Reklama

Cyfrowe wsparcie w procesie realizacji inwestycji infrastrukturalnych

Od projektowania, przez realizację, aż po zarządzanie gotową infrastrukturą – technologie cyfrowe usprawniają pracę inżynierów, zwiększają precyzję i pomagają w optymalizacji kosztów. To, co jeszcze dekadę temu wymagało wielu godzin obliczeń i papierowej dokumentacji, dziś można zrealizować w krótszym czasie dzięki specjalistycznemu oprogramowaniu i zaawansowanym narzędziom pomiarowym.

Cyfryzacja w budownictwie drogowym to proces, który radykalnie zmienia sposób, w jaki projektuje się, buduje i zarządza infrastrukturą transportową. Wykorzystanie nowoczesnych technologii cyfrowych wpływa na wszystkie etapy realizacji inwestycji, przynosząc korzyści w postaci większej precyzji, optymalizacji kosztów oraz efektywniejszego zarządzania projektami.

Narzędzia cyfrowe – przykłady

Jednym z kluczowych narzędzi cyfryzacji jest BIM (ang. Building Information Modeling), który pozwala na tworzenie szczegółowych modeli 3D inwestycji, integrując dane o materiałach, kosztach i harmonogramie prac. Dzięki temu możliwe jest lepsze zarządzanie projektem na każdym etapie – od planowania po utrzymanie infrastruktury. BIM umożliwia również bieżącą współpracę między wszystkimi zaangażowanymi stronami, minimalizując ryzyko błędów. Do użytku dostępne są też Technologie GIS (ang. Geographic Information Systems), które dostarczają precyzyjnych danych przestrzennych. Są one nieocenione przy projektowaniu dróg w różnorodnych warunkach terenowych. Dzięki GIS inżynierowie mogą lepiej zrozumieć ukształtowanie terenu i warunki środowiskowe, co umożliwia opracowanie bardziej efektywnych i trwałych projektów. Cyfryzacja obejmuje także zastosowanie Internetu Rzeczy (IoT), który umożliwia monitorowanie kluczowych parametrów budowy, takich jak zużycie materiałów czy warunki atmosferyczne. Czujniki zamontowane na placu budowy pozwalają na automatyczne przesyłanie danych do systemów zarządzania, co zwiększa bezpieczeństwo i optymalizuje procesy. Dostępne na rynku jest również narzędzie Digital Twin, umożliwiające stworzenie dokładnej cyfrowej kopii fizycznej infrastruktury. Pozwala na bieżące monitorowanie stanu technicznego dróg, a także symulowanie różnych scenariuszy obciążeń i zużycia, co pomaga w planowaniu remontów i konserwacji. Jednym z najbardziej dynamicznie rozwijających się obszarów są cyfrowe platformy do projektowania i analizy konstrukcji drogowych zdobywające coraz większą popularność wśród inżynierów projektujących drogi i inne elementy infrastruktury transportowej.

Przyszłość cyfryzacji w budownictwie drogowym

Cyfryzacja w budownictwie drogowym to nie tylko narzędzia wspierające bieżące projekty, ale także inwestycja w przyszłość. Technologie te będą dalej rozwijane, co pozwoli na jeszcze bardziej złożone i zautomatyzowane procesy budowy i zarządzania infrastrukturą. Cyfrowa transformacja w tej branży obiecuje większą efektywność, oszczędności oraz wyższą jakość realizowanych projektów. Inwestycje w technologie cyfrowe stają się zatem kluczowym elementem strategii firm budowlanych, które chcą pozostać konkurencyjne na rynku. Warto również wspomnieć o tym, że cyfryzacja umożliwia lepszą współpracę pomiędzy wszystkimi stronami zaangażowanymi w realizację inwestycji drogowej. Dzięki zintegrowanym platformom projektanci, wykonawcy i inwestorzy mają dostęp do tych samych danych, co redukuje ryzyko nieporozumień i błędów.

Kamila Kornacka, Tensar Polska

Platforma Tensar+ umożliwia projektowanie rozwiązań konstrukcyjnych związanych m.in. z budową dróg stałych, tymczasowych oraz platform roboczych i jest dedykowana zarówno dla projektantów, wykonawców, jak i zarządców dróg. Tensar+ umożliwia użytkownikowi konfigurację wielu aspektów projektu, zaczynając od modelowania nośności podłoża, wyboru alternatywnych materiałów do wykonania konstrukcji i zadania wymaganych parametrów odbiorowych (wtórny moduł odkształcenia), kończąc na wyborze obciążenia działającego na konstrukcję (obciążenie na platformę roboczą, przejazdy osi standardowej lub przejazdy określonych typów pojazdów, również niestandardowych). Przy każdorazowej korekcie parametrów propozycja konstrukcji zmienia się automatycznie, co umożliwia bieżący podgląd uzyskanej oszczędności czasu i pieniędzy dzięki zastosowaniu konstrukcji z wykorzystaniem georusztu wielokształtnego oraz analizę inwestycji pod kątem założeń koncepcji zrównoważonego rozwoju. Po wykonaniu obliczeń istnieje możliwość wydruku specyfikacji materiałowej rozwiązania oraz propozycji konstrukcji wraz z szacunkowymi korzyściami ekonomicznymi i ekologicznymi. Oba dokumenty można wykorzystać później w dokumentacji projektowej.

Na rys. 1 i 2 przedstawiono przykłady konstrukcji w celu zobrazowania możliwości platformy Tensar+: konstrukcja drogi tymczasowej o nawierzchni nieulepszonej oraz konstrukcja dolnych warstw konstrukcji nawierzchni dla kategorii ruchu KR4. Dla obu nawierzchni przyjęto grupę nośności podłoża G4 (grunty spoiste w stanie twardoplastycznym) oraz obszar inwestycji 10 000 m2. Dla drogi tymczasowej przyjęto obciążenie ruchem 20-tonowych ciężarówek w liczbie 5000 wizyt oraz maksymalną dopuszczalną koleinę 20 mm. W obu przypadkach konstrukcje z wykorzystaniem stabilizacji mechanicznej georusztem wielokształtnym wykazały oszczędności od 20 do nawet 50% w stosunku do nawierzchni niestabilizowanej.

Wywiady

Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania

Waldemar Wojciechowski, dyrektor oddziału GDDKiA we Wrocławiu, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o wyzwaniach związanych z kierowaniem oddziałem, priorytetach inwestycyjnych na Dolnym Śląsku oraz roli współpracy transgranicznej. Podkreśla znaczenie odpowiedzialności i transparentności w zarządzaniu, zwraca uwagę na konieczność...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.