Wiadukt w Terespolu gotowy
14 czerwca udostępniono dla ruchu nowy wiadukt w Terespolu Pomorskim (w ciągu drogi wojewódzkiej nr 240 łączącej m.in. Tucholę ze Świeciem). W okresie letnim to jedna z najczęściej uczęszczanych tras w kierunku wybrzeża Bałtyku. Wiadukt wyposażono w bezpieczną ścieżkę dla pieszych i rowerzystów, która połączyła odcinki dróg rowerowych wybudowane w poprzednich latach. Trwają również zaawansowane prace przy przebudowie drogi wojewódzkiej nr 272 w Laskowicach.
Nowy wiadukt jest konstrukcją łukową, jednoprzęsłową o długości około 48 metrów. Powstał w miejscu starego, rozebranego obiektu. Szerokość blisko 15 metrów pozwoliła wybudować po północnej stronie bezpieczny ciąg pieszo-rowerowy, który połączył odcinki trasy rowerowej wybudowanej podczas modernizacji drogi wojewódzkiej nr 240 Polski Konopat-Terespol Pomorski. Wiadukt wyposażono w odwodnienie, bariery i balustrady, a jego nośność wzrosła do 50 ton (klasa A). Zmodernizowany obiekt umożliwi też docelową przebudowę magistrali kolejowej wraz z podniesieniem prędkości na torowisku z Bydgoszczy do Trójmiasta do 160km/h.
Wykonawcą inwestycji o wartości ponad 15 mln zł była spółka Marbro z Gdańska.
Nie tylko wiadukt
W 2019 roku zakończyła się gruntowną modernizacją dwóch odcinków drogi nr 240 pomiędzy Tucholą i Bysławiem (13 km) w powiecie tucholskim oraz pomiędzy Polskim Konopatem i Terespolem Pomorskim (2,5 km) w powiecie świeckim. Te inwestycje o wartości 72 mln zł zrealizowaliśmy w oparciu o środki Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020. Jezdnia na całym odcinku została wzmocniona i poszerzona do 7 metrów. Wzdłuż drogi powstała ścieżka pieszo-rowerowa. Przebudowaliśmy skrzyżowania, przepusty, zatoki autobusowe, miejsca postojowe i chodniki. Na skrzyżowaniach i przejściach zainstalowano nowe oświetlenie.
W ciągu ostatnich 3 lat ZDW w Bydgoszczy zlecił też dodatkowy pakiet uzupełniających remontów na odcinkach o łącznej długości około 10 kilometrów w rejonie miejscowości Bysław, Franciszkowo, Bramka, Błądzim i Przysiersk. Obecnie prace prowadzone są w rejonie miejscowości Lubiewice.
W najbliższych latach na ważnej drodze planuje się też zadania poprawiające bezpieczeństwo na skrzyżowaniach:
- w Plewnie (powiat świecki) – na połączeniu drogi wojewódzkiej nr 240 z drogami powiatowymi na Drzycim i Poledno
- Błądzimiu (powiat świecki) – na połączeniu drogi wojewódzkiej nr 240 z drogami powiatowymi na Pruszcz i Drzycim
- Piastoszynie (powiat tucholski) – na połączeniu drogi wojewódzkiej nr 240 z drogą powiatową na Rytel
- Tucholi –na połączeniu dróg wojewódzkich nr 237 i 240 – ulice Chojnicka i Czerska
- Bysławiu (powiat tucholski) – sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu drogi wojewódzkiej nr 240 z drogą powiatową na Cekcyn i Lubiewo.
