Beton masywny w świetle inwestycji branży energetycznej w Polsce w XXI wieku, cz. I.

Jednym z zastosowań betonu towarowego są konstrukcje masywne. Termin beton masywny dotyczy grupy elementów/obiektów budowlanych, wobec których stawiane są dodatkowe wymogi dotyczące ograniczenia wypływu ciepła hydratacji spoiwa zawartego w betonie. Pod pojęciem „beton masywny” (o dużej objętości) należy rozumieć konstrukcje (elementy) o niskim stosunku powierzchni do objętości, występujące w budownictwie hydrotechnicznym, oczyszczalniach ścieków, przy budowie fundamentów, podpór mostów itp. W literaturze specjalistycznej można spotkać wiele definicji konstrukcji masywnych. Wg Neville [3] konstrukcją masywną jest każdy element posiadający takie wymiary, przy których rozkład temperatur wynikający z egzotermicznej reakcji hydratacji spoiwa oraz chłodzenia powierzchni może doprowadzić do pęknięć betonu. W bardzo ogólny sposób konstrukcje masywne są definiowane w normach amerykańskich ACI [4], wg których jest nią objętość betonu o wymiarach tak dużych, że konieczne jest podjęcie działań w celu ograniczenia ryzyka zarysowania mogącego powstać na skutek zmian objętościowych wynikających z generowanego ciepła hydratacji. Stara norma branżowa BN-62/6738-07 [5] określa jako elementy masywne takie, których najmniejszy wymiar wynosi co najmniej 50 cm. Definicją konstrukcji masywnej jest również ta odnosząca się do modułu powierzchniowego mp lub do pozornego modułu powierzchniowego mpo [6].

Konstrukcja jest klasyfikowana jako masywna, czyli wrażliwa na wczesne wpływy termiczne, gdy wartość modułu powierzchniowego jest mniejsza od 2 m-1, a spodziewana wartość samoocieplenia betonu może przekroczyć 20°C.
Konstrukcje o module powierzchniowym zawartym w przedziale 2 m-1 ≤ mp ≤ 15 m-1 określane są jako średniomasywne, a podawana wartość samoocieplenia betonu to zakres od 3 do 20°C.

Konstrukcje o małej masywności ...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Janusz Bohatkiewicz: IBDiM to miejsce, w którym badania i innowacje mogą realnie poprawić jakość życia branży i społeczeństwa

Jakie wyzwania widzi Pan obecnie w branży drogowej w Polsce, zwłaszcza w kontekście rozwoju infrastruktury i zrównoważonego transportu? Janusz Bohatkiewicz: Obecnie branża drogowa w Polsce stoi przed wieloma wyzwaniami, które wynikają zarówno z dynamicznego rozwoju infrastruktury, jak i z konieczności dostosowania się do wymogów zrównoważonego t...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.