Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Nowe wzorce i standardy – wytyczne WR-M-72
Z uwagi na opisany w punkcie 2 najczęściej zły stan techniczny urządzeń obcych zostały opracowane stosowne wytyczne, które zdaniem zleceniodawcy i autorów mogą poprawić tę niezadowalającą pod względem technicznym problematykę. Idea powstania grupy wytycznych, m.in. dotyczących urządzeń obcych, wynikała z konieczności aktualizacji istniejących rozwiązań technicznych stosowanych w infrastrukturze komunikacyjnej w naszym kraju. Dynamiczna zmiana poziomu wiedzy i dostępnych obecnie rozwiązań technicznych w zakresie obiektów inżynierskich wymusza dostosowanie ich do stale rosnących wymagań. Dotyczy to zarówno szeroko rozumianego komfortu, przy jednoczesnym zapewnieniu bezpieczeństwa użytkowników, oraz ekologii [7]. Opracowanie, na zlecenie Ministerstwa Infrastruktury przy koordynowaniu wszystkich prac przez Instytut Badawczy Dróg i Mostów, nowych dokumentów merytorycznych, które odpowiadałyby obecnej rzeczywistości technicznej, pozwala również na optymalizację nakładów finansowych ponoszonych na utrzymanie infrastruktury komunikacyjnej.
Proponowane sposoby właściwego kształtowania omawianych urządzeń i instalacji z technicznego punktu widzenia, z korzyścią dla trwałości obiektów mostowych i sieci instalacyjnych, a także dla inwestorów obiektów mostowych i zarządców sieci (energetycznych, ciepłowniczych, gazowych, wodno-kanalizacyjnych, telekomunikacyjnych i światłowodowych), zostały przedstawione w opracowanym z udziałem autorów dokumencie WR-M-72 pn. Wytyczne projektowania urządzeń obcych na oraz w drogowych obiektach inżynierskich rekomendowanym przez ministra infrastruktury [8].
Podstawową zmianą dotyczącą podejścia do tego rodzaju instalacji jest to, że urządzenia obce z zasady powinny być umieszczone na wykonanych specjalnie w tym celu niezależnych konstrukcjach nośnych, niezwiązanych z konstrukcją obiektu inżynierskiego, a nie bezpośrednio na obiektach.
Jedynie w wyjątkowych przypadkach, gdy nie ma możliwości wykonania niezależnych konstrukcji nośnych, dopuszcza się przeprowadzenie urządzeń obcych na obiektach inżynierskich, z wyjątkiem obiektów składanych i ruchomych, pod warunkiem uzyskania zgody zarządcy obiektu i spełnienia wymagań określonych w wytycznych oraz określonych przez zarządcę obiektu.
Przykład, na ile to możliwe, estetycznego prowadzenia i właściwego pod względem nośności i trwałości instalacji na obiekcie inżynierskim przedstawiono na fot. 10.
Podstawowe wymagania dla urządzeń obcych przeprowadzanych i montowanych na obiektach inżynierskich brzmią następująco:
- Urządzenia powinny zapewniać wytrzymałość i szczelność, z uwzględnieniem oddziaływania sił wynikających z eksploatacji obiektu inżynierskiego.
- Urządzenia powinny być tak usytuowane względem siebie, aby odległość pomiędzy nimi umożliwiała wykonywanie ich inspekcji i remontu lub przebudowy oraz nie utrudniała prac związanych z utrzymaniem obiektu inżynierskiego.
- Urządzenia powinny spełniać wymagania i przepisy branżowe w zależności od rodzaju urządzenia obcego.
- Urządzenia powinny być wyposażone w elementy umożliwiające kompensację przemieszczeń oraz odkształceń obiektu.
- Urządzenia powinny być zabezpieczone antykorozyjnie w przypadku elementów wykonanych ze stali.
- Urządzenia powinny być wykonane z materiałów cechujących się nierozprzestrzenianiem ognia,
- Urządzenia powinny być wykorzystywane zgodnie z zaakceptowanym wnioskiem i zgodą zarządcy obiektu.
Dodatkowo każde wykorzystywanie rur i zawiesi oraz umieszczanie nowych przewodów na obiekcie mostowym wymaga zgody zarządcy obiektu.
Przykładowe usytuowanie urządzeń obcych na obiekcie mostowym o przekroju skrzynkowym wg wytycznych WR-M-72 przedstawiono na rys. 1.
Biorąc pod uwagę liczne doświadczenia wyniesione w trakcie przeprowadzania przeglądów stanu technicznego eksploatowanych obiektów mostowych, w tym tych, po których przeprowadzone zostały instalacje niezwiązane z tymi obiektami, dopracowano się następujących wniosków, jednocześnie stanowiących warunki usytuowania tych urządzeń w zaleceniach:
- Urządzenia nie mogą wpływać na wartość użytkową obiektu oraz bezpieczeństwo ruchu drogowego na obiekcie i pod nim.
- Urządzenia nie mogą ograniczać światła obiektu oraz skrajni.
- Urządzenia nie mogą wpływać na trwałość obiektu i elementów wyposażenia, np. nie powinny umożliwiać wegetacji roślin lub bytowania zwierząt – w szczególności ptactwa,
- Montaż, eksploatacja i inspekcja urządzeń nie może powodować uszkodzeń elementów konstrukcyjnych i wyposażenia oraz istniejących urządzeń obcych na obiekcie.
