Stacja Bytom z odnowioną halą i pierwszym nowym peronem
Modernizujemy fragment magistrali Śląsk- Bałtyk na trasie z Chorzowa do Zduńskiej Woli. Obecnie przebudowujemy m.in. stacje kolejowe Bytom, Radzionków oraz Chorzów Stary. Podróżni korzystają już z pierwszego nowego peronu pod odnowioną halą peronową na stacji Bytom. Projekt ubiega się o dofinansowanie w ramach Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027.
Przebudowa linii kolejowej nr 131 na odcinku Chorzów – Zduńska Wola to jedna z największych obecnie realizowanych inwestycji kolejowych w kraju. Linia przebiega przez dwa województwa, a prace podzieliliśmy na cztery odcinki. Na trasie Chorzów Batory- Nakło Śląskie projekt zakłada przebudowę pięciu stacji, dwóch przystanków kolejowych oraz budowę jednego nowego- Chorzów Uniwersytet.
Nowy peron na stacji Bytom
16 października 2024 r. udostępniliśmy podróżnym odnowioną halę peronową na stacji Bytom wraz z dwoma przebudowanymi przejściami podziemnymi oraz pierwszym nowym peronem. Całą infrastrukturę dostosowaliśmy do potrzeb wszystkich podróżnych, w tym osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Nowy peron wyposażyliśmy w ławki, tablice informacyjne, gabloty z rozkładem jazdy, oświetlenie oraz nagłośnienie. Dostęp do niego zapewniają windy z przejść podziemnych. Kontynuujemy prace przy pozostałych dwóch peronach, które udostępnimy podróżnym w grudniu 2024 roku.
Hala peronowa ma nowy dach z blachy cynkowo-tytanowej i historyczne przeszklenia. Jej konstrukcja została wcześniej wzmocniona. Na szklanej elewacji obiektu pojawiły się nowe, ledowe napisy z nazwą stacji. Zastosowane rozwiązania pozwoliły na dodatkowe doświetlenie peronów, a także na odtworzenie zabytkowego charakteru stacji Bytom. Prace są realizowane zgodnie z ustaleniami z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków.
Na przebudowanych peronach zachowano pierwotny układ płytek w karo. Nie zapomnieliśmy, że bytomska hala jest też świadkiem historii. Na konstrukcji obiektu pozostawiono widoczne efekty działań wojennych, takie jak wgniecenie w przęśle po upadku bomby i dziury od kul.
W Bytomiu wybudowaliśmy także nowe lokalne centrum sterowania, z którego dyżurni będą nadzorować bezpieczeństwo ruchu kolejowego. Obecnie dobiega końca przebudowa przystanku kolejowego Bytom Karb.
Postępują prace w Chorzowie i Radzionkowie
Sporo dzieje się także w innych miastach. W Chorzowie przebudowaliśmy stację kolejową Chorzów Miasto oraz wybudowaliśmy nowy wiadukt kolejowy nad ul. Floriańską. To właśnie spod niego -schodami lub windą – będzie się można dostać na nowy peron stacji Chorzów Miasto. Wybudowaliśmy także nowy przystanek Chorzów Uniwersytet w rejonie ul. Strzelców Bytomskich. Na peron prowadzą schody oraz winda z nowo wybudowanego przejścia podziemnego. Nowy przystanek zapewni mieszkańcom Chorzowa lepszy dostęp do kolei. Aktualnie dobiegają końca prace na stacji kolejowej Chorzów Stary.
Widoczne są także efekty prac na stacji Radzionków. Wybudowaliśmy już nawierzchnię nowego, dwukrawędziowego peronu. Zamontowaliśmy także gabloty informacyjne oraz nowe oświetlenie. Postępuje budowa przejścia podziemnego oraz pochylni. Na przystanku Radzionków Rajca gotowy jest już pierwszy z przebudowywanych peronów wraz z pochylnią. W sąsiedztwie przystanku postępuje także przebudowa wiaduktu kolejowego nad zbiegiem ul. Jana Kużaja oraz Stanisława Schwallenberga.
W ramach inwestycji na odcinku linii kolejowej nr 131 Chorzów Batory- Nakło Śląskie wymienione zostaną także tory, rozjazdy, sieć trakcyjna oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Modernizacja tej linii jest także ważna dla poprawy przewozów towarowych ze Śląska w kierunku portów morskich. Zwiększy się przepustowość trasy, co pozwoli na transportowanie koleją większej ilości towarów.

