Kopalnia Piława Górna
Położona w południowej Polsce, ok. 55 km od Wrocławia, Kopalnia Piława Górna jest jednym z najnowocześniejszych kompleksów wydobywczo-produkcyjno-załadunkowych kruszywa w Polsce. Wydobywany w niej surowiec wykorzystywany jest do produkcji kruszywa łamanego, używanego między innymi do budowy infrastruktury kolejowej, drogowej i kubaturowej.
Kopalnia Piława Górna – Kompania Górnicza Sp. z o.o. należy do Grupy Polskie Górnictwo Skalne (GPGS), założonej w 1993 r., oferującej kompleksową obsługę odkrywkowych projektów górniczych, drogowych i budowlanych, włączając w to wykwalifikowane zasoby ludzkie oraz sprzętowe. Obsługa kopalń prowadzona jest od projektowania, uzyskania odpowiednich pozwoleń prawnych poprzez roboty przygotowawcze, wiertniczo-strzałowe i produkcję wszelkiego rodzaju kruszyw na potrzeby branży budowlanej, chemicznej, rolniczej.
Dysponując doświadczeniem oraz nowoczesnym sprzętem budowlanym w liczbie ponad 100 jednostek, Grupa PGS gwarantuje optymalne dopasowanie maszyn i technologii do realizacji nawet najbardziej skomplikowanych zadań. Jako sprawdzony partner biznesowy oferuje także autoryzowany serwis producentów maszyn i urządzeń. W trosce o środowisko naturalne świadczy również usługi rozbiórkowe oraz wyburzeniowe z ponownym przetworzeniem materiałów porozbiórkowych, także odpadów technologicznych. Firma, która w tym roku obchodzi okrągłą rocznicę 30 lat działalności, była wielokrotnie doceniana i zdobywała uznane nagrody, m.in. Wyróżnienie Znakiem Solidne Kruszywa przyznane przez Polski Związek Producentów Kruszyw, Gazele Biznesu 2020 r. czy też Diamenty Forbesa 2021 r.
Misja firmy
Kopalnia w Piławie Górnej to nowoczesny zakład przeróbczy pozwalający utrzymać zdolność produkcyjną kruszyw na poziomie 1000 t/h. Zakład produkcyjny składa się z kruszarek, przesiewaczy, odpylni oraz klasyfikatora piasku 0/2 pozwalającego na zredukowanie zawartości pyłów w gotowym produkcie. W ramach systemu Zakładowej Kontroli Produkcji przebieg produkcyjny monitorowany jest na każdym etapie przeróbczym złoża. Prowadzony jest także stały nadzór jakościowy od pozyskania urobku na terenie wyrobiska przez zakład produkcyjny, magazyny wyrobów gotowych, aż po ciąg załadunkowy. Dzięki temu wyroby są zgodne z aktualnie obowiązującymi normami i wymaganiami. Zastosowane w zakładzie nowoczesne rozwiązania technologiczne sterowania produkcją oraz załadunkiem umożliwiają skomponowanie gotowego wyrobu zgodnie z indywidualnymi wymaganiami klienta.
Produkty i usługi
Zakład specjalizuje się w produkcji wysokiej jakości kruszyw pozyskiwanych ze złoża Piława Górna. Produkowane kruszywa ze złoża amfibolitów i migmatytów, o udokumentowanych zasobach powyżej 300 mln ton, charakteryzują się wysokimi właściwościami fizyko-mechanicznymi. Są one powszechnie stosowane do produkcji mieszanek mineralno-asfaltowych, betonu – w tym betonu o wysokiej wytrzymałości, płyt lotniskowych, podbudów stabilizowanych mechanicznie, do budowy i utrzymania nawierzchni kolejowych, a także chemii budowlanej i ceramiki.
Kruszywa produkowane przez Kompanię Górniczą dostarczane są do odbiorców transportem kolejowym oraz samochodowym. Ponadto kopalnia posiada własną bocznicę kolejową zintegrowaną z zakładem przeróbczym oraz automatyczny system szybkiego załadunku, co pozwala na wysłanie do ośmiu składów kolejowych z kruszywem w ciągu doby. Gwarantuje to bezpieczeństwo dostaw w ramach realizowanych kontraktów i stabilność parametrów jakościowych.
Kompania Górnicza w swojej ofercie posiada również dwie mobilne wytwórnie mas bitumicznych Intrame 260 oraz Intrame 280, a także komponowaną z własnych, wysokiej jakości kruszyw łamanych galanterię betonową, produkowaną na linii w Piławie Górnej oraz w Kaliszu. Ponadto wśród produktów dostępnych w okolicach Piławy Górnej znajdziemy także beton towarowy, stabilizacje i betony półsuche oraz wyroby betonowe średnich rozmiarów takie jak płyty drogowe, płyty jomb i klocki wall block. Kompania Górnicza zajmuje się także produkcją betonu wałowanego oraz propagowaniem tej technologii, w szczególności w zakresie wykonawstwa dróg gminnych. Firma świadczy również usługi doradcze, m.in. w zakresie: komponowania recept (mieszanek mineralno-asfaltowych, podbudów stabilizowanych, betonów towarowych) oraz zastosowania kruszyw w innych wyrobach budowlanych (typu ceramika budowlana, chemia budowlana).
Kontrola jakości
W Grupie PGS utworzone zostało Centrum Badawczo-Rozwojowe mające na celu optymalizację branży wydobycia i przetwarzania surowców skalnych. Spółka bardzo duży nacisk kładzie na prowadzenie badań kwalifikacyjnych materiałów pod kątem przydatności w drogownictwie – nasypy, podbudowy, podsypki, warstwy filtracyjne i mrozoochronne, a także kruszywa do mas bitumicznych, chemii budowlanej i ceramiki.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Marcin Opaliński: Nasza historia właśnie się rozpoczęła
