Nowoczesny most nad rzeką Miałą w Kamienniku
Pod koniec 2024 r. zakończyły się prace remontowe mostu nad rzeką Miałą w miejscowości Kamiennik. Przeprawa, stanowiąca ważny element DW 133, została zmodernizowana z wykorzystaniem innowacyjnej technologii kompozytowej, dzięki której most zyskał na trwałości, lekkości i wytrzymałości. To pierwszy tego typu obiekt w regionie, w którym tradycyjne betonowe elementy zastąpiono prefabrykowanym przęsłem kompozytowym.
Nowoczesna konstrukcja, mająca długość około 6,5 m i szerokość 6,3 m, to pierwszy obiekt w regionie zbudowany w pełni w technologii kompozytowej w ciągu drogi wojewódzkiej. Zastosowane rozwiązania technologiczne pozwolą na długotrwałą i bezobsługową eksploatację mostu, przyczyniając się do poprawy bezpieczeństwa oraz komfortu użytkowników drogi wojewódzkiej nr 133. Inwestorem przedsięwzięcia był Wielkopolski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Poznaniu.
Podczas remontu zdecydowano się na zastosowanie nowatorskich technologii, rezygnując z tradycyjnych betonowych elementów. Zamiast nich wykorzystano prefabrykowane przęsło kompozytowe, charakteryzujące się najwyższą normową nośnością. Materiały użyte do budowy, w tym włókna szklane zatopione w żywicy, sprawiły, że waga przęsła wynosi zaledwie 10 t, co jest znaczną redukcją w porównaniu do tradycyjnych konstrukcji mostowych.
Zastosowanie kompozytowych materiałów konstrukcyjnych ma wiele zalet. Przede wszystkim zapewniają one dużą odporność na korozję i działanie czynników atmosferycznych, co sprawia, że most nie będzie wymagał częstych prac konserwacyjnych. Dodatkowo kompozyty cechują się dużą trwałością oraz elastycznością, co pozwala na skuteczne pochłanianie obciążeń dynamicznych wynikających z ruchu pojazdów.
Proces montażu i zalety konstrukcji
Przęsło mostu dostarczono na plac budowy w dwóch częściach, które następnie skręcono na przygotowanych przyczółkach. Dzięki temu możliwe było szybkie i precyzyjne połączenie elementów, co skróciło czas realizacji prac. Stabilność i trwałość konstrukcji zapewniają nowoczesne technologie łączenia oraz staranne przygotowanie fundamentów mostu. Jednym z kluczowych atutów nowej konstrukcji jest jej bezobsługowa eksploatacja. Tradycyjne mosty, wykonane z betonu czy ze stali, wymagają regularnych przeglądów, napraw i konserwacji, co generuje dodatkowe koszty. Kompozytowa struktura mostu w Kamienniku eliminuje ten problem, ponieważ zastosowane materiały są odporne na czynniki zewnętrzne, a ich degradacja postępuje znacznie wolniej niż w przypadku konwencjonalnych rozwiązań.
Bezpieczeństwo i przyszłość mostownictwa
Nowoczesna technologia budowy mostów, oparta na materiałach kompozytowych, to przyszłość infrastruktury drogowej. Most w Kamienniku jest przykładem efektywnego wykorzystania innowacyjnych rozwiązań w celu poprawy bezpieczeństwa oraz komfortu podróży. Dzięki lekkiej, a zarazem wytrzymałej konstrukcji, przeprawa spełnia najwyższe normy nośności i stabilności. Zastosowanie nowoczesnych technologii mostowych przyczyni się do ograniczenia kosztów eksploatacyjnych oraz zwiększy trwałość obiektu. Inwestycja w most kompozytowy to krok w stronę nowoczesnej, ekologicznej infrastruktury, która minimalizuje wpływ na środowisko i pozwala na długotrwałe użytkowanie bez konieczności częstych napraw.
Most nad rzeką Miałą w Kamienniku to przykład, jak innowacje technologiczne mogą odmieniać infrastrukturę drogową, zapewniając trwałość, bezpieczeństwo oraz oszczędność środków publicznych. To pierwsza taka konstrukcja w ciągu drogi wojewódzkiej, ale z pewnością nie ostatnia – nowoczesne rozwiązania kompozytowe mogą w przyszłości stać się standardem w budowie mostów na terenie całego kraju.
Przygotowała redakcja przy współpracy
z Wielkopolskim Zarządem Dróg Wojewódzkich w Poznaniu
Robert Czyż, naczelnik Wydziału Mostów

