Autostradowa obwodnica aglomeracji śląskiej. Krótka analiza zasadności

Autor w materiale postanowił postawić pytanie o zasadność podejmowania działań mających na celu budowę tzw. autostrady A4 bis. Przedstawia swoje wątpliwości, dokonuje ogólnej analizy działań podejmowanych przez zarządców sieci transportowej metropolii i zachęca do szerokiej dyskusji na temat rzeczywistych potrzeb transportowych w obszarze obecnie funkcjonującej autostrady A4.

Obecnie autostrada A4 na terenie województwa śląskiego funkcjonuje już od 2005 r. Z przeglądu realizowanych w poszczególnych latach pomiarów średniego dobowego ruchu wynika, że przedmiotowa droga jest jedną z najważniejszych dróg i ma ogromne znaczenie dla płynnego przejazdu z zachodu na wschód województwa. Potwierdzenie jej znaczenia to wykonywane badania pomiarowe, z których niepodważalnie wynika, iż natężenie ruchu na odcinku przebiegającym przez Katowice systematycznie wzrasta, przekraczając, jak wynika z pomiarów w 2015 r., 100 tys. pojazdów na dobę. Aktualne pomiary za 2020 r. mają być udostępnione w IV kwartale 2021 r.

Dostrzegalną sytuacją, jaka wynika z wykonanych pomiarów z lat ubiegłych, tj. w roku 2010 i 2015, jest, że następuje wzrost natężenia ruchu, gdzie znaczący przyrost nastąpił w grupie pojazdów stanowiących samochody osobowe i mikrobusy [1]. Jednak czy pomimo tych niepokojących wyników, aby na pewno występuje potrzeba rozbudowy istniejącej sieć dróg szybkiego ruchu na terenie śląskiej aglomeracji o autostradę A4 bis. 

Analiza

Wydaje się zasadnym, aby nie kierować się wyłącznie analizowaniem danych pomiarowych bezpośrednio z samej autostrady, ale również szerzej spojrzeć na cały system transportowy zlokalizowany wokół drogi A4.

Bowiem z działań, jakie deklarowane są przez j...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance

1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...

Relacje

Reklama
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.