Droga wojewódzka Nr 833 będzie przebudowana
3 kwietnia 2024 r. w Urzędowie Marszałek Województwa Lubelskiego Jarosław Stawiarski oraz Wicemarszałek Województwa Lubelskiego Zbigniew Wojciechowski uroczyście podpisali uchwałę podjętą przez Zarząd Województwa Lubelskiego, przyjmującą zobowiązanie do realizacji projektu pn. „Rozbudowa drogi wojewódzkiej Nr 833 od km 1+326 do km 12+980” na odcinku Chodel – Urzędów. Zobowiązanie to jest podstawą realizacji przedmiotowej inwestycji z programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027. Zobowiązanie do realizacji projektu zostało przekazane Dyrektorowi Zarządu Dróg Wojewódzkich w Lublinie Pawłowi Szumerze, reprezentującego realizatora projektu. Beneficjentem projektu o wartości blisko 146 mln zł jest Województwo Lubelskie, które pozyskało na ten cel ponad 122 mln zł z Funduszy Europejskich.
Inwestycja realizowana będzie w ramach Działania 6.1 Poprawa regionalnej dostępności transportowej, którego celem jest usprawnienie połączeń komunikacyjnych, a tym samym zwiększenie dostępności transportowej i ułatwienie dostępu do terenów inwestycyjnych, przejść granicznych, centrów logistycznych i innych gałęzi zrównoważonego transportu. Przedsięwzięcia realizowane w ramach tego Działania muszą być ukierunkowane na zmniejszenie dysproporcji rozwojowych pomiędzy obszarami województwa lubelskiego a pozostałą częścią kraju. Rok 2024 to rok, w którym świętujemy 20-lecie Polski w Unii Europejskiej. Mieszkańcy Urzędowa i okolicznych miejscowości czekali na lepszą infrastrukturę drogową, która pozwoli na lepsze skomunikowanie się z pozostałymi miejscowościami regionu. I ten wyczekiwany moment dzisiaj stał się faktem dzięki Funduszom Europejskim. Przyjęcie zobowiązania do realizacji projektu to zarówno symboliczny, jak i formalny moment pieczętujący realizację tej ważnej inwestycji – mówił Marszałek Województwa Lubelskiego Jarosław Stawiarski.
Poprawa bezpieczeństwa i zwiększenie dostępności komunikacyjnej
Projekt polega na rozbudowie drogi wojewódzkiej nr 833 (DW 833) od km 1+326 do km 12+980, tj. na odcinku Chodel – Urzędów. Swoim zakresem projekt obejmuje również budowę obiektów inżynierskich, zbiorników retencyjno-infiltracyjnych, zabezpieczenie lub rozbudowę urządzeń obcych kolidujących z budowaną drogą i obiektami inżynierskimi, jak również wsparcie infrastruktury pieszo-rowerowej. W ramach inwestycji zaplanowano m.in. zwiększenie szerokości jezdni do 7,0 m oraz wykonanie poboczy, 4 km chodników oraz ścieżki pieszo-rowerowej o długości 11 km. W planach jest również budowa bądź przebudowa 15 skrzyżowań z drogami gminnymi, powiatowymi oraz ze starym przebiegiem drogi wojewódzkiej, jak również powstanie nowego mostu przez dopływ spod Antonówki wraz z urządzeniami piętrzącymi. Zbudowanych zostanie 16 zatok autobusowych, 2 zatoki do kontroli ruchu drogowego oraz 10 przepustów (w tym 3 z przejściami dla zwierząt). Projekt zakłada również rozbiórkę istniejącego i budowę nowego oświetlenia drogowego oraz nasadzenie nowych drzew. Termin zakończenia prac zaplanowany jest na koniec 2026 r. Korzyści dla regionu: W wyniku rozbudowy odcinka Chodel-Urzędów DW 833 zmodernizowanych bądź przebudowanych zostanie prawie 11 km tej drogi. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa ruchu użytkowników drogi, a także skrócenie czasu przejazdu do miejsc docelowych podróżnych. Wzmocnienie konstrukcji nawierzchni jezdni umożliwi poruszanie się ciężkich pojazdów samochodowych, co służyć będzie rozwojowi gospodarczemu przyległych miejscowości i gmin. Zostaną przebudowane istniejące lub wybudowane nowe chodniki, co przyczyni się do zmniejszenia liczby wypadków z udziałem pieszych. Realizacja projektu zwiększy mobilność regionalną poprzez łączenie węzłów drugorzędnych i trzeciorzędnych z infrastrukturą TEN-T. Realizacja inwestycji zwiększy dostępność komunikacyjną naszego regionu. Sprawniejszy system transportowy ułatwi dostęp do terenów inwestycyjnych i atrakcji turystycznych. Droga wojewódzka nr 833 wraz z mostem na Wiśle w Kamieniu stanowi istotne uzupełnienie i alternatywę komunikacji drogowej dla drogi krajowej nr 74 i mostu na Wiśle w Annopolu. Warunkuje to optymalne rozłożenie ruchu międzyregionalnego i znacznie ułatwia komunikację i transport. Dobra jakość DW 833 to także bodziec do zwiększenia mobilności mieszkańców. Realizowana inwestycja będzie miała więc korzystny wpływ na wszystkie grupy użytkowników korzystających z drogi: uczestników ruchu tranzytowego, lokalnych mieszkańców, turystów odwiedzających nasz region oraz obecnych i przyszłych inwestorów.
źródło i fot. fot. ZDW Lublin
Przeczytaj również: Generalny Pomiar Ruchu 2025 – GDDKiA ogłosiła przetarg na wybór podmiotu opracowującego wyniki pomiaru
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię
Piotr Litwa, Prezes Wyższego Urzędu Górniczego, w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” porusza temat nadzoru i regulacji górnictwa odkrywkowego w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem problemów związanych z przestrzeganiem przepisów, oceną ryzyka oraz współpracą z instytucjami i samorządami. Omawia najczęstsze naruszenia przepisów, procedur...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Utrzymanie ruchu w kopalni odkrywkowej na podstawie analizy systemu maszynowego koparka-wywrotka
W artykule opisano system koparki-wywrotki powszechnie stosowany w kopalniach odkrywkowych. Autor skupia się na jego strukturze i organizacji na przykładzie kopalni „El Cerrejón” w Kolumbii. Wspomina również o kosztach sprzętu, które mogą być znaczne, oraz omawia kluczowe aspekty techniczne i operacyjne związane z użytkowaniem tych maszyn w górnictwie odkrywkowym. Jednym z najpowszechniej stosowanych systemów maszynowych w górnictwie odkrywkowym jest system maszyny ładujące − dyskretne środki...
Zastosowanie ubocznych produktów spalania w budownictwie drogowym
Artykuł przedstawia różnorodne zastosowania popiołów, żużli oraz innych odpadów przemysłowych pochodzących głównie z przemysłu energetycznego i hutniczego. Wykorzystanie ubocznych produktów spalania nie tylko zmniejsza ilość odpadów przemysłowych, ale także przyczynia się do obniżenia kosztów budowy dróg oraz ochrony środowiska, co stanowi kluczowy krok w kierunku zrównoważonego rozwoju infrastruktury drogowej. Wykorzystanie ubocznych produktów spalania w drogownictwie odgrywa kluczową rolę w...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Cyfrowe wsparcie w procesie realizacji inwestycji infrastrukturalnych
Od projektowania po realizację i zarządzanie gotową infrastrukturą, technologie cyfrowe rewolucjonizują pracę inżynierów, zwiększając precyzję i efektywność kosztową. Tam, gdzie jeszcze dekadę temu wymagano wielu godzin obliczeń i papierowej dokumentacji, dzisiaj możliwe jest szybsze działanie dzięki specjalistycznemu oprogramowaniu oraz zaawansowanym narzędziom pomiarowym.
Diagnostyka nawierzchni. Metodologia badań i technika pomiarowa
Aby sprostać stale rosnącemu obciążeniu oraz zachować wysoką jakość dróg, konieczne jest regularne monitorowanie ich stanu, w tym ocena nośności. Dzięki nowoczesnym metodom pomiarowym, takim jak ugięciomierze typu FWD i TSD, zarządcy dróg mogą dokładnie monitorować nośność nawierzchni, co przekłada się na lepsze zarządzanie infrastrukturą drogową. Nośność nawierzchni, czyli jej zdolność do przenoszenia obciążeń, jest kluczowym wskaźnikiem stanu technicznego drogi. Aby ocenić nośność oraz trwa...
Wartość rynku betonu towarowego w Polsce to już ponad 7 mld zł
W wyniku znaczącego wzrostu kosztów produkcji (kruszywa, cement, domieszki do betonu, siła robocza, logistyka i transport) w latach 2017-2022 rynek betonu towarowego w Polsce odnotował skokowy wzrost wartości, osiągając 7,5 mld zł. Pomimo przejściowego schłodzenia koniunktury w budownictwie długoterminowe prognozy dla rynku betonu towarowego prezentują się dość stabilnie. Na potrzeby raportu jako rynek betonu towarowego zdefiniowano działalność produkcyjną w zakresie wytwarzania betonu zarówn...
Kalendarium
Relacje
Konwent Dyrektorów Zarządów Dróg Wojewódzkich w Poznaniu
Konwent to forum dyskusji, wypracowania rozwiązań i wymiany doświadczeń. Podczas kilkudni...
VIII Konferencja Drogowa „Warunki gruntowe a projektowanie oraz budowa dróg”
2-4 października 2024 r. odbyła się VIII edycja Konferencji Drogowej „Warunki gruntowe a ...
NAJLEPSZE BUDOWY W POLSCE NAGRODZONE!
27 września 2024 roku na Zamku Królewskim w Warsza...
SGO2024 „Praktyczna Strona Wiedzy” po raz kolejny zagościła w Wiśle
W dniach 9-11 września 2024 w Hotelu Gołębiewski w Wiśle odbyła się XI...