Most nad rzeką Miałą w ciągu drogi wojewódzkiej nr 133 w miejscowości Kamiennik wymagał remontu ze względu na zły stan techniczny przęsła. Lokalizacja mostu w centrum miejscowości pomiędzy zalewem a progiem wodnym uniemożliwiała realizację lokalnego objazdu dla pojazdów. Zaprojektowano jednak tymczasową groblę, po której w trakcie realizacji pracy poruszali się piesi. Z powodu konieczności zamknięcia drogi dla ruchu nie brano pod uwagę realizacji remontu przy wykorzystaniu tradycyjnych technik i materiałów ze względu na długotrwałość procesu budowlanego. Aby ograniczyć do minimum czas realizacji zadania, zdecydowano o zastosowaniu materiałów kompozytowych jako elementów nośnych nowego przęsła mostu. Ze względu na stosunkowo niską wagę kompozytów takie rozwiązanie umożliwiło wcześniejsze przygotowanie przęsła w dwóch częściach na wytwórni oddalonej o 400 km od budowy oraz dowiezienie go na miejsce wbudowania przy wykorzystaniu standardowego ciągnika siodłowego i naczepy. Gotowe przęsło o długości około 6,8 m ważyło w przybliżeniu 10 ton. Dostarczone na budowę elementy ułożono w ciągu kilku godzin na wcześniej przygotowanych podporach. Obie części zostały skręcone ze sobą śrubami i stworzyły gotowe przęsło zdolne przenieść wszystkie pojazdy normatywne poruszające się drogami publicznymi. Takie przęsło charakteryzuje się bezobsługową eksploatacją, poza dbaniem o jego wygląd zewnętrzny. Następnie ułożono masy bitumiczne na dojazdach i dwa tygodnie później oddano obiekt do użytkowania. Całość prac obejmował okres 72 dni. W tym przypadku, wykorzystując przęsło kompozytowe, skrócono czas remontu mostu o połowę. Koszt inwestycji to 1 398 000 zł. To pierwsza realizacja robót budowlanych na moście w ciągu dróg wojewódzkich, w której zastosowano w pełni kompozytowe przęsło bez udziału np. belek stalowych.
W przypadku mostu w Kamienniku wykorzystano włókna szklane zatopione w żywicy, które są znacznie mocniejsze od powszechnie stosowanej stali zbrojeniowej. Przęsło ma grubość 45 cm i jest wykonane wyłącznie z kompozytu. Droga wojewódzka, w ciągu której wykonano remont przedmiotowego mostu, nie jest drogą mocno obciążoną, jednak pozwoli na obserwację zachowania się konstrukcji przęsła pod obciążeniem zróżnicowanych pojazdów. Jest to ważne ze względu na dalsze plany zastosowania materiałów kompozytowych podczas prac remontowych na drogach wojewódzkich, które są znacznie bardziej obciążone ruchem. Wykorzystanie materiałów kompozytowych pozwoli skrócić czas remontu mostów, a w niektórych lokalizacjach umożliwi realizację prac bez zamykania drogi.
Paulina Rozenblat, prezes zarządu Mosty Kompozytowe Sp. z o.o.

Jesteśmy dumni, że nasze wysiłki we wdrażaniu kompozytów FRP do infrastruktury są dostrzegane i doceniane przez najbardziej wymagające podmioty w Polsce. Utwierdza nas to w przekonaniu, że kompozyty FRP stanowią materiał równoprawny w stosunku do stali i betonu, a często zdecydowanie lepszy, co wskazuje, że jest to właściwy kierunek w rozwoju budownictwa infrastrukturalnego. Już od 10 lat w całej Polsce optymalizujemy koszty budowy przez zastosowanie rozwiązań kompozytowych.
Wykonujemy także projekty budowlane, techniczne oraz zamienne. Jak podkreślono w artykule, zastosowanie nowoczesnej technologii kompozytowej gwarantuje wytrzymałość, krótszy czas realizacji prac oraz bezobsługową eksploatację obiektu przez długie lata, przyczyniając się do poprawy bezpieczeństwa na drogach. Co roku powiększamy swoje portfolio. Realizujemy poważne projekty. Z równym entuzjazmem podchodzimy do każdego zapytania. Warto do nas zadzwonić.
Przeczytaj również: S19 odc. węzeł Boćki (bez węzła) – Malewice
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Marcin Skrobisz: Dyrektor egzekwuje przestrzeganie przepisów, rozumiejąc jednocześnie realia prowadzenia kopalń
Marcin Skrobisz, dyrektor Okręgowego Urzędu Górniczego w Krakowie, w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” przedstawia swoją wizję nowoczesnego nadzoru górniczego, który łączy profesjonalizm z otwartością na dialog z branżą, i wskazuje, że kluczowe jest nie tylko egzekwowanie przepisów, ale także wspieranie przedsiębiorców w działaniach na r...
Głosem branży: Innowacje i zrównoważony rozwój w wydobyciu kruszyw. Wyzwania i strategie dla przyszłości
W obliczu rosnącego zapotrzebowania na surowce budowlane, szczególnie kruszywa, kwestia efektywnego wydobycia oraz zarządzania zasobami naturalnymi staje się kluczowa zarówno w Polsce, jak i na świecie. Przemiany w tym obszarze nie tylko wpływają na gospodarki krajowe, ale także na środowisko, w którym eksploatacja surowców wiąże się z wieloma wyzwaniami, takimi jak zużycie energii czy generowanie odpadów. Poniżej przedstawiamy prognozy dotyczące przyszłości zasobów kruszyw oraz innowacje, kt...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Ochrona przed obrywami skalnymi
W artykule skupiono się na zagrożeniach, jakie obrywy skalne stwarzają dla kopalń odkrywkowych, oraz na zaawansowanych technikach zabezpieczających, które są stosowane w celu minimalizacji tych ryzyk. Kopalnie odkrywkowe, dzięki specjalistycznym metodom, są w stanie skutecznie chronić zarówno pracowników, jak i infrastrukturę przed potencjalnymi wypadkami spowodowanymi obrywami skalnymi. Tekst porusza także temat monitorowania stabilności skał za pomocą zaawansowanych technologii, takich jak ...
Praktyczne aspekty stosowania domieszek w betonie
W artykule omówiono praktyczne aspekty stosowania domieszek w betonie, zwracając uwagę na ich rolę w poprawie jakości, trwałości i efektywności kosztowej konstrukcji. Podkreślono także niezbędne warunki dla skutecznej modyfikacji betonu, takie jak prawidłowe zaprojektowanie składu i technologii wykonania. Dodatkowo wskazano na ekonomiczne aspekty stosowania domieszek. Ogólna przydatność domieszek stosowanych w mieszankach betonowych jest ustalana zgodnie z normą PN-EN 934-2. Normy te określaj...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Ciemna strona światła: problem zanieczyszczenia światłem
Zanieczyszczenie światłem to problem, który dotyka całego terytorium Polski. Odpowiednie oświetlenie podnosi poziom bezpieczeństwa, funkcjonalność i estetykę danej przestrzeni, jednak nadmiar światła lub niewłaściwe jego użycie prowadzi do miejskich zjawisk „blasku nieba”, które wpływają na zdrowie ludzi oraz ekosystemy. Problem zanieczyszczenia światłem coraz częściej jest uwzględniany w raportach o oddziaływaniu inwestycji na środowisko. Światło jest jednym z kluczowych elementów wpływający...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

VII Forum Dróg Publicznych „Budowa, remont oraz utrzymanie lokalnej infrastruktury drogowej”

32. Międzynarodowe Targi Sprzętu Oświetleniowego ŚWIATŁO 2025
12-14 marca 2025 roku w Warszawie odbyły się 32. Międzynarodowe Targi Sprzętu Oświetlenio...

46. Zimowa Szkoła Mechaniki Górotworu i Geoinżynierii
10-13 marca 2025 r. w Szklarskiej Porębie odbyła się 46. Zimowa Szkoła Mechaniki Górotwor...

V Konferencja Drogowo-Kruszywowa „Materiały, surowce, technologie wykorzystywane przy projektowaniu i budowie nawierzchni drogowych”