Rynek drogowo-mostowy a sytuacja społeczno-gospodarcza i polityczna – perspektywy
Naszym celem jest utrzymanie płynności i stabilności całego rynku poprzez kontynuację rozpoczętych budów oraz umożliwienie składania ofert na nowe zadania. Przesunęliśmy terminy składania ofert na pięć przetargów, których termin wypadał na koniec marca br. Dając tym samym czas na ocenę nowej sytuacji i złożenie odpowiednio skalkulowanych ofert. To następny doskonały przykład racjonalnego działania i właściwej reakcji na pojawiające się nowe okoliczności.
Podtrzymujemy plan ogłaszania przetargów na 2022 r. na odcinki dróg o łącznej długości ok. 475 km. Będzie to blisko 340 km dróg ekspresowych, ponad 30 km obwodnic oraz postępowania na poszerzenie autostrady A2 od węzła Łódź Północ do węzła Konotopa (88,2 km). W planie jest również dobudowa drugiej jezdni na S19 Sokołów Małopolski Północ – Jasionka (13,8 km).
prof. Jan Deja
dyrektor biura Stowarzyszenie Producentów Cementu

Bez wątpienia wojna w Ukrainie będzie miała wpływ na nasz rynek, ale dzisiaj jest on jeszcze nie do końca zdefiniowany. Producenci cementu są przygotowani do realizacji tegorocznych planów GDDKiA, a to m.in. oddanie do użytku 345 km dróg krajowych i autostrad, w tym 150 km dróg z nawierzchnią betonową.
Zdolności produkcyjne branży cementowej to 22 mln ton cementu rocznie. W 2021 r. wyprodukowaliśmy 19,3 mln ton cementu, a prognozy na 2022 rok przygotowane przed wybuchem wojny w Ukrainie mówiły o 19,6 mln ton. Rok zaczął się bardzo dobrze, w styczniu i lutym wyprodukowaliśmy o 51,5% więcej cementu r/r. Według kwietniowej prognozy IPiAG wzrost niepewności związany z wojną na Ukrainie i rosnące stopy procentowe będą skutkować ograniczeniem inwestycji w polskiej gospodarce w 2022 r., co przełoży się na spadek produkcji cementu do 19 mln ton (-1,6% r/r).
W mojej ocenie jesteśmy w stanie zapewnić dostawy potrzebnych ilości cementu na polskie budowy. Odnoszę jednak wrażenie, że hasło „cement” jest ostatnio pokazywane jako problem. Bardzo łatwo powiedzieć: „moglibyśmy pracować, ale brakuje nam cementu na budowie”. Cementownie są zakładami pracującymi w cyklu ciągłym. Co jednak nie oznacza, że dowolnego dnia możemy dostarczyć dowolną ilość cementu na daną budowę. Sytuacja rynkowa wymaga nie tylko od producentów cementu, ale także od wykonawców dobrej organizacji pracy. Kluczowe jest utrzymanie terminów odbiorów zamówionych dostaw cementu.
Poradzimy sobie także bez cementu z Białorusi, którego import zostanie zahamowany na skutek sankcji, które zaczną obowiązywać od 4 czerwca. Tylko w 2021 r. do Polski napłynęło prawie 540 tys. ton cementu z Białorusi. Branża cementowa w Polsce od wielu lat apelowała do naszego rządu i Komisji Europejskiej, aby wprowadzić zakaz importu cementu lub nałożyć cło na cement sprowadzany do Polski. Argumentowaliśmy, że to dobre narzędzie do walki z reżimem białoruskim, gdyż ze sprzedaży cementu m.in. do Polski są bezpośrednio finansowane działania Białorusi, współpracującej otwarcie z Rosją. To smutne, że dopiero takie wydarzenie jak wojna w Ukrainie skłoniło władze do podjęcia decyzji o zakazie importu cementu.
Z uwagą i satysfakcją patrzymy na plany wydatkowania 290 mld zł na budowy dróg do 2030 roku. Uważam, że cel, jakim jest 8 tysięcy km autostrad i dróg ekspresowych do 2030 roku, jest ambitny, ale konieczny do realizacji.
Mamy nadzieję, że w nowej sytuacji znacząco zwiększonych cen asfaltu wzrosną szanse udziału technologii betonowej na naszych drogach. Od wykonawców dróg betonowych wiem, że w aktualnej sytuacji warunki kosztowe budowy dróg o nawierzchni betonowej są zdecydowanie korzystniejsze niż dróg z nawierzchnią asfaltową. Moim zdaniem to nie wykonawca powinien decydować o rodzaju nawierzchni, ale zarządca drogi na podstawie analizy LCCA, czyli łączne koszty budowy i eksploatacji, w których technologia budowy drogi z nawierzchnią betonową jest o wiele korzystniejsza.
Barbara Dzieciuchowicz
prezes zarządu OIGD

