Robert Geryło: Polska jest jednym z ważniejszych rynków produkcji wyrobów budowlanych
Dr inż. Robert Geryło, Dyrektor Instytutu Techniki Budowlanej (ITB), w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” odkrywa główne cele i zadania instytutu, który odgrywa kluczową rolę w rozwijaniu nowoczesnego budownictwa w Polsce. ITB, jako wiodący ośrodek badawczy, nie tylko uzyskał wysoką kategorię A w dwóch ostatnich ewaluacjach jakości, ale także odgrywa istotną rolę w promowaniu innowacji, zrównoważonego rozwoju i konkurencyjności gospodarki, zwłaszcza w sektorze budownictwa drogowego. W wywiadzie Dyrektor ITB dzieli się przemyśleniami o najważniejszych celach ITB, mówi o wyzwaniach związanych z badaniami materiałów drogowych, a także rozwija temat roli ITB w europejskim kontekście, jako członka Europejskiej Sieci Instytutów Badawczych Budownictwa (ENBRI).
![MAU_6_23_nasz_wywiad_Robert_Gerylo](https://drogowo-mostowy.pl/wp-content/uploads/sites/10/2023/11/MAU_6_23_POLSKA_JEST_JEDNYM_Z_WAZNIEJSZYCH_RYNKOW_PRODUKCJI_FOT_1-319x391.jpg)
Jakie są główne cele i zadania Instytutu Techniki Budowlanej?
Robert Geryło: ITB jako instytut badawczy prowadzi działalność w dyscyplinie naukowej inżynieria lądowa, geodezja i transport, w dwóch ostatnich ewaluacjach jakości tej działalności uzyskał wysoką kategorię A. ITB jest też głównym ośrodkiem w Polsce zajmującym się kompleksowo zagadnieniami technicznymi współczesnego budownictwa, którego działalność jest rozpoznawalna na arenie międzynarodowej. Naszym celem jest łączenie aktywności naukowej i współpracy z podmiotami gospodarczymi oraz instytucjami publicznymi, dzięki którym możemy praktycznie wspierać realizację polityki innowacji, zrównoważonego rozwoju, zwiększania konkurencyjności gospodarki w sektorze budownictwa. Najważniejsze zadania ITB dotyczą m.in.: określania kryteriów użyteczności wyrobów i technologii budowlanych i ich oceny z uwzględnieniem aspektów społecznych, środowiskowych i ekonomicznych oraz tworzenia podstaw naukowych doskonalenia obiektów budowlanych w zakresie bezpieczeństwa, niezawodności, trwałości, odporności oraz oddziaływania na ludzi i środowisko.
W jaki sposób działalność badawcza Instytutu Techniki Budowlanej przyczynia się do rozwoju i innowacji w budownictwie drogowym?
Dążenie do doskonałości naukowej, rozwoju i innowacji w technice budowlanej służy zapewnieniu wymaganej jakości obiektów budowlanych i właściwych warunków ich użytkowania w całym cyklu życia. Inspirujemy również do tworzenia efektywnych rozwiązań materiałowych i konstrukcyjnych, rozwoju metod wykonywania robót budowlanych oraz rozwoju nowoczesnej diagnostyki obiektów budowlanych. W budownictwie związanym z komunikacją szczególne osiągnięcia ITB dotyczą budowy nowych tuneli i zapewnienia ich bezpieczeństwa pożarowego oraz bezpieczeństwa użytkowania obiektów na terenach objętych dzisiaj lub w przeszłości działalnością górniczą. Prowadzimy prace badawcze dotyczące oceny przydatności materiałów wykorzystywanych w konstrukcjach nawierzchni drogowych, gruntów stabilizowanych jako podbudowy, geosyntetyków. Prowadzimy również badania możliwości wykorzystania materiałów odpadowych z przemysłu. ITB jako jednostka upoważniona do udzielania krajowych ocen technicznych w odniesieniu do większości wyrobów budowlanych oraz europejskich ocen technicznych w ramach działalności w Europejskiej Organizacji ds. Oceny Technicznej prowadzi badania i ocenę przydatności wielu innowacyjnych, niestandardowych rozwiązań technicznych stosowanych w budownictwie, w tym również w budownictwie drogowym.
