Wybrane praktyczne problemy zarządzania odkrywkową eksploatacją złóż kopalin. Najważniejsze problemy planowania i projektowania, przygotowania, realizacji oraz monitorowania procesów w górnictwie odkrywkowym
Komunikacja i zarządzanie informacjami
W celu efektywnego współdziałania i skuteczności w zarządzaniu ryzykiem procesu górniczego niezbędna jest uporządkowana, przejrzysta i kompletna komunikacja wewnętrzna i zewnętrzna pomiędzy uczestnikami procesów zarządzania oraz wszystkimi interesariuszami tegoż ryzyka (wg [15] pkt 5.2). Platformą zbierania, przechowywania i dystrybucji informacji istotnych do zapewnienia ciągłości działania procesu krytycznego powinien być starannie i systematycznie prowadzony dokument operacyjny (książka zagrożeń) dostępny dla ściśle określonych osób (służby dyspozytorskiej, kierownictwo i dozór ruchu), okresowo raportowany określonym osobom funkcyjnym w zakładzie górniczym, a przede wszystkim kierownikowi ruchu zakładu górniczego i kierownikom działów ruchu. Należy mieć bowiem na uwadze, że uporządkowane i kompletne informacje o zdarzeniach w układzie chronologicznym mają w sytuacjach awaryjnych kapitalne znaczenie dla podejmowania prawidłowych decyzji i skuteczności działania, chociaż niekiedy mogą nie być „na rękę” sprawcom błędów w zarządzaniu (mającym coś do ukrycia).
Bez dostatecznego dostępu i sprawnej wymiany informacji zapewniających niezbędną świadomość zagrożeń i poziomu ryzyka wśród uczestników postępowania skuteczne zarządzanie zagrożeniami jest praktycznie niemożliwe. Często bardzo groźną, dodatkową przyczyną kumulacji poziomu ryzyka, jest niedostateczny dostęp do informacji wskutek nieuzasadnionego ograniczania istotnych informacji o stanie zagrożeń krytycznych czy też świadomego zatajania niebezpiecznych zjawisk. Niedopuszczalne jest zwłaszcza przemilczanie („zamiatanie pod dywan”) oczywistych oznak zagrożeń krytycznych czy też wzrostu poziomu ryzyka. Takie postępowanie sprzyja bowiem generowaniu spirali narastania zagrożenia, prowadzi do utraty kontroli nad zarządzaniem zagrożeniami i niekiedy kończy się katastrofą górniczą, na co istnieją liczne dowody.
Dobrze zorganizowany system komunikacji w sprawach zagrożeń powinien wyczerpująco i precyzyjnie identyfikować i dokumentować:
- źródła informacji i sposoby ich pozyskiwania,
- zasady kwalifikowania informacji, w tym kryteria ważności informacji,
- wymaganą formę informacji (formularze),
- uczestników procesu zarządzania zagrożeniami,
- nadawców i odbiorców informacji,
- procedury postępowania z informacjami, w tym zasady rejestrowania i potwierdzania odbioru informacji,
- kompetencje (zakresy odpowiedzialności) osób zarządzających informacjami,
- zasady nadzoru i kontroli obiegu informacji, w tym zasady dostępu i ochrony informacji,
- zasady raportowania aktualnego stanu zagrożenia, w tym: formę, zakres, autorów i odbiorców raportów,
- zasady formalnego i merytorycznego audytu funkcjonowania systemu.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Niels Kuijpers: Moim zdaniem wszystkie mosty można traktować jako tymczasowe