Mieliśmy nadzieję, że koniec pandemii spowoduje uspokojenie i świat powoli zacznie wracać do normalności. Ustabilizują się ceny surowców i materiałów, łańcuchy dostaw zaczną się odbudowywać. Jednak 24 lutego 2022 r. nasze nadzieje rozwiał konflikt za naszą wschodnią granicą. Uderzył on w naszą rzeczywistość, również gospodarczą. Ceny na giełdach światowych poszybowały w górę, dotyczy to cen ropy, co przełożyło się na ceny paliw i asfaltów. Ceny stali już w zeszłym roku były bardzo wysokie, teraz jest tylko gorzej. Wyroby stalowe są bardzo trudno dostępne i niestety nic nie wskazuje na to, aby sytuacja miała się w przewidywalnej przyszłości poprawić. Zaczyna brakować soli drogowej – tej, którą sprowadzaliśmy z Ukrainy i Białorusi. Pewną część kruszyw sprowadzaliśmy z Ukrainy – ich także już nie ma. W ostatnim czasie znacznie podrożały również energia elektryczna i gaz dla firm. Te wszystkie podwyżki cen materiałów i surowców spowodowały po stronie wykonawców wzrost kosztów realizacji inwestycji drogowych.
Nie można również nie wspomnieć o problemach kadrowych, w budownictwie drogowym mieliśmy dużo pracowników z Ukrainy, zdecydowana większość z nich pojechała bronić swojej ojczyzny. Czas pandemii COVID-19 nie zatrzymał budów. Kondycja branży drogowej na tle innych branż nie była zła, ale konflikt na Ukrainie jest dla branży bardzo niebezpieczny. Bez systemowych rozwiązań wiele firm może mieć bardzo poważne problemy, a niektóre mogą nie przetrwać, szczególnie małe i średnie firmy. Problemy mają i mogą mieć firmy realizujące kontrakty zarówno dla GDDKiA, jak i dla zamawiających samorządowych. Potrzebne są rozwiązania systemowe, które pozwolą zamawiającym zmieniać bez strachu umowy, wprowadzać waloryzację, bo zdecydowana większość umów tej waloryzacji nie przewiduje. Nad propozycjami zmian pracujemy jako organizacje branżowe wspólnie i w najbliższym czasie nasze propozycje, o których rozmawiamy zarówno z GDDKiA, jak i zamawiającymi samorządowymi, trafią do rządu.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Marcin Skrobisz: Dyrektor egzekwuje przestrzeganie przepisów, rozumiejąc jednocześnie realia prowadzenia kopalń
Jakie wartości są dla Pana najważniejsze w pełnieniu funkcji dyrektora OUG? Czy w podejmowaniu decyzji kieruje się Pan bardziej zasadami, doświadczeniem czy dialogiem z branżą? Marcin Skrobisz: Przy podejmowaniu decyzji kieruję się przede wszystkim zasadami. Uważam, że przepisy są po to, żeby wprowadzić ład i porządek w funkcjonowaniu państwa, p...
Głosem branży: Innowacje i zrównoważony rozwój w wydobyciu kruszyw. Wyzwania i strategie dla przyszłości
W obliczu rosnącego zapotrzebowania na surowce budowlane, szczególnie kruszywa, kwestia efektywnego wydobycia oraz zarządzania zasobami naturalnymi staje się kluczowa zarówno w Polsce, jak i na świecie. Przemiany w tym obszarze nie tylko wpływają na gospodarki krajowe, ale także na środowisko, w którym eksploatacja surowców wiąże się z wieloma wyzwaniami, takimi jak zużycie energii czy generowanie odpadów. Poniżej przedstawiamy prognozy dotyczące przyszłości zasobów kruszyw oraz innowacje, kt...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Wyznaczanie zabytkowej wartości punktowej obiektu Formularz do wyznaczania zabytkowej wartości punktowej obiektu mostowego przedstawiono w tab. 1. Kategoryzacja obiektu mostowego jako zabytku KATEGORIA I – ZABYTEK WYJĄTKOWY ΣP ≥ 80 Kategorię stanowią obiekty wyjątkowe, unikatowe i najcenniejsze, w których niczego nie można zmienić, należy tylko utrwalać ich istnienie. KATEGORIA II – ZABYTEK CENNY 80 > ΣP ≥ 50 Kategorię stanowią obiekty rzadkie i cenne, ...
Ochrona przed obrywami skalnymi
