KOSD Wrocław
KOSD Wrocław Sp. z o.o. to firma z polskim kapitałem i 67-letnim doświadczeniem w branży górniczej. Zlokalizowana jest niedaleko Wrocławia, w miejscowości Nasławice, w woj. dolnośląskim, położonej nieopodal drogi krajowej DK8.
Historia firmy sięga 1956 r., kiedy powołano Rejon Eksploatacji Kamienia we Wrocławiu funkcjonujący przy Wojewódzkim Zarządzie Dróg we Wrocławiu. W tamtym czasie zadaniem kopalni było dostarczanie surowca do budowy i remontów dróg. Obszar ten wciąż jest obecny w działalności firmy, jednak nie jest jedyny. Spółka stale się rozwija, szukając nowych rozwiązań i innowacyjnych technologii, stawiając na postęp. Istnieje duża świadomość tego, że zmiana to nieodłączny element rozwoju przedsiębiorstwa. Do tej pory serpentynit kojarzony był głównie z wykorzystaniem w branży drogowej i budowlanej. Obecnie wydobywany przez spółkę serpentynit antygorytowy znajduje o wiele więcej zastosowań.
Wydobycie
Wydobycie prowadzone jest ze złoża serpentynitu antygorytowego w Nasławicach, położonego w obrębie północnych zboczy wzgórz nasławickich. Eksploatacja prowadzona jest metodą odkrywkową przy zastosowaniu materiałów wybuchowych systemem ścianowym. Wyrobisko ma charakter wgłębny. Obecnie wydobycie prowadzone jest na pięciu poziomach eksploatacyjnych. Przy kopalni umiejscowiono także zakład przeróbczy, na którym kamień ulega rozkruszeniu i rozsianiu.
Produkcja prowadzona jest przy zastosowaniu:
- dwóch niezależnych linii grysowych, z których każda może produkować asortyment do 22 mm;
- czterech niezależnych linii do produkcji kruszywa o ciągłym uziarnieniu;
- dwóch linii do produkcji kamienia do robót hydrotechnicznych, do frakcji 250 mm.
Ponadto istnieje możliwość dowolnej konfiguracji produktów między tymi liniami.
Asortyment
Kopalnia z sukcesem zabezpiecza rynki budowlane w zakresie sprzedaży na szeroką skalę kruszyw do wytwórni mas bitumicznych, do wytwórni betonów oraz na podbudowy. W skali roku spółka sprzedaje ponad 800 tys. ton kruszyw, realizując dostawy, głównie transportem samochodowym, na terenie całego kraju. Firma KOSD Wrocław, dysponując wieloletnim doświadczeniem, może sprostać nawet największym projektom – oferując swoim klientom najnowszą technologię produkcji, wykwalifikowaną kadrę doradczą, najwyższej jakości produkty oraz optymalne rozwiązania logistyczne.
Kruszywa produkowane w Kopalni Nasławice spełniają wymagania norm:
- PN-EN 13043+AC:2004+AP1:2010 Kruszywa do mas bitumicznych.
- PN-EN 12620+A1:2010 Kruszywa do betonów.
- PN-EN 13242+A1:2010 Kruszywa do podbudów.
Ponadto spółka posiada certyfikaty ISO 9001:2008/ ISO 9001:2015, ISO 14001:2015 oraz ZKP.
Kopalnia Nasławice w swojej ofercie posiada również kamień dekoracyjny.
Pod marką Polish Green znajduje się szeroki wybór kamieni do ogrodu i aranżacji przestrzeni wokół i wewnątrz domu. Materiał za sprawą niejednorodnej struktury oraz pięknego ubarwienia, utrzymanego w wielu odcieniach zieleni, jest niezwykle dekoracyjny, dzięki czemu z łatwością można dopasować go do wielu projektów. Zielony Kamień ma szerokie zastosowanie w projektowaniu architektonicznym, wnętrz, krajobrazu czy przestrzeni publicznej.
Serpentynit antygorytowy
Unikatowa kolorystyka i struktura, które zdecydowały o popularności serpentynitu antygorytowego, to nie jedyne zalety tej skały. Cechuje się on również niezwykłą odpornością i wytrzymałością. Wynika to z jego skomplikowanej budowy mineralogicznej. Serpentynit wykształcił się bowiem w procesie metamorficznym z całej grupy minerałowej, która nadała mu niepowtarzalny wygląd.
Trudno jest wskazać inny typ skały, który miałby tak szerokie zastosowanie jak dolnośląskie serpentynity antygorytowe, a przede wszystkim te, które są przedmiotem eksploatacji w kopalni w Nasławice. Serpentynit nasławicki charakteryzuje się: gęstością objętościową: 2,59 g/cm3, nasiąkliwością: 1,01%, wytrzymałością na ściskanie: 120 MPa, mrozoodporność bezpośrednią: 1,7%, bardzo dużą elastycznością. Spotyka się odmiany osiągające wytrzymałość na ściskanie powyżej 200 MPa i całkowitą mrozoodporność.
Ochrona środowiska
Od ponad 60 lat kopalnia troszczy się o środowisko, z którego zasobów korzysta. Współpracuje z jednostkami naukowo-badawczymi oraz akredytowanymi laboratoriami. Kopalnia posiada certyfikat ISO 14001:2015 dotyczący zarądzania środowiskowego. Jest to ciesząca się największym uznaniem norma środowiskowa, stanowiąca potwierdzenie konsekwentnego wdrażania przez kopalnię działań zmierzających do maksymalnego ograniczenia negatywnego wpływu działań na środowisko. Kruszywo posiada również Atest Higieniczny wydany przez Państwowy Zakład Higieny.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Marcin Lewandowski: Najlepsi inżynierowie lubią najcięższe wyzwania
Marcin Lewandowski, wiceprezes pionu realizacji w Grupie NDI, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” odpowiada na pytania dot. zarządzania zespołem, nowych projektów, wymagających kontraktów oraz zagranicznych praktyk w budownictwie infrastrukturalnych. Dzieli się także swoimi przemyśleniami o najtrudniejszych aspektach branży budowlanej. O...

Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...

Systemy zarządzania jakością inspekcji obiektów mostowych
W artykule omówiono zasadność wprowadzenia wymogu posiadania przez podmioty wykonujące inspekcje obiektów mostowych akredytowanego systemu zarządzania jakością zgodnego z normą PN-EN ISO/IEC 17020. W efekcie działania te mogłyby się przyczynić do poprawy jakości przeglądów i ocen stanu technicznego obiektów. Niestety dopiero tragiczne katastrofy lub awarie mostów powodujące uciążliwe ograniczenia w transporcie sprawiają, że zaczynamy zastanawiać się, dlaczego do nich musiało dojść. Dlaczego w...

Czy XA3 to najgorsze warunki eksploatacji betonowych studni kanalizacyjnych?
W artykule poruszono zagadnienie warunków eksploatacji betonowych studni kanalizacyjnych instalowanych w obrębie infrastruktury drogowej. Wśród tych najniekorzystniej oddziaływujących na konstrukcję są obciążenia agresją chemiczną oznaczone indeksem XA. Betonowe studnie kanalizacyjne o maksymalnym wymiarze przekroju poprzecznego 1250 mm (kołowe, eliptyczne lub prostokątne) wytwarzane są w Polsce w oparciu o normę PN-EN 1917:2004 Studzienki włazowe i niewłazowe z betonu niezbrojonego, zbrojone...

Multifunkcjonalne nawierzchnie z betonu jamistego
Nawierzchnie z betonu jamistego stanowią alternatywę dla nawierzchni ze zwykłego betonu cementowego i asfaltowego w zastosowaniu na chodnikach, parkingach, podjazdach oraz drogach o niskim natężeniu ruchu. Alternatywę o tyle interesującą, że oprócz przeniesienia obciążeń eksploatacyjnych oferują możliwość przesączania wody przez swoją strukturę, jej ochłodzenie oraz oczyszczenie, a także redukcję hałasu. Według raportu ONZ World population prospects [1] obecnie 55% ludności na świecie zamiesz...

Nabywanie nieruchomości pod drogi publiczne
Własność dróg jest bezpośrednio powiązana z ich kategorią. W następstwie takiego założenia właścicielem dróg krajowych jest Skarb Państwa, dróg wojewódzkich, powiatowych i gminnych – odpowiednia jednostka samorządu terytorialnego. Warunkiem budowy lub poszerzenia drogi jest zatem uprzednie uzyskanie odpowiednio przez Skarb Państwa, województwo, powiat lub gminę prawa własności do terenu inwestycji. Istotne znaczenie dla obecnego kształtu stosunków właścicielskich w zakresie dróg publicznych m...

Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...

Technologie do budowy nawierzchni z betonu drogowego
W artykule opisano metody budowy nawierzchni betonowych: betonowanie nawierzchni w deskowaniach stałych oraz w deskowaniach ślizgowych. Ponadto przedstawiono kwestie dotyczące przygotowania mieszanki betonowej, a także walorów użytkowych nawierzchni betonowych. Zasadniczo rozróżnia się dwie metody wbudowywania mieszanek betonowych [1]: w deskowaniu stałym (prowadnicach), w deskowaniu ślizgowym. Często pod tymi pojęciami pierwszą metodę rozumie się jako „tradycyjną”, a drugą metodę jako „ślizg...

Utrzymanie i trwałość obiektów inżynierskich – jako główne wyznaczniki niezawodności infrastruktury komunikacyjnej
Tematyka utrzymania i trwałości mostów jest zagadnieniem o dużym znaczeniu technicznym, ekonomicznym, jak również społecznym. Jest ona szczególnie ważna w kontekście możliwości bezawaryjnego, niezakłóconego korzystania przez nas, jako użytkowników, z niezbędnych w codziennym życiu drogowych, kolejowych i pieszo-rowerowych ciągów komunikacyjnych. Z tego względu jestem wdzięczny redakcji czasopisma „Mosty” za inicjatywę wyboru tego zagadnienia jako temat przewodni niniejszego wydania czasopisma...

Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje

III Konferencja Drogowo-Kruszywowa
15-17 maja 2023 r. w Zakopanem odbyła się III Konferencja Drogowo-Krus...

„NOWOCZESNE TECHNOLOGIE W PROJEKTOWANIU, BUDOWIE I EKSPLOATACJI INFRASTRUKTURY DROGOWEJ MIAST, METROPOLII I REGIONÓW NOVDROG’2023”
W dniach 20 - 21 kwietnia 2023 roku w Niepołomicach odbyła się Jubileuszowa V ...

III Forum Dróg Publicznych
19-21 kwietnia 2023 roku w Jastrzębiej Górze odbyło się III Forum Dróg Publicznych zorgan...

I Kongres Projektantów i Inżynierów
29 marca br. w Warszawie odbyła się pierwsza edycja Kongresu Projektantów i Inżynierów. O...