Wiadukt w Terespolu gotowy
14 czerwca udostępniono dla ruchu nowy wiadukt w Terespolu Pomorskim (w ciągu drogi wojewódzkiej nr 240 łączącej m.in. Tucholę ze Świeciem). W okresie letnim to jedna z najczęściej uczęszczanych tras w kierunku wybrzeża Bałtyku. Wiadukt wyposażono w bezpieczną ścieżkę dla pieszych i rowerzystów, która połączyła odcinki dróg rowerowych wybudowane w poprzednich latach. Trwają również zaawansowane prace przy przebudowie drogi wojewódzkiej nr 272 w Laskowicach.
Nowy wiadukt jest konstrukcją łukową, jednoprzęsłową o długości około 48 metrów. Powstał w miejscu starego, rozebranego obiektu. Szerokość blisko 15 metrów pozwoliła wybudować po północnej stronie bezpieczny ciąg pieszo-rowerowy, który połączył odcinki trasy rowerowej wybudowanej podczas modernizacji drogi wojewódzkiej nr 240 Polski Konopat-Terespol Pomorski. Wiadukt wyposażono w odwodnienie, bariery i balustrady, a jego nośność wzrosła do 50 ton (klasa A). Zmodernizowany obiekt umożliwi też docelową przebudowę magistrali kolejowej wraz z podniesieniem prędkości na torowisku z Bydgoszczy do Trójmiasta do 160km/h.
Wykonawcą inwestycji o wartości ponad 15 mln zł była spółka Marbro z Gdańska.
Nie tylko wiadukt
W 2019 roku zakończyła się gruntowną modernizacją dwóch odcinków drogi nr 240 pomiędzy Tucholą i Bysławiem (13 km) w powiecie tucholskim oraz pomiędzy Polskim Konopatem i Terespolem Pomorskim (2,5 km) w powiecie świeckim. Te inwestycje o wartości 72 mln zł zrealizowaliśmy w oparciu o środki Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020. Jezdnia na całym odcinku została wzmocniona i poszerzona do 7 metrów. Wzdłuż drogi powstała ścieżka pieszo-rowerowa. Przebudowaliśmy skrzyżowania, przepusty, zatoki autobusowe, miejsca postojowe i chodniki. Na skrzyżowaniach i przejściach zainstalowano nowe oświetlenie.
W ciągu ostatnich 3 lat ZDW w Bydgoszczy zlecił też dodatkowy pakiet uzupełniających remontów na odcinkach o łącznej długości około 10 kilometrów w rejonie miejscowości Bysław, Franciszkowo, Bramka, Błądzim i Przysiersk. Obecnie prace prowadzone są w rejonie miejscowości Lubiewice.
W najbliższych latach na ważnej drodze planuje się też zadania poprawiające bezpieczeństwo na skrzyżowaniach:
- w Plewnie (powiat świecki) – na połączeniu drogi wojewódzkiej nr 240 z drogami powiatowymi na Drzycim i Poledno
- Błądzimiu (powiat świecki) – na połączeniu drogi wojewódzkiej nr 240 z drogami powiatowymi na Pruszcz i Drzycim
- Piastoszynie (powiat tucholski) – na połączeniu drogi wojewódzkiej nr 240 z drogą powiatową na Rytel
- Tucholi –na połączeniu dróg wojewódzkich nr 237 i 240 – ulice Chojnicka i Czerska
- Bysławiu (powiat tucholski) – sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu drogi wojewódzkiej nr 240 z drogą powiatową na Cekcyn i Lubiewo.
Gruntowna przebudowa ulicy Długiej w Laskowicach
W powiecie świeckim trwa przebudowa odcinka drogi wojewódzkiej nr 272 przebiegającego przez Laskowice. Kompleksowa inwestycja obejmuje przebudowę jezdni, budowę kanalizacji, chodników, zjazdów i oświetlenia. Ulica Długa ulega modernizacji na odcinku od ul. Oskiej do Szkolnej. Inwestycja poprawi bezpieczeństwo, rozwiąże problem podtopień po opadach oraz zapewni wygodne dojście do stacji kolejowej oraz szkoły. Za prace odpowiada Przedsiębiorstwo Budowy Dróg S.A. ze Starogardu Gdańskiego, z którym podpisano umowę o wartości 10,5 mln zł. Zakończenie podstawowych prac planowane jest w tym roku. Obecnie prowadzone są prace rozbiórkowe, budowana jest kanalizacja deszczowa. Rozpoczęto też prace związane z budową konstrukcji drogi oraz branżowe na kolizjach i oświetleniu.
źródło i fot. ZDW Bydgoszcz
Przeczytaj również: Czwarta umowa w ramach FEnIKS
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię
Piotr Litwa, Prezes Wyższego Urzędu Górniczego, w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” porusza temat nadzoru i regulacji górnictwa odkrywkowego w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem problemów związanych z przestrzeganiem przepisów, oceną ryzyka oraz współpracą z instytucjami i samorządami. Omawia najczęstsze naruszenia przepisów, procedur...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Utrzymanie ruchu w kopalni odkrywkowej na podstawie analizy systemu maszynowego koparka-wywrotka
W artykule opisano system koparki-wywrotki powszechnie stosowany w kopalniach odkrywkowych. Autor skupia się na jego strukturze i organizacji na przykładzie kopalni „El Cerrejón” w Kolumbii. Wspomina również o kosztach sprzętu, które mogą być znaczne, oraz omawia kluczowe aspekty techniczne i operacyjne związane z użytkowaniem tych maszyn w górnictwie odkrywkowym. Jednym z najpowszechniej stosowanych systemów maszynowych w górnictwie odkrywkowym jest system maszyny ładujące − dyskretne środki...
Problematyka utrzymania i budowy nawierzchni betonowych
Artykuł dotyczy problematyki związanej z utrzymaniem i budową nawierzchni betonowych. Autor omawia różne aspekty projektowania i konstrukcji nawierzchni betonowych, takie jak: grubość płyt, szczeliny dylatacyjne, rodzaje podbudowy oraz metody ich połączenia. Przedstawia także różne techniki utrzymania i naprawy nawierzchni, jak również doświadczenia z różnych krajów w zakresie optymalizacji konstrukcji betonowych pod kątem odporności na warunki środowiskowe i eksploatacyjne. Historia nawierzc...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Cyfrowe wsparcie w procesie realizacji inwestycji infrastrukturalnych
Od projektowania po realizację i zarządzanie gotową infrastrukturą, technologie cyfrowe rewolucjonizują pracę inżynierów, zwiększając precyzję i efektywność kosztową. Tam, gdzie jeszcze dekadę temu wymagano wielu godzin obliczeń i papierowej dokumentacji, dzisiaj możliwe jest szybsze działanie dzięki specjalistycznemu oprogramowaniu oraz zaawansowanym narzędziom pomiarowym.
Diagnostyka nawierzchni. Metodologia badań i technika pomiarowa
Aby sprostać stale rosnącemu obciążeniu oraz zachować wysoką jakość dróg, konieczne jest regularne monitorowanie ich stanu, w tym ocena nośności. Dzięki nowoczesnym metodom pomiarowym, takim jak ugięciomierze typu FWD i TSD, zarządcy dróg mogą dokładnie monitorować nośność nawierzchni, co przekłada się na lepsze zarządzanie infrastrukturą drogową. Nośność nawierzchni, czyli jej zdolność do przenoszenia obciążeń, jest kluczowym wskaźnikiem stanu technicznego drogi. Aby ocenić nośność oraz trwa...
Wartość rynku betonu towarowego w Polsce to już ponad 7 mld zł
W wyniku znaczącego wzrostu kosztów produkcji (kruszywa, cement, domieszki do betonu, siła robocza, logistyka i transport) w latach 2017-2022 rynek betonu towarowego w Polsce odnotował skokowy wzrost wartości, osiągając 7,5 mld zł. Pomimo przejściowego schłodzenia koniunktury w budownictwie długoterminowe prognozy dla rynku betonu towarowego prezentują się dość stabilnie. Na potrzeby raportu jako rynek betonu towarowego zdefiniowano działalność produkcyjną w zakresie wytwarzania betonu zarówn...
Kalendarium
Relacje
Konwent Dyrektorów Zarządów Dróg Wojewódzkich w Poznaniu
Konwent to forum dyskusji, wypracowania rozwiązań i wymiany doświadczeń. Podczas kilkudni...
VIII Konferencja Drogowa „Warunki gruntowe a projektowanie oraz budowa dróg”
2-4 października 2024 r. odbyła się VIII edycja Konferencji Drogowej „Warunki gruntowe a ...
NAJLEPSZE BUDOWY W POLSCE NAGRODZONE!
27 września 2024 roku na Zamku Królewskim w Warsza...
SGO2024 „Praktyczna Strona Wiedzy” po raz kolejny zagościła w Wiśle
W dniach 9-11 września 2024 w Hotelu Gołębiewski w Wiśle odbyła się XI...