Wybrane praktyczne problemy zarządzania odkrywkową eksploatacją złóż kopalin. Najważniejsze problemy planowania i projektowania, przygotowania, realizacji oraz monitorowania procesów w górnictwie odkrywkowym
W historii górnictwa odkrywkowego w Polsce i w Europie dochodziło wielokrotnie do materializacji takich zagrożeń w postaci bardzo rozległych i kosztownych awarii, nawet o wymiarze katastrofalnym, np. opisane w [1, 5, 6, 13, 14]. Współcześnie prawdopodobieństwo wystąpienia takich groźnych zjawisk w niektórych kopalniach jest również bardzo wysokie. Udokumentowane przypadki skutecznego przeciwdziałania i zapobiegania katastrofom (np. opisany przypadek w [2] czy też końcowa faza formowania zwałowiska zewnętrznego w kopalni Turów w latach 2000-2008) wskazują, że właśnie poprzez przemyślane i skoordynowane podejście do projektowania, przygotowania realizacji i monitorowania procesów technologicznych można osiągać sukces nawet w bardzo złożonych i trudnych warunkach naturalnych.
Według dotychczasowych praktyk sprawność i skuteczność przeciwdziałań zagrożeniom katastrofalnym w procesach odkrywkowej eksploatacji złóż można ogólnie sklasyfikować w sposób przedstawiony w tab. 1.
W zależności od stosowanych technologii i skali eksploatacji górniczej zakres przestrzenny zniszczeń w zakładzie górniczym i w jego otoczeniu może być bardzo rozległy (rys. 1-5), a wysokość strat wskutek najbardziej rozległych awarii można szacować nawet na setki milionów złotych.
Możliwości w pełni skutecznego zabezpieczenia ruchu zakładu górniczego, zwłaszcza przed nie w pełni przewidywalnymi czynnikami naturalnymi, bywają do pewnego stopnia ograniczone, jednak systematyczne przestrzeganie określonych zasad zarządzania ich ryzykiem (przedstawionych w [11, 12]) może jednak zapewnić dostatecznie wysoki stopień bezpieczeństwa oraz pożądaną efektywność procesu wydobycia. Jest to istotne zwłaszcza w przedsięwzięciach, w których wydobywanie kopaliny jest podstawowym elementem procesu wytwarzania złożonego produktu rynkowego w pobliskim skojarzonym technologicznie zakładzie wytwórczym (np.: elektrownia, produkcja kruszyw, produkcja materiałów budowlanych, zaawansowana produkcja ceramiki przemysłowej i użytkowej), a pewność i jakość dostaw wydobywanych surowców mają kapitalne znaczenie dla efektywności inwestycji. Wydobywanie i dostawy surowców w takich złożonych przedsięwzięciach nie powinny być słabym ogniwem w łańcuchu produkcji, gdyż w całości nakładów inwestycyjnych są przeważnie elementem stosunkowo nisko kapitałowym. Koszt masowego transportu surowca z bardziej odległych zakładów górniczych może bowiem decydować o nieefektywności całego przedsięwzięcia.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Niels Kuijpers: Moim zdaniem wszystkie mosty można traktować jako tymczasowe
Niels Kuijpers, dyrektor generalny firmy Janson Bridging Engineering BV, to doświadczony inżynier, którego kariera obejmuje zarówno projektowanie, jak i zarządzanie budową dużych konstrukcji stalowych. W Janson Bridging Kuijpers przeszedł drogę od inżyniera budowlanego do dyrektora generalnego. Jego obowiązki obejmują techniczne wsparcie, zarząd...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Wyznaczanie zabytkowej wartości punktowej obiektu Formularz do wyznaczania zabytkowej wartości punktowej obiektu mostowego przedstawiono w tab. 1. Kategoryzacja obiektu mostowego jako zabytku KATEGORIA I – ZABYTEK WYJĄTKOWY ΣP ≥ 80 Kategorię stanowią obiekty wyjątkowe, unikatowe i najcenniejsze, w których niczego nie można zmienić, należy tylko utrwalać ich istnienie. KATEGORIA II – ZABYTEK CENNY 80 > ΣP ≥ 50 Kategorię stanowią obiekty rzadkie i cenne, ...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Projekt DiagBelt+ Celem projektu było obniżenie kosztów w obszarze gospodarki taśmami przenośnikowymi z wykorzystaniem zintegrowanego, mobilnego systemu diagnostycznego (o skrótowej nazwie DiagBelt+) do automatycznego badania i ciągłej diagnostyki stanu rdzenia taśm przenośnikowych z linkami stalowymi (które stanowią 97,3% wszystkich taśm stosowanych w KWB Bełchatów). System ma za zadanie wspomagać podejmowanie decyzji o naprawach i wymianach taśm w kopalni oraz informować o zagrożeniach zwią...
Powłoki ochronne na mostach betonowych, cz. I
Artykuł omawia zastosowanie powłok ochronnych na beton, szczególnie w kontekście mostów. W pierwszej części przedstawiono przegląd literatury na temat różnych rodzajów powłok i ich zastosowań, zwłaszcza nowoczesnych materiałów z nanotechnologią, które mogą poprawić trwałość betonu. Artykuł składa się z dwóch części. Pierwsza część zawiera zwięzły przegląd literatury naukowej na temat klasyfikacji i zastosowań powłok ochronnych na betonie, a także badań laboratoryjnych nad tworzeniem nowych ma...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Nowe podejście do próbnych obciążeń konstrukcji mostowych
Obiekty drogowe W przypadku konstrukcji drogowych wprowadzone zmiany dotyczą zmniejszenia zakresu obowiązkowych badań odbiorczych poprzez wykluczenie z badań obligatoryjnych niektórych konstrukcji pod względem ich rodzajów i przeznaczenia oraz zmianę granicznej rozpiętości z 20 m na 30 m (rys. 1). W zależności od rodzaju konstrukcji nie jest obowiązkowe wykonywanie badań pod obciążeniem statycznym i dynamicznym w przypadku konstrukcji: W zależności od rodzaju przeznaczenia konstrukcji nie jes...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Wyznaczanie zabytkowej wartości punktowej obiektu Formularz do wyznaczania zabytkowej wartości punktowej obiektu mostowego przedstawiono w tab. 1. Kategoryzacja obiektu mostowego jako zabytku KATEGORIA I – ZABYTEK WYJĄTKOWY ΣP ≥ 80 Kategorię stanowią obiekty wyjątkowe, unikatowe i najcenniejsze, w których niczego nie można zmienić, należy tylko utrwalać ich istnienie. KATEGORIA II – ZABYTEK CENNY 80 > ΣP ≥ 50 Kategorię stanowią obiekty rzadkie i cenne, ...
Problemy techniczne związane z przebudową drogi powiatowej na deformującym się terenie górniczym
Korekta niwelety w trakcie realizacji inwestycji Jak już wspomniano przy opisie odwodnienia, w trakