Szczotka jako element roboczy zamiatarek mechanicznych

Podstawowym przyrządem roboczym zamiatarki elewatorowej lub podciśnieniowej jest szczotka. Od jej stanu i ustawienia zależy sprawność oczyszczania.

Szczotki powinny być ustawione pod odpowiednim kątem do osi podłużnej zamiatarki i do płaszczyzny nawierzchni jezdni oraz zawieszone na odpowiedniej wysokości. Zbyt wysoko zawieszone szczotki nie pozwalają na należyty kontakt szczotki z nawierzchnią, co prowadzi do zmniejszenia sprawności oczyszczania. Szczotki zawieszone zbyt nisko ulegają z kolei szybkiemu zużyciu [1, 2].

Podział szczotek

Szczotki dzielą się na główne (szczotki walcowe), oczyszczające szeroki pas nawierzchni i zbierające zmiotki do zbiornika zamiatarki oraz na pomocnicze (talerzowe-przykrawężnikowe), wymiatające zanieczyszczanie spod krawężnika i podające je pod szczotkę główną.

W zależności od konstrukcji rozróżnia się szczotki walcowe, taśmowe i talerzowe. Na korpus szczotki nasadzone są włókna, które są wymieniane po zużyciu na nowe. Odpowiedni dobór włókien ma istotne znaczenie dla przebiegu zamiatania. Do wykonywania szczotek wykorzystuje się włókna roślinne, syntetyczne, drut stalowy lub kombinację tych materiałów.

Efektywność pracy zamiatarki a włókna szczotek

DPU_1_23_Michal_Stawowiak_SZCZOTKA__ELEMENT_ZAMIATAREK_MECHANICZNYCH_RYS_1Rys. 1. Efektywność pracy zamiatarki podciśnieniowej w zależn...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Marcin Lewandowski: Najlepsi inżynierowie lubią najcięższe wyzwania

Marcin Lewandowski, wiceprezes pionu realizacji w Grupie NDI, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” odpowiada na pytania dot. zarządzania zespołem, nowych projektów, wymagających kontraktów oraz zagranicznych praktyk w budownictwie infrastrukturalnych. Dzieli się także swoimi przemyśleniami o najtrudniejszych aspektach branży budowlanej. O...

Relacje

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.