18. edycja Seminarium Naukowo-Technicznego WROCŁAWSKIE DNI MOSTOWE Obiekty kolejowe
22-24 listopada 2023 r. odbyła się osiemnasta edycja Wrocławskich Dni Mostowych – jednego z najważniejszych wydarzeń branży mostowej.
Podstawowa sieć linii kolejowych powstała w Europie w drugiej połowie XIX w. Do dziś w eksploatacji pozostaje duża część powstałych w tamtym okresie obiektów mostowych murowanych z kamienia lub cegły oraz stalowych blachownicowych i kratownicowych. Na przełomie XIX i XX w. do budowy mostów kolejowych zaczęto stosować beton oraz żelbet, a po II wojnie światowej – beton sprężony. Począwszy od lat 70. XX w. w krajach Europy Zachodniej i Japonii zaczęły powstawać linie kolejowe dla pociągów dużych prędkości, co wymusiło opracowanie nowej generacji obiektów mostowych. W Polsce w ciągu ostatnich kilkunastu lat po obranej strategii rozwoju infrastruktury prowadzona jest intensywna modernizacja głównych i lokalnych linii kolejowych. W jej ramach wymieniana jest znaczna część wyeksploatowanych obiektów mostowych na nowe lub następuje ich rewitalizacja. Ponadto w związku z planowaną budową Centralnego Portu Komunikacyjnego rozważa się budowę linii kolejowych dużych prędkości, w przypadku których obiekty mostowe muszą spełniać określone warunki. Biorąc pod uwagę wszystkie powyższe aspekty, organizatorzy Wrocławskich Dni Mostowych podjęli decyzję o poświęceniu 18. edycji Seminarium tematyce mostów kolejowych. Patronat nad wydarzeniem objęli: JM Rektor Politechniki Wrocławskiej prof. dr hab. inż. Arkadiusz Wójs, Przewodniczący Dolnośląskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa mgr inż. Janusz Szczepański, Przewodniczący Związku Mostowców Rzeczypospolitej Polskiej dr hab. inż. Arkadiusz Madaj, prof. uczelni, a także Przewodniczący Stowarzyszenia Producentów Cementu Krzysztof Kieres. Obrady Seminarium Naukowo- -Technicznego odbyły się w Centrum Konferencyjnym Politechniki Wrocławskiej, zostały tradycyjnie poprzedzone wykładami warsztatowymi (22 listopada 2023 r.), które w tym roku poświęcone były monitoringowi obiektów mostowych. Warsztaty poprowadzili profesorowie Jan Biliszczuk i Mateusz Bocian. W czasie warsztatów szkoleniowych zostały wygłoszone następujące prelekcje:
1. Maciej Hildebrand: Propozycja wytycznych dotyczących projektowania i eksploatacji systemów monitorowania obiektów mostowych – główne postulaty,
2. Maciej Kulpa, Bartosz Piątek, Tomasz Siwowski: Wykorzystanie światłowodów DFOS do monitoringu obiektów mostowych – aspekty badawcze,
3. Rafał Sieńko: Pomiary i monitorowanie konstrukcji mostowych,
4. Marco Teichgraeber: 12 lat monitoringu mostu Rędzińskiego – wykorzystanie gromadzonych danych w nauce i praktyce inżynierskiej,
5. Grzegorz Poprawa, Marek Salamak: Diagnostyka i monitoring mostów w kontekście cyfrowych bliźniaków,
6. Tomasz Fotyga: Nowoczesne platformy zdalnego zarządzania danymi w zastosowaniach dla zautomatyzowanych systemów monitowania konstrukcji mostowych,
7. Krzysztof Żółtowski, Przemysław Kalitowski, Mikołaj Binczyk: Strategia monitoringu obiektów mostowych – wybrane elementy.
Zasadnicza część obrad WDM odbyła się 23-24 listopada 2023 r. Komitet Programowy ocenił i zaakceptował do druku w materiałach seminaryjnych 47 referatów przygotowanych przez autorów wywodzących się z różnych krajów i środowisk branży mostowej. W tym roku referaty polskich autorów zostały wzbogacone o prace uczestników z Hiszpanii, Portugalii, Luksemburga czy Niemiec. Podczas sesji otwarcia, po powitaniu uczestników oraz krótkich przemowach organizatorów i gości Honorowych, wygłoszone zostały następujące referaty zamówione:
