Budowa zachodniej obwodnicy Łodzi, zad. B
W piątek 7 lipca 2023 r. został oddany do ruchu odcinek drogi ekspresowej S14 zadania „Projekt i budowa drogi ekspresowej S14 Zachodniej Obwodnicy Łodzi Zad. B – Odcinek II węzeł Łódź Teofilów (bez węzła) – DK91 w m. Słowik”.
Budowa drogi ekspresowej S14 jest inwestycją o znaczeniu krajowym. Konieczność jej budowy wynikała z potrzeby stworzenia tranzytowego układu dróg na terytorium kraju. Zamawiającym inwestycję była Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Łodzi, inżynierem kontraktu została firma Larentz Polska Sp. z o.o., natomiast wykonawcą − STECOL Corporation. Inwestycję zrealizowano w systemie „Projektuj i buduj”.
Całkowita wartość opisywanej inwestycji wynosi 1 792 867 434,19 zł.
Opis inwestycji
Zakres robót drogowych obejmował m.in. budowę odcinka drogi ekspresowej S14 o długości ok. 17 km, o nawierzchni bitumicznej. Nowa trasa ma dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, o szerokości 3,5 metra każdy, z możliwością dobudowy trzeciego. Przebudowano także drogi kolidujące z planowaną S14, powstały: dodatkowe jezdnie, drogi (dojazdy) technologiczne, wzmocnienia podłoża gruntowego, przepusty, chodniki, ścieżki rowerowe, systemy odwodnienia korpusu drogowego, sieć melioracyjna, drenaż melioracyjny istniejących cieków, urządzenia ochrony środowiska, oświetlenie drogowe, ogrodzenia drogi, robót rozbiórkowych, zostaną wykonane wycinki drzew, nasadzenia zieleni. Przygotowano też dokumentację i uzyskano wymagane decyzje pozwalające na prawidłowe użytkowanie drogi. Ponadto na trasie powstały liczne obiekty inżynierskie, a także przepusty drogowe o funkcji hydrologicznej, ekologicznej i mieszanej. W ramach inwestycji nastąpiła także przebudowa infrastruktury kolejowej, w tym: urządzeń elektroenergetycznych, urządzeń ste...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.
Dlaczego warto wykupić dostęp?
- Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
- Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
- Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
Lech Sekyra, prezes PGE Ekoserwis
Stabilizacje, podbudowy drogowe, kruszywa popiołowo-żużlowe czy spoiwa hydrauliczne oferowane przez należącą do Grupy PGE spółkę PGE Ekoserwis z powodzeniem znajdują w masowych ilościach zastosowanie podczas realizacji kluczowych inwestycji drogowych w całej Polsce. Na budowę oddanego w lipcu ostatniego odcinka S14 przez wiele lat i dla różnych wykonawców w ramach Grupy PGE dostarczaliśmy przede wszystkim spoiwa hydrauliczne (np. Solitex) uzyskiwane z ubocznych produktów spalania węgla. Wykonawcy chętnie z nich korzystali między innymi dlatego, że ekologiczne spoiwa drogowe z jednej strony optymalizują koszty inwestycji, z drugiej znajdują szerokie zastosowanie przy ulepszaniu podłoża, przy wykonywaniu układów komunikacyjnych oraz podczas budowy nasypów. Wpisuje się to idealnie we wdrażanie do praktyki biznesowej zasady zgodnej z frazą „pierwszeństwo dla wtórnych” i oznacza fakt odwracania kierunku biegu przenośników popiołowych − zamiast na składowiska, to do ponownego wykorzystania w gospodarce.
Tylko w 2022 i 2023 r. spółka PGE Ekoserwis na potrzeby inżynierii lądowej sprzedała blisko 700 tys. ton produktów powstałych na bazie ups-ów z Elektrowni Bełchatów. PGE Ekoserwis od wielu lat dostarcza surowce antropogeniczne i współpracuje z kontrahentami nie tylko w kraju, ale też na rynku europejskim. Oferując różne produkty, firma niejednokrotnie proponuje również transport na budowę, doradztwo technologiczne oraz udostępnia dokumenty ułatwiające zatwierdzenie wyrobu do realizacji określonej inwestycji.
Ograniczanie ilości składowanych odpadów i zamykanie obiegów surowców, energii oraz produktów w procesach gospodarczych to strategiczne wyzwania Grupy PGE, ale też po prostu naszej współczesności. Warto zainteresować się produktami wytworzonymi na bazie popiołów i żużli powstającymi podczas spalania węgla w energetyce i korzystać z nich. Są proekologiczne, zmniejszają wydobycie kopalin naturalnych, racjonalizują zużycie surowców, ograniczają emisję CO2 i powstawania odpadów. Mogą być wykorzystane do rekultywacji terenów zdegradowanych i przede wszystkim wpisują się w gospodarkę obiegu zamkniętego – korzystną dla nas wszystkich w wymiarze środowiskowym, biznesowym i społecznym.
Maciej Zalewski, główny specjalista, Pion Dyrektora Oddziału, stanowisko ds. komunikacji
W lipcu br. dobiegła końca budowa drogi ekspresowej S14 – zachodniej obwodnicy aglomeracji łódzkiej. To niesłychanie istotne przedsięwzięcie zarówno z lokalnego, jak i ogólnokrajowego punktu widzenia. Wiosną przekazaliśmy do użytkowania 12-kilometrowy odcinek od węzła Łódź Lublinek do węzła Aleksandrów Łódzki. Znacznie ograniczyło to ruch na przeciążonej DK71 i poprawiło warunki życia mieszkańców m.in. Konstantynowa Łódzkiego, dzięki wyprowadzeniu z centrum miasta ruchu tranzytowego.
Inwestycja zrealizowana została w tradycyjnej technologii tzw. nawierzchni podatnej, bitumicznej z warstwą ścieralną z SMA. W trakcie prowadzonych prac nie było problemów z gruntem, które miałyby wpływ na termin realizacji inwestycji. Nieco inaczej przedstawia się sprawa dotycząca uzyskania decyzji ZRID, zarówno zamiennej, jak i dodatkowej (budowa ronda na węźle Emilia A2/DK91/S14, która zakończyła się w grudniu ub. roku). Należy wskazać, że cała procedura obejmuje zarówno postępowanie prowadzone przez Wody Polskie – w zakresie wydania pozwoleń wodnoprawnych, przez RDOŚ – w zakresie wydania postanowień uzgadniających realizację przedsięwzięcia i określających szereg warunków realizacji i korzystania, jak również postępowanie prowadzone przez Urząd Wojewódzki. W tym przypadku doszło do pewnych opóźnień niezależnych od wykonawcy, które są aktualnie przedmiotem analizy.
Zakończenie prac pozwoliło domknąć ring autostradowo-ekspresowy wokół aglomeracji łódzkiej. Elementami ringu są: od północy – autostrada A2, od wschodu – autostrada A1, od południa – droga ekspresowa S8, zaś od zachodu – droga ekspresowa S14. To pierwsze takie miejsce w Polsce. Łączna długość ringu to ok. 140 km.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance
1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Koparki są podstawową maszyną do wykonywania robót ziemnych w kopalniach surowców mineralnych. Ich podział jest dokonywany według cech konstrukcyjnych mających wpływ na eksploatację samych maszyn i technologię wykonywania czynności roboczych. Koparki jednonaczyniowe ogólnie dzieli się według rodzajów osprzętu i podwozia, źródła napędu, rodzaj przeniesienia napędu na osprzęt oraz sposobu przeniesienia napędu [2]. Koparki jednonaczyniowe są maszynami roboczymi przeznaczonymi przede wszystkim do...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Budowa nawierzchni drogowych stanowi kluczowy element infrastruktury miejskiej, wymagający precyzyjnego planowania i wykonania. Wśród różnorodnych typów nawierzchni nawierzchnie podatne i półsztywne z asfaltową warstwą ścieralną wyróżniają się swoją trwałością i odpornością na obciążenia. Odpowiednio zaprojektowane i wykonane, te innowacyjne konstrukcje nawierzchni nie tylko zapewniają komfort podróży, ale również wpływają pozytywnie na bezpieczeństwo użytkowników dróg. W artykule przybliżono...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Kwestie związane z organizacją i urzędami odpowiedzialnymi za organizację ruchu drogowego są zawarte w ustawie prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzeniu w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem. Wątpliwości w praktyce budzi to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Ogólne zasady dotyczące organizacji ruchu drogowego i kompetencji poszczególnych urzędów w tej kwestii zawiera art. 10 Usta...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
W artykule omówiono innowacyjne podejście do pomiarów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych, w których wykorzystuje się technologię fotogrametryczną z użyciem dronów. Ta zaawansowana technologia zmienia sposób pracy w branży górniczej, przynosząc liczne korzyści, takie jak eliminacja błędów pomiarowych, skrócenie czasu przeprowadzania pomiarów oraz pełna kontrola nad stanem zakładu. Innowacyjne metody wykorzystania dronów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych rewoluc...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
W artykule przybliżono podstawowe zapisy przepisów techniczno-budowlanych oraz wytycznych rekomendowanych zawierające zasady projektowania rond oraz ich nawierzchni. Przeanalizowano specyficzne warunki oddziaływania pojazdów na nawierzchnie oraz wskazano czynniki wpływające na jej trwałość. Zwrócono uwagę na pewne trudności z prawidłowym podejściem do projektowania niektórych elementów rond wynikające z nieprecyzyjnych wytycznych krajowych. Historię rond zapoczątkował Pierre L’Enfant, który w...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
II (32) SEMINARIUM „MOSTY. BUDOWA, WZMACNIANIE, PRZEBUDOWA”
W dniach 18 - 19.04.2024 roku w Poznania odbyło się seminarium...
Intertraffic Amsterdam 2024 – ekosystem stworzony dla przyszłej mobilności
Intertraffic Amsterdam, wiodące na świecie wydarzenie branżowe w zakresie infrastruktury,...
Spektakularne premiery produktów, osiem firm z nagrodami – za nami odnowiona formuła targów Autostrada Nowa Infrastruktura
54 firmy, m.in. z Polski, Malezji, Niemiec oraz Szwecji zaprezentowały...
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...