Reklama

Nowoczesny most nad rzeką Miałą w Kamienniku

Pod koniec 2024 r. zakończyły się prace remontowe mostu nad rzeką Miałą w miejscowości Kamiennik. Przeprawa, stanowiąca ważny element DW 133, została zmodernizowana z wykorzystaniem innowacyjnej technologii kompozytowej, dzięki której most zyskał na trwałości, lekkości i wytrzymałości. To pierwszy tego typu obiekt w regionie, w którym tradycyjne betonowe elementy zastąpiono prefabrykowanym przęsłem kompozytowym.

Nowoczesna konstrukcja, mająca długość około 6,5 m i szerokość 6,3 m, to pierwszy obiekt w regionie zbudowany w pełni w technologii kompozytowej w ciągu drogi wojewódzkiej. Zastosowane rozwiązania technologiczne pozwolą na długotrwałą i bezobsługową eksploatację mostu, przyczyniając się do poprawy bezpieczeństwa oraz komfortu użytkowników drogi wojewódzkiej nr 133. Inwestorem przedsięwzięcia był Wielkopolski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Poznaniu.

Podczas remontu zdecydowano się na zastosowanie nowatorskich technologii, rezygnując z tradycyjnych betonowych elementów. Zamiast nich wykorzystano prefabrykowane przęsło kompozytowe, charakteryzujące się najwyższą normową nośnością. Materiały użyte do budowy, w tym włókna szklane zatopione w żywicy, sprawiły, że waga przęsła wynosi zaledwie 10 t, co jest znaczną redukcją w porównaniu do tradycyjnych konstrukcji mostowych.

Zastosowanie kompozytowych materiałów konstrukcyjnych ma wiele zalet. Przede wszystkim zapewniają one dużą odporność na korozję i działanie czynników atmosferycznych, co sprawia, że most nie będzie wymagał częstych prac konserwacyjnych. Dodatkowo kompozyty cechują się dużą trwałością oraz elastycznością, co pozwala na skuteczne pochłanianie obciążeń dynamicznych wynikających z ruchu pojazdów.

Proces montażu i zalety konstrukcji

Przęsło mostu dostarczono na plac budowy w dwóch częściach, które następnie skręcono na przygotowanych przyczółkach. Dzięki temu możliwe było szybkie i precyzyjne połączenie elementów, co skróciło czas realizacji prac. Stabilność i trwałość konstrukcji zapewniają nowoczesne technologie łączenia oraz staranne przygotowanie fundamentów mostu. Jednym z kluczowych atutów nowej konstrukcji jest jej bezobsługowa eksploatacja. Tradycyjne mosty, wykonane z betonu czy ze stali, wymagają regularnych przeglądów, napraw i konserwacji, co generuje dodatkowe koszty. Kompozytowa struktura mostu w Kamienniku eliminuje ten problem, ponieważ zastosowane materiały są odporne na czynniki zewnętrzne, a ich degradacja postępuje znacznie wolniej niż w przypadku konwencjonalnych rozwiązań.

Bezpieczeństwo i przyszłość mostownictwa

Nowoczesna technologia budowy mostów, oparta na materiałach kompozytowych, to przyszłość infrastruktury drogowej. Most w Kamienniku jest przykładem efektywnego wykorzystania innowacyjnych rozwiązań w celu poprawy bezpieczeństwa oraz komfortu podróży. Dzięki lekkiej, a zarazem wytrzymałej konstrukcji, przeprawa spełnia najwyższe normy nośności i stabilności. Zastosowanie nowoczesnych technologii mostowych przyczyni się do ograniczenia kosztów eksploatacyjnych oraz zwiększy trwałość obiektu. Inwestycja w most kompozytowy to krok w stronę nowoczesnej, ekologicznej infrastruktury, która minimalizuje wpływ na środowisko i pozwala na długotrwałe użytkowanie bez konieczności częstych napraw.

Most nad rzeką Miałą w Kamienniku to przykład, jak innowacje technologiczne mogą odmieniać infrastrukturę drogową, zapewniając trwałość, bezpieczeństwo oraz oszczędność środków publicznych. To pierwsza taka konstrukcja w ciągu drogi wojewódzkiej, ale z pewnością nie ostatnia – nowoczesne rozwiązania kompozytowe mogą w przyszłości stać się standardem w budowie mostów na terenie całego kraju.

