Budowa zachodniej obwodnicy Łodzi, zad. B
W piątek 7 lipca 2023 r. został oddany do ruchu odcinek drogi ekspresowej S14 zadania „Projekt i budowa drogi ekspresowej S14 Zachodniej Obwodnicy Łodzi Zad. B – Odcinek II węzeł Łódź Teofilów (bez węzła) – DK91 w m. Słowik”.
Budowa drogi ekspresowej S14 jest inwestycją o znaczeniu krajowym. Konieczność jej budowy wynikała z potrzeby stworzenia tranzytowego układu dróg na terytorium kraju. Zamawiającym inwestycję była Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Łodzi, inżynierem kontraktu została firma Larentz Polska Sp. z o.o., natomiast wykonawcą − STECOL Corporation. Inwestycję zrealizowano w systemie „Projektuj i buduj”.
Całkowita wartość opisywanej inwestycji wynosi 1 792 867 434,19 zł.
Opis inwestycji
Zakres robót drogowych obejmował m.in. budowę odcinka drogi ekspresowej S14 o długości ok. 17 km, o nawierzchni bitumicznej. Nowa trasa ma dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, o szerokości 3,5 metra każdy, z możliwością dobudowy trzeciego. Przebudowano także drogi kolidujące z planowaną S14, powstały: dodatkowe jezdnie, drogi (dojazdy) technologiczne, wzmocnienia podłoża gruntowego, przepusty, chodniki, ścieżki rowerowe, systemy odwodnienia korpusu drogowego, sieć melioracyjna, drenaż melioracyjny istniejących cieków, urządzenia ochrony środowiska, oświetlenie drogowe, ogrodzenia drogi, robót rozbiórkowych, zostaną wykonane wycinki drzew, nasadzenia zieleni. Przygotowano też dokumentację i uzyskano wymagane decyzje pozwalające na prawidłowe użytkowanie drogi. Ponadto na trasie powstały liczne obiekty inżynierskie, a także przepusty drogowe o funkcji hydrologicznej, ekologicznej i mieszanej. W ramach inwestycji nastąpiła także przebudowa infrastruktury kolejowej, w tym: urządzeń elektroenergetycznych, urządzeń ste...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.
Dlaczego warto wykupić dostęp?
- Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
- Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
- Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
Lech Sekyra, prezes PGE Ekoserwis
Stabilizacje, podbudowy drogowe, kruszywa popiołowo-żużlowe czy spoiwa hydrauliczne oferowane przez należącą do Grupy PGE spółkę PGE Ekoserwis z powodzeniem znajdują w masowych ilościach zastosowanie podczas realizacji kluczowych inwestycji drogowych w całej Polsce. Na budowę oddanego w lipcu ostatniego odcinka S14 przez wiele lat i dla różnych wykonawców w ramach Grupy PGE dostarczaliśmy przede wszystkim spoiwa hydrauliczne (np. Solitex) uzyskiwane z ubocznych produktów spalania węgla. Wykonawcy chętnie z nich korzystali między innymi dlatego, że ekologiczne spoiwa drogowe z jednej strony optymalizują koszty inwestycji, z drugiej znajdują szerokie zastosowanie przy ulepszaniu podłoża, przy wykonywaniu układów komunikacyjnych oraz podczas budowy nasypów. Wpisuje się to idealnie we wdrażanie do praktyki biznesowej zasady zgodnej z frazą „pierwszeństwo dla wtórnych” i oznacza fakt odwracania kierunku biegu przenośników popiołowych − zamiast na składowiska, to do ponownego wykorzystania w gospodarce.
Tylko w 2022 i 2023 r. spółka PGE Ekoserwis na potrzeby inżynierii lądowej sprzedała blisko 700 tys. ton produktów powstałych na bazie ups-ów z Elektrowni Bełchatów. PGE Ekoserwis od wielu lat dostarcza surowce antropogeniczne i współpracuje z kontrahentami nie tylko w kraju, ale też na rynku europejskim. Oferując różne produkty, firma niejednokrotnie proponuje również transport na budowę, doradztwo technologiczne oraz udostępnia dokumenty ułatwiające zatwierdzenie wyrobu do realizacji określonej inwestycji.