1. Jacek Dzikowski: Perspektywy rozwoju infrastruktury drogowej na Dolnym Śląsku,
2. Zbigniew Pilch: Cement i beton na drodze do neutralności klimatycznej,
3. Adrian Furgalski: Perspektywy infrastruktury kolejowej w Polsce.
Na zakończenie sesji, po raz 15. zostały także wręczone nagrody w Konkursie im. Maksymiliana Wolffa (wyniki konkursu – TUTAJ). Komitet Programowy i Organizacyjny WDM serdecznie gratuluje Laureatom wyróżnienia i życzy satysfakcji inżynierskiej z podejmowanych działań. W obradach wzięło udział 493 uczestników z Polski, Hiszpanii, Portugalii, Rumunii, Luksemburga i Niemiec. Z uwagi na całkowite zniesienie obostrzeń covidowych w obradach mogli wziąć udział również studenci z Politechnik Wrocławskiej, Gdańskiej i Śląskiej. Każdy z uczestników oprócz książki konferencyjnej otrzymał ścienny Kalendarz WDM – to nowa, pilotażowa inicjatywa organizatorów wydarzenia, która spotkała się z bardzo pozytywnym odbiorem wśród obdarowanych. Podczas obrad Seminarium oraz dyskusji kuluarowych sformułowano następujące wnioski i spostrzeżenia: – Budowa obiektów mostowych na liniach o dużej prędkości ruchu pociągów (V > 250 km/h) wymaga przygotowania stosownych wytycznych projektowania, budowy i utrzymania takich obiektów. – W celu sprawnego prowadzenia prac modernizacyjnych na istniejących liniach kolejowych konieczne jest uregulowanie toku postępowania z obiektami objętymi nadzorem konserwatorskim. Po pierwsze, należy powołać komisję złożoną z reprezentantów Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Ministerstwa Infrastruktury oraz ekspertów w celu sporządzenia listy obiektów, które bezwzględnie muszą być zachowane! Jest to niezbędne, albowiem ponad 50% obiektów mostowych (około 5000 sztuk) na liniach kolejowych jest w eksploatacji ponad 100 lat i stan techniczny części z nich wyklucza dalszą bezpieczną eksploatację. – Należy wypracować sposób postępowania ze starymi obiektami na liniach drugorzędnych (lokalnych) nieprzeznaczonych do intensywnej eksploatacji. – Z uwagi na występujące w Polsce, stanowczo zbyt często, awarie kabli sprężających w konstrukcjach kablobetonowych należy powołać komisję, która opracuje Rekomendowane Wytyczne dotyczące konstrukcji i wykonania kabli zewnętrznych. Jest to ważne, gdyż mosty na liniach o dużej prędkości ruchu pociągów są budowane przeważnie z betonu sprężonego. – Uznano za celowe przetłumaczenie i wydanie w Polsce książki opracowanej przez profesora Jose Romo z zespołem: High Speed Railway Bridges. Conceptual Design Guide. Wyd. Ernst & Sohe, Wiley, Berlin 2024.
„Niezmiernie cieszy nas niesłabnące zainteresowanie organizowanym przez nasz ośrodek naukowy wydarzeniem i mamy nadzieję, że tematyka kolejnej edycji Seminarium również zgromadzi podobną liczbę pasjonatów konstrukcji mostowych. W tym miejscu chciałbym podziękować przede wszystkim autorom i współautorom referatów oraz uczestnikom, gdyż to właśnie oni tworzą atmosferę obrad oraz dopingują organizatorów do szukania nowych tematów wartych poruszenia na kolejnych edycjach wydarzenia. Chciałbym również podziękować sponsorom za wsparcie finansowe, bez którego organizowane seminarium nie mogłoby się odbyć w takiej formule, jak miało miejsce w tym roku i latach poprzednich. Już dziś zapraszam na kolejną edycję wydarzenia, która odbędzie się w dniach 20-22 listopada 2024 roku, na terenie Kampusu Politechniki Wrocławskiej pod roboczym hasłem: Diagnostyka i utrzymanie obiektów mostowych” – Jan BIliszczuk
SEMINARIUM NAUKOWO-TECHNICZNE WROCŁAWSKIE DNI MOSTOWE PROWADZONO W SZEŚCIU SESJACH TEMATYCZNYCH:
Sesja I. Mosty na kolejach dużych prędkości (sześć referatów) W trakcie sesji przedstawiono m.in. prezentacje zaproszonych gości z Hiszpanii: − Profesor José Romo – New trends in conceptual design of high speed railway bridges (Nowe trendy w projektowaniu koncepcyjnym mostów kolei dużych prędkości), − Luis Martin-Tereso Lopez i Carlos Pavia – Bridges fon highspeed railway. 30 years experiences in Ferrovial. W Hiszpanii trwa rozbudowa połączeń kolejowych o dużej prędkości ruchu pociągów, dlatego prezentacje gości z tego kraju stanowiły dobre wprowadzenie do tej tematyki dla przyszłych projektantów takich linii w Polsce. Uzupełnieniem prezentacji zagranicznych były referaty polskich autorów.
Sesja II. Badania i analizy (osiem referatów)
Prezentowane prace dotyczyły:
− dynamiki mostów kolejowych,
− diagnostyki i monitoringu mostów kolejowych,
− oceny właściwości stali zastosowanej w starych mostach,
− przyszłościowych kierunków rozwoju mostów kolejowych.
Sesja III. Obiekty zabytkowe (sześć referatów)
Na wyróżnienie zasługują prezentacje gości honorowych: Panów Krzysztofa Dąbrowieckiego – Historia i analiza kolejowo-drogowych mostów wiszących oraz Przemysława Dominasa – Mosty Centralnej Kolei Transandyjskiej Callao-Lima-La Oroya. Pozostałe prezentacje dotyczyły możliwości zachowania starych obiektów kolejowych.
Sesja IV. Nowe rozwiązania (osiem referatów)
W sesji tej między innymi zaprezentowano prace:
− Plastyczne projektowanie przekrojów zespolonych belek mostowych z dwuteowników walcowanych (Krzysztof Marcińczak + zespół),
− Innowacyjne mosty kolejowe w ciągu linii kolejowej E59 (Michał Topolewicz + zespół),
− Nowy most kolejowy z ciągiem pieszo-rowerowym w Krakowie (Bogusław Pilujski z zespołem).
Sesja V. Problemy modernizacji obiektów istniejących (osiem referatów) Była to ważna sesja, ponieważ podczas niej wskazano na problemy prawne blokujące sprawną modernizację linii kolejowych w Polsce. Warto tu wyróżnić prezentację Uwarunkowania prawne i techniczne modernizacji kolejowych obiektów inżynieryjnych, objętych nadzorem konserwatorskim (Jerzy Broś z zespołem).
Sesja VI. Utrzymanie mostów kolejowych (osiem referatów) Sesja ta dotyczyła różnych problemów utrzymania mostów kolejowych, poczynając od diagnostyki, a na nowoczesnych metodach napraw kończąc.
autor: prof. dr hab. inż. Jan BILISZCZUK, Politechnika Wrocławska
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance
1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Koparki są podstawową maszyną do wykonywania robót ziemnych w kopalniach surowców mineralnych. Ich podział jest dokonywany według cech konstrukcyjnych mających wpływ na eksploatację samych maszyn i technologię wykonywania czynności roboczych. Koparki jednonaczyniowe ogólnie dzieli się według rodzajów osprzętu i podwozia, źródła napędu, rodzaj przeniesienia napędu na osprzęt oraz sposobu przeniesienia napędu [2]. Koparki jednonaczyniowe są maszynami roboczymi przeznaczonymi przede wszystkim do...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Budowa nawierzchni drogowych stanowi kluczowy element infrastruktury miejskiej, wymagający precyzyjnego planowania i wykonania. Wśród różnorodnych typów nawierzchni nawierzchnie podatne i półsztywne z asfaltową warstwą ścieralną wyróżniają się swoją trwałością i odpornością na obciążenia. Odpowiednio zaprojektowane i wykonane, te innowacyjne konstrukcje nawierzchni nie tylko zapewniają komfort podróży, ale również wpływają pozytywnie na bezpieczeństwo użytkowników dróg. W artykule przybliżono...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Kwestie związane z organizacją i urzędami odpowiedzialnymi za organizację ruchu drogowego są zawarte w ustawie prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzeniu w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem. Wątpliwości w praktyce budzi to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Ogólne zasady dotyczące organizacji ruchu drogowego i kompetencji poszczególnych urzędów w tej kwestii zawiera art. 10 Usta...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
W artykule omówiono innowacyjne podejście do pomiarów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych, w których wykorzystuje się technologię fotogrametryczną z użyciem dronów. Ta zaawansowana technologia zmienia sposób pracy w branży górniczej, przynosząc liczne korzyści, takie jak eliminacja błędów pomiarowych, skrócenie czasu przeprowadzania pomiarów oraz pełna kontrola nad stanem zakładu. Innowacyjne metody wykorzystania dronów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych rewoluc...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
W artykule przybliżono podstawowe zapisy przepisów techniczno-budowlanych oraz wytycznych rekomendowanych zawierające zasady projektowania rond oraz ich nawierzchni. Przeanalizowano specyficzne warunki oddziaływania pojazdów na nawierzchnie oraz wskazano czynniki wpływające na jej trwałość. Zwrócono uwagę na pewne trudności z prawidłowym podejściem do projektowania niektórych elementów rond wynikające z nieprecyzyjnych wytycznych krajowych. Historię rond zapoczątkował Pierre L’Enfant, który w...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
Spektakularne premiery produktów, osiem firm z nagrodami – za nami odnowiona formuła targów Autostrada Nowa Infrastruktura
54 firmy, m.in. z Polski, Malezji, Niemiec oraz Szwecji zaprezentowały...
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...