Przygotowała redakcja przy współpracy
z Wielkopolskim Zarządem Dróg Wojewódzkich w Poznaniu

Robert Czyż, naczelnik Wydziału Mostów

Most nad rzeką Miałą w ciągu drogi wojewódzkiej nr 133 w miejscowości Kamiennik wymagał remontu ze względu na zły stan techniczny przęsła. Lokalizacja mostu w centrum miejscowości pomiędzy zalewem a progiem wodnym uniemożliwiała realizację lokalnego objazdu dla pojazdów. Zaprojektowano jednak tymczasową groblę, po której w trakcie realizacji pracy poruszali się piesi. Z powodu konieczności zamknięcia drogi dla ruchu nie brano pod uwagę realizacji remontu przy wykorzystaniu tradycyjnych technik i materiałów ze względu na długotrwałość procesu budowlanego. Aby ograniczyć do minimum czas realizacji zadania, zdecydowano o zastosowaniu materiałów kompozytowych jako elementów nośnych nowego przęsła mostu. Ze względu na stosunkowo niską wagę kompozytów takie rozwiązanie umożliwiło wcześniejsze przygotowanie przęsła w dwóch częściach na wytwórni oddalonej o 400 km od budowy oraz dowiezienie go na miejsce wbudowania przy wykorzystaniu standardowego ciągnika siodłowego i naczepy. Gotowe przęsło o długości około 6,8 m ważyło w przybliżeniu 10 ton. Dostarczone na budowę elementy ułożono w ciągu kilku godzin na wcześniej przygotowanych podporach. Obie części zostały skręcone ze sobą śrubami i stworzyły gotowe przęsło zdolne przenieść wszystkie pojazdy normatywne poruszające się drogami publicznymi. Takie przęsło charakteryzuje się bezobsługową eksploatacją, poza dbaniem o jego wygląd zewnętrzny. Następnie ułożono masy bitumiczne na dojazdach i dwa tygodnie później oddano obiekt do użytkowania. Całość prac obejmował okres 72 dni. W tym przypadku, wykorzystując przęsło kompozytowe, skrócono czas remontu mostu o połowę. Koszt inwestycji to 1 398 000 zł. To pierwsza realizacja robót budowlanych na moście w ciągu dróg wojewódzkich, w której zastosowano w pełni kompozytowe przęsło bez udziału np. belek stalowych.

W przypadku mostu w Kamienniku wykorzystano włókna szklane zatopione w żywicy, które są znacznie mocniejsze od powszechnie stosowanej stali zbrojeniowej. Przęsło ma grubość 45 cm i jest wykonane wyłącznie z kompozytu. Droga wojewódzka, w ciągu której wykonano remont przedmiotowego mostu, nie jest drogą mocno obciążoną, jednak pozwoli na obserwację zachowania się konstrukcji przęsła pod obciążeniem zróżnicowanych pojazdów. Jest to ważne ze względu na dalsze plany zastosowania materiałów kompozytowych podczas prac remontowych na drogach wojewódzkich, które są znacznie bardziej obciążone ruchem. Wykorzystanie materiałów kompozytowych pozwoli skrócić czas remontu mostów, a w niektórych lokalizacjach umożliwi realizację prac bez zamykania drogi.

Paulina Rozenblat, prezes zarządu Mosty Kompozytowe Sp. z o.o.

Jesteśmy dumni, że nasze wysiłki we wdrażaniu kompozytów FRP do infrastruktury są dostrzegane i doceniane przez najbardziej wymagające podmioty w Polsce. Utwierdza nas to w przekonaniu, że kompozyty FRP stanowią materiał równoprawny w stosunku do stali i betonu, a często zdecydowanie lepszy, co wskazuje, że jest to właściwy kierunek w rozwoju budownictwa infrastrukturalnego. Już od 10 lat w całej Polsce optymalizujemy koszty budowy przez zastosowanie rozwiązań kompozytowych.

Wykonujemy także projekty budowlane, techniczne oraz zamienne. Jak podkreślono w artykule, zastosowanie nowoczesnej technologii kompozytowej gwarantuje wytrzymałość, krótszy czas realizacji prac oraz bezobsługową eksploatację obiektu przez długie lata, przyczyniając się do poprawy bezpieczeństwa na drogach. Co roku powiększamy swoje portfolio. Realizujemy poważne projekty. Z równym entuzjazmem podchodzimy do każdego zapytania. Warto do nas zadzwonić.

Przeczytaj również: S19 odc. węzeł Boćki (bez węzła) – Malewice

Wywiady

Marcin Skrobisz: Dyrektor egzekwuje przestrzeganie przepisów, rozumiejąc jednocześnie realia prowadzenia kopalń

Marcin Skrobisz, dyrektor Okręgowego Urzędu Górniczego w Krakowie, w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” przedstawia swoją wizję nowoczesnego nadzoru górniczego, który łączy profesjonalizm z otwartością na dialog z branżą, i wskazuje, że kluczowe jest nie tylko egzekwowanie przepisów, ale także wspieranie przedsiębiorców w działaniach na r...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.