Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych.
Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wielkość produkcji gorących i ciepłych mieszanek asfaltowych w UE w 2022 r, według European Asphalt Pavement Association (https://eapa.org/), wyniosła około 280 mln ton.
Głównym sposobem na poprawienie wytrzymałości i trwałości MMA jest modyfikacja asfaltu za pomocą polimerów. Wszystkie zmodyfikowane w ten sposób asfalty można podzielić na dwie duże grupy w zależności od metody modyfikacji:
1. Asfalty modyfikowane polimerami, w większości przypadków termoelastoplastycznymi:
– Asfalty modyfikowane;
– Asfalty wysokomodyfikowane;
2. Asfalty modyfikowane gumą, w większości przypadków uzyskiwanej w procesie recyklingu mechanicznego opon wycofanych z eksploatacji.
Doskonale wiadomo o skuteczności wykorzystania gumy z recyklingu opon (RG) zarówno pod względem wydłużenia trwałości nawierzchni drogowych, obniżenia kosztów ich budowy i utrzymania, a także kosztów użytkowania [1]. Jednak rozwój takich technologii asfaltowych nie jest tak szybki, jak można by oczekiwać.
Światowym liderem w zastosowaniu gumy pochodzącej z recyklingu mechanicznego zużytych opon do modyfikacji mieszanek asfaltowych są Stany Zjednoczone, w których w 2019 roku około 17 % RG zostało wykorzystane w produkcji mieszanek asfaltowych. W krajach UE sukcesy w tym zakresie są mniej znaczące. Jeśli na przykład w Hiszpanii wolumen ten wynosi około 5 %, to w Polsce są to projekty nieliczne.
W tym samym czasie polscy naukowcy i przedsiębiorstwa drogowe zrealizowały szereg projektów budowy nawierzchni drogowych z wykorzystaniem RG, które potwierdziły swoją skuteczność w długim okresie – do 18 lat [2, 3].
Polskie firmy zajmujące się recyklingiem mechanicznym opon wycofanych z eksploatacji stale się rozwijają, nie tylko technologicznie, ale także naukowo, aby dostarczać na rynek produkty najwyższej i stałej jakości. RECYKL O.O. S.A. to wiodący recykler opon w Polsce oraz drugi pod względem wolumenu produkcji w Europie. Firma posiada kluczowy w branży certyfikat ISCC Plus (International Sustainability and Carbon Certification), potwierdzający realizację celów zrównoważonego rozwoju przez produkty firmy pochodzące z recyklingu.
RECYKL O.O. S.A. jest producentem dodatku SMAPOL® do mieszanek mineralno-asfaltowych (MMA), wytwarzanego z wysokiej wytrzymałości włókien syntetycznych wykorzystywanych w produkcji nowoczesnych opon.
SMAPOL® jest najbardziej opłacalnym sposobem poprawy właściwości fizyko-mechanicznych MMA wśród znanych odpowiedników o podobnym sposobie użycia.
RECYKL O.O. S.A. posiada zaawansowane technologicznie linie produkcyjne, pozwalające na wytwarzanie wysokiej jakości pudru gumowego GreenPowder® o wymaganym przez odbiorców uziarnieniu: 0,0-0,4-0,6-0,8 mm.
Rozwinięta powierzchnia każdej cząstki GreenPowder® pozwala osiągnąć wysoką wydajność procesów modyfikacji asfaltów gumą „na mokro” przy jednoczesnym obniżeniu kosztów energii zużywanej w procesie modyfikacji.
Jednocześnie RECYKL O.O. S.A. kontynuuje rozwój w kierunku poprawy jakości i funkcjonalności swoich produktów, wprowadzane są nowoczesne standardy jakości, wdrażane są innowacyjne rozwiązania technologiczne, stale realizowane są projekty badawczo-rozwojowe.
Polska może zająć wysokie miejsce w światowej praktyce przerobu i stosowania produktów recyklingu opon wycofanych z eksploatacji w budownictwie drogowym, co przyniesie krajowi poważne korzyści ekonomiczne i środowiskowe, jednak konieczne jest udoskonalenie prawa i norm dla szerszego wdrażania takich technologii.
W tym celu recyklerzy opon i drogowcy muszą wspólnie powiedzieć – Drogi dla opon, opony dla dróg!
Bibliografia
- Buttlar W. G., Rath P.: State of Knowledge Report on Rubber Modified Asphalt. US Tire Manufacturing Association. Washington, 2021, 108 p.
- Jurczak R.: Nawierzchnia z dodatkiem gumy (i włókien) po 18 latach eksploatacji. Drogownictwo, 2022, №. 2-3, 35-39.
- https://kongresdrogowy.pl/wp-content/uploads/files-pdf/2MFD_9_nawierzchnie_modyfikowane_guma_TPA.pdf
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Niels Kuijpers: Moim zdaniem wszystkie mosty można traktować jako tymczasowe
Niels Kuijpers, dyrektor generalny firmy Janson Bridging Engineering BV, to doświadczony inżynier, którego kariera obejmuje zarówno projektowanie, jak i zarządzanie budową dużych konstrukcji stalowych. W Janson Bridging Kuijpers przeszedł drogę od inżyniera budowlanego do dyrektora generalnego. Jego obowiązki obejmują techniczne wsparcie, zarząd...
Webinar dedykowany – stwórzmy wydarzenie idealne dla Twojej firmy!
Od 2020 roku redakcja “Magazynu Autostrady” oraz czasopisma “Mosty” poza stacjonarnymi wydarzeniami organizuje szkolenia i spotkania w formule online. Jednymi z nich są webinary - organizowane jako wydarzenia własne bądź dla partnerów zewnętrznych w formie komercyjnej.
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Wzrost wolumenu przeładunków kruszyw w kołobrzeskim porcie morskim
Port Morski Kołobrzeg odnotował dynamiczny rozwój w zakresie obsługi ładunków kruszywa. W 2024 r. to właśnie kruszywa stanowią dominujący towar przeładowywany w porcie. Port Morski Kołobrzeg odnotowuje dynamiczny rozwój w zakresie obsługi ładunków kruszywa, które w bieżącym roku stanowi dominujący towar przeładowywany w porcie. Kluczowym surowcem dostarczanym do Kołobrzegu jest kruszywo pochodzące z norweskiego kamieniołomu Seljestokken. Kruszywo to, powstające w wyniku obróbki naturalnych sk...
Beton architektoniczny: wymagany przez inwestorów, ale czy osiągalny przez wykonawców?
Autorzy omawiają wymagania inwestorów dotyczące estetyki i jakości powierzchni betonowych oraz problemy, jakie napotykają wykonawcy w kontekście kosztów i standardów. Wskazują na różnice w podejściu do prefabrykatów i elementów monolitycznych oraz na czynniki wpływające na jakość wykończenia, takie jak materiały i warunki atmosferyczne. Realizacja projektów z zakresu infrastruktury drogowej i kolejowej wiąże się z budową nowych lub przebudową już istniejących obiektów mostowych, dla których s...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Nowe podejście do próbnych obciążeń konstrukcji mostowych
W Polsce nadal wykonuje się badania konstrukcji mostowych pod próbnym obciążeniem statycznym i dynamicznym według standardów wprowadzonych pod koniec XX wieku. Obecnie nie ma już powodu używać próbnego obciążenia do doświadczalnego potwierdzenia nośności konstrukcji. W artykule przedstawiono zmiany (wraz z ich uzasadnieniem) w wytycznych wykonywania badań drogowych oraz kolejowych obiektów mostowych pod próbnym obciążeniem. Według opracowań historycznych badania konstrukcji mostowych pod prób...
Remont zabytkowego mostu Delfinów w Trzebiatowie
Artykuł opisuje renowację 120-letniego mostu Delfinów w Trzebiatowie, który zachował swoją oryginalną konstrukcję i zdobienia, mimo licznych wyzwań, w tym wojen i prób rozbiórki. W czasie remontu odtworzono jego oryginalny wygląd, wzmocniono konstrukcję, usunięto uszkodzenia betonu i wykonano nową izolację. Projekt miał na celu przywrócenie pełnej funkcjonalności mostu przy jednoczesnym zachowaniu jego wartości historycznej i estetycznej. Niezwykle ciekawy pod wieloma względami jest 120-letni...
Problemy techniczne związane z przebudową drogi powiatowej na deformującym się terenie górniczym
Realizacja inwestycji drogowej na aktywnym terenie górniczym stwarza wiele problemów technicznych niespotykanych w innych regionach. Istotnym problemem jest zmiana współrzędnych pionowych i poziomych punktów terenowych w okresie od wykonania dokumentacji projektowej do rozpoczęcia robót, ale także w czasie realizacji inwestycji – te zmiany są nierównomierne na odcinku drogowym. Specyficzne dla śląskich terenów górniczych są zróżnicowanie warunków geotechnicznych nawet na krótkich odcinkach dr...
Kalendarium
Relacje
VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...
I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...