Zmiana współczynnika tarcia eksploatowanych nawierzchni drogowych

W artykule przedstawiono wyniki programu badawczego obejmującego zjawisko degradacji współczynnika tarcia nawierzchni w pierwszych latach eksploatacji w odniesieniu do zmian jej makrotekstury oraz wielkości natężenia ruchu.

Wymagania wobec doboru materiałów do budowy nawierzchni mają zapewnić jak najdłuższą trwałość dróg, które z każdym rokiem są obciążane coraz większą liczbą pojazdów. Oddziaływania eksploatacyjne oraz termiczne w największym stopniu przyczyniają się do obniżenia trwałości konstrukcji drogowej, ale również do degradacji jej parametrów funkcjonalnych, jak równość czy przyczepność, które zapewniają komfort i bezpieczeństwo użytkowników ruchu. Zastosowanie najwyższej jakości materiałów budowlanych powinno zagwarantować wolniejszą utratę ww. właściwości, lecz wciąż zachodzącą. Dlatego jedną z kluczowych informacji dla każdego uczestnika procesu budowy dróg jest wiedza o szybkości zachodzenia tych zjawisk, by właściwie zaplanować etap przygotowania oraz budowy nawierzchni drogowej, ograniczając w ten sposób prace utrzymaniowe w okresie jej użytkowania. W artykule skupiono się na zmianach współczynnika tarcia różnych nawierzchni w pierwszych latach ich eksploatacji.

MAU_6_24_nawierzchnie_Maksymilian_Lazarowicz_NAWIERZCHNIE_DROGOWE_ZMIANA_WSPOLCZYNNIKA_TARCIA_RYS_1Rys. 1. Wartości współczynnika tarcia nawierzchni µ dla jezdni A pasa wolnego na odcinku badawczym w czasie eksploatacji

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Małgorzata Ostrowska: W mojej pracy kieruję się służbą publiczną, mając na celu dobre zarządzanie drogami

Małgorzata Ostrowska, Dyrektorka ZDP Ostróda, Przewodnicząca Konwentu Dyrektorów Zarządów Dróg Powiatowych Województwa Warmińsko-Mazurskiego, w rozmowie z redakcją „Dróg Publicznych” mówi o wyzwaniach stojących przed zarządcami dróg powiatowych. Podkreśla znaczenie modernizacji infrastruktury, rosnących kosztów utrzymania oraz konieczności wdraż...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.