Robert Geryło: Polska jest jednym z ważniejszych rynków produkcji wyrobów budowlanych
Dr inż. Robert Geryło, Dyrektor Instytutu Techniki Budowlanej (ITB), w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” odkrywa główne cele i zadania instytutu, który odgrywa kluczową rolę w rozwijaniu nowoczesnego budownictwa w Polsce. ITB, jako wiodący ośrodek badawczy, nie tylko uzyskał wysoką kategorię A w dwóch ostatnich ewaluacjach jakości, ale także odgrywa istotną rolę w promowaniu innowacji, zrównoważonego rozwoju i konkurencyjności gospodarki, zwłaszcza w sektorze budownictwa drogowego. W wywiadzie Dyrektor ITB dzieli się przemyśleniami o najważniejszych celach ITB, mówi o wyzwaniach związanych z badaniami materiałów drogowych, a także rozwija temat roli ITB w europejskim kontekście, jako członka Europejskiej Sieci Instytutów Badawczych Budownictwa (ENBRI).
Jakie są główne cele i zadania Instytutu Techniki Budowlanej?
Robert Geryło: ITB jako instytut badawczy prowadzi działalność w dyscyplinie naukowej inżynieria lądowa, geodezja i transport, w dwóch ostatnich ewaluacjach jakości tej działalności uzyskał wysoką kategorię A. ITB jest też głównym ośrodkiem w Polsce zajmującym się kompleksowo zagadnieniami technicznymi współczesnego budownictwa, którego działalność jest rozpoznawalna na arenie międzynarodowej. Naszym celem jest łączenie aktywności naukowej i współpracy z podmiotami gospodarczymi oraz instytucjami publicznymi, dzięki którym możemy praktycznie wspierać realizację polityki innowacji, zrównoważonego rozwoju, zwiększania konkurencyjności gospodarki w sektorze budownictwa. Najważniejsze zadania ITB dotyczą m.in.: określania kryteriów użyteczności wyrobów i technologii budowlanych i ich oceny z uwzględnieniem aspektów społecznych, środowiskowych i ekonomicznych oraz tworzenia podstaw naukowych doskonalenia obiektów budowlanych w zakresie bezpieczeństwa, niezawodności, trwałości, odporności oraz oddziaływania na ludzi i środowisko.
W jaki sposób działalność badawcza Instytutu Techniki Budowlanej przyczynia się do rozwoju i innowacji w budownictwie drogowym?
Dążenie do doskonałości naukowej, rozwoju i innowacji w technice budowlanej służy zapewnieniu wymaganej jakości obiektów budowlanych i właściwych warunków ich użytkowania w całym cyklu życia. Inspirujemy również do tworzenia efektywnych rozwiązań materiałowych i konstrukcyjnych, rozwoju metod wykonywania robót budowlanych oraz rozwoju nowoczesnej diagnostyki obiektów budowlanych. W budownictwie związanym z komunikacją szczególne osiągnięcia ITB dotyczą budowy nowych tuneli i zapewnienia ich bezpieczeństwa pożarowego oraz bezpieczeństwa użytkowania obiektów na terenach objętych dzisiaj lub w przeszłości działalnością górniczą. Prowadzimy prace badawcze dotyczące oceny przydatności materiałów wykorzystywanych w konstrukcjach nawierzchni drogowych, gruntów stabilizowanych jako podbudowy, geosyntetyków. Prowadzimy również badania możliwości wykorzystania materiałów odpadowych z przemysłu. ITB jako jednostka upoważniona do udzielania krajowych ocen technicznych w odniesieniu do większości wyrobów budowlanych oraz europejskich ocen technicznych w ramach działalności w Europejskiej Organizacji ds. Oceny Technicznej prowadzi badania i ocenę przydatności wielu innowacyjnych, niestandardowych rozwiązań technicznych stosowanych w budownictwie, w tym również w budownictwie drogowym.