Ograniczanie ilości składowanych odpadów i zamykanie obiegów surowców, energii oraz produktów w procesach gospodarczych to strategiczne wyzwania Grupy PGE, ale też po prostu naszej współczesności. Warto zainteresować się produktami wytworzonymi na bazie popiołów i żużli powstającymi podczas spalania węgla w energetyce i korzystać z nich. Są proekologiczne, zmniejszają wydobycie kopalin naturalnych, racjonalizują zużycie surowców, ograniczają emisję CO2 i powstawania odpadów. Mogą być wykorzystane do rekultywacji terenów zdegradowanych i przede wszystkim wpisują się w gospodarkę obiegu zamkniętego – korzystną dla nas wszystkich w wymiarze środowiskowym, biznesowym i społecznym.
Maciej Zalewski, główny specjalista, Pion Dyrektora Oddziału, stanowisko ds. komunikacji
W lipcu br. dobiegła końca budowa drogi ekspresowej S14 – zachodniej obwodnicy aglomeracji łódzkiej. To niesłychanie istotne przedsięwzięcie zarówno z lokalnego, jak i ogólnokrajowego punktu widzenia. Wiosną przekazaliśmy do użytkowania 12-kilometrowy odcinek od węzła Łódź Lublinek do węzła Aleksandrów Łódzki. Znacznie ograniczyło to ruch na przeciążonej DK71 i poprawiło warunki życia mieszkańców m.in. Konstantynowa Łódzkiego, dzięki wyprowadzeniu z centrum miasta ruchu tranzytowego.
Inwestycja zrealizowana została w tradycyjnej technologii tzw. nawierzchni podatnej, bitumicznej z warstwą ścieralną z SMA. W trakcie prowadzonych prac nie było problemów z gruntem, które miałyby wpływ na termin realizacji inwestycji. Nieco inaczej przedstawia się sprawa dotycząca uzyskania decyzji ZRID, zarówno zamiennej, jak i dodatkowej (budowa ronda na węźle Emilia A2/DK91/S14, która zakończyła się w grudniu ub. roku). Należy wskazać, że cała procedura obejmuje zarówno postępowanie prowadzone przez Wody Polskie – w zakresie wydania pozwoleń wodnoprawnych, przez RDOŚ – w zakresie wydania postanowień uzgadniających realizację przedsięwzięcia i określających szereg warunków realizacji i korzystania, jak również postępowanie prowadzone przez Urząd Wojewódzki. W tym przypadku doszło do pewnych opóźnień niezależnych od wykonawcy, które są aktualnie przedmiotem analizy.
Zakończenie prac pozwoliło domknąć ring autostradowo-ekspresowy wokół aglomeracji łódzkiej. Elementami ringu są: od północy – autostrada A2, od wschodu – autostrada A1, od południa – droga ekspresowa S8, zaś od zachodu – droga ekspresowa S14. To pierwsze takie miejsce w Polsce. Łączna długość ringu to ok. 140 km.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Grzegorz Małasiewicz: Mosty powinny być projektowane z myślą o przyszłych zmianach klimatycznych
Grzegorz Małasiewicz, Dyrektor ds. Hydrotechniki w Budimex SA, w rozmowie z redakcją czasopisma „Mosty” porusza kwestie dot. zagadnień związanych z projektowaniem i budową infrastruktury hydrotechnicznej, szczególnie mostów nad rzekami i kanałami. Rozmowa skupiła się na różnicach między projektowaniem elementów hydrotechnicznych a lądowymi konst...
KPO: wsparcie unijne dla polskiej odbudowy
KPO to strategiczny program przyjęty przez rząd Polski, który ma na celu odbudowę gospodarki oraz zwiększenie jej odporności na wszelkie kryzysy. Program składa się z 55 inwestycji i 55 reform, których celem jest stymulowanie wzrostu gospodarczego, tworzenie miejsc pracy oraz modernizacja i transformacja różnych sektorów gospodarki. Środki na realizację KPO pochodzą głównie z funduszy Unii Europejskiej, które zostały przyznane Polsce w ramach tzw. Planu Odbudowy dla Europy. Polska otrzyma 59,...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Utrzymanie ruchu w kopalni odkrywkowej na podstawie analizy systemu maszynowego koparka-wywrotka
W artykule opisano system koparki-wywrotki powszechnie stosowany w kopalniach odkrywkowych. Autor skupia się na jego strukturze i organizacji na przykładzie kopalni „El Cerrejón” w Kolumbii. Wspomina również o kosztach sprzętu, które mogą być znaczne, oraz omawia kluczowe aspekty techniczne i operacyjne związane z użytkowaniem tych maszyn w górnictwie odkrywkowym. Jednym z najpowszechniej stosowanych systemów maszynowych w górnictwie odkrywkowym jest system maszyny ładujące − dyskretne środki...
