Kluczowy projekt infrastrukturalny na Śląsku. Historia przebudowy drogi wojewódzkiej nr 925
Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 925, od granicy miasta Ruda Śląska do granicy miasta Rybnik, to jedno z najważniejszych przedsięwzięć infrastrukturalnych realizowanych na terenie woj. śląskiego przez Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach. Projekt ten, o ogromnym znaczeniu zarówno dla lokalnych społeczności, jak i dla regionalnej gospodarki, stanowi istotny element modernizacji systemu transportowego w regionie. Jego realizacja obejmuje wiele lat intensywnej pracy, od fazy planowania po wykonanie robót budowlanych.
Przedmiotowy odcinek pn. „Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 925 od granicy miasta na prawach powiatu Ruda Śląska – A1 – do granicy miasta na prawach powiatu Rybnik” rozpoczyna się na granicy miasta na prawach powiatu Ruda Śląska (na granicy z Mikołowem), a kończy na granicy miasta na prawach powiatu Rybnik (na granicy z miejscowością Przegędza). Inwestycja zlokalizowana jest na terenie gmin: Mikołów, Ornontowice, Orzesze oraz Czerwionka – Leszczyny w województwie śląskim, w powiecie rybnickim i mikołowskim. Droga przecina miejscowości Mikołów i Orzesze oraz wsie Ornontowice, Bełk, Stanowice i Przegędza. Długość odcinka podlegającego przebudowie wynosi 24 km.
Początki projektu: faza planowania i projektowania
Inicjatywa przebudowy DW 925 nabrała realnych kształtów 12 października 2015 r., kiedy podpisano umowę na prace projektowe z firmą Egis Polska Inżynieria Sp. z o.o., która zobowiązała się do przygotowania kompleksowej dokumentacji projektowej. W ramach prac projektowych firma musiała sprostać wielu wyzwaniom, m.in. przygotować szczegółową dokumentację techniczną. Dokumentacja ta musiała spełniać liczne wymogi prawne i techniczne, a także uwzględniać wszelkie aspekty środowiskowe oraz społeczne związane z przebudową drogi. Ważnym elementem było także uzyskanie niezbędnych uzgodnień, pozwoleń i opinii od odpowiednich instytucji. Zakończenie tego procesu umożliwiło złożenie wniosku do Wojewody Śląskiego o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).
Decyzja ZRID
Decyzja ZRID jest kluczowym dokumentem, który formalnie zezwala na rozpoczęcie prac budowlanych w ramach projektu. W przypadku przebudowy drogi wojewódzkiej nr 925 Wojewoda Śląski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej 27 czerwca 2018 r. Decyzji tej nadano rygor natychmiastowej wykonalności. Jednakże, mimo nadania rygoru natychmiastowej wykonalności, proces realizacji projektu napotkał na pewne trudności. Złożone odwołania od decyzji ZRID sprawiły, że postępowanie administracyjne przeciągnęło się w czasie. Na dzień 6 sierpnia 2024 r. decyzja ZRID w dalszym ciągu pozostała nieostateczna, co wskazuje na trwające postępowanie odwoławcze. Sytuacja ta pokazuje, jak złożony i czasochłonny może być proces realizacji dużych inwestycji infrastrukturalnych, które często muszą sprostać nie tylko wymaganiom technicznym, ale także wyzwaniom administracyjnym i prawnym.
Wybór wykonawcy
Mimo trwających postępowań administracyjnych władze województwa śląskiego kontynuowały prace przygotowawcze do realizacji robót budowlanych. Kluczowym momentem w tym procesie było rozstrzygnięcie postępowania przetargowego na wykonawcę prac budowlanych. Postępowanie to zakończyło się 23 czerwca 2023 r., a najkorzystniejszą ofertę złożyła firma Strabag Infrastruktura Południe Sp. z o.o. Umowa na roboty budowlane została zawarta 17 lipca 2023 r., co stanowiło formalne rozpoczęcie prac budowlanych na drodze wojewódzkiej nr 925. Szacowana wartość robót budowlanych, zgodnie z zawartą umową, wynosi 321 mln zł. Realizacja projektu na taką skalę wymaga nie tylko precyzyjnego planowania, ale także ścisłej kontroli nad postępami prac oraz rozliczeniami finansowymi. W tym celu do projektu zaangażowano konsorcjum firm odpowiedzialnych za nadzór inwestorski oraz kontrolę rozliczeń. Liderem konsorcjum jest firma Prokom Construction Sp. z o.o., a partnerem Ayesa Polska Sp. z o.o.
Finansowanie projektu: wsparcie z funduszy europejskich
Realizacja tak dużej inwestycji jak przebudowa drogi wojewódzkiej nr 925 wymaga znacznych nakładów finansowych, dlatego też kluczowe było pozyskanie dofinansowania z zewnętrznych źródeł, w tym przede wszystkim z funduszy europejskich. Pierwszym krokiem w tym kierunku było złożenie wniosku o dofinansowanie projektu. Województwo Śląskie złożyło taki wniosek 31 października 2023 r. w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego na lata 2021-2027. Wniosek ten został pozytywnie rozpatrzony, a 17 kwietnia 2024 r. Zarząd Województwa Śląskiego wydał decyzję o dofinansowaniu zadania. Decyzja o dofinansowaniu projektu była przełomowym momentem w realizacji inwestycji. Całkowita wartość projektu wynosi 343 649 510,50 zł, z czego aż 292 102 083,93 zł pochodzi ze środków Unii Europejskiej. Pozostała część, wynosząca 51 547 426,57 zł, stanowi wkład własny województwa śląskiego. Dofinansowanie z funduszy europejskich jest kluczowe dla pomyślnej realizacji projektu, umożliwia sfinansowanie kosztów robót budowlanych, a także nadzoru inwestorskiego oraz innych niezbędnych działań. Wsparcie UE podkreśla również znaczenie projektu na poziomie regionalnym jako inwestycji o strategicznym charakterze dla całego województwa śląskiego.
