Budowa obwodnicy Wałbrzycha
Przedmiotem realizacji jest budowa obwodnicy Wałbrzycha w ciągu drogi krajowej DK35. Opisywane zadanie ma znaczenie regionalne, jego realizacja w znacznym stopniu wpłynie na funkcjonowanie Wałbrzycha oraz pobliskich miast.
Zamawiającym inwestycję jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział we Wrocławiu oraz Zarząd Dróg, Komunikacji i Utrzymania Miasta w Wałbrzychu. W 2018 r. ogłoszono przetarg na wykonawcę inwestycji, którym ostatecznie została firma Budimex S.A. Konsultantem realizacji jest Ekocentrum – Wrocławski Ośrodek Usług Ekologicznych. Całkowita wartość projektu jest równa 397 480 381,71 PLN. Koszt inwestycji podzielono na część miejską (Gmina Wałbrzych- 350 948 147,62 PLN) oraz pozamiejską (Gmina Szczawno-Zdrój- 46 532 234,09 PLN). Dofinansowanie projektu z Unii Europejskiej wyniosło 296 792 459,33 PLN.
Opis inwestycji
Roboty w ramach inwestycji dzielą się na dwie sekcje, a każda z nich na dwa odcinki – A i B. W ramach sekcji pierwszej, odcinka A – km 2+350 ÷ 3+150 (długość 0,8 km), przebudowano m.in. drogę wojewódzką DW 376 (ul. Łączyńskiego – Szczawieńska), drogę powiatową DP 3404D (ul. Długa) z przebudową skrzyżowania oraz drogę powiatową DP 3405D (ul. Wyszyńskiego). W skład zadań realizowanych w zakresie odcinka B – km 3+150 ÷ 6+200 (długość 3,05 km) wchodzi natomiast budowa nowego odcinka drogi krajowej DK35 oraz budowa nowych odcinków dróg gminnych (ul. Kusocińskiego).
Przedmiotem działań w sekcji drugiej, odcinek A – km 6+200 ÷ 7+250 (długość 1,05 km), była m.in. budowa węzła Żeromskiego oraz budowa wiaduktu nad ul. Żeromskiego. W ramach odcinka B – km 7+250 ÷ 8+360 (długość 1,11 km) wykonano m.in. takie działania jak: budowa węzła Reja, budowa wiaduktu kolejowego oraz przebudowa istniejącego odcinka drogi krajowej DK35 (ul. Kolejowa).
Parametry techniczne drogi
Kategoria ruchu obowiązująca na przedmiotowej drodze to KR 5. Określona prędkość miarodajna wynosi 70 km/h. Droga została sklasyfikowana jako G – droga główna. Szerokość jezdni wynosi 2 x 7,5 m, natomiast szerokość pasa ruchu – 3,5 m.
Korzyści wynikające z realizacji inwestycji
Jako że budowa obwodnicy jest inwestycją o znaczeniu regionalnym, jej głównym celem jest poprawa układu komunikacyjnego Wałbrzycha oraz pobliskich miast. Obwodnica znacznie poprawi komfort życia okolicznych mieszkańców. Jej budowa zmniejszy uciążliwość akustyczną wynikającą z dotychczasowego przebiegu drogi przez tereny zabudowy mieszkalnej oraz zniweluje zanieczyszczenie tej okolicy. Dzięki realizacji nastąpi odciążenie okolicznych dróg, szczególnie z ruchu tranzytowego.
Przygotowała redakcja przy współpracy
z Zarządem Dróg, Komunikacji i Utrzymania Miasta w Wałbrzychu
przeczytaj również: Nowa inwestycja na terenie powiatu otwockiego
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Kamila Czaja: Zero tolerance for compliance
1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Tajemnice elektromobilności. Jak to działa?
Maszyny elektryczne znalazły zastosowanie praktycznie w każdej dziedzinie gospodarki: jako prądnice, które przetwarzają energię mechaniczną na elektryczną, przetwornice, głównie transformatory, które zmieniają wartość parametrów energii elektrycznej, i wreszcie jako silniki, które przetwarzają energię elektryczną na energię mechaniczną [1]. Maszynom elektrycznym stawiane są różne wymagania eksploatacyjne i rozmaite zewnętrzne warunki pracy – wskutek czego obserwuje się ciągły wzrost liczby wy...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Budowa nawierzchni drogowych stanowi kluczowy element infrastruktury miejskiej, wymagający precyzyjnego planowania i wykonania. Wśród różnorodnych typów nawierzchni nawierzchnie podatne i półsztywne z asfaltową warstwą ścieralną wyróżniają się swoją trwałością i odpornością na obciążenia. Odpowiednio zaprojektowane i wykonane, te innowacyjne konstrukcje nawierzchni nie tylko zapewniają komfort podróży, ale również wpływają pozytywnie na bezpieczeństwo użytkowników dróg. W artykule przybliżono...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Kwestie związane z organizacją i urzędami odpowiedzialnymi za organizację ruchu drogowego są zawarte w ustawie prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzeniu w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem. Wątpliwości w praktyce budzi to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Ogólne zasady dotyczące organizacji ruchu drogowego i kompetencji poszczególnych urzędów w tej kwestii zawiera art. 10 Usta...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Budowa nawierzchni drogowych stanowi kluczowy element infrastruktury miejskiej, wymagający precyzyjnego planowania i wykonania. Wśród różnorodnych typów nawierzchni nawierzchnie podatne i półsztywne z asfaltową warstwą ścieralną wyróżniają się swoją trwałością i odpornością na obciążenia. Odpowiednio zaprojektowane i wykonane, te innowacyjne konstrukcje nawierzchni nie tylko zapewniają komfort podróży, ale również wpływają pozytywnie na bezpieczeństwo użytkowników dróg. W artykule przybliżono...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
W artykule przybliżono podstawowe zapisy przepisów techniczno-budowlanych oraz wytycznych rekomendowanych zawierające zasady projektowania rond oraz ich nawierzchni. Przeanalizowano specyficzne warunki oddziaływania pojazdów na nawierzchnie oraz wskazano czynniki wpływające na jej trwałość. Zwrócono uwagę na pewne trudności z prawidłowym podejściem do projektowania niektórych elementów rond wynikające z nieprecyzyjnych wytycznych krajowych. Historię rond zapoczątkował Pierre L’Enfant, który w...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...
IV Konferencja Drogowo-Kruszywowa
28 lutego ‒ 1 marca 2024 r. w Zakopanem obyła się IV edycja Konferencj...