VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów z branży drogowej, przedstawicieli administracji samorządowej oraz ekspertów technologicznych. Wydarzenie stanowiło platformę wymiany wiedzy na temat projektowania, budowy, modernizacji i utrzymania lokalnej infrastruktury drogowej.
Patronat honorowy nad wydarzeniem objęli: Instytut Badawczy Dróg i Mostów, Konwent Dyrektorów Zarządów Dróg Wojewódzkich, Krajowa Rada Zarządców Dróg Powiatowych, Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa, Polski Kongres Drogowy, Polski Związek Pracodawców Budownictwa, Polskie Stowarzyszenie Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych, Starosta Tatrzański, Marszałek Województwa Dolnośląskiego, Marszałek Województwa Łódzkiego, Marszałek Województwa Małopolskiego, Marszałek Województwa Podkarpackiego, Marszałek Województwa Śląskiego.
Forum rozpoczęto od uroczystego przywitania uczestników przez organizatorki wydarzenia – Annę Górską-Zychlę (redaktor zarządzająca czasopisma „Drogi Publiczne” i „Magazynu Autostrady”), Marlenę Machurę (redaktor zarządzająca czasopisma „Mosty”) oraz Dyrektora Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach, Zbigniewa Tabora, który podkreślił znaczenie tego spotkania jako platformy wymiany wiedzy, doświadczeń i pomysłów w dziedzinie infrastruktury.
Projektowanie, budowa i przebudowa lokalnej infrastruktury drogowej
Prezentacje pierwszego bloku merytorycznego koncentrowały się na innowacyjnych podejściach projektowych i technologicznych mających na celu poprawę jakości i efektywności infrastruktury drogowej. Omówiono m.in. zasady realizacji nawierzchni betonowych na rondach, zwracając uwagę na ich trwałość i korzyści eksploatacyjne, szczególnie w kontekście intensywnego ruchu (Piotr Heinrich, OAT) oraz cyfrowe narzędzia wspierające logistykę kruszyw, pozwalające na optymalizację dostaw i lepsze zarządzanie materiałami budowlanymi (Tomasz Krakowski, Schuettflix Polska). Przedstawiono także prezentacje dotyczące nowoczesnych technologii asfaltowych dedykowanych drogom samorządowym, zapewniając ich lepszą trwałość, a także dostosowanie do lokalnych warunków (Przemysław Ostrowski, ORLEN Asfalt) oraz metody pozyskiwania aktualnych danych geoprzestrzennych o stanie dróg, podkreślając znaczenie precyzyjnej i bieżącej analizy infrastruktury dla efektywnego zarządzania jej utrzymaniem (Artur Malczewski, Grzegorz Sobina,GeoConnect, TPI).
Materiały i surowce
Kolejne wystąpienia podkreślały znaczenie jakości materiałów w trwałości dróg. Eksperci omówili m.in. zalety stosowania wapna palonego w stabilizacji gruntów, które znacząco poprawia nośność i trwałość podłoża, szczególnie w trudnych warunkach gruntowych. (Dominik Małasiewicz, Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego) oraz nową generację georusztów Tensar InterAx, oferujące zaawansowane rozwiązania w zakresie wzmocnienia i stabilizacji nawierzchni drogowych, zwiększając ich odporność na obciążenia i deformacje (Piotr Mazurowski, Tensar Polska). Blok zakończył referat poświęcony poprawie trwałości infrastruktury drogowej dzięki zastosowaniu innowacyjnych, mrozoodpornych taśm bitumicznych dylatacyjno-uszczelniających marki MIXBUD (Dominik Świątek, Emul-King).
Nawierzchnie drogowe
Podczas ostatniego bloku przedstawiono praktyczne wytyczne dotyczące projektowania i wykonania nawierzchni asfaltowych dla kategorii ruchu KR0-KR3, uwzględniające specyfikę dróg lokalnych (Zbigniew Tabor, Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach). Omówiono także innowacyjne rozwiązania naprawcze skierowane zarówno do betonowych, jak i asfaltowych nawierzchni drogowych (Piotr Zuzek, SIKA Poland) oraz technologie poprawy przeciwpoślizgowości nawierzchni (Łukasz Bagiński, SAT).
Bezpieczeństwo na drogach lokalnych
Drugiego dnia wydarzenia prelegenci przedstawili rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo, takie jak doświetlenie przejść dla pieszych (Wojciech Wirski, Polski Związek Przemysłu Oświetleniowego), gdzie szczególną uwagę zwrócono na wpływ odpowiedniego oświetlenia na widoczność pieszych w trudnych warunkach pogodowych i po zmroku. Omówiono również zasady budowy bezpiecznych punktów oświetleniowych (Dawid Latała, Elektromontaż Rzeszów), podkreślając znaczenie ich prawidłowego rozmieszczenia oraz wykorzystania nowoczesnych technologii zapewniających trwałość i energooszczędność instalacji. Referaty dotyczyły także zarządzania ruchem z wykorzystaniem nowoczesnych systemów informacyjnych (Mariusz Grzesica, audytor BRD, Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego), które znacząco poprawiają bezpieczeństwo i płynność ruchu na drogach. Prezentowane rozwiązania podkreślały kluczową rolę technologii w rozwijaniu bezpiecznej i funkcjonalnej infrastruktury drogowej.
Wsparcie lokalnej administracji drogowej
Ostatni blok dotyczył innowacji technologicznych wspierających zarządzanie infrastrukturą drogową. W ramach dyskusji poruszono między innymi temat roli nowoczesnych narzędzi technicznych w usprawnianiu pracy drogowców. Na pytanie „Czy tylko technika może wesprzeć drogowców?” w swoim referacie odpowiedział Jacek Gryga (Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Oddział w Krakowie), przedstawiając różne aspekty wdrażania nowoczesnych rozwiązań technologicznych w zarządzaniu i utrzymaniu infrastruktury drogowej. Jego wystąpienie skoncentrowało się na integracji techniki z procesami planowania i realizacji projektów drogowych.
Forum zakończyło wystąpienie Damiana Waliszewskiego (Warszawskie Przedsiębiorstwo Mostowe MOSTY BUDOWNICTWO), który zaprezentował innowacyjne podejście do wzmocnienia nasypu drogowego w miejscowości Pniewo. Prezentacja dotyczyła zastosowania specjalistycznych materiałów i technologii, które przyczyniły się do zwiększenia stabilności i trwałości nasypu, co miało istotne znaczenie dla poprawy bezpieczeństwa i komfortu użytkowników dróg.
Dziękujemy!
Dziękujemy wszystkim uczestnikom za liczne przybycie oraz Partnerom za okazane zaufanie, które pozwoliło na stworzenie wyjątkowego forum wymiany wiedzy i doświadczeń. Składamy również serdeczne podziękowania prelegentom oraz opiekunom bloków za ich cenne wsparcie merytoryczne, które wzbogaciło program wydarzenia.
Serdecznie zapraszamy na VII edycję wydarzenia, o której szczegółach będziemy informować Państwa na bieżąco – forumdrogpublicznych.pl
Tekst:Iga Przyszlak
Fot. Joanna Glapińska-Goj
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Janusz Bohatkiewicz: IBDiM to miejsce, w którym badania i innowacje mogą realnie poprawić jakość życia branży i społeczeństwa
Dr hab. inż. Janusz Bohatkiewicz, prof. IBDiM, w rozmowie z „Magazynem Autostrady” przedstawia swoje cele jako dyrektor Instytutu Badawczego Dróg i Mostów. Skupia się na rozwoju IBDiM jako nowoczesnej jednostki badawczo-wdrożeniowej, innowacyjności, współpracy z instytucjami oraz adaptacji infrastruktury do zmian klimatycznych. Zwraca też uwagę ...
Webinar dedykowany – stwórzmy wydarzenie idealne dla Twojej firmy!
Od 2020 roku redakcja “Magazynu Autostrady” oraz czasopisma “Mosty” poza stacjonarnymi wydarzeniami organizuje szkolenia i spotkania w formule online. Jednymi z nich są webinary - organizowane jako wydarzenia własne bądź dla partnerów zewnętrznych w formie komercyjnej.