Podsumowanie
Przebudowa drogi nr 925 jest przykładem inwestycji, która z jednej strony integruje lokalne społeczności, a z drugiej staje się impulsem do dalszego rozwoju infrastrukturalnego województwa. Ostateczne zakończenie prac budowlanych i oddanie drogi do użytku planowane jest na drugi kwartał 2026 r. Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 925 to inwestycja, która zmienia oblicze Śląska i stanowi wzór dla przyszłych projektów infrastrukturalnych w regionie.
Zadanie „Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 925 od granicy miasta na prawach powiatu Ruda Śląska – A1 do granicy miasta na prawach powiatu Rybnik” powstało w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027 – decyzja FESL.04.01-IZ.01-06CB/23. Wartość całkowita projektu wynosi: 343 649 510,50 zł, z czego wartość dofinansowania ze środków UE wynosi: 292 102 083,93 zł, wartość wkładu własnego – środki Województwa Śląskiego wynosi: 51 547 426,57 zł.
Przeczytaj również:
SMAPOL® otwiera nowe perspektywy poprawy trwałości nawierzchni asfaltowych
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Niels Kuijpers: Moim zdaniem wszystkie mosty można traktować jako tymczasowe
Niels Kuijpers, dyrektor generalny firmy Janson Bridging Engineering BV, to doświadczony inżynier, którego kariera obejmuje zarówno projektowanie, jak i zarządzanie budową dużych konstrukcji stalowych. W Janson Bridging Kuijpers przeszedł drogę od inżyniera budowlanego do dyrektora generalnego. Jego obowiązki obejmują techniczne wsparcie, zarząd...
Webinar dedykowany – stwórzmy wydarzenie idealne dla Twojej firmy!
Od 2020 roku redakcja “Magazynu Autostrady” oraz czasopisma “Mosty” poza stacjonarnymi wydarzeniami organizuje szkolenia i spotkania w formule online. Jednymi z nich są webinary - organizowane jako wydarzenia własne bądź dla partnerów zewnętrznych w formie komercyjnej.
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Wzrost wolumenu przeładunków kruszyw w kołobrzeskim porcie morskim
Port Morski Kołobrzeg odnotował dynamiczny rozwój w zakresie obsługi ładunków kruszywa. W 2024 r. to właśnie kruszywa stanowią dominujący towar przeładowywany w porcie. Port Morski Kołobrzeg odnotowuje dynamiczny rozwój w zakresie obsługi ładunków kruszywa, które w bieżącym roku stanowi dominujący towar przeładowywany w porcie. Kluczowym surowcem dostarczanym do Kołobrzegu jest kruszywo pochodzące z norweskiego kamieniołomu Seljestokken. Kruszywo to, powstające w wyniku obróbki naturalnych sk...
Beton architektoniczny: wymagany przez inwestorów, ale czy osiągalny przez wykonawców?
Autorzy omawiają wymagania inwestorów dotyczące estetyki i jakości powierzchni betonowych oraz problemy, jakie napotykają wykonawcy w kontekście kosztów i standardów. Wskazują na różnice w podejściu do prefabrykatów i elementów monolitycznych oraz na czynniki wpływające na jakość wykończenia, takie jak materiały i warunki atmosferyczne. Realizacja projektów z zakresu infrastruktury drogowej i kolejowej wiąże się z budową nowych lub przebudową już istniejących obiektów mostowych, dla których s...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Nowe podejście do próbnych obciążeń konstrukcji mostowych
W Polsce nadal wykonuje się badania konstrukcji mostowych pod próbnym obciążeniem statycznym i dynamicznym według standardów wprowadzonych pod koniec XX wieku. Obecnie nie ma już powodu używać próbnego obciążenia do doświadczalnego potwierdzenia nośności konstrukcji. W artykule przedstawiono zmiany (wraz z ich uzasadnieniem) w wytycznych wykonywania badań drogowych oraz kolejowych obiektów mostowych pod próbnym obciążeniem. Według opracowań historycznych badania konstrukcji mostowych pod prób...
Remont zabytkowego mostu Delfinów w Trzebiatowie
Artykuł opisuje renowację 120-letniego mostu Delfinów w Trzebiatowie, który zachował swoją oryginalną konstrukcję i zdobienia, mimo licznych wyzwań, w tym wojen i prób rozbiórki. W czasie remontu odtworzono jego oryginalny wygląd, wzmocniono konstrukcję, usunięto uszkodzenia betonu i wykonano nową izolację. Projekt miał na celu przywrócenie pełnej funkcjonalności mostu przy jednoczesnym zachowaniu jego wartości historycznej i estetycznej. Niezwykle ciekawy pod wieloma względami jest 120-letni...
Problemy techniczne związane z przebudową drogi powiatowej na deformującym się terenie górniczym
Realizacja inwestycji drogowej na aktywnym terenie górniczym stwarza wiele problemów technicznych niespotykanych w innych regionach. Istotnym problemem jest zmiana współrzędnych pionowych i poziomych punktów terenowych w okresie od wykonania dokumentacji projektowej do rozpoczęcia robót, ale także w czasie realizacji inwestycji – te zmiany są nierównomierne na odcinku drogowym. Specyficzne dla śląskich terenów górniczych są zróżnicowanie warunków geotechnicznych nawet na krótkich odcinkach dr...
Kalendarium
Relacje
VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...
I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...