Marcin Opaliński, Prezes Zarządu UNIMOT Bitumen, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” zdradza kulisy formalizowania spółki UNIMOT Bitumen, a także wskazuje, co wyróżnia ją spośród innych producentów asfaltu. Odpowiada również na pytania dotyczące zagranicznych rynków, innowacji i planów firmy na przyszłość. Spółka UNIMOT Bitumen od kilku ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...
Systemy zarządzania jakością inspekcji obiektów mostowych
W artykule omówiono zasadność wprowadzenia wymogu posiadania przez podmioty wykonujące inspekcje obiektów mostowych akredytowanego systemu zarządzania jakością zgodnego z normą PN-EN ISO/IEC 17020. W efekcie działania te mogłyby się przyczynić do poprawy jakości przeglądów i ocen stanu technicznego obiektów. Niestety dopiero tragiczne katastrofy lub awarie mostów powodujące uciążliwe ograniczenia w transporcie sprawiają, że zaczynamy zastanawiać się, dlaczego do nich musiało dojść. Dlaczego w...
Przegląd sprzętu wykorzystywanego do zagęszczania gruntu oraz nawierzchni drogowych
W artykule przybliżono cechy konstrukcyjne najcięższych maszyn służących do zagęszczania gruntu oraz nawierzchni drogowych, jakimi są walce drogowe. Walcem drogowym nazywamy maszynę drogową składającą się z zespołu cylindrycznych walców, zwanych wałami, służących do zagęszczania powierzchni gruntu lub warstw nawierzchni drogowej. W obecnie konstruowanych walcach drogowych dąży się do zapewnienia płynnego rozruchu i minimalnych strat czasu związanych ze zmianą kierunku jazdy walca. Nacisk lini...
Rola betonu w budownictwie mostowym – perspektywy rozwojowe
Temat tego artykułu jest wbrew pozorom trudny i bardzo obszerny. Przewidywania dotyczące przyszłości są w każdej dziedzinie życia, nauki i techniki ryzykowne i oparte zwykle na ekstrapolacji tendencji, które mniej lub bardziej wyraźnie są zauważalne obecnie. Uwaga ta dotyczy więc także i przyszłych zastosowań betonu w mostownictwie. I tu ważne zastrzeżenie: niniejsze opracowanie oparte jest na całkowicie subiektywnych spostrzeżeniach autora i rzecz jasna obejmuje tylko niektóre aspekty perspe...
Podsumowanie ostatnich zmian w ustawie o drogach publicznych
W zeszłym roku weszło w życie kilka nowelizacji ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych. Zmieniło się wiele przepisów, począwszy od podstawowych definicji po nowe obowiązki zarządców dróg. Nie można zapomnieć także o zmianach a właściwie zupełnie nowych aktach wykonawczych. Aby nieco usystematyzować te zmiany opisałam najistotniejsze z punktu widzenia zarządcy drogi nowe regulacje. Starałam się też wyjaśnić problematyczne kwestie, na które zwracali mi uwagę zarządcy dróg, a które...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Uwiarygodnienie koncepcji „projektowania plastycznego” belek mostowych zgodnie z Eurokodem 4: Badania niszczące w skali naturalnej zespolonych belek mostowych złożonych z dwuteownika HL1100 i płyty betonowej
W artykule przedstawiono wyniki eksperymentów niszczących, które rzucają nowe światło na projektowanie mostów zespolonych w Polsce. Różnica między tradycyjnymi normami a nowoczesnym podejściem opartym na Eurokodzie 4 jest widoczna. Wyniki badań opisane przez autorów stanowią solidny argument za zmianą tradycyjnych praktyk. Specyfiką polskiego mostownictwa jest z jednej strony dynamiczny rozwój i stosowanie nowych rozwiązań konstrukcyjnych (i podejść projektowych), a z drugiej strony przywiąza...
Utrzymanie i trwałość obiektów inżynierskich – jako główne wyznaczniki niezawodności infrastruktury komunikacyjnej
Tematyka utrzymania i trwałości mostów jest zagadnieniem o dużym znaczeniu technicznym, ekonomicznym, jak również społecznym. Jest ona szczególnie ważna w kontekście możliwości bezawaryjnego, niezakłóconego korzystania przez nas, jako użytkowników, z niezbędnych w codziennym życiu drogowych, kolejowych i pieszo-rowerowych ciągów komunikacyjnych. Z tego względu jestem wdzięczny redakcji czasopisma „Mosty” za inicjatywę wyboru tego zagadnienia jako temat przewodni niniejszego wydania czasopisma...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje

Drugie spotkanie z cyklu Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych
25 lipca 2023 r. odbyło się drugie spotkanie O...

XXVIII Sympozjum Cynkownicze „Prawie wszystko o cynku”
31 maja – 2 czerwca 2023 r. odbyło się XXVIII Sympozjum Cynkownicze „Praw...

XIII Konferencja Naukowa Konstrukcje Zespolone 2023
W dniach 29 - 30 czerwca 2023 r. w Zielonej Górze odbyła się XIII Konf...