Akredytowany Zespół Laboratoriów Badawczych ITB jest jednym z największych w Polsce i Europie laboratoriów przystosowanych do wykonywania badań materiałów i wyrobów budowlanych. Jakie są główne wyzwania związane z badaniami materiałów i wyrobów budowlanych wykorzystywanych w drogownictwie?
Robert Geryło: Instytut posiada akredytowany przez PCA Zespół Laboratoriów Badawczych, w skład którego wchodzi pięć laboratoriów prowadzących specjalistyczne badania materiałów i wyrobów budowlanych, w tym na potrzeby oceny technicznej i certyfikacji. Jednym z obszarów badań są oceny właściwości użytkowych urządzeń drogowych i bezpieczeństwa ruchu. Prowadzimy m.in. badania dotyczące potwierdzenia podstawowych właściwości użytkowych w zakresie wytrzymałości, bezpieczeństwa użytkowania i akustyki drogowych urządzeń przeciwhałasowych, a także badania stałych znaków drogowych i drogowych systemów przeciwolśnieniowych. Główne wyzwania wynikają z konieczności zapewnienia w obiektach budowlanych bezpieczeństwa, trwałości, odporności oraz uwzględnienia potrzeby zwiększenia efektywności surowcowej i dążenia do gospodarki o obiegu zamkniętym.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance
1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Koparki są podstawową maszyną do wykonywania robót ziemnych w kopalniach surowców mineralnych. Ich podział jest dokonywany według cech konstrukcyjnych mających wpływ na eksploatację samych maszyn i technologię wykonywania czynności roboczych. Koparki jednonaczyniowe ogólnie dzieli się według rodzajów osprzętu i podwozia, źródła napędu, rodzaj przeniesienia napędu na osprzęt oraz sposobu przeniesienia napędu [2]. Koparki jednonaczyniowe są maszynami roboczymi przeznaczonymi przede wszystkim do...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Budowa nawierzchni drogowych stanowi kluczowy element infrastruktury miejskiej, wymagający precyzyjnego planowania i wykonania. Wśród różnorodnych typów nawierzchni nawierzchnie podatne i półsztywne z asfaltową warstwą ścieralną wyróżniają się swoją trwałością i odpornością na obciążenia. Odpowiednio zaprojektowane i wykonane, te innowacyjne konstrukcje nawierzchni nie tylko zapewniają komfort podróży, ale również wpływają pozytywnie na bezpieczeństwo użytkowników dróg. W artykule przybliżono...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Kwestie związane z organizacją i urzędami odpowiedzialnymi za organizację ruchu drogowego są zawarte w ustawie prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzeniu w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem. Wątpliwości w praktyce budzi to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Ogólne zasady dotyczące organizacji ruchu drogowego i kompetencji poszczególnych urzędów w tej kwestii zawiera art. 10 Usta...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
W artykule omówiono innowacyjne podejście do pomiarów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych, w których wykorzystuje się technologię fotogrametryczną z użyciem dronów. Ta zaawansowana technologia zmienia sposób pracy w branży górniczej, przynosząc liczne korzyści, takie jak eliminacja błędów pomiarowych, skrócenie czasu przeprowadzania pomiarów oraz pełna kontrola nad stanem zakładu. Innowacyjne metody wykorzystania dronów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych rewoluc...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
W artykule przybliżono podstawowe zapisy przepisów techniczno-budowlanych oraz wytycznych rekomendowanych zawierające zasady projektowania rond oraz ich nawierzchni. Przeanalizowano specyficzne warunki oddziaływania pojazdów na nawierzchnie oraz wskazano czynniki wpływające na jej trwałość. Zwrócono uwagę na pewne trudności z prawidłowym podejściem do projektowania niektórych elementów rond wynikające z nieprecyzyjnych wytycznych krajowych. Historię rond zapoczątkował Pierre L’Enfant, który w...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
Spektakularne premiery produktów, osiem firm z nagrodami – za nami odnowiona formuła targów Autostrada Nowa Infrastruktura
54 firmy, m.in. z Polski, Malezji, Niemiec oraz Szwecji zaprezentowały...
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...