Wybrane praktyczne problemy zarządzania odkrywkową eksploatacją złóż kopalin. Najważniejsze problemy planowania i projektowania, przygotowania, realizacji oraz monitorowania procesów w górnictwie odkrywkowym
Świadomość zagrożeń
Kapitalne znaczenie w zapewnieniu skutecznych reakcji na symptomy zagrożeń krytycznych oraz w postępowaniu w sytuacjach krytycznych ma odpowiedni poziom świadomości tych zagrożeń wśród załogi, a zwłaszcza u osób kierownictwa i dozoru ruchu zakładu górniczego. Leży to przede wszystkim w interesie przedsiębiorcy górniczego. Należy mieć na uwadze, że obecne regulacje prawne umożliwiające dopuszczanie do pełnienia czynności w ruchu zakładu górniczego przez pracodawców [7-9] są bardzo liberalne. Z drugiej jednak strony to pracodawcy ponoszą większą odpowiedzialność za skutki złego zarządzania ruchem zakładów górniczych, a przedsiębiorcy są z tego powodu narażeni na znacznie wyższe ryzyko swojej działalności. Obecnie można zaobserwować wyraźne obniżenie poziomu świadomości ryzyka związanego z ruchem odkrywkowych zakładów górniczych. Tymczasem, jak pokazuje dotychczasowa wieloletnia praktyka, odpowiednia świadomość zagrożeń pozwala:
- efektywnie zarządzać sytuacjami krytycznymi;
- istotnie zapobiegać niekontrolowanemu rozgłaszaniu zafałszowanych informacji i „tanich sensacji”, które w sytuacjach krytycznych sprzyjają generowaniu działań nadmiernie spontanicznych, a niekiedy wręcz szkodliwych dla prawidłowego przebiegu działań zapobiegawczych i ratowniczych; w skrajnych przypadkach mamy wówczas do czynienia z niedopuszczalnymi skrajnymi postawami – od obojętności do paniki.
Świadomość oraz umiejętność prawidłowej reakcji na zagrożenia i sytuacje krytyczne należy systematycznie szkolić i trenować. Ponieważ procesy górnicze zazwyczaj charakteryzują się zmiennością naturalnych warunków eksploatacji, to programy szkoleń powinny być permanentnie dostosowywane do aktualnych i najbardziej prawdopodobnych źródeł i przyczyn zagrożeń oraz dobrych praktyk. Powinny być także oparte na konstruktywnych wnioskach ze złych praktyk.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Niels Kuijpers: Moim zdaniem wszystkie mosty można traktować jako tymczasowe
Niels Kuijpers, dyrektor generalny firmy Janson Bridging Engineering BV, to doświadczony inżynier, którego kariera obejmuje zarówno projektowanie, jak i zarządzanie budową dużych konstrukcji stalowych. W Janson Bridging Kuijpers przeszedł drogę od inżyniera budowlanego do dyrektora generalnego. Jego obowiązki obejmują techniczne wsparcie, zarząd...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Wyznaczanie zabytkowej wartości punktowej obiektu Formularz do wyznaczania zabytkowej wartości punktowej obiektu mostowego przedstawiono w tab. 1. Kategoryzacja obiektu mostowego jako zabytku KATEGORIA I – ZABYTEK WYJĄTKOWY ΣP ≥ 80 Kategorię stanowią obiekty wyjątkowe, unikatowe i najcenniejsze, w których niczego nie można zmienić, należy tylko utrwalać ich istnienie. KATEGORIA II – ZABYTEK CENNY 80 > ΣP ≥ 50 Kategorię stanowią obiekty rzadkie i cenne, ...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Projekt DiagBelt+ Celem projektu było obniżenie kosztów w obszarze gospodarki taśmami przenośnikowymi z wykorzystaniem zintegrowanego, mobilnego systemu diagnostycznego (o skrótowej nazwie DiagBelt+) do automatycznego badania i ciągłej diagnostyki stanu rdzenia taśm przenośnikowych z linkami stalowymi (które stanowią 97,3% wszystkich taśm stosowanych w KWB Bełchatów). System ma za zadanie wspomagać podejmowanie decyzji o naprawach i wymianach taśm w kopalni oraz informować o zagrożeniach zwią...
Powłoki ochronne na mostach betonowych, cz. I
Artykuł omawia zastosowanie powłok ochronnych na beton, szczególnie w kontekście mostów. W pierwszej części przedstawiono przegląd literatury na temat różnych rodzajów powłok i ich zastosowań, zwłaszcza nowoczesnych materiałów z nanotechnologią, które mogą poprawić trwałość betonu. Artykuł składa się z dwóch części. Pierwsza część zawiera zwięzły przegląd literatury naukowej na temat klasyfikacji i zastosowań powłok ochronnych na betonie, a także badań laboratoryjnych nad tworzeniem nowych ma...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Nowe podejście do próbnych obciążeń konstrukcji mostowych
Podsumowanie Wprowadzone zmiany w podejściu do próbnych obciążeń konstrukcji mostowych zmieniają zakres stosowania i cel badań odbiorczych. W przypadku konstrukcji kolejowych oraz drogowych dla pieszych zwiększają zakres badań pod obciążeniem dynamicznym. W przypadku konstrukcji drogowych zmniejszają zalecane obciążenia stosowane podczas badań statycznych. Główne cele tych zmian to, po pierwsze, traktowanie badań odbiorczych jako elementu diagnostyki konstrukcji mostowych. W czasie eksploatac...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Wyznaczanie zabytkowej wartości punktowej obiektu Formularz do wyznaczania zabytkowej wartości punktowej obiektu mostowego przedstawiono w tab. 1. Kategoryzacja obiektu mostowego jako zabytku KATEGORIA I – ZABYTEK WYJĄTKOWY ΣP ≥ 80 Kategorię stanowią obiekty wyjątkowe, unikatowe i najcenniejsze, w których niczego nie można zmienić, należy tylko utrwalać ich istnienie. KATEGORIA II – ZABYTEK CENNY 80 > ΣP ≥ 50 Kategorię stanowią obiekty rzadkie i cenne, ...
Problemy techniczne związane z przebudową drogi powiatowej na deformującym się terenie górniczym
Zmiany współrzędnych punktów terenowych W wyniku prowadzonej eksploatacji górniczej tworzy się niecka osiadań. Obniżenia terenu mają różną wartość w różnych miejscach drogi. Nie można więc posługiwać się bezwzględnymi rzędnymi wysokościowymi, co utrudnia realizację inwestycji. W przedmiotowym przypadku teren w rejonie ul. Kruczej lokalnie obniżył się w stosunku do dokumentacji projektowej o ponad 2 m. Jak rozwiązano problem – wykonawca wykonał pomiary geodezyjne, projektant skorygował niwelet...
Kalendarium
Relacje
VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...
I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...