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Wzrost wolumenu przeładunków kruszyw w kołobrzeskim porcie morskim
Port Morski Kołobrzeg odnotował dynamiczny rozwój w zakresie obsługi ładunków kruszywa. W 2024 r. to właśnie kruszywa stanowią dominujący towar przeładowywany w porcie. Port Morski Kołobrzeg odnotowuje dynamiczny rozwój w zakresie obsługi ładunków kruszywa, które w bieżącym roku stanowi dominujący towar przeładowywany w porcie. Kluczowym surowcem dostarczanym do Kołobrzegu jest kruszywo pochodzące z norweskiego kamieniołomu Seljestokken. Kruszywo to, powstające w wyniku obróbki naturalnych sk...
Beton architektoniczny: wymagany przez inwestorów, ale czy osiągalny przez wykonawców?
Autorzy omawiają wymagania inwestorów dotyczące estetyki i jakości powierzchni betonowych oraz problemy, jakie napotykają wykonawcy w kontekście kosztów i standardów. Wskazują na różnice w podejściu do prefabrykatów i elementów monolitycznych oraz na czynniki wpływające na jakość wykończenia, takie jak materiały i warunki atmosferyczne. Realizacja projektów z zakresu infrastruktury drogowej i kolejowej wiąże się z budową nowych lub przebudową już istniejących obiektów mostowych, dla których s...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Zagadnienia wykonywania nasypów i wykopów
W artykule omówiono metody obliczania objętości gruntu przy pracach ziemnych, z naciskiem na dokładność planów warstwicowych i metodę pryzm trójkątnych. Wykopy i nasypy wymagają obliczeń zapewniających optymalne rozłożenie mas ziemnych, co minimalizuje koszty i usprawnia organizację pracy. Opisano techniki realizacji nasypów i wykopów, podkreślając znaczenie odpowiedniego zagęszczenia i układania warstw, by zapewnić trwałość konstrukcji i zminimalizować wpływ czynników środowiskowych. Objętoś...
Zagadnienia wykonywania nasypów i wykopów
W artykule omówiono metody obliczania objętości gruntu przy pracach ziemnych, z naciskiem na dokładność planów warstwicowych i metodę pryzm trójkątnych. Wykopy i nasypy wymagają obliczeń zapewniających optymalne rozłożenie mas ziemnych, co minimalizuje koszty i usprawnia organizację pracy. Opisano techniki realizacji nasypów i wykopów, podkreślając znaczenie odpowiedniego zagęszczenia i układania warstw, by zapewnić trwałość konstrukcji i zminimalizować wpływ czynników środowiskowych. Objętoś...
Remont zabytkowego mostu Delfinów w Trzebiatowie
Artykuł opisuje renowację 120-letniego mostu Delfinów w Trzebiatowie, który zachował swoją oryginalną konstrukcję i zdobienia, mimo licznych wyzwań, w tym wojen i prób rozbiórki. W czasie remontu odtworzono jego oryginalny wygląd, wzmocniono konstrukcję, usunięto uszkodzenia betonu i wykonano nową izolację. Projekt miał na celu przywrócenie pełnej funkcjonalności mostu przy jednoczesnym zachowaniu jego wartości historycznej i estetycznej. Niezwykle ciekawy pod wieloma względami jest 120-letni...
Problemy techniczne związane z przebudową drogi powiatowej na deformującym się terenie górniczym
Realizacja inwestycji drogowej na aktywnym terenie górniczym stwarza wiele problemów technicznych niespotykanych w innych regionach. Istotnym problemem jest zmiana współrzędnych pionowych i poziomych punktów terenowych w okresie od wykonania dokumentacji projektowej do rozpoczęcia robót, ale także w czasie realizacji inwestycji – te zmiany są nierównomierne na odcinku drogowym. Specyficzne dla śląskich terenów górniczych są zróżnicowanie warunków geotechnicznych nawet na krótkich odcinkach dr...
Kalendarium
Relacje

VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...

I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...

XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...