Gruntowna przebudowa ulicy Długiej w Laskowicach
W powiecie świeckim trwa przebudowa odcinka drogi wojewódzkiej nr 272 przebiegającego przez Laskowice. Kompleksowa inwestycja obejmuje przebudowę jezdni, budowę kanalizacji, chodników, zjazdów i oświetlenia. Ulica Długa ulega modernizacji na odcinku od ul. Oskiej do Szkolnej. Inwestycja poprawi bezpieczeństwo, rozwiąże problem podtopień po opadach oraz zapewni wygodne dojście do stacji kolejowej oraz szkoły. Za prace odpowiada Przedsiębiorstwo Budowy Dróg S.A. ze Starogardu Gdańskiego, z którym podpisano umowę o wartości 10,5 mln zł. Zakończenie podstawowych prac planowane jest w tym roku. Obecnie prowadzone są prace rozbiórkowe, budowana jest kanalizacja deszczowa. Rozpoczęto też prace związane z budową konstrukcji drogi oraz branżowe na kolizjach i oświetleniu.
źródło i fot. ZDW Bydgoszcz
Przeczytaj również: Czwarta umowa w ramach FEnIKS
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Piotr Wyborski: Geografia, historia i środowisko naturalne
Piotr Wyborski, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., w rozmowie z czasopismem „Mosty” opowiada o nowych technologiach i strategiach zarządzania infrastrukturą mostową w Polsce. Wywiad porusza kluczowe kwestie związane z monitorowaniem stanu technicznego konstrukcji, innowacyjnymi rozwiązaniami poprawiającymi bezpieczeństwo oraz wyzwaniami,...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Artykuł analizuje rozkład uszkodzeń taśmy przenośnikowej z linkami stalowymi. Badania przeprowadzone w KWB Bełchatów w ramach projektu POIR.01.01.01-00-1194/19 przy użyciu systemu DiagBelt+ wykazały różne rozkłady uszkodzeń mogące wynikać z nieprawidłowości w punktach podawania urobku. Wyniki mogą pomóc w ocenie poprawności projektu przenośnika, minimalizując ryzyko awarii i wydłużając żywotność taśm. Artykuł przedstawia analizę rozkładu uszkodzeń rdzenia taśmy z linkami stalowymi na przekroj...
Warunki geotechniczne podłoża a ocena grupy jego nośności
W artykule przedstawiono problematykę oceny warunków gruntowo-wodnych dla projektowanych nawierzchni drogowych. Wskazano potencjalne błędy w klasyfikacji warunków prostych i złożonych, a także odpowiednią grupę nośności podłoża. Szczególną uwagę zwrócono na występowanie gruntów słabonośnych oraz nasypów, dla których zaproponowano nową, praktyczną definicję. Na przykładach zilustrowano powszechne błędy w określaniu grup nośności podłoża. Podłoże gruntowe jest nieodłączną częścią obiektów budow...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Forum dyskusyjne: Zwiększenie odporności mostów na zagrożenia powodziowe – kluczowe strategie
Zmiany klimatyczne na świecie są faktem. Ostatnia powódź w Europie Środkowej, szczególnie w dorzeczu Odry we wrześniu 2024 r., skłania do refleksji nad bezpieczeństwem użytkowania obecnie projektowanych i budowanych obiektów drogowych. Wydaje się, że konieczne jest przygotowanie ogólnopolskiego programu zabezpieczenia przed powodzią, którego wdrożenie spowoduje minimalizację skutków powodzi. W tym programie, obok budowy systemu obiektów hydrotechnicznych, powinna znaleźć się także budowa most...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Warunki geotechniczne podłoża a ocena grupy jego nośności
W artykule przedstawiono problematykę oceny warunków gruntowo-wodnych dla projektowanych nawierzchni drogowych. Wskazano potencjalne błędy w klasyfikacji warunków prostych i złożonych, a także odpowiednią grupę nośności podłoża. Szczególną uwagę zwrócono na występowanie gruntów słabonośnych oraz nasypów, dla których zaproponowano nową, praktyczną definicję. Na przykładach zilustrowano powszechne błędy w określaniu grup nośności podłoża. Podłoże gruntowe jest nieodłączną częścią obiektów budow...
Kalendarium
Relacje
I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...