Akredytowany Zespół Laboratoriów Badawczych ITB jest jednym z największych w Polsce i Europie laboratoriów przystosowanych do wykonywania badań materiałów i wyrobów budowlanych. Jakie są główne wyzwania związane z badaniami materiałów i wyrobów budowlanych wykorzystywanych w drogownictwie?
Robert Geryło: Instytut posiada akredytowany przez PCA Zespół Laboratoriów Badawczych, w skład którego wchodzi pięć laboratoriów prowadzących specjalistyczne badania materiałów i wyrobów budowlanych, w tym na potrzeby oceny technicznej i certyfikacji. Jednym z obszarów badań są oceny właściwości użytkowych urządzeń drogowych i bezpieczeństwa ruchu. Prowadzimy m.in. badania dotyczące potwierdzenia podstawowych właściwości użytkowych w zakresie wytrzymałości, bezpieczeństwa użytkowania i akustyki drogowych urządzeń przeciwhałasowych, a także badania stałych znaków drogowych i drogowych systemów przeciwolśnieniowych. Główne wyzwania wynikają z konieczności zapewnienia w obiektach budowlanych bezpieczeństwa, trwałości, odporności oraz uwzględnienia potrzeby zwiększenia efektywności surowcowej i dążenia do gospodarki o obiegu zamkniętym.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Grzegorz Małasiewicz: Mosty powinny być projektowane z myślą o przyszłych zmianach klimatycznych
Grzegorz Małasiewicz, Dyrektor ds. Hydrotechniki w Budimex SA, w rozmowie z redakcją czasopisma „Mosty” porusza kwestie dot. zagadnień związanych z projektowaniem i budową infrastruktury hydrotechnicznej, szczególnie mostów nad rzekami i kanałami. Rozmowa skupiła się na różnicach między projektowaniem elementów hydrotechnicznych a lądowymi konst...
KPO: wsparcie unijne dla polskiej odbudowy
KPO to strategiczny program przyjęty przez rząd Polski, który ma na celu odbudowę gospodarki oraz zwiększenie jej odporności na wszelkie kryzysy. Program składa się z 55 inwestycji i 55 reform, których celem jest stymulowanie wzrostu gospodarczego, tworzenie miejsc pracy oraz modernizacja i transformacja różnych sektorów gospodarki. Środki na realizację KPO pochodzą głównie z funduszy Unii Europejskiej, które zostały przyznane Polsce w ramach tzw. Planu Odbudowy dla Europy. Polska otrzyma 59,...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Utrzymanie ruchu w kopalni odkrywkowej na podstawie analizy systemu maszynowego koparka-wywrotka
W artykule opisano system koparki-wywrotki powszechnie stosowany w kopalniach odkrywkowych. Autor skupia się na jego strukturze i organizacji na przykładzie kopalni „El Cerrejón” w Kolumbii. Wspomina również o kosztach sprzętu, które mogą być znaczne, oraz omawia kluczowe aspekty techniczne i operacyjne związane z użytkowaniem tych maszyn w górnictwie odkrywkowym. Jednym z najpowszechniej stosowanych systemów maszynowych w górnictwie odkrywkowym jest system maszyny ładujące − dyskretne środki...
