Droga wojewódzka Nr 833 będzie przebudowana
3 kwietnia 2024 r. w Urzędowie Marszałek Województwa Lubelskiego Jarosław Stawiarski oraz Wicemarszałek Województwa Lubelskiego Zbigniew Wojciechowski uroczyście podpisali uchwałę podjętą przez Zarząd Województwa Lubelskiego, przyjmującą zobowiązanie do realizacji projektu pn. „Rozbudowa drogi wojewódzkiej Nr 833 od km 1+326 do km 12+980” na odcinku Chodel – Urzędów. Zobowiązanie to jest podstawą realizacji przedmiotowej inwestycji z programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027. Zobowiązanie do realizacji projektu zostało przekazane Dyrektorowi Zarządu Dróg Wojewódzkich w Lublinie Pawłowi Szumerze, reprezentującego realizatora projektu. Beneficjentem projektu o wartości blisko 146 mln zł jest Województwo Lubelskie, które pozyskało na ten cel ponad 122 mln zł z Funduszy Europejskich.
Inwestycja realizowana będzie w ramach Działania 6.1 Poprawa regionalnej dostępności transportowej, którego celem jest usprawnienie połączeń komunikacyjnych, a tym samym zwiększenie dostępności transportowej i ułatwienie dostępu do terenów inwestycyjnych, przejść granicznych, centrów logistycznych i innych gałęzi zrównoważonego transportu. Przedsięwzięcia realizowane w ramach tego Działania muszą być ukierunkowane na zmniejszenie dysproporcji rozwojowych pomiędzy obszarami województwa lubelskiego a pozostałą częścią kraju. Rok 2024 to rok, w którym świętujemy 20-lecie Polski w Unii Europejskiej. Mieszkańcy Urzędowa i okolicznych miejscowości czekali na lepszą infrastrukturę drogową, która pozwoli na lepsze skomunikowanie się z pozostałymi miejscowościami regionu. I ten wyczekiwany moment dzisiaj stał się faktem dzięki Funduszom Europejskim. Przyjęcie zobowiązania do realizacji projektu to zarówno symboliczny, jak i formalny moment pieczętujący realizację tej ważnej inwestycji – mówił Marszałek Województwa Lubelskiego Jarosław Stawiarski.
Poprawa bezpieczeństwa i zwiększenie dostępności komunikacyjnej
Projekt polega na rozbudowie drogi wojewódzkiej nr 833 (DW 833) od km 1+326 do km 12+980, tj. na odcinku Chodel – Urzędów. Swoim zakresem projekt obejmuje również budowę obiektów inżynierskich, zbiorników retencyjno-infiltracyjnych, zabezpieczenie lub rozbudowę urządzeń obcych kolidujących z budowaną drogą i obiektami inżynierskimi, jak również wsparcie infrastruktury pieszo-rowerowej. W ramach inwestycji zaplanowano m.in. zwiększenie szerokości jezdni do 7,0 m oraz wykonanie poboczy, 4 km chodników oraz ścieżki pieszo-rowerowej o długości 11 km. W planach jest również budowa bądź przebudowa 15 skrzyżowań z drogami gminnymi, powiatowymi oraz ze starym przebiegiem drogi wojewódzkiej, jak również powstanie nowego mostu przez dopływ spod Antonówki wraz z urządzeniami piętrzącymi. Zbudowanych zostanie 16 zatok autobusowych, 2 zatoki do kontroli ruchu drogowego oraz 10 przepustów (w tym 3 z przejściami dla zwierząt). Projekt zakłada również rozbiórkę istniejącego i budowę nowego oświetlenia drogowego oraz nasadzenie nowych drzew. Termin zakończenia prac zaplanowany jest na koniec 2026 r. Korzyści dla regionu: W wyniku rozbudowy odcinka Chodel-Urzędów DW 833 zmodernizowanych bądź przebudowanych zostanie prawie 11 km tej drogi. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa ruchu użytkowników drogi, a także skrócenie czasu przejazdu do miejsc docelowych podróżnych. Wzmocnienie konstrukcji nawierzchni jezdni umożliwi poruszanie się ciężkich pojazdów samochodowych, co służyć będzie rozwojowi gospodarczemu przyległych miejscowości i gmin. Zostaną przebudowane istniejące lub wybudowane nowe chodniki, co przyczyni się do zmniejszenia liczby wypadków z udziałem pieszych. Realizacja projektu zwiększy mobilność regionalną poprzez łączenie węzłów drugorzędnych i trzeciorzędnych z infrastrukturą TEN-T. Realizacja inwestycji zwiększy dostępność komunikacyjną naszego regionu. Sprawniejszy system transportowy ułatwi dostęp do terenów inwestycyjnych i atrakcji turystycznych. Droga wojewódzka nr 833 wraz z mostem na Wiśle w Kamieniu stanowi istotne uzupełnienie i alternatywę komunikacji drogowej dla drogi krajowej nr 74 i mostu na Wiśle w Annopolu. Warunkuje to optymalne rozłożenie ruchu międzyregionalnego i znacznie ułatwia komunikację i transport. Dobra jakość DW 833 to także bodziec do zwiększenia mobilności mieszkańców. Realizowana inwestycja będzie miała więc korzystny wpływ na wszystkie grupy użytkowników korzystających z drogi: uczestników ruchu tranzytowego, lokalnych mieszkańców, turystów odwiedzających nasz region oraz obecnych i przyszłych inwestorów.