Nie święci piaski sieją, czyli badania kruszyw w teorii i praktyce
Artykuł porusza tematykę badań kruszyw z perspektywy praktycznej i teoretycznej. Autor, opierając się na swoich wieloletnich doświadczeniach, wprowadza czytelnika w różnorodne aspekty tego zagadnienia, jednocześnie podkreślając, że celem artykułu nie jest przedstawienie wyników badań, lecz zwrócenie uwagi na niejednoznaczności i wyzwania związane z normami i praktyką w tej dziedzinie. Publikacji na temat badań kruszyw jest mnóstwo, zarówno w literaturze popularnonaukowej, jak i branżowej. Moi...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Posadowienie przepustów i mostów ekologicznych z uwzględnieniem warunków gruntowo-wodnych
Artykuł skupia się na zagadnieniach związanych z właściwym posadowieniem specyficznych konstrukcji inżynierskich, jakimi są przepusty i mosty ekologiczne, m.in. w kontekście zrównoważonego rozwoju. Istotą problemu jest zapewnienie trwałości i bezpieczeństwa posadowienia tych konstrukcji w aspekcie zmieniających się warunków gruntowo-wodnych, które mogą wpływać na ich stabilność i funkcjonalność. Opisywana w artykule tematyka jest niezwykle ważna z uwagi na realizację coraz większej liczby obi...
Posadowienie przepustów i mostów ekologicznych z uwzględnieniem warunków gruntowo-wodnych
Artykuł skupia się na zagadnieniach związanych z właściwym posadowieniem specyficznych konstrukcji inżynierskich, jakimi są przepusty i mosty ekologiczne, m.in. w kontekście zrównoważonego rozwoju. Istotą problemu jest zapewnienie trwałości i bezpieczeństwa posadowienia tych konstrukcji w aspekcie zmieniających się warunków gruntowo-wodnych, które mogą wpływać na ich stabilność i funkcjonalność. Opisywana w artykule tematyka jest niezwykle ważna z uwagi na realizację coraz większej liczby obi...
Diagnostyka nawierzchni. Metodologia badań i technika pomiarowa
Aby sprostać stale rosnącemu obciążeniu oraz zachować wysoką jakość dróg, konieczne jest regularne monitorowanie ich stanu, w tym ocena nośności. Dzięki nowoczesnym metodom pomiarowym, takim jak ugięciomierze typu FWD i TSD, zarządcy dróg mogą dokładnie monitorować nośność nawierzchni, co przekłada się na lepsze zarządzanie infrastrukturą drogową. Nośność nawierzchni, czyli jej zdolność do przenoszenia obciążeń, jest kluczowym wskaźnikiem stanu technicznego drogi. Aby ocenić nośność oraz trwa...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
![](https://drogowo-mostowy.pl/wp-content/uploads/sites/10/2024/06/Konferencja-Naukowo-Techniczna-Konstrukcje-Sprezone-KS2024_1-343x193.jpg)
Konferencja Naukowo-Techniczna Konstrukcje Sprężone KS2024
Konferencja Naukowo-Techniczna Konstrukcje Sprężone KS2024, 13-14 maja 2024, Kraków
![Konferencja „Utrzymanie dróg” 2024](https://drogowo-mostowy.pl/wp-content/uploads/sites/10/2024/06/Konferencja-„Utrzymanie-drog-2024-1-343x193.jpg)
Konferencja „Utrzymanie dróg” 2024
27-29 maja 2024 r. w Jastrzębiej Górze, odbyła się konferencja „Utrzymanie dróg” zorganiz...
![Seminarium Drogowe „Projektowanie, budowa i utrzymanie infrastruktury drogowej”](https://drogowo-mostowy.pl/wp-content/uploads/sites/10/2024/06/Seminarium-Drogowe_7-343x193.jpg)
Seminarium Drogowe „Projektowanie, budowa i utrzymanie infrastruktury drogowej”
16-17 maja 2024 r. w Pokrzywnej odbyła się kolejna edycja Seminarium drogowego „Projektow...
![Mosty Tradycja i Nowoczesność](https://drogowo-mostowy.pl/wp-content/uploads/sites/10/2024/06/Mosty-Tradycja-i-Nowoczesnosc_2-343x193.jpg)
Mosty Tradycja i Nowoczesność
W dniach 16-17 maja 2024 roku gościliśmy na Politechnice Bydgoskiej wybitnych polskich i ...