Przeczytaj również: Obiekt mostowy MS-35 w ciągu drogi ekspresowej S1
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Marcin Skrobisz: Dyrektor egzekwuje przestrzeganie przepisów, rozumiejąc jednocześnie realia prowadzenia kopalń
Marcin Skrobisz, dyrektor Okręgowego Urzędu Górniczego w Krakowie, w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” przedstawia swoją wizję nowoczesnego nadzoru górniczego, który łączy profesjonalizm z otwartością na dialog z branżą, i wskazuje, że kluczowe jest nie tylko egzekwowanie przepisów, ale także wspieranie przedsiębiorców w działaniach na r...
Głosem branży: Innowacje i zrównoważony rozwój w wydobyciu kruszyw. Wyzwania i strategie dla przyszłości
W obliczu rosnącego zapotrzebowania na surowce budowlane, szczególnie kruszywa, kwestia efektywnego wydobycia oraz zarządzania zasobami naturalnymi staje się kluczowa zarówno w Polsce, jak i na świecie. Przemiany w tym obszarze nie tylko wpływają na gospodarki krajowe, ale także na środowisko, w którym eksploatacja surowców wiąże się z wieloma wyzwaniami, takimi jak zużycie energii czy generowanie odpadów. Poniżej przedstawiamy prognozy dotyczące przyszłości zasobów kruszyw oraz innowacje, kt...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Ochrona przed obrywami skalnymi
W artykule skupiono się na zagrożeniach, jakie obrywy skalne stwarzają dla kopalń odkrywkowych, oraz na zaawansowanych technikach zabezpieczających, które są stosowane w celu minimalizacji tych ryzyk. Kopalnie odkrywkowe, dzięki specjalistycznym metodom, są w stanie skutecznie chronić zarówno pracowników, jak i infrastrukturę przed potencjalnymi wypadkami spowodowanymi obrywami skalnymi. Tekst porusza także temat monitorowania stabilności skał za pomocą zaawansowanych technologii, takich jak ...
Praktyczne aspekty stosowania domieszek w betonie
W artykule omówiono praktyczne aspekty stosowania domieszek w betonie, zwracając uwagę na ich rolę w poprawie jakości, trwałości i efektywności kosztowej konstrukcji. Podkreślono także niezbędne warunki dla skutecznej modyfikacji betonu, takie jak prawidłowe zaprojektowanie składu i technologii wykonania. Dodatkowo wskazano na ekonomiczne aspekty stosowania domieszek. Ogólna przydatność domieszek stosowanych w mieszankach betonowych jest ustalana zgodnie z normą PN-EN 934-2. Normy te określaj...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Ciemna strona światła: problem zanieczyszczenia światłem
Zanieczyszczenie światłem to problem, który dotyka całego terytorium Polski. Odpowiednie oświetlenie podnosi poziom bezpieczeństwa, funkcjonalność i estetykę danej przestrzeni, jednak nadmiar światła lub niewłaściwe jego użycie prowadzi do miejskich zjawisk „blasku nieba”, które wpływają na zdrowie ludzi oraz ekosystemy. Problem zanieczyszczenia światłem coraz częściej jest uwzględniany w raportach o oddziaływaniu inwestycji na środowisko. Światło jest jednym z kluczowych elementów wpływający...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

VII Forum Dróg Publicznych „Budowa, remont oraz utrzymanie lokalnej infrastruktury drogowej”

V Konferencja Drogowo-Kruszywowa „Materiały, surowce, technologie wykorzystywane przy projektowaniu i budowie nawierzchni drogowych”

VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...