A18 Olszyna – Golnice (przebudowa jezdni południowej), odc. 2
Przedmiotem realizacji jest budowa autostrady A18 Olszyna – Golnice (przebudowa jezdni południowej) odcinek 2 od km 11+860 do km 33+760. Odcinek 2 zaczyna się w okolicach węzła Żary Zachód w stronę Wrocławia, a kończy blisko 4 km przed węzłem Iłowa i stanowi drugi etap budowy autostrady A18 (pierwszy to budowa jezdni północnej).
Droga krajowa nr 18 zaliczana jest do głównych dróg w Polsce o znaczeniu przemysłowym i turystycznym. Jej przebudowa w znacznym stopniu przyczyni się do rozwoju krajowej gospodarki oraz zwiększy bezpieczeństwo ruchu drogowego. Inwestycja została zamówiona przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Zielonej Górze, jej wykonawcą zostało konsorcjum firm KOBYLARNIA S.A. (lider) i MIRBUD S.A. (partner). Nadzór nad projektem, jako lider, sprawuje Ayesa Polska Sp. z o.o. Ruda Śląska oraz, jako partner, Biuro Inżynierskie Via Regia Sp. z o.o. Kamieniec Wrocławski.
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.
Dlaczego warto wykupić dostęp?
- Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
- Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
- Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
Wojciech Ruman, Kierownik Projektu,
Betard Unikalna konstrukcja przejść dla zwierząt była dużym wyzwaniem dla wykonawcy prefabrykatów. Łukowa, przestrzenna forma prefabrykowanych belek korytkowych oraz bardzo rygorystyczne tolerancje wymiarowe stanowiły największe wyzwanie. Odległość pomiędzy podporami przejść dla zwierząt to aż 45 m. Rozpiętości tego rzędu przy typowych konstrukcjach stanowią wyzwanie nawet dla konstrukcji sprężonych, w tym przypadku bez stosowania podpór pośrednich udało się wykonać ustrój wykorzystujący jedynie elementy żelbetowe.
Innowacyjne przetestowane na tej budowie rozwiązania pozwolą na wykonywanie trwałych i bezpiecznych obiektów o dużych rozpiętościach bez konieczności stosowania kosztownych prefabrykatów z betonu sprężonego.
Belki łukowe mogą z powodzeniem konkurować z powszechnie stosowanymi strunobetonowymi belkami typu T, zwłaszcza w przypadku obiektów o dużych rozpiętościach (belki T ograniczone są do 27-30 m) oraz obiektów o znacznych szerokościach (2,5x szersze od belek T).Jarosław Brzeczka, Dyrektor Oddziału GDDKiA w Zielonej Górze
To pierwszy z czterech odcinków, który zostanie oddany do ruchu na pełnych parametrach autostradowych. Jego uruchomienie zostało zaplanowane na wrzesień br., czyli lada dzień.
Zadaniem wykonawców jest dostosowanie, w pełnym zakresie, istniejącego układu drogowego do parametrów autostrady. Prace polegają głównie na wymianie zdegradowanej nawierzchni jezdni południowej i zastąpieniu jej nową o odpowiednich parametrach. W związku z tym, że z rozbiórki byłaby ogromna ilość betonu, uznano, że stara nawierzchnia dostanie drugie życie. Zostanie wykorzystana jako kruszywo, powstałe z przekruszenia starych płyt betonowych, do dolnych warstw podbudowy. To korzyść zarówno dla portfela, jak i środowiska.
Stara nawierzchnia była rozbierana przy pomocy młotów udarowych hydraulicznych, zamontowanych jako osprzęt koparek, następnie za pomocą kruszarek rozdrobniona na odpowiednie frakcje kruszywa. W trakcie kruszenia elektromagnesy odzyskiwały z materiału stalowe elementy zbrojenia. Produkt przekruszenia, po zbadaniu i potwierdzeniu parametrów założonych w projekcie pod kątem uziarnienia, został wykorzystany zamiast kruszywa naturalnego łamanego do wykonania podbudowy pomocniczej pod nową nawierzchnię. Warstwa ta podlega oczywiście badaniom i wymaganiom jakościowym niezależnie od materiału, z jakiego została wykonana. Ilość materiału uzyskana z przekruszenia nie była wystarczająca na całość podbudowy pomocniczej, brakująca część została ułożona z kruszywa naturalnego, łamanego.
W lipcu ubiegłego roku wykonane zostało 500 m nowej nawierzchni betonowej jako odcinek próbny. Dziś nawierzchnia ułożona jest już w 100%.
Przebudowa nawierzchni, istniejących węzłów i wiaduktów to jedno. Powstaną również dodatkowe obiekty inżynierskie. Mam tu na myśli przede wszystkim przejścia dla zwierząt, których nie było. Na odcinku między Żarami i Iłową przybędą m.in. trzy przejścia dla dużych zwierząt poprowadzone nad drogą. Wartość robót to ponad 250 mln zł.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Ewelina Karp-Kręglicka: Spodziewamy się kumulacji inwestycji budowlanych
Ewelina Karp-Kręglicka, prezeska PSWNA, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o kluczowych celach stowarzyszenia, omawia znaczenie standardów ESG oraz zachęca kobiety do aktywnego działania w sektorze budowlanym, zwracając uwagę na ich atuty i rolę w przyszłości branży. Porusza także zagadnienia dot. rozwoju technologii niskoemisy...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Artykuł analizuje rozkład uszkodzeń taśmy przenośnikowej z linkami stalowymi. Badania przeprowadzone w KWB Bełchatów w ramach projektu POIR.01.01.01-00-1194/19 przy użyciu systemu DiagBelt+ wykazały różne rozkłady uszkodzeń mogące wynikać z nieprawidłowości w punktach podawania urobku. Wyniki mogą pomóc w ocenie poprawności projektu przenośnika, minimalizując ryzyko awarii i wydłużając żywotność taśm. Artykuł przedstawia analizę rozkładu uszkodzeń rdzenia taśmy z linkami stalowymi na przekroj...
Warunki geotechniczne podłoża a ocena grupy jego nośności
W artykule przedstawiono problematykę oceny warunków gruntowo-wodnych dla projektowanych nawierzchni drogowych. Wskazano potencjalne błędy w klasyfikacji warunków prostych i złożonych, a także odpowiednią grupę nośności podłoża. Szczególną uwagę zwrócono na występowanie gruntów słabonośnych oraz nasypów, dla których zaproponowano nową, praktyczną definicję. Na przykładach zilustrowano powszechne błędy w określaniu grup nośności podłoża. Podłoże gruntowe jest nieodłączną częścią obiektów budow...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Forum dyskusyjne: Zwiększenie odporności mostów na zagrożenia powodziowe – kluczowe strategie
Zmiany klimatyczne na świecie są faktem. Ostatnia powódź w Europie Środkowej, szczególnie w dorzeczu Odry we wrześniu 2024 r., skłania do refleksji nad bezpieczeństwem użytkowania obecnie projektowanych i budowanych obiektów drogowych. Wydaje się, że konieczne jest przygotowanie ogólnopolskiego programu zabezpieczenia przed powodzią, którego wdrożenie spowoduje minimalizację skutków powodzi. W tym programie, obok budowy systemu obiektów hydrotechnicznych, powinna znaleźć się także budowa most...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Warunki geotechniczne podłoża a ocena grupy jego nośności
W artykule przedstawiono problematykę oceny warunków gruntowo-wodnych dla projektowanych nawierzchni drogowych. Wskazano potencjalne błędy w klasyfikacji warunków prostych i złożonych, a także odpowiednią grupę nośności podłoża. Szczególną uwagę zwrócono na występowanie gruntów słabonośnych oraz nasypów, dla których zaproponowano nową, praktyczną definicję. Na przykładach zilustrowano powszechne błędy w określaniu grup nośności podłoża. Podłoże gruntowe jest nieodłączną częścią obiektów budow...
Kalendarium
Relacje
I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...