Niels Kuijpers, dyrektor generalny firmy Janson Bridging Engineering BV, to doświadczony inżynier, którego kariera obejmuje zarówno projektowanie, jak i zarządzanie budową dużych konstrukcji stalowych. W Janson Bridging Kuijpers przeszedł drogę od inżyniera budowlanego do dyrektora generalnego. Jego obowiązki obejmują techniczne wsparcie, zarząd...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Wyznaczanie zabytkowej wartości punktowej obiektu Formularz do wyznaczania zabytkowej wartości punktowej obiektu mostowego przedstawiono w tab. 1. Kategoryzacja obiektu mostowego jako zabytku KATEGORIA I – ZABYTEK WYJĄTKOWY ΣP ≥ 80 Kategorię stanowią obiekty wyjątkowe, unikatowe i najcenniejsze, w których niczego nie można zmienić, należy tylko utrwalać ich istnienie. KATEGORIA II – ZABYTEK CENNY 80 > ΣP ≥ 50 Kategorię stanowią obiekty rzadkie i cenne, ...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Projekt DiagBelt+ Celem projektu było obniżenie kosztów w obszarze gospodarki taśmami przenośnikowymi z wykorzystaniem zintegrowanego, mobilnego systemu diagnostycznego (o skrótowej nazwie DiagBelt+) do automatycznego badania i ciągłej diagnostyki stanu rdzenia taśm przenośnikowych z linkami stalowymi (które stanowią 97,3% wszystkich taśm stosowanych w KWB Bełchatów). System ma za zadanie wspomagać podejmowanie decyzji o naprawach i wymianach taśm w kopalni oraz informować o zagrożeniach zwią...
Powłoki ochronne na mostach betonowych, cz. I
Artykuł omawia zastosowanie powłok ochronnych na beton, szczególnie w kontekście mostów. W pierwszej części przedstawiono przegląd literatury na temat różnych rodzajów powłok i ich zastosowań, zwłaszcza nowoczesnych materiałów z nanotechnologią, które mogą poprawić trwałość betonu. Artykuł składa się z dwóch części. Pierwsza część zawiera zwięzły przegląd literatury naukowej na temat klasyfikacji i zastosowań powłok ochronnych na betonie, a także badań laboratoryjnych nad tworzeniem nowych ma...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Nowe podejście do próbnych obciążeń konstrukcji mostowych
Podsumowanie Wprowadzone zmiany w podejściu do próbnych obciążeń konstrukcji mostowych zmieniają zakres stosowania i cel badań odbiorczych. W przypadku konstrukcji kolejowych oraz drogowych dla pieszych zwiększają zakres badań pod obciążeniem dynamicznym. W przypadku konstrukcji drogowych zmniejszają zalecane obciążenia stosowane podczas badań statycznych. Główne cele tych zmian to, po pierwsze, traktowanie badań odbiorczych jako elementu diagnostyki konstrukcji mostowych. W czasie eksploatac...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Wyznaczanie zabytkowej wartości punktowej obiektu Formularz do wyznaczania zabytkowej wartości punktowej obiektu mostowego przedstawiono w tab. 1. Kategoryzacja obiektu mostowego jako zabytku KATEGORIA I – ZABYTEK WYJĄTKOWY ΣP ≥ 80 Kategorię stanowią obiekty wyjątkowe, unikatowe i najcenniejsze, w których niczego nie można zmienić, należy tylko utrwalać ich istnienie. KATEGORIA II – ZABYTEK CENNY 80 > ΣP ≥ 50 Kategorię stanowią obiekty rzadkie i cenne, ...
Problemy techniczne związane z przebudową drogi powiatowej na deformującym się terenie górniczym
Zmiany współrzędnych punktów terenowych W wyniku prowadzonej eksploatacji górniczej tworzy się niecka osiadań. Obniżenia terenu mają różną wartość w różnych miejscach drogi. Nie można więc posługiwać się bezwzględnymi rzędnymi wysokościowymi, co utrudnia realizację inwestycji. W przedmiotowym przypadku teren w rejonie ul. Kruczej lokalnie obniżył się w stosunku do dokumentacji projektowej o ponad 2 m. Jak rozwiązano problem – wykonawca wykonał pomiary geodezyjne, projektant skorygował niwelet...
Kalendarium
Relacje
VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...
I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...