art. sponsorowany

Drogi dla opon, opony dla dróg!

Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych.

Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wielkość produkcji gorących i ciepłych mieszanek asfaltowych w UE w 2022 r, według European Asphalt Pavement Association (https://eapa.org/), wyniosła około 280 mln ton.

Głównym sposobem na poprawienie wytrzymałości i trwałości MMA jest modyfikacja asfaltu za pomocą polimerów. Wszystkie zmodyfikowane w ten sposób asfalty można podzielić na dwie duże grupy w zależności od metody modyfikacji:

1. Asfalty modyfikowane polimerami, w większości przypadków termoelastoplastycznymi:

– Asfalty modyfikowane;

– Asfalty wysokomodyfikowane;

2. Asfalty modyfikowane gumą, w większości przypadków uzyskiwanej w procesie recyklingu mechanicznego opon wycofanych z eksploatacji.

Doskonale wiadomo o skuteczności wykorzystania gumy z recyklingu opon (RG) zarówno pod względem wydłużenia trwałości nawierzchni drogowych, obniżenia kosztów ich budowy i utrzymania, a także kosztów użytkowania [1]. Jednak rozwój takich technologii asfaltowych nie jest tak szybki, jak można by oczekiwać.

Światowym liderem w zastosowaniu gumy pochodzącej z recyklingu mechanicznego zużytych opon do modyfikacji mieszanek asfaltowych są Stany Zjednoczone, w których w 2019 roku około 17 % RG zostało wykorzystane w produkcji mieszanek asfaltowych. W krajach UE sukcesy w tym zakresie są mniej znaczące. Jeśli na przykład w Hiszpanii wolumen ten wynosi około 5 %, to w Polsce są to projekty nieliczne.

W tym samym czasie polscy naukowcy i przedsiębiorstwa drogowe zrealizowały szereg projektów budowy nawierzchni drogowych z wykorzystaniem RG, które potwierdziły swoją skuteczność w długim okresie – do 18 lat [2, 3].

Polskie firmy zajmujące się recyklingiem mechanicznym opon wycofanych z eksploatacji stale się rozwijają, nie tylko technologicznie, ale także naukowo, aby dostarczać na rynek produkty najwyższej i stałej jakości. RECYKL O.O. S.A. to wiodący recykler opon w Polsce oraz drugi pod względem wolumenu produkcji w Europie. Firma posiada kluczowy w branży certyfikat ISCC Plus (International Sustainability and Carbon Certification), potwierdzający realizację celów zrównoważonego rozwoju przez produkty firmy pochodzące z recyklingu.

RECYKL O.O. S.A. jest producentem dodatku SMAPOL® do mieszanek mineralno-asfaltowych (MMA), wytwarzanego z wysokiej wytrzymałości włókien syntetycznych wykorzystywanych w produkcji nowoczesnych opon.

SMAPOL® jest najbardziej opłacalnym sposobem poprawy właściwości fizyko-mechanicznych MMA wśród znanych odpowiedników o podobnym sposobie użycia.

RECYKL O.O. S.A. posiada zaawansowane technologicznie linie produkcyjne, pozwalające na wytwarzanie wysokiej jakości pudru gumowego GreenPowder® o wymaganym przez odbiorców uziarnieniu: 0,0-0,4-0,6-0,8 mm.

Rozwinięta powierzchnia każdej cząstki GreenPowder® pozwala osiągnąć wysoką wydajność procesów modyfikacji asfaltów gumą „na mokro” przy jednoczesnym obniżeniu kosztów energii zużywanej w procesie modyfikacji.

Jednocześnie RECYKL O.O. S.A. kontynuuje rozwój w kierunku poprawy jakości i funkcjonalności swoich produktów, wprowadzane są nowoczesne standardy jakości, wdrażane są innowacyjne rozwiązania technologiczne, stale realizowane są projekty badawczo-rozwojowe.

Polska może zająć wysokie miejsce w światowej praktyce przerobu i stosowania produktów recyklingu opon wycofanych z eksploatacji w budownictwie drogowym, co przyniesie krajowi poważne korzyści ekonomiczne i środowiskowe, jednak konieczne jest udoskonalenie prawa i norm dla szerszego wdrażania takich technologii.

W tym celu recyklerzy opon i drogowcy muszą wspólnie powiedzieć – Drogi dla opon, opony dla dróg!

Bibliografia

  1. Buttlar W. G., Rath P.: State of Knowledge Report on Rubber Modified Asphalt. US Tire Manufacturing Association. Washington, 2021, 108 p.
  2. Jurczak R.: Nawierzchnia z dodatkiem gumy (i włókien) po 18 latach eksploatacji. Drogownictwo, 2022, №. 2-3, 35-39.
  3. https://kongresdrogowy.pl/wp-content/uploads/files-pdf/2MFD_9_nawierzchnie_modyfikowane_guma_TPA.pdf

Wywiady

Paweł Woźniak: Niezwykle cenię sobie transparentność

Paweł Woźniak, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” omawia wyzwania, cele i priorytety związane z zarządzaniem polską infrastrukturą drogową. Zwraca uwagę na skalę zadań realizowanych przez GDDKiA, podkreślając znaczenie stabilnego finansowania inwestycji oraz efektywnej współpracy z ...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.