źródło i fot. fot. ZDW Lublin
Przeczytaj również: Generalny Pomiar Ruchu 2025 – GDDKiA ogłosiła przetarg na wybór podmiotu opracowującego wyniki pomiaru
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance
1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Koparki są podstawową maszyną do wykonywania robót ziemnych w kopalniach surowców mineralnych. Ich podział jest dokonywany według cech konstrukcyjnych mających wpływ na eksploatację samych maszyn i technologię wykonywania czynności roboczych. Koparki jednonaczyniowe ogólnie dzieli się według rodzajów osprzętu i podwozia, źródła napędu, rodzaj przeniesienia napędu na osprzęt oraz sposobu przeniesienia napędu [2]. Koparki jednonaczyniowe są maszynami roboczymi przeznaczonymi przede wszystkim do...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Budowa nawierzchni drogowych stanowi kluczowy element infrastruktury miejskiej, wymagający precyzyjnego planowania i wykonania. Wśród różnorodnych typów nawierzchni nawierzchnie podatne i półsztywne z asfaltową warstwą ścieralną wyróżniają się swoją trwałością i odpornością na obciążenia. Odpowiednio zaprojektowane i wykonane, te innowacyjne konstrukcje nawierzchni nie tylko zapewniają komfort podróży, ale również wpływają pozytywnie na bezpieczeństwo użytkowników dróg. W artykule przybliżono...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Kwestie związane z organizacją i urzędami odpowiedzialnymi za organizację ruchu drogowego są zawarte w ustawie prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzeniu w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem. Wątpliwości w praktyce budzi to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Ogólne zasady dotyczące organizacji ruchu drogowego i kompetencji poszczególnych urzędów w tej kwestii zawiera art. 10 Usta...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
W artykule omówiono innowacyjne podejście do pomiarów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych, w których wykorzystuje się technologię fotogrametryczną z użyciem dronów. Ta zaawansowana technologia zmienia sposób pracy w branży górniczej, przynosząc liczne korzyści, takie jak eliminacja błędów pomiarowych, skrócenie czasu przeprowadzania pomiarów oraz pełna kontrola nad stanem zakładu. Innowacyjne metody wykorzystania dronów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych rewoluc...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
W artykule przybliżono podstawowe zapisy przepisów techniczno-budowlanych oraz wytycznych rekomendowanych zawierające zasady projektowania rond oraz ich nawierzchni. Przeanalizowano specyficzne warunki oddziaływania pojazdów na nawierzchnie oraz wskazano czynniki wpływające na jej trwałość. Zwrócono uwagę na pewne trudności z prawidłowym podejściem do projektowania niektórych elementów rond wynikające z nieprecyzyjnych wytycznych krajowych. Historię rond zapoczątkował Pierre L’Enfant, który w...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
Spektakularne premiery produktów, osiem firm z nagrodami – za nami odnowiona formuła targów Autostrada Nowa Infrastruktura
54 firmy, m.in. z Polski, Malezji, Niemiec oraz Szwecji zaprezentowały...
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...