAJĄ NASI SPECJALIŚCI -> PRZEJDŹ DO FILMU
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance
1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Koparki są podstawową maszyną do wykonywania robót ziemnych w kopalniach surowców mineralnych. Ich podział jest dokonywany według cech konstrukcyjnych mających wpływ na eksploatację samych maszyn i technologię wykonywania czynności roboczych. Koparki jednonaczyniowe ogólnie dzieli się według rodzajów osprzętu i podwozia, źródła napędu, rodzaj przeniesienia napędu na osprzęt oraz sposobu przeniesienia napędu [2]. Koparki jednonaczyniowe są maszynami roboczymi przeznaczonymi przede wszystkim do...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Budowa nawierzchni drogowych stanowi kluczowy element infrastruktury miejskiej, wymagający precyzyjnego planowania i wykonania. Wśród różnorodnych typów nawierzchni nawierzchnie podatne i półsztywne z asfaltową warstwą ścieralną wyróżniają się swoją trwałością i odpornością na obciążenia. Odpowiednio zaprojektowane i wykonane, te innowacyjne konstrukcje nawierzchni nie tylko zapewniają komfort podróży, ale również wpływają pozytywnie na bezpieczeństwo użytkowników dróg. W artykule przybliżono...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Kwestie związane z organizacją i urzędami odpowiedzialnymi za organizację ruchu drogowego są zawarte w ustawie prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzeniu w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem. Wątpliwości w praktyce budzi to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Ogólne zasady dotyczące organizacji ruchu drogowego i kompetencji poszczególnych urzędów w tej kwestii zawiera art. 10 Usta...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
W artykule omówiono innowacyjne podejście do pomiarów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych, w których wykorzystuje się technologię fotogrametryczną z użyciem dronów. Ta zaawansowana technologia zmienia sposób pracy w branży górniczej, przynosząc liczne korzyści, takie jak eliminacja błędów pomiarowych, skrócenie czasu przeprowadzania pomiarów oraz pełna kontrola nad stanem zakładu. Innowacyjne metody wykorzystania dronów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych rewoluc...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
W artykule przybliżono podstawowe zapisy przepisów techniczno-budowlanych oraz wytycznych rekomendowanych zawierające zasady projektowania rond oraz ich nawierzchni. Przeanalizowano specyficzne warunki oddziaływania pojazdów na nawierzchnie oraz wskazano czynniki wpływające na jej trwałość. Zwrócono uwagę na pewne trudności z prawidłowym podejściem do projektowania niektórych elementów rond wynikające z nieprecyzyjnych wytycznych krajowych. Historię rond zapoczątkował Pierre L’Enfant, który w...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
Spektakularne premiery produktów, osiem firm z nagrodami – za nami odnowiona formuła targów Autostrada Nowa Infrastruktura
54 firmy, m.in. z Polski, Malezji, Niemiec oraz Szwecji zaprezentowały...
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...