Budowa nowego mostu na Narwi pod Łomżą
Obwodnica Łomży jest ostatnim fragmentem drogi ekspresowej S61 pozostającym w budowie i zarazem kluczowym dla przejezdności całego korytarza transportowego Via Baltica. Budowany odcinek od węzła Łomża Zachód do istniejącego już węzła Kolno ma 12,92 km długości. Niemal jedna dziesiąta przypada na most przez dolinę Narwi (1205 m).

Dwujezdniowy most (MS-19) umożliwi bezkolizyjne przeprowadzenie drogi ekspresowej S61 nad doliną Narwi i samą rzeką. Będzie też pełnił funkcję przejścia dla zwierząt, a pod obiektem znajdą się również cztery drogi wewnętrzne gminy Piątnica oraz przejazd gospodarczy na wale przeciwpowodziowym. Obie nitki mostu będą miały po 22 przęsła na 21 podporach pośrednich oraz dwóch przyczółkach.
Estakada w trzech technologiach,
Ze względu na bardzo krótki czas budowy oraz przyjęty sposób realizacji ustroju niosącego konstrukcji, most powstaje w następujących technologiach:
- nasuwania podłużnego – tak powstaje część zalewowa lewobrzeżna mostu o długości 664 m. To 30 sekcji po 20,75 m każda, o łącznej długości 622,5m oraz dwie sekcje na rusztowaniach stacjonarnych, o dł. 32,125 m oraz 9,375 m. Ta część obejmie podpory od1 do 17.
- metodą nawisową – w ten sposób powstaje tzw. część nurtowa mostu o długości 458 m, poprzez betonowanie wspornikowe przy użyciu wózków oraz w części betonowana na rusztowaniach stacjonarnych. Przewidziano wahadła z podpory P18 i P19. Nad podporami powstaną sekcje startowe, na których z obu stron osadzone zostaną wózki. Dwie pierwsze sekcje nawisowe będą miały po 4 m długości, a następnych 12 sekcji po 5 m każda. Dla przęsła P20-P21 przewidziano wykonanie sekcji na rusztowaniach stacjonarnych. Posłuży ona za element startowy do jednostronnego nawisu.
- na rusztowaniach stacjonarnych – powstaje część zalewowa prawobrzeżna mostu o długości 83 m (między podporami P21 a P23)
Obecnie trwają prace przy zachodniej nitce mostu. Na podpory nasunięto już dziesięć sekcji ustroju nośnego i co tydzień obiekt wydłuża się o kolejne blisko 21 m. Wraz z nasuwaniem gotowej sekcji w szalunkach układane jest zbrojenie kolejnej, a następnie jest ona betonowana. Po sprawdzeniu parametrów betonu można przystąpić do sprężenia segmentu i rozpocząć wysuwanie. Wykorzystuje się do tego specjalną maszynę z hydraulicznymi siłownikami zamontowanymi pod ustrojem nośnym. Prędkość nasuwania to ok. 6-7 metrów na godzinę, w jednym cyklu nasuwane jest ok. 20 cm, a po ponad stu powtórzeniach i ponad 4 godzinach od startu przesuwa się cały segment o długości 20,75 m. Długość nasuwanej sekcji wynika z rozpiętości pomiędzy podporami i na tym obiekcie nasuwa się połowę długości przęsła.
Dofinansowanie ze środków UE
Inwestycja jest współfinansowana z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Kwota dofinansowania to 518,08 mln zł, przy całkowitej wartości projektu (od dokumentacji, przez wykupy, po roboty budowlane) – 804,79 mln zł.
źródło i fot.: GDDKiA
Przeczytaj również: Tunel pod torami w Andrespolu – bezpieczeństwo i lepsze przejazdy między Łodzią i Koluszkami
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Robert Geryło: Polska jest jednym z ważniejszych rynków produkcji wyrobów budowlanych
Dr inż. Robert Geryło, Dyrektor Instytutu Techniki Budowlanej (ITB), w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” odkrywa główne cele i zadania instytutu, który odgrywa kluczową rolę w rozwijaniu nowoczesnego budownictwa w Polsce. ITB, jako wiodący ośrodek badawczy, nie tylko uzyskał wysoką kategorię A w dwóch ostatnich ewaluacjach jakości, ale t...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...
Nowe narzędzia do inspekcji, diagnostyki i oceny istniejących obiektów mostowych
W niniejszym artykule przedstawiono najnowsze kierunki w zakresie zdalnych inspekcji konstrukcji mostowych. Zaprezentowano zestawienie najnowszych technologii stosowanych do inspekcji opartych na komputerowych systemach obrazowania i innych systemach bezkontaktowych (w tym LiDAR, termowizja) instalowanych w bezzałogowych statkach powietrznych (UAV) i pojazdach naziemnych. Wraz z upływem czasu obiekty mostowe w trakcie użytkowania ulegają stopniowej degradacji i konieczna staje się regularna o...
Nowa nazwa, ta sama jakość
Już od zarania dziejów wiadomo, że jedyną stałą w życiu jest zmiana. To uniwersalne prawo natury, które otacza nas każdego dnia. Cała historia ludzkości to opowieść o nieustannych przekształceniach, o dążeniu do postępu i nowych horyzontów. W tej niezmiernie dynamicznej rzeczywistości nieuniknione zmiany stają się symbolem naszego życia. Podobnie jak rzeki płynące ku morzu, tak i organizacje, firmy i marki podążają za nurtem zmian. Przykładem tych zmian może być rebranding marki znanej do tej...
Analiza możliwości wykorzystania szkła odpadowego w betonie asfaltowym
W artykule opisano możliwość wykorzystania w budownictwie szkła odpadowego jako alternatywę dla jego składowania. Autor wskazuje, że pomysł ten nie jest nowy, a istnieje wiele publikacji i badań, które sugerują potencjał szkła w produkcji betonu, zapraw, spoiw i mieszanek mineralno-asfaltowych. Na podstawie obiecujących wyników wcześniejszych badań autor postanowił zbadać możliwość wykorzystania mielonej stłuczki szklanej w mieszankach mineralno-asfaltowych. Z analizy najnowszych danych staty...
Czy karana firma może wziąć udział w przetargu na budowę drogi?
Pytanie „czy karana firma może wziąć udział w przetargu na budowę drogi?” coraz częściej jest stawiane w kontekście zamówień publicznych. W artykule analizowana jest procedura tzw. self-cleaning, pozwalająca firmom, które popełniły przewinienia lub uczestniczyły w działaniach nieuczciwych, odzyskać swoją reputację i uczestniczyć w przetargach. Tekst przybliża warunki, jakie muszą zostać spełnione, oraz zalecenia Krajowej Izby Odwoławczej. W artykule zawarto także przykłady orzeczeń oraz wskaz...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Zastosowanie oprogramowania SOFiSTiK do obliczeń konstrukcji mostowych
W artykule przedstawiono przykłady zastosowania systemu MES SOFiSTiK do modelowania komputerowego rzeczywistych konstrukcji mostowych i inżynierskich zaczerpnięte z pracy zawodowej autora. Współcześnie obliczenia projektowe obiektów mostowych prowadzone są głównie za pomocą metody elementów skończonych (MES) [2-4, 9]. Projektant ma do dyspozycji szeroką paletę zaawansowanych programów do obliczeń statycznych, dynamicznych i wymiarowania konstrukcji mostowych (np. Midas, Lusas, RM Bridge, RSTA...
Zimowe utrzymanie dróg w sezonie 2023/2024
W sezonie zimowym kilka tysięcy pracowników będzie pracować przy zwalczaniu śliskości i odśnieżaniu dróg krajowych, za które jest odpowiedzialna GDDKiA. Wsparcie dla tych działań zapewni ok. 2700 pojazdów, w tym pługi, pługosolarki i pługi wirnikowe oraz 283 magazyny soli. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad utrzymuje blisko 18 500 km dróg krajowych, a z uwzględnieniem dodatkowych jezdni, np. dróg serwisowych, już ponad 21 000 km. Prace ściśle związane z zimowym utrzymaniem dróg (ZU...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje

Dzień Otwarty KLEEMANN
26 października 2023 roku na terenie Kopalni Wapienia WKG Raciszyn odbył się Dzień Otwart...

XXXII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 8-10 listopada 2023 r. w Rytrze koło Nowego Sącza odbyła się ...

Nowoczesne nawierzchnie drogowe – Recykling w konstrukcjach nawierzchni
18 października br. w Warszawie miała miejsce konferencja pt. "Nowocze...

Podsumowanie 14. Międzynarodowych Targów SYMAS® i MAINTENANCE
Za nami niesamowicie udana 14. edycja Międzynarodowych Targów Obróbki,...