A18 Olszyna – Golnice (przebudowa jezdni południowej), odc. 2

Przedmiotem realizacji jest budowa autostrady A18 Olszyna – Golnice (przebudowa jezdni południowej) odcinek 2 od km 11+860 do km 33+760. Odcinek 2 zaczyna się w okolicach węzła Żary Zachód w stronę Wrocławia, a kończy blisko 4 km przed węzłem Iłowa i stanowi drugi etap budowy autostrady A18 (pierwszy to budowa jezdni północnej).

Droga krajowa nr 18 zaliczana jest do głównych dróg w Polsce o znaczeniu przemysłowym i turystycznym. Jej przebudowa w znacznym stopniu przyczyni się do rozwoju krajowej gospodarki oraz zwiększy bezpieczeństwo ruchu drogowego. Inwestycja została zamówiona przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Zielonej Górze, jej wykonawcą zostało konsorcjum firm KOBYLARNIA S.A. (lider) i MIRBUD S.A. (partner). Nadzór nad projektem, jako lider, sprawuje Ayesa Polska Sp. z o.o. Ruda Śląska oraz, jako partner, Biuro Inżynierskie Via Regia Sp. z o.o. Kamieniec Wrocławski.

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Komentarz firmy

Wojciech Ruman, Kierownik Projektu,
Betard Unikalna konstrukcja przejść dla zwierząt była dużym wyzwaniem dla wykonawcy prefabrykatów. Łukowa, przestrzenna forma prefabrykowanych belek korytkowych oraz bardzo rygorystyczne tolerancje wymiarowe stanowiły największe wyzwanie. Odległość pomiędzy podporami przejść dla zwierząt to aż 45 m. Rozpiętości tego rzędu przy typowych konstrukcjach stanowią wyzwanie nawet dla konstrukcji sprężonych, w tym przypadku bez stosowania podpór pośrednich udało się wykonać ustrój wykorzystujący jedynie elementy żelbetowe.
Innowacyjne przetestowane na tej budowie rozwiązania pozwolą na wykonywanie trwałych i bezpiecznych obiektów o dużych rozpiętościach bez konieczności stosowania kosztownych prefabrykatów z betonu sprężonego.
Belki łukowe mogą z powodzeniem konkurować z powszechnie stosowanymi strunobetonowymi belkami typu T, zwłaszcza w przypadku obiektów o dużych rozpiętościach (belki T ograniczone są do 27-30 m) oraz obiektów o znacznych szerokościach (2,5x szersze od belek T).

Jarosław Brzeczka, Dyrektor Oddziału GDDKiA w Zielonej Górze
To pierwszy z czterech odcinków, który zostanie oddany do ruchu na pełnych parametrach autostradowych. Jego uruchomienie zostało zaplanowane na wrzesień br., czyli lada dzień.
Zadaniem wykonawców jest dostosowanie, w pełnym zakresie, istniejącego układu drogowego do parametrów autostrady. Prace polegają głównie na wymianie zdegradowanej nawierzchni jezdni południowej i zastąpieniu jej nową o odpowiednich parametrach. W związku z tym, że z rozbiórki byłaby ogromna ilość betonu, uznano, że stara nawierzchnia dostanie drugie życie. Zostanie wykorzystana jako kruszywo, powstałe z przekruszenia starych płyt betonowych, do dolnych warstw podbudowy. To korzyść zarówno dla portfela, jak i środowiska.
Stara nawierzchnia była rozbierana przy pomocy młotów udarowych hydraulicznych, zamontowanych jako osprzęt koparek, następnie za pomocą kruszarek rozdrobniona na odpowiednie frakcje kruszywa. W trakcie kruszenia elektromagnesy odzyskiwały z materiału stalowe elementy zbrojenia. Produkt przekruszenia, po zbadaniu i potwierdzeniu parametrów założonych w projekcie pod kątem uziarnienia, został wykorzystany zamiast kruszywa naturalnego łamanego do wykonania podbudowy pomocniczej pod nową nawierzchnię. Warstwa ta podlega oczywiście badaniom i wymaganiom jakościowym niezależnie od materiału, z jakiego została wykonana. Ilość materiału uzyskana z przekruszenia nie była wystarczająca na całość podbudowy pomocniczej, brakująca część została ułożona z kruszywa naturalnego, łamanego.
W lipcu ubiegłego roku wykonane zostało 500 m nowej nawierzchni betonowej jako odcinek próbny. Dziś nawierzchnia ułożona jest już w 100%.
Przebudowa nawierzchni, istniejących węzłów i wiaduktów to jedno. Powstaną również dodatkowe obiekty inżynierskie. Mam tu na myśli przede wszystkim przejścia dla zwierząt, których nie było. Na odcinku między Żarami i Iłową przybędą m.in. trzy przejścia dla dużych zwierząt poprowadzone nad drogą. Wartość robót to ponad 250 mln zł.

Wywiady

Michał Głowacki: Trudności są naturalne, ale ich pokonywanie jest źródłem dużej satysfakcji

Michał Głowacki, Dyrektor Generalny Linii Produktowej Kruszyw w Holcim Polska (dawniej Lafarge), w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” opowiada o swoich doświadczeniach zawodowych oraz ich wpływie na zarządzanie. Omawia wyzwania branży, takie jak: logistyka, potrzeby klientów, zrównoważony rozwój i problemy demograficzne. Podkreśla znaczen...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.