W artykule skupiono się na zagrożeniach, jakie obrywy skalne stwarzają dla kopalń odkrywkowych, oraz na zaawansowanych technikach zabezpieczających, które są stosowane w celu minimalizacji tych ryzyk. Kopalnie odkrywkowe, dzięki specjalistycznym metodom, są w stanie skutecznie chronić zarówno pracowników, jak i infrastrukturę przed potencjalnymi wypadkami spowodowanymi obrywami skalnymi. Tekst porusza także temat monitorowania stabilności skał za pomocą zaawansowanych technologii, takich jak ...
Praktyczne aspekty stosowania domieszek w betonie
Podsumowanie Stosowanie domieszek w betonie jest kluczowe dla poprawy jakości i trwałości konstrukcji. Zgodnie z normą PN-EN 934-2, kontrola ich dostaw jest niezbędna w celu zapewnienia wysokiej jakości mieszanki betonowej. Skuteczne wykorzystanie domieszek wymaga odpowiedniego zaprojektowania składu betonu oraz przestrzegania zaleceń producentów. Domieszki zwiększają możliwości projektowe, poprawiają urabialność mieszanki oraz trwałość betonu, a także umożliwiają realizację skomplikowanych k...
Szybka droga do bezpieczeństwa
Dodatkowe oznakowanie i pasy ruchu Nie wszystkie znaki drogowe wynikają bezpośrednio z przepisów. Często spotyka się oznaczenie numeru drogi na pasie, po którym porusza się kierowca. Jest to forma uzupełniająca, umieszczona na pasie, który rzeczywiście prowadzi w kierunku wskazanym tekstem, co pomaga kierowcy w wyborze trasy lub utwierdza go w dokonanym już wyborze. W przykładzie zaprezentowanym na fot. 4 widoczne są pasy z oznaczeniami S52 oraz A4 – kierowca, zbliżając się do łącznicy, odpow...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Korzyści z użycia geokraty komórkowej Tomasz Herich, prezes firmy AG Geosynthetics sp. z o.o. Artykuł doskonale podkreśla kluczowe zalety geokraty komórkowej, która stała się nieodzownym elementem współczesnego budownictwa. Jako producent z wieloletnim doświadczeniem potwierdzamy: geokrata to rewolucja w stabilizacji gruntów, łącząca trwałość HDPE z ekologiczną efektywnością. Jej uniwersalność – od dróg po hydrotechnikę – wynika z elastyczności struktury, która nie tylko zwiększa nośność, ale...
Ciemna strona światła: problem zanieczyszczenia światłem
Zrównoważone zarządzanie oświetleniem Współczesne standardy certyfikacji, takie jak BREEAM i LEED v4, coraz częściej kładą nacisk na efektywne zarządzanie oświetleniem. Systemy te oceniają inwestycje pod kątem ich wpływu na środowisko oraz zdrowie użytkowników, a odpowiednie projektowanie oświetlenia może znacząco wpłynąć na końcowy wynik certyfikacji. BREEAM – promuje stosowanie energooszczędnych rozwiązań oświetleniowych, które minimalizują zanieczyszczenie świetlne, oraz uwzględnianie aspe...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
Wzrastające natężenie ruchu, utrata przepustowości dróg i zmieniające się relacje przewozowe sprawiają, że ograniczenie działań do samego utrzymania infrastruktury staje się niewystarczające. Konieczna jest rozbudowa sieci drogowej obejmująca poszerzenia nawierzchni, budowę dodatkowych pasów ruchu i likwidację skrzyżowań jednopoziomowych. W wielu przypadkach zachodzi potrzeba realizacji nowych tras, szczególnie dróg szybkiego ruchu. Budowa nowych odcinków dróg, obejść miejscowości i przełożeń...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Do produkcji mieszanek kruszywowych stosuje się różnorodne materiały, takie jak kruszywa naturalne, kruszywa łamane, żużle wielkopiecowe oraz ich mieszanki. Nowe regulacje pozwalają również na użycie surowców odpadowych, takich jak żużle hutnicze, łupki górnicze czy materiały z recyklingu, jak kruszywo betonowe i ceramika. Kluczową cechą dobrego kruszywa jest jego odpowiednie uziarnienie i właściwości mechaniczne. Aby uzyskać optymalne zagęszczenie, mieszanki powinny charakteryzować się ciągł...
Kalendarium
Relacje

VII Forum Dróg Publicznych „Budowa, remont oraz utrzymanie lokalnej infrastruktury drogowej”

V Konferencja Drogowo-Kruszywowa „Materiały, surowce, technologie wykorzystywane przy projektowaniu i budowie nawierzchni drogowych”

VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...