Nie święci piaski sieją, czyli badania kruszyw w teorii i praktyce
Artykuł porusza tematykę badań kruszyw z perspektywy praktycznej i teoretycznej. Autor, opierając się na swoich wieloletnich doświadczeniach, wprowadza czytelnika w różnorodne aspekty tego zagadnienia, jednocześnie podkreślając, że celem artykułu nie jest przedstawienie wyników badań, lecz zwrócenie uwagi na niejednoznaczności i wyzwania związane z normami i praktyką w tej dziedzinie. Publikacji na temat badań kruszyw jest mnóstwo, zarówno w literaturze popularnonaukowej, jak i branżowej. Moi...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Posadowienie przepustów i mostów ekologicznych z uwzględnieniem warunków gruntowo-wodnych
Artykuł skupia się na zagadnieniach związanych z właściwym posadowieniem specyficznych konstrukcji inżynierskich, jakimi są przepusty i mosty ekologiczne, m.in. w kontekście zrównoważonego rozwoju. Istotą problemu jest zapewnienie trwałości i bezpieczeństwa posadowienia tych konstrukcji w aspekcie zmieniających się warunków gruntowo-wodnych, które mogą wpływać na ich stabilność i funkcjonalność. Opisywana w artykule tematyka jest niezwykle ważna z uwagi na realizację coraz większej liczby obi...
Posadowienie przepustów i mostów ekologicznych z uwzględnieniem warunków gruntowo-wodnych
Artykuł skupia się na zagadnieniach związanych z właściwym posadowieniem specyficznych konstrukcji inżynierskich, jakimi są przepusty i mosty ekologiczne, m.in. w kontekście zrównoważonego rozwoju. Istotą problemu jest zapewnienie trwałości i bezpieczeństwa posadowienia tych konstrukcji w aspekcie zmieniających się warunków gruntowo-wodnych, które mogą wpływać na ich stabilność i funkcjonalność. Opisywana w artykule tematyka jest niezwykle ważna z uwagi na realizację coraz większej liczby obi...
Diagnostyka nawierzchni. Metodologia badań i technika pomiarowa
Aby sprostać stale rosnącemu obciążeniu oraz zachować wysoką jakość dróg, konieczne jest regularne monitorowanie ich stanu, w tym ocena nośności. Dzięki nowoczesnym metodom pomiarowym, takim jak ugięciomierze typu FWD i TSD, zarządcy dróg mogą dokładnie monitorować nośność nawierzchni, co przekłada się na lepsze zarządzanie infrastrukturą drogową. Nośność nawierzchni, czyli jej zdolność do przenoszenia obciążeń, jest kluczowym wskaźnikiem stanu technicznego drogi. Aby ocenić nośność oraz trwa...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
![](https://drogowo-mostowy.pl/wp-content/uploads/sites/10/2024/06/Konferencja-Naukowo-Techniczna-Konstrukcje-Sprezone-KS2024_1-343x193.jpg)
Konferencja Naukowo-Techniczna Konstrukcje Sprężone KS2024
Konferencja Naukowo-Techniczna Konstrukcje Sprężone KS2024, 13-14 maja 2024, Kraków
![Konferencja „Utrzymanie dróg” 2024](https://drogowo-mostowy.pl/wp-content/uploads/sites/10/2024/06/Konferencja-„Utrzymanie-drog-2024-1-343x193.jpg)
Konferencja „Utrzymanie dróg” 2024
27-29 maja 2024 r. w Jastrzębiej Górze, odbyła się konferencja „Utrzymanie dróg” zorganiz...
![Seminarium Drogowe „Projektowanie, budowa i utrzymanie infrastruktury drogowej”](https://drogowo-mostowy.pl/wp-content/uploads/sites/10/2024/06/Seminarium-Drogowe_7-343x193.jpg)
Seminarium Drogowe „Projektowanie, budowa i utrzymanie infrastruktury drogowej”
16-17 maja 2024 r. w Pokrzywnej odbyła się kolejna edycja Seminarium drogowego „Projektow...
![Mosty Tradycja i Nowoczesność](https://drogowo-mostowy.pl/wp-content/uploads/sites/10/2024/06/Mosty-Tradycja-i-Nowoczesnosc_2-343x193.jpg)
Mosty Tradycja i Nowoczesność
W dniach 16-17 maja 2024 roku gościliśmy na Politechnice Bydgoskiej wybitnych polskich i ...