- Utrzymanie, remont i przebudowa oraz inspekcje obiektu i elementów wyposażenia nie mogą być utrudnione.
- Sposób mocowania urządzeń nie może pogarszać estetyki obiektu.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię
Jakie wyzwania widzi Pan przed polskim górnictwem odkrywkowym w najbliższych latach? Piotr Litwa: Na 31 grudnia 2023 r. nadzorem i kontrolą urzędów górniczych objętych było ponad 7 tys. odkrywkowych zakładów górniczych oraz – dla porównania – 31 kopalń podziemnych. Oczywiście skala zakładów odkrywkowych jest bardzo zróżnicowana. Są to zakłady ob...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Nowe wzorce i standardy – wytyczne WR-M-72 Z uwagi na opisany w punkcie 2 najczęściej zły stan techniczny urządzeń obcych zostały opracowane stosowne wytyczne, które zdaniem zleceniodawcy i autorów mogą poprawić tę niezadowalającą pod względem technicznym problematykę. Idea powstania grupy wytycznych, m.in. dotyczących urządzeń obcych, wynikała z konieczności aktualizacji istniejących rozwiązań technicznych stosowanych w infrastrukturze komunikacyjnej w naszym kraju. Dynamiczna zmiana poziomu...
Utrzymanie ruchu w kopalni odkrywkowej na podstawie analizy systemu maszynowego koparka-wywrotka
System wywrotki – warsztat naprawczy System wywrotki – warsztat naprawczy składa się z dwóch podsystemów [4]: System wywrotek można podzielić na: a) maszyny, o liczności m, przeznaczone do realizacji zadania transportowego (odbioru strumienia urobku generowanego przez maszyny ładujące), b) maszyny, o liczności r, przeznaczone do rezerwy. Pamiętajmy, że powyższy podział jest umowny, niezbędny dla potrzeb modelowania i dalej, obliczania systemu. Dyspozytor steruje na bieżąco systemem, zmieniają...
Betonowy tunel TS-04. Technologia i materiały
Etap I W pierwszym etapie wykonano nawierzchnię na pasach ruchu wolnym i awaryjnym. Docelowa szerokość pasma technologicznego wynosiła 6,10 m, podczas gdy układane pasmo miało szerokość 6,30 m i było układane od wewnętrznej strony na warstwie kruszywa 0/31,5 mm, uformowanego na całej długości pasma w odległości około 20 cm od projektowanej linii dylatacji. Od strony zewnętrznej, do bocznej części kapy chodnikowej na całej długości i wysokości układanego pasma, przyklejona została wstawka styr...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Betonowy tunel TS-04. Technologia i materiały
Etap I W pierwszym etapie wykonano nawierzchnię na pasach ruchu wolnym i awaryjnym. Docelowa szerokość pasma technologicznego wynosiła 6,10 m, podczas gdy układane pasmo miało szerokość 6,30 m i było układane od wewnętrznej strony na warstwie kruszywa 0/31,5 mm, uformowanego na całej długości pasma w odległości około 20 cm od projektowanej linii dylatacji. Od strony zewnętrznej, do bocznej części kapy chodnikowej na całej długości i wysokości układanego pasma, przyklejona została wstawka styr...
Diagnostyka nawierzchni. Metodologia badań i technika pomiarowa
Metodologia badań i technika pomiarowa Identyfikacja nawierzchni drogowej to fundamentalny element bezpieczeństwa jej użytkowników. Dlatego też niezawodne wykrywanie nawet najmniejszych uszkodzeń staje się priorytetem dla dziedziny drogownictwa. Proces identyfikacji defektów nawierzchni rozpoczyna się od jej precyzyjnej fotograficznej rejestracji. Pierwszym etapem tego procesu jest wykonanie zdjęć powierzchni przy użyciu wyspecjalizowanych kamer, które są skierowane prostopadle do nawierzchni...
Wartość rynku betonu towarowego w Polsce to już ponad 7 mld zł
W wyniku znaczącego wzrostu kosztów produkcji (kruszywa, cement, domieszki do betonu, siła robocza, logistyka i transport) w latach 2017-2022 rynek betonu towarowego w Polsce odnotował skokowy wzrost wartości, osiągając 7,5 mld zł. Pomimo przejściowego schłodzenia koniunktury w budownictwie długoterminowe prognozy dla rynku betonu towarowego prezentują się dość stabilnie. Na potrzeby raportu jako rynek betonu towarowego zdefiniowano działalność produkcyjną w zakresie wytwarzania betonu zarówn...
Kalendarium
Relacje
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...
Podsumowanie jubileuszowej 15. edycji Targów SYMAS® MAINTENANCE
- Targi SYMAS® MAINTENANCE z roku na rok są coraz lepsze, mamy coraz więcej klientów. Naprawd...
Seminarium „Droga do neutralności klimatycznej Cemex”
Blisko 200 uczestników pojawiło się na cyklicznym seminarium „Droga do neutralności klima...
Konwent Dyrektorów Zarządów Dróg Wojewódzkich w Poznaniu
Konwent to forum dyskusji, wypracowania rozwiązań i wymiany doświadczeń. Podczas kilkudni...