18. edycja Seminarium Naukowo-Technicznego WROCŁAWSKIE DNI MOSTOWE Obiekty kolejowe
22-24 listopada 2023 r. odbyła się osiemnasta edycja Wrocławskich Dni Mostowych – jednego z najważniejszych wydarzeń branży mostowej.
Podstawowa sieć linii kolejowych powstała w Europie w drugiej połowie XIX w. Do dziś w eksploatacji pozostaje duża część powstałych w tamtym okresie obiektów mostowych murowanych z kamienia lub cegły oraz stalowych blachownicowych i kratownicowych. Na przełomie XIX i XX w. do budowy mostów kolejowych zaczęto stosować beton oraz żelbet, a po II wojnie światowej – beton sprężony. Począwszy od lat 70. XX w. w krajach Europy Zachodniej i Japonii zaczęły powstawać linie kolejowe dla pociągów dużych prędkości, co wymusiło opracowanie nowej generacji obiektów mostowych. W Polsce w ciągu ostatnich kilkunastu lat po obranej strategii rozwoju infrastruktury prowadzona jest intensywna modernizacja głównych i lokalnych linii kolejowych. W jej ramach wymieniana jest znaczna część wyeksploatowanych obiektów mostowych na nowe lub następuje ich rewitalizacja. Ponadto w związku z planowaną budową Centralnego Portu Komunikacyjnego rozważa się budowę linii kolejowych dużych prędkości, w przypadku których obiekty mostowe muszą spełniać określone warunki. Biorąc pod uwagę wszystkie powyższe aspekty, organizatorzy Wrocławskich Dni Mostowych podjęli decyzję o poświęceniu 18. edycji Seminarium tematyce mostów kolejowych. Patronat nad wydarzeniem objęli: JM Rektor Politechniki Wrocławskiej prof. dr hab. inż. Arkadiusz Wójs, Przewodniczący Dolnośląskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa mgr inż. Janusz Szczepański, Przewodniczący Związku Mostowców Rzeczypospolitej Polskiej dr hab. inż. Arkadiusz Madaj, prof. uczelni, a także Przewodniczący Stowarzyszenia Producentów Cementu Krzysztof Kieres. Obrady Seminarium Naukowo- -Technicznego odbyły się w Centrum Konferencyjnym Politechniki Wrocławskiej, zostały tradycyjnie poprzedzone wykładami warsztatowymi (22 listopada 2023 r.), które w tym roku poświęcone były monitoringowi obiektów mostowych. Warsztaty poprowadzili profesorowie Jan Biliszczuk i Mateusz Bocian. W czasie warsztatów szkoleniowych zostały wygłoszone następujące prelekcje:
1. Maciej Hildebrand: Propozycja wytycznych dotyczących projektowania i eksploatacji systemów monitorowania obiektów mostowych – główne postulaty,
2. Maciej Kulpa, Bartosz Piątek, Tomasz Siwowski: Wykorzystanie światłowodów DFOS do monitoringu obiektów mostowych – aspekty badawcze,
3. Rafał Sieńko: Pomiary i monitorowanie konstrukcji mostowych,
4. Marco Teichgraeber: 12 lat monitoringu mostu Rędzińskiego – wykorzystanie gromadzonych danych w nauce i praktyce inżynierskiej,
5. Grzegorz Poprawa, Marek Salamak: Diagnostyka i monitoring mostów w kontekście cyfrowych bliźniaków,
6. Tomasz Fotyga: Nowoczesne platformy zdalnego zarządzania danymi w zastosowaniach dla zautomatyzowanych systemów monitowania konstrukcji mostowych,
7. Krzysztof Żółtowski, Przemysław Kalitowski, Mikołaj Binczyk: Strategia monitoringu obiektów mostowych – wybrane elementy.
Zasadnicza część obrad WDM odbyła się 23-24 listopada 2023 r. Komitet Programowy ocenił i zaakceptował do druku w materiałach seminaryjnych 47 referatów przygotowanych przez autorów wywodzących się z różnych krajów i środowisk branży mostowej. W tym roku referaty polskich autorów zostały wzbogacone o prace uczestników z Hiszpanii, Portugalii, Luksemburga czy Niemiec. Podczas sesji otwarcia, po powitaniu uczestników oraz krótkich przemowach organizatorów i gości Honorowych, wygłoszone zostały następujące referaty zamówione:
1. Jacek Dzikowski: Perspektywy rozwoju infrastruktury drogowej na Dolnym Śląsku,
2. Zbigniew Pilch: Cement i beton na drodze do neutralności klimatycznej,
3. Adrian Furgalski: Perspektywy infrastruktury kolejowej w Polsce.
Na zakończenie sesji, po raz 15. zostały także wręczone nagrody w Konkursie im. Maksymiliana Wolffa (wyniki konkursu – TUTAJ). Komitet Programowy i Organizacyjny WDM serdecznie gratuluje Laureatom wyróżnienia i życzy satysfakcji inżynierskiej z podejmowanych działań. W obradach wzięło udział 493 uczestników z Polski, Hiszpanii, Portugalii, Rumunii, Luksemburga i Niemiec. Z uwagi na całkowite zniesienie obostrzeń covidowych w obradach mogli wziąć udział również studenci z Politechnik Wrocławskiej, Gdańskiej i Śląskiej. Każdy z uczestników oprócz książki konferencyjnej otrzymał ścienny Kalendarz WDM – to nowa, pilotażowa inicjatywa organizatorów wydarzenia, która spotkała się z bardzo pozytywnym odbiorem wśród obdarowanych. Podczas obrad Seminarium oraz dyskusji kuluarowych sformułowano następujące wnioski i spostrzeżenia: – Budowa obiektów mostowych na liniach o dużej prędkości ruchu pociągów (V > 250 km/h) wymaga przygotowania stosownych wytycznych projektowania, budowy i utrzymania takich obiektów. – W celu sprawnego prowadzenia prac modernizacyjnych na istniejących liniach kolejowych konieczne jest uregulowanie toku postępowania z obiektami objętymi nadzorem konserwatorskim. Po pierwsze, należy powołać komisję złożoną z reprezentantów Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Ministerstwa Infrastruktury oraz ekspertów w celu sporządzenia listy obiektów, które bezwzględnie muszą być zachowane! Jest to niezbędne, albowiem ponad 50% obiektów mostowych (około 5000 sztuk) na liniach kolejowych jest w eksploatacji ponad 100 lat i stan techniczny części z nich wyklucza dalszą bezpieczną eksploatację. – Należy wypracować sposób postępowania ze starymi obiektami na liniach drugorzędnych (lokalnych) nieprzeznaczonych do intensywnej eksploatacji. – Z uwagi na występujące w Polsce, stanowczo zbyt często, awarie kabli sprężających w konstrukcjach kablobetonowych należy powołać komisję, która opracuje Rekomendowane Wytyczne dotyczące konstrukcji i wykonania kabli zewnętrznych. Jest to ważne, gdyż mosty na liniach o dużej prędkości ruchu pociągów są budowane przeważnie z betonu sprężonego. – Uznano za celowe przetłumaczenie i wydanie w Polsce książki opracowanej przez profesora Jose Romo z zespołem: High Speed Railway Bridges. Conceptual Design Guide. Wyd. Ernst & Sohe, Wiley, Berlin 2024.
„Niezmiernie cieszy nas niesłabnące zainteresowanie organizowanym przez nasz ośrodek naukowy wydarzeniem i mamy nadzieję, że tematyka kolejnej edycji Seminarium również zgromadzi podobną liczbę pasjonatów konstrukcji mostowych. W tym miejscu chciałbym podziękować przede wszystkim autorom i współautorom referatów oraz uczestnikom, gdyż to właśnie oni tworzą atmosferę obrad oraz dopingują organizatorów do szukania nowych tematów wartych poruszenia na kolejnych edycjach wydarzenia. Chciałbym również podziękować sponsorom za wsparcie finansowe, bez którego organizowane seminarium nie mogłoby się odbyć w takiej formule, jak miało miejsce w tym roku i latach poprzednich. Już dziś zapraszam na kolejną edycję wydarzenia, która odbędzie się w dniach 20-22 listopada 2024 roku, na terenie Kampusu Politechniki Wrocławskiej pod roboczym hasłem: Diagnostyka i utrzymanie obiektów mostowych” – Jan BIliszczuk
SEMINARIUM NAUKOWO-TECHNICZNE WROCŁAWSKIE DNI MOSTOWE PROWADZONO W SZEŚCIU SESJACH TEMATYCZNYCH:
Sesja I. Mosty na kolejach dużych prędkości (sześć referatów) W trakcie sesji przedstawiono m.in. prezentacje zaproszonych gości z Hiszpanii: − Profesor José Romo – New trends in conceptual design of high speed railway bridges (Nowe trendy w projektowaniu koncepcyjnym mostów kolei dużych prędkości), − Luis Martin-Tereso Lopez i Carlos Pavia – Bridges fon highspeed railway. 30 years experiences in Ferrovial. W Hiszpanii trwa rozbudowa połączeń kolejowych o dużej prędkości ruchu pociągów, dlatego prezentacje gości z tego kraju stanowiły dobre wprowadzenie do tej tematyki dla przyszłych projektantów takich linii w Polsce. Uzupełnieniem prezentacji zagranicznych były referaty polskich autorów.
Sesja II. Badania i analizy (osiem referatów)
Prezentowane prace dotyczyły:
− dynamiki mostów kolejowych,
− diagnostyki i monitoringu mostów kolejowych,
− oceny właściwości stali zastosowanej w starych mostach,
− przyszłościowych kierunków rozwoju mostów kolejowych.
Sesja III. Obiekty zabytkowe (sześć referatów)
Na wyróżnienie zasługują prezentacje gości honorowych: Panów Krzysztofa Dąbrowieckiego – Historia i analiza kolejowo-drogowych mostów wiszących oraz Przemysława Dominasa – Mosty Centralnej Kolei Transandyjskiej Callao-Lima-La Oroya. Pozostałe prezentacje dotyczyły możliwości zachowania starych obiektów kolejowych.
Sesja IV. Nowe rozwiązania (osiem referatów)
W sesji tej między innymi zaprezentowano prace:
− Plastyczne projektowanie przekrojów zespolonych belek mostowych z dwuteowników walcowanych (Krzysztof Marcińczak + zespół),
− Innowacyjne mosty kolejowe w ciągu linii kolejowej E59 (Michał Topolewicz + zespół),
− Nowy most kolejowy z ciągiem pieszo-rowerowym w Krakowie (Bogusław Pilujski z zespołem).
Sesja V. Problemy modernizacji obiektów istniejących (osiem referatów) Była to ważna sesja, ponieważ podczas niej wskazano na problemy prawne blokujące sprawną modernizację linii kolejowych w Polsce. Warto tu wyróżnić prezentację Uwarunkowania prawne i techniczne modernizacji kolejowych obiektów inżynieryjnych, objętych nadzorem konserwatorskim (Jerzy Broś z zespołem).
Sesja VI. Utrzymanie mostów kolejowych (osiem referatów) Sesja ta dotyczyła różnych problemów utrzymania mostów kolejowych, poczynając od diagnostyki, a na nowoczesnych metodach napraw kończąc.
autor: prof. dr hab. inż. Jan BILISZCZUK, Politechnika Wrocławska
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Niels Kuijpers: Moim zdaniem wszystkie mosty można traktować jako tymczasowe
Niels Kuijpers, dyrektor generalny firmy Janson Bridging Engineering BV, to doświadczony inżynier, którego kariera obejmuje zarówno projektowanie, jak i zarządzanie budową dużych konstrukcji stalowych. W Janson Bridging Kuijpers przeszedł drogę od inżyniera budowlanego do dyrektora generalnego. Jego obowiązki obejmują techniczne wsparcie, zarząd...
Webinar dedykowany – stwórzmy wydarzenie idealne dla Twojej firmy!
Od 2020 roku redakcja “Magazynu Autostrady” oraz czasopisma “Mosty” poza stacjonarnymi wydarzeniami organizuje szkolenia i spotkania w formule online. Jednymi z nich są webinary - organizowane jako wydarzenia własne bądź dla partnerów zewnętrznych w formie komercyjnej.
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Wzrost wolumenu przeładunków kruszyw w kołobrzeskim porcie morskim
Port Morski Kołobrzeg odnotował dynamiczny rozwój w zakresie obsługi ładunków kruszywa. W 2024 r. to właśnie kruszywa stanowią dominujący towar przeładowywany w porcie. Port Morski Kołobrzeg odnotowuje dynamiczny rozwój w zakresie obsługi ładunków kruszywa, które w bieżącym roku stanowi dominujący towar przeładowywany w porcie. Kluczowym surowcem dostarczanym do Kołobrzegu jest kruszywo pochodzące z norweskiego kamieniołomu Seljestokken. Kruszywo to, powstające w wyniku obróbki naturalnych sk...
Prefabrykaty mostowe: klucz do efektywności w dzisiejszym budownictwie
Artykuł opisuje zalety stosowania prefabrykacji w budownictwie mostowym, ze szczególnym uwzględnieniem modelu „zaprojektuj i wybuduj”. Przykładem tego podejścia jest most na rzece Bzurze w Rudzie-Bugaj, w przypadku którego zastosowanie prefabrykatów przyczyniło się do skrócenia czasu realizacji, obniżenia kosztów oraz zwiększenia efektywności budowy. W ciągu ostatnich lat branża budowlana dynamicznie się rozwija, a nowoczesne technologie i rozwiązania odgrywają kluczową rolę w przyspieszeniu ...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Wykorzystanie mobilnego mapowania oraz badań georadarowych w procesie przebudowy drogi
Artykuł opisuje wykorzystanie mobilnego skanowania laserowego (LiDAR) i badań georadarowych w modernizacji dróg. Obie technologie pozwalają na precyzyjne mapowanie powierzchni drogi oraz analizę jej podłoża bez potrzeby blokowania ruchu. Są one efektywne i konkurencyjne wobec innych technologii pomiarowych. Choć rozwój sieci drogowej często kojarzy się z budową nowych odcinków dróg, to nie może on się do nich ograniczać. Usprawnić ruch można również poprzez przemyślaną modernizację infrastruk...
Remont zabytkowego mostu Delfinów w Trzebiatowie
Artykuł opisuje renowację 120-letniego mostu Delfinów w Trzebiatowie, który zachował swoją oryginalną konstrukcję i zdobienia, mimo licznych wyzwań, w tym wojen i prób rozbiórki. W czasie remontu odtworzono jego oryginalny wygląd, wzmocniono konstrukcję, usunięto uszkodzenia betonu i wykonano nową izolację. Projekt miał na celu przywrócenie pełnej funkcjonalności mostu przy jednoczesnym zachowaniu jego wartości historycznej i estetycznej. Niezwykle ciekawy pod wieloma względami jest 120-letni...
Problemy techniczne związane z przebudową drogi powiatowej na deformującym się terenie górniczym
Realizacja inwestycji drogowej na aktywnym terenie górniczym stwarza wiele problemów technicznych niespotykanych w innych regionach. Istotnym problemem jest zmiana współrzędnych pionowych i poziomych punktów terenowych w okresie od wykonania dokumentacji projektowej do rozpoczęcia robót, ale także w czasie realizacji inwestycji – te zmiany są nierównomierne na odcinku drogowym. Specyficzne dla śląskich terenów górniczych są zróżnicowanie warunków geotechnicznych nawet na krótkich odcinkach dr...
Kalendarium
Relacje
VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...
I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...