VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów z branży drogowej, przedstawicieli administracji samorządowej oraz ekspertów technologicznych. Wydarzenie stanowiło platformę wymiany wiedzy na temat projektowania, budowy, modernizacji i utrzymania lokalnej infrastruktury drogowej.
Patronat honorowy nad wydarzeniem objęli: Instytut Badawczy Dróg i Mostów, Konwent Dyrektorów Zarządów Dróg Wojewódzkich, Krajowa Rada Zarządców Dróg Powiatowych, Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa, Polski Kongres Drogowy, Polski Związek Pracodawców Budownictwa, Polskie Stowarzyszenie Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych, Starosta Tatrzański, Marszałek Województwa Dolnośląskiego, Marszałek Województwa Łódzkiego, Marszałek Województwa Małopolskiego, Marszałek Województwa Podkarpackiego, Marszałek Województwa Śląskiego.
Forum rozpoczęto od uroczystego przywitania uczestników przez organizatorki wydarzenia – Annę Górską-Zychlę (redaktor zarządzająca czasopisma „Drogi Publiczne” i „Magazynu Autostrady”), Marlenę Machurę (redaktor zarządzająca czasopisma „Mosty”) oraz Dyrektora Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach, Zbigniewa Tabora, który podkreślił znaczenie tego spotkania jako platformy wymiany wiedzy, doświadczeń i pomysłów w dziedzinie infrastruktury.
Projektowanie, budowa i przebudowa lokalnej infrastruktury drogowej
Prezentacje pierwszego bloku merytorycznego koncentrowały się na innowacyjnych podejściach projektowych i technologicznych mających na celu poprawę jakości i efektywności infrastruktury drogowej. Omówiono m.in. zasady realizacji nawierzchni betonowych na rondach, zwracając uwagę na ich trwałość i korzyści eksploatacyjne, szczególnie w kontekście intensywnego ruchu (Piotr Heinrich, OAT) oraz cyfrowe narzędzia wspierające logistykę kruszyw, pozwalające na optymalizację dostaw i lepsze zarządzanie materiałami budowlanymi (Tomasz Krakowski, Schuettflix Polska). Przedstawiono także prezentacje dotyczące nowoczesnych technologii asfaltowych dedykowanych drogom samorządowym, zapewniając ich lepszą trwałość, a także dostosowanie do lokalnych warunków (Przemysław Ostrowski, ORLEN Asfalt) oraz metody pozyskiwania aktualnych danych geoprzestrzennych o stanie dróg, podkreślając znaczenie precyzyjnej i bieżącej analizy infrastruktury dla efektywnego zarządzania jej utrzymaniem (Artur Malczewski, Grzegorz Sobina,GeoConnect, TPI).
Materiały i surowce
Kolejne wystąpienia podkreślały znaczenie jakości materiałów w trwałości dróg. Eksperci omówili m.in. zalety stosowania wapna palonego w stabilizacji gruntów, które znacząco poprawia nośność i trwałość podłoża, szczególnie w trudnych warunkach gruntowych. (Dominik Małasiewicz, Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego) oraz nową generację georusztów Tensar InterAx, oferujące zaawansowane rozwiązania w zakresie wzmocnienia i stabilizacji nawierzchni drogowych, zwiększając ich odporność na obciążenia i deformacje (Piotr Mazurowski, Tensar Polska). Blok zakończył referat poświęcony poprawie trwałości infrastruktury drogowej dzięki zastosowaniu innowacyjnych, mrozoodpornych taśm bitumicznych dylatacyjno-uszczelniających marki MIXBUD (Dominik Świątek, Emul-King).
Nawierzchnie drogowe
Podczas ostatniego bloku przedstawiono praktyczne wytyczne dotyczące projektowania i wykonania nawierzchni asfaltowych dla kategorii ruchu KR0-KR3, uwzględniające specyfikę dróg lokalnych (Zbigniew Tabor, Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach). Omówiono także innowacyjne rozwiązania naprawcze skierowane zarówno do betonowych, jak i asfaltowych nawierzchni drogowych (Piotr Zuzek, SIKA Poland) oraz technologie poprawy przeciwpoślizgowości nawierzchni (Łukasz Bagiński, SAT).
Bezpieczeństwo na drogach lokalnych
Drugiego dnia wydarzenia prelegenci przedstawili rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo, takie jak doświetlenie przejść dla pieszych (Wojciech Wirski, Polski Związek Przemysłu Oświetleniowego), gdzie szczególną uwagę zwrócono na wpływ odpowiedniego oświetlenia na widoczność pieszych w trudnych warunkach pogodowych i po zmroku. Omówiono również zasady budowy bezpiecznych punktów oświetleniowych (Dawid Latała, Elektromontaż Rzeszów), podkreślając znaczenie ich prawidłowego rozmieszczenia oraz wykorzystania nowoczesnych technologii zapewniających trwałość i energooszczędność instalacji. Referaty dotyczyły także zarządzania ruchem z wykorzystaniem nowoczesnych systemów informacyjnych (Mariusz Grzesica, audytor BRD, Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego), które znacząco poprawiają bezpieczeństwo i płynność ruchu na drogach. Prezentowane rozwiązania podkreślały kluczową rolę technologii w rozwijaniu bezpiecznej i funkcjonalnej infrastruktury drogowej.
Wsparcie lokalnej administracji drogowej
Ostatni blok dotyczył innowacji technologicznych wspierających zarządzanie infrastrukturą drogową. W ramach dyskusji poruszono między innymi temat roli nowoczesnych narzędzi technicznych w usprawnianiu pracy drogowców. Na pytanie „Czy tylko technika może wesprzeć drogowców?” w swoim referacie odpowiedział Jacek Gryga (Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Oddział w Krakowie), przedstawiając różne aspekty wdrażania nowoczesnych rozwiązań technologicznych w zarządzaniu i utrzymaniu infrastruktury drogowej. Jego wystąpienie skoncentrowało się na integracji techniki z procesami planowania i realizacji projektów drogowych.
Forum zakończyło wystąpienie Damiana Waliszewskiego (Warszawskie Przedsiębiorstwo Mostowe MOSTY BUDOWNICTWO), który zaprezentował innowacyjne podejście do wzmocnienia nasypu drogowego w miejscowości Pniewo. Prezentacja dotyczyła zastosowania specjalistycznych materiałów i technologii, które przyczyniły się do zwiększenia stabilności i trwałości nasypu, co miało istotne znaczenie dla poprawy bezpieczeństwa i komfortu użytkowników dróg.
Dziękujemy!
Dziękujemy wszystkim uczestnikom za liczne przybycie oraz Partnerom za okazane zaufanie, które pozwoliło na stworzenie wyjątkowego forum wymiany wiedzy i doświadczeń. Składamy również serdeczne podziękowania prelegentom oraz opiekunom bloków za ich cenne wsparcie merytoryczne, które wzbogaciło program wydarzenia.
Serdecznie zapraszamy na VII edycję wydarzenia, o której szczegółach będziemy informować Państwa na bieżąco – forumdrogpublicznych.pl
Tekst:Iga Przyszlak
Fot. Joanna Glapińska-Goj
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Arkadiusz Madaj: Jak pogodzić potrzeby gospodarcze i społeczne z chęcią zachowania historycznych obiektów?
Dr hab. inż. Arkadiusz Madaj, prof. PP, w rozmowie z redakcją czasopisma „Mosty” szczegółowo omawia powody powołania oraz cele działania Zespołu ds. Zabytkowych Obiektów Mostowych, którego jest kierownikiem. Wskazuje również na potrzebę stworzenia rejestru obiektów wymagających ochrony, opracowania wzorcowych specyfikacji technicznych oraz zapew...
Głosem branży: Innowacje i zrównoważony rozwój w wydobyciu kruszyw. Wyzwania i strategie dla przyszłości
W obliczu rosnącego zapotrzebowania na surowce budowlane, szczególnie kruszywa, kwestia efektywnego wydobycia oraz zarządzania zasobami naturalnymi staje się kluczowa zarówno w Polsce, jak i na świecie. Przemiany w tym obszarze nie tylko wpływają na gospodarki krajowe, ale także na środowisko, w którym eksploatacja surowców wiąże się z wieloma wyzwaniami, takimi jak zużycie energii czy generowanie odpadów. Poniżej przedstawiamy prognozy dotyczące przyszłości zasobów kruszyw oraz innowacje, kt...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Zagadnienie energooszczędności w kontekście budowy i eksploatacji przenośników taśmowych służących do transportu kruszyw
Artykuł dotyczy energooszczędnych przenośników taśmowych stosowanych w górnictwie do transportu kruszyw i omawia, jak zmiany globalnego zużycia energii wpływają na rozwój tej technologii oraz jakie korzyści ekologiczne wynikają z zastępowania spalinowych pojazdów przenośnikami taśmowymi. Poruszono także aspekty techniczne i ekonomiczne związane z wykorzystaniem przenośników taśmowych, które są kluczowe dla efektywności energetycznej i ochrony środowiska. Ochrona globalnego klimatu i rosnące k...
Ocena przydatności kruszyw stosowanych do warstw podbudów drogowych na podstawie wybranych cech i własności mechanicznych
W artykule przedstawiono problematykę oceny przydatności kruszyw łamanych, recyklingowych oraz alternatywnych dla warstw podbudów nawierzchni drogowych wg wymagań normy PN-S-06102:1997 oraz Wymagań Technicznych WT-4:2010. Wskazano różnice w ocenie w zależności od wymagań poszczególnych dokumentów technicznych. Zwrócono uwagę na parametry poszczególnych kruszyw, które związane są z pochodzeniem badanego materiału ziarnistego. Kruszywa są ziarnistym materiałem stosowanym powszechnie w budownict...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Badania wstępne możliwości likwidacji odpadów za pomocą wykorzystania energii materiałów wybuchowych
Energia materiału wybuchowego (MW) może być wykorzystana w celu utylizacji odpadów. Przeprowadzone badania wstępne pozwoliły na opracowanie dwóch sposobów utylizacji odpadów z tworzyw sztucznych za pomocą metody detonacyjnej. Opracowana metoda w przypadku komercjalizacji w skali przemysłowej może stanowić efektywny sposób unieszkodliwiania niektórych odpadów w systemie gospodarki odpadami, stanowiąc uzupełnienie dotychczas stosowanych metod. Ponadto możliwe jest uzyskanie dodatkowych korzyści...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

III Kongres Projektantów i Inżynierów
10 kwietnia 2025 r. w Centrum Konferencyjnym Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbył się...

IV Forum Dni Asfaltu
24–26 marca 2025 roku w Nałęczowie odbyło się IV Forum Dni Asfaltu, organizowane przez Po...

NOVDROG’25
10-11 kwietnia 2025 r. w malowniczych Niepołomicach odbyła się VII Ogólnopolska Konferenc...

25 lat Konferencji KRUSZYWA MINERALNE Surowce – Rynek – Technologie – Jakość
Organizatorzy Od dwudziestu pięciu lat, począwszy od 2001 roku, Stowarzyszeni...