Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 925. Zagrożenia ruchami masowymi
Artykuł opisuje przebudowę drogi wojewódzkiej nr 925 między Rudą Śląską a Rybnikiem, gdzie trudne warunki geotechniczne i wpływy górnicze stwarzają ryzyko uszkodzenia korpusu drogowego. Dodatkowe badania potwierdziły niestabilność nasypu, co wymusiło zmianę projektu. Zdecydowano się na rozbiórkę nasypu i jego odbudowę z wykorzystaniem gruntu zbrojonego geosiatką oraz wzmocnienie skarp koszami gabionowymi.
Teren budowy przebiega przez obszar górniczy kopalń Bielszowice, Budryk i Bolesław Śmiały. Już podczas wstępnych prac projektowych w 2015 r. zakwalifikowano inwestycję do III kategorii geotechnicznej zgodnie z rozporządzeniem dotyczącym warunków posadowienia obiektów budowlanych. Ze względu na skomplikowane warunki gruntowe firma Egis Polska Inżynieria zleciła przygotowanie Dokumentacji Geologiczno-Inżynierskiej (DGI), która wskazała na możliwość powstawania osuwisk w sąsiedztwie potoku Jasienica na odcinku około 240 m. Czynniki sprzyjające osuwiskom to infiltracja wód opadowych i erozja rzeczna podczas intensywnych opadów. Mimo to podczas badań terenowych nie stwierdzono typowych deformacji osuwiskowych. W związku z eksploatacją górniczą KWK Budryk prognozowano wystąpienie deformacji terenu I kategorii.


Projektowanie i umocnienie nasypu
Uwzględniając zalecenia zawarte w DGI, autorstwa Geomorr sp. J. z Rybnika, projektant przewidział umocnienie korpusu nasypu konstrukcją oporową z koszy gabionowych wspartą na fundamencie żelbetowym pełniącym dodatkowo funkcję oczepu mikropali średnicy 200 mm (rys. 1).
Zważywszy na niejednoznaczne wnioski płynące z DGI oraz znaczny upływ czasu od opracowania dokumentacji do przystąpienia do realizacji robót, ZDW, ogłaszając przetarg, uwzględnił w ramach obowiązków wykonawcy robót budowlanych konieczność przeprowadzenia uzupełniających badań geotechnicznych oraz zaktualizowanie prognoz wpływu eksploatacji górniczej na powierzchnię terenu, m.in. w rejonie potoku Jasienica. Niezwłocznie po przekazaniu placu budowy wykonawca, STRABAG Infrastruktura Południe sp. z o.o., przystąpił do badań oraz zlecił opracowanie Opinii Technicznej na temat wpływu eksploatacji górniczej na DW 925 Rybnik – Ruda Śląska.
W wyniku przeprowadzonych konsultacji z zakładami górniczymi ustalono, że plany eksploatacji w rejonie przebudowywanego odcinka DW925 uległy zmianie, w konsekwencji czego m.in. w rejonie potoku Jasienica należy spodziewać się wyższej kategorii deformacji terenu. Badania geotechniczne prowadzone na zlecenie wykonawcy przez laboratorium geotechniczne Geo-Tech sp. z o.o. ze Świętochłowic potwierdziły niskie parametry geotechniczne gruntu w podłożu nasypu, wykluczając jednocześnie ich osuwiskowy charakter. W otworach badawczych nie stwierdzono występowania płaszczyzn poślizgu. Zdaniem geologa dokumentującego budowa tego obszaru wskazuje, że w podłożu istniejącego nasypu znajdują się utwory naniesione przez potok, tj. deluwium. Badania wykazały ponadto, że sam nasyp, na skutek przesiąkania wód opadowych w głąb korpusu oraz drgań spowodowanych eksploatacją drogi znajduje się w złym stanie. Grunty występujące w podłożu, pomimo że zawierają znaczny udział materii organicznej, są skompresowane przez długotrwały okres przeciążenia nasypem. Na podstawie pomierzonych parametrów efektywnych gruntu wykonano analizy stateczności skarp nasypu. Uzyskane wyniki potwierdziły wysokie ryzyko utraty stateczności. Potwierdzono, że najwyższe prawdopodobieństwo osunięcia się skarp dotyczy korpusu nasypu, a płaszczyzna poślizgu nie sięga głębszego podłoża (rys. 2).

Realizacja i ostateczne rozwiązania
Wobec powyższego oraz wobec spodziewanego większego wpływu eksploatacji górniczej na powierzchnię, mogącego powodować uszkodzenia mikropali, zaszła konieczność zmiany koncepcji wzmocnienia korpusu nasypu na tym terenie. Biorąc pod uwagę wszystkie zmienne, w tym zalewowy charakter terenu, prognozowaną II kategorię szkód górniczych, stan nasypu i jego podłoża zdecydowano o rozbiórce istniejącego nasypu i odtworzeniu go w technologii gruntu zbrojonego geosiatką z jednoczesnym zachowaniem koncepcji umocnienia skarp koszami gabionowymi. Podłoże nasypu zdecydowano wzmocnić materacem z kruszywa łamanego stabilizowanego geosiatką z włókien PVA.
Powyższe rozwiązanie pozwoli na zabezpieczenie korpusu drogowego na czas wystąpienia oddziaływań górniczych oraz podtopień związanych z okresowymi wylewami potoku Jasienica.
Zadanie „Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 925 od granicy miasta na prawach powiatu Ruda Śląska – A1 do granicy miasta na prawach powiatu Rybnik” realizowane jest w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027 – decyzja FESL.04.01-IZ.01-06CB/23.
Wartość całkowita projektu wynosi: 343 649 510,50 zł, z czego wartość dofinansowania ze środków UE wynosi: 292 102 083,93 zł, wartość wkładu własnego – środki Województwa Śląskiego – wynosi: 51 547 426,57 zł.
Opracowała redakcja
przy współpracy z Michałem Rupalą,
STRABAG Infrastruktura Południe sp. z o.o.

Przeczytaj również: Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 925 a wpływ eksploatacji górniczej w regionie
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania
Waldemar Wojciechowski, dyrektor oddziału GDDKiA we Wrocławiu, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o wyzwaniach związanych z kierowaniem oddziałem, priorytetach inwestycyjnych na Dolnym Śląsku oraz roli współpracy transgranicznej. Podkreśla znaczenie odpowiedzialności i transparentności w zarządzaniu, zwraca uwagę na konieczność...
Branża leasingowa odnotowuje wzrosty
Kolejny rok z rzędu branża leasingowa kończy rok dwucyfrowym wzrostem udzielonego finansowania dla firm w Polsce. W 2024 r. wzrosła o 10,4%. Tym samym wartość sfinansowanych ruchomości i nieruchomości wyniosła 110,5 mld zł w ubiegłym roku. Wartość finansowania udzielonego w formie leasingu wyniosła 96,9 mld zł, co oznacza skok o prawie 12%. Z kolei wartość pożyczek leasingowych zwiększyła się zaledwie o 2,2%, do 13,6 mld zł. A nieznaczny wzrost spowodował, że udział pożyczki leasingowej w ogó...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Reisch – specjalistyczne naczepy dla sektora drogowego. Konstrukcja, która nie zawodzi
Budownictwo drogowe i mostowe nie znosi kompromisów – zarówno w projektach, jak i sprzęcie. Dlatego nowe otwarcie marki Reisch – jako część Grupy Benalu-Legras – spotkało się z dużym zainteresowaniem w środowisku wykonawców infrastrukturalnych. Za produkcję i obsługę odpowiada Benalu-Legras Polska z Nysy. Fabryka przeszła ogromny rozwój technologiczny i jest dziś jednym z kluczowych zakładów Grupy w Europie oraz centrum produkcyjnym dla tej części Europy. Dostosowane do wyzwań budowy Reisch o...
Kruszywa alternatywne w budownictwie komunikacyjnym
W artykule przedstawiono szczegółowy podział kruszyw budowlanych ze względu na pochodzenie, sposób wytwarzania, uziarnienie oraz gęstość, wskazując różnice między kruszywami naturalnymi, sztucznymi, z recyklingu i odpadowymi. Kruszywa to podstawowy surowiec wykorzystywany przez rodzaj ludzki niemal od początku rozwoju cywilizacyjnego, na którego zapotrzebowanie, przede wszystkim w budownictwie, nieustannie rośnie. Wzmiankowane kruszywa znajdują zastosowanie stricte jako materiał konstrukcyjny...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Głosem branży: Prefabrykacja mostowa. Kierunki rozwoju i potrzeba standaryzacji
Czy prefabrykacja może zmienić sposób, w jaki projektujemy i budujemy mosty? Nowoczesne technologie, rosnące znaczenie zrównoważonego budownictwa i potrzeba lepszego podziału odpowiedzialności w procesie inwestycyjnym sprawiają, że temat standaryzacji rozwiązań prefabrykowanych nabiera szczególnej aktualności. Prefabrykacja znajduje coraz szersze zastosowanie w budownictwie infrastrukturalnym, w tym w projektach mostowych. Jej rozwój technologiczny otwiera nowe możliwości w zakresie projektow...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

Akademia Technologa Holcim – o trendach, innowacjach i nowym podejściu do budownictwa drogowego
Budowa dróg i infrastruktury powinna odbywać się z pełnym profesjonalizmem, dbałością o bezpiecze...

Nowe technologie, trendy i geopolityka na spotkaniu Cynkowników
Trendy, sytuacja branży na rynku lokalnym i nieco szerzej, europejskim, a nawet światowym...

III (33) Poznańskie Seminarium Mostowe „Mosty. Budowa, Wzmacnianie, Przebudowa”
5–6 czerwca 2025 r. w Poznaniu odbyło się seminarium pt. „Mosty. Budowa, wzmacnianie, prz...

infraBIM 2025 Expo & Multi-Conference
infraBIM 2025: cyfrowa przyszłość inżynierii już dziś Kraków, 10–12 czerwca 202...