Betony samozagęszczalne w budownictwie komunikacyjnym

W artykule przedstawiono wyniki wstępnych badań dotyczących samozagęszczalnych kompozytów o matrycy cementowej. Opisano także zagadnienia związane z technologią betonów samozagęszczalnych. Omówiono ich właściwości, czym powinny się charakteryzować oraz kwestie ich produkcji.

Niewątpliwym impulsem do opracowania technologii betonów samozagęszczalnych było dążenie do poprawy jakości betonu końcowego/wyrobu betonowego poprzez zminimalizowanie wpływu czynnika ludzkiego m.in. na proces zagęszczania, a także poprawy warunków pracy załogi w wyniku wyeliminowania zagrożenia szkodliwą wibracją oraz hałasem, jak również zmniejszenia pracochłonności oraz energochłonności prowadzonych robót betoniarskich [2]. Ewidentne zalety i możliwe do uzyskania korzyści ze stosowania betonów samozagęszczalnych potwierdza dynamicznie rosnąca liczba ich zastosowań [10]. Również w szeroko pojętym budownictwie komunikacyjnym betony samozagęszczalne coraz częściej potrafią sprostać w funkcji przeznaczenia specyficznym kryteriom trwałościowym, które w tejże branży obowiązują od lat (tab. 1 [8]).

Charakterystyka

Wspomniane betony samozagęszczalne SCC (self-compacting concrete) powinny charakteryzować się takimi parametrami technicznymi jak [3, 7]:

  • zdolność do zagęszczenia i odpowietrzenia mieszanki betonowej pod własnym ciężarem, bez użycia wibratora,
  • wysoce płynna konsystencja oraz spora urabialność mieszanki betonowej,
  • brak segregacji składników i odporność na tzw. bleeding, czyli samoistny wyciek wody z mieszanki betonowej,
  • szczelne wypełnienie form i deskowań, nawet w obecności gęstego zbrojenia.

Konsystencję mieszanki betonowej wyznacza się w tym przypadk...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Kamila Czaja: Zero tolerance for compliance

1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...

Relacje

Reklama
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.