Charakterystyka odkształceniowa destruktu asfaltowego poddanego obciążeniom cyklicznym
Moduł ten pozwala na określenie charakterystyki odkształceniowej mieszanek niezwiązanych oraz gruntów w jednym cyklu obciążenia [8]. W przypadku budownictwa drogowego obok parametrów wytrzymałościowych oraz nośności, która najczęściej charakteryzowana jest poprzez wartość wskaźnika nośności CBR, ważny jest także przebieg charakterystyki naprężeniowo-odkształceniowej. W celu jej wyznaczenia wykonuje się badania cykliczne, których zadaniem jest określenie charakterystyki odkształceniowej w jednym cyklu obciążenia oraz dla obciążenia długookresowego. Te dwa przypadki mają różny przebieg. W przypadku obciążenia w jedynym cyklu można wyróżnić fazę obciążenia i odciążenia. W wyniku takiego obciążenia powstaje pętla histerezy, która została przedstawiona na rys. 1.
Na podstawie analizy pętli histerezy można wyróżnić zakres odkształceń sprężystych i plastycznych w jednym cyklu obciążenia. Dodatkowo nachylenie pętli histerezy podczas odciążenia jest opisane poprzez wartość cyklicznego modułu sprężystości. Moduł ten pozwala na określenie reakcji mieszanek niezwiązanych na obciążenie cykliczne w przypadku, gdy wartość zakumulowanych odkształceń plastycznych stanowi mały, możliwy przy interpretacji wyników do pominięcia, udział odkształceń całkowitych w jednym cyklu.
W przypadku obciążeń długookresowych obserwuje się akumulację odkształceń plastycznych, która jest odpowiedzialna za zjawisko koleinowania. Wartość zakumulowanych odkształceń plastycznych w jednym cyklu jest zależna od stanu naprężenia oraz właściwości fizycznych materiału – gruntu antropogenicznego. Wpływ stanu naprężenia, a w szczególności naprężenia dewiatorowego, na akumulację odkształceń plastycznych można opisać przy pomocy zjawiska dostosowania. Dostosowaniem nazywa się reakcję gruntu na obciążenie cykliczne, które w zależności od stanu naprężenia w gruncie przy długookresowym obciążeniu powtarzalnym może doprowadzić do zniszczenia gruntu, cyklicznego pełzania lub dostosowania [9]. W przypadku mieszanek niezwiązanych cykliczne pełzanie nie występuje, ale w tym przypadku można obserwować na przykład zwiększone kruszenie się ziaren. Dostosowanie to taki stan naprężenia, w którym jest ono na tyle małe, że początkowo pojawiające się odkształcenia plastyczne w każdym cyklu obciążenia mają mniejszy udział w odkształceniach całkowitych do momentu, w którym w jednym cyklu obciążenia zaobserwuje się tylko odkształcenia sprężyste. Jeśli stan naprężenia w gruncie jest wyższy niż ten pozwalający na dostosowanie, to obserwuje się ciągły przyrost odkształceń plastycznych, także o coraz mniejszej wartości, jednak odkształcenia plastyczne będą się zawsze pojawiały [9].
Zgodnie z powyższym, do charakterystyki gruntu wykorzystywanego w budownictwie drogowym należy określić chwilową charakterystykę odkształceniową reprezentowaną przez cykliczny moduł sprężystości i długookresową charakterystykę odkształceniową reprezentowaną przez moduł degradacji lub kryterium dostosowania.
Materiały i metody
Materiał badawczy został przygotowany w taki sposób, aby spełniał wymagania dotyczące mieszanek niezwiązanych zgodnie z wymogami krajowymi, jak i zagranicznymi. Otrzymana mieszanka frakcji destruktu asfaltowego miała uziarnienie odpowiadające piaskowi ze żwirem (grSa). Krzywa uziarnienia mieszanki została przedstawiona na rys. 2.
Materiał badawczy składał się z pokruszonego destruktu asfaltowego pochodzącego z nawierzchni zerwanej z odcinka drogi powiatowej. Dodatkowo jako próbę kontrolną przygotowano dolomitowe kruszywo naturalne o takim samym uziarnieniu, które jest powszechnie stosowane jako materiał wbudowywany w podbudowy drogowe.
Laboratoryjna ocena właściwości fizycznych materiałów obejmowała charakterystykę zagęszczalności wykonaną metodą Proctora, określono także wartość gęstości właściwej mieszanki – gruntu antropogenicznego oraz próby kontrolnej. Wyniki badań przedstawiono w tab. 1.
Badania mechaniczne obejmowały badania cyklicznego trójosiowego ścinania wykonane w serii następujących po sobie obciążeń zgodnie z wytycznymi AASHTO T-307-93 (AASHTO 2007), stosując sekwencje badań przedstawione w tab. 2. Procedura badawcza obejmuje badania przy naprężeniu mniejszym σ3 = 20,7 kPa i przy trzech rosnących poziomach naprężenia dewiatorowego q w obrębie naprężenia mniejszego. Obciążenia cykliczne prowadzone są przy częstotliwości obciążenia równej 1 Hz oraz dla liczby cykli równej 100. Badania przeprowadzono dla obydwu materiałów w warunkach wilgotności optymalnej. Zastosowano metodykę badania próbek bez nasączania i z odpływem, gdzie próbkę gruntu wstępnie poddano działaniu naprężenia głównego mniejszego wywołanego poprzez zadanie żądanego ciśnienia w komorze aparatu (σ3 = 103,4 kPa) utrzymywanego przez godzinę, a następnie przystąpiono do wykonania procedury przedstawionej w tab. 2.
Wyniki badań
Wyniki badań przedstawiono poprzez podzielenie ich na dwie części, chwilową charakterystykę obejmującą pętlę histerezy w ostatnim, setnym cyklu obciążenia oraz długookresową charakterystykę obciążenia obejmującą analizę akumulacji odkształceń plastycznych podczas badania.
Galeria
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania
Jakie są główne wyzwania związane z realizacją inwestycji drogowych w regionie Dolnego Śląska? Waldemar Wojciechowski: Główne wyzwania związane z realizacją inwestycji w regionie Dolnego Śląska wynikają ze specyfiki geograficznej, społecznej i gospodarczej oraz potrzeby intensywnego rozwoju infrastrukturalnego regionu. Zróżnicowanie ukształtowan...
Głosem branży: Innowacje i zrównoważony rozwój w wydobyciu kruszyw. Wyzwania i strategie dla przyszłości
W obliczu rosnącego zapotrzebowania na surowce budowlane, szczególnie kruszywa, kwestia efektywnego wydobycia oraz zarządzania zasobami naturalnymi staje się kluczowa zarówno w Polsce, jak i na świecie. Przemiany w tym obszarze nie tylko wpływają na gospodarki krajowe, ale także na środowisko, w którym eksploatacja surowców wiąże się z wieloma wyzwaniami, takimi jak zużycie energii czy generowanie odpadów. Poniżej przedstawiamy prognozy dotyczące przyszłości zasobów kruszyw oraz innowacje, kt...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Wyznaczanie zabytkowej wartości punktowej obiektu Formularz do wyznaczania zabytkowej wartości punktowej obiektu mostowego przedstawiono w tab. 1. Kategoryzacja obiektu mostowego jako zabytku KATEGORIA I – ZABYTEK WYJĄTKOWY ΣP ≥ 80 Kategorię stanowią obiekty wyjątkowe, unikatowe i najcenniejsze, w których niczego nie można zmienić, należy tylko utrwalać ich istnienie. KATEGORIA II – ZABYTEK CENNY 80 > ΣP ≥ 50 Kategorię stanowią obiekty rzadkie i cenne, ...
Zagadnienie energooszczędności w kontekście budowy i eksploatacji przenośników taśmowych służących do transportu kruszyw
Polskie górnictwo węgla kamiennego po 1990 r., dzięki pracom naukowym, technicznym i wdrożeniowym, zastosowało przenośniki taśmowe do odstawy urobku z wysoko produkcyjnych ścian węglowych. Odstawę tę projektowano pod szyb wydobywczy lub wprost na powierzchnię [2]. Efektem tych prac było uruchomienie wysoko wydajnych ścian, każda o dziennym wydobyciu dochodzącym do 6000 t. W ścianach tych zainstalowano nowoczesne maszyny górnicze (np. kombajn Elektra 1000, zasilany napięciem 3,3 kV), a do odst...
Ocena przydatności kruszyw stosowanych do warstw podbudów drogowych na podstawie wybranych cech i własności mechanicznych
Do wybranych kryteriów oceny przydatności kruszyw przeznaczonych na warstwy podatne/niezwiązane, które zostały przeanalizowane w badaniach laboratoryjnych, autorzy zaliczyli: Dodatkowo w ramach przeprowadzonych badań oceniono wilgotność optymalną kruszyw oraz maksymalną gęstość objętościową szkieletu w celu wskazania różnic odnoszących się do właściwego zagęszczania mieszanek. Wybrane, poszczególne badania zilustrowano na fot. 3. Prace badawcze W celu oceny uziarnienia mieszanek przeprowadzon...
Szybka droga do bezpieczeństwa
Dodatkowe oznakowanie i pasy ruchu Nie wszystkie znaki drogowe wynikają bezpośrednio z przepisów. Często spotyka się oznaczenie numeru drogi na pasie, po którym porusza się kierowca. Jest to forma uzupełniająca, umieszczona na pasie, który rzeczywiście prowadzi w kierunku wskazanym tekstem, co pomaga kierowcy w wyborze trasy lub utwierdza go w dokonanym już wyborze. W przykładzie zaprezentowanym na fot. 4 widoczne są pasy z oznaczeniami S52 oraz A4 – kierowca, zbliżając się do łącznicy, odpow...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Korzyści z użycia geokraty komórkowej Tomasz Herich, prezes firmy AG Geosynthetics sp. z o.o. Artykuł doskonale podkreśla kluczowe zalety geokraty komórkowej, która stała się nieodzownym elementem współczesnego budownictwa. Jako producent z wieloletnim doświadczeniem potwierdzamy: geokrata to rewolucja w stabilizacji gruntów, łącząca trwałość HDPE z ekologiczną efektywnością. Jej uniwersalność – od dróg po hydrotechnikę – wynika z elastyczności struktury, która nie tylko zwiększa nośność, ale...
Drugie życie mieszanki SMA. Ocena stanu nawierzchni po 5 latach eksploatacji
Odcinek doświadczalny wykonano 26 maja 2020 r. W pełnym zakresie drogę udostępniono użytkownikom dopiero 27 kwietnia następnego roku. Pomiary cech eksploatacyjnych nawierzchni (równości i właściwości przeciwpoślizgowe) potwierdziły, że ułożona warstwa spełnia w tym zakresie wymagania przewidziane w specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót budowlanych dla nawierzchni dróg ekspresowych obciążonych ruchem (KR5-7). Ocena stanu warstwy ścieralnej z mieszanki SMA z granulatem asfaltowym p...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
Wymagania eksploatacyjne nawierzchni drogowych Droga powinna stwarzać odpowiednie warunki bezpieczeństwa i wygody jazdy, w zależności od jej znaczenia komunikacyjnego oraz warunków terenowych. Na przydatność nawierzchni do ruchu wpływa wiele czynników, które można zgrupować następująco [4]: Użytkownik drogi zwraca uwagę przede wszystkim na cechy eksploatacyjne, które wpływają na komfort jazdy, a także na ukształtowanie trasy i jej otoczenie. Administracja drogi widzi także inne cechy technicz...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Do produkcji mieszanek kruszywowych stosuje się różnorodne materiały, takie jak kruszywa naturalne, kruszywa łamane, żużle wielkopiecowe oraz ich mieszanki. Nowe regulacje pozwalają również na użycie surowców odpadowych, takich jak żużle hutnicze, łupki górnicze czy materiały z recyklingu, jak kruszywo betonowe i ceramika. Kluczową cechą dobrego kruszywa jest jego odpowiednie uziarnienie i właściwości mechaniczne. Aby uzyskać optymalne zagęszczenie, mieszanki powinny charakteryzować się ciągł...
Kalendarium
Relacje

III Kongres Projektantów i Inżynierów
10 kwietnia 2025 r. w Centrum Konferencyjnym Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbył się...

IV Forum Dni Asfaltu
24–26 marca 2025 roku w Nałęczowie odbyło się IV Forum Dni Asfaltu, organizowane przez Po...

NOVDROG’25
10-11 kwietnia 2025 r. w malowniczych Niepołomicach odbyła się VII Ogólnopolska Konferenc...

25 lat Konferencji KRUSZYWA MINERALNE Surowce – Rynek – Technologie – Jakość
Organizatorzy Od dwudziestu pięciu lat, począwszy od 2001 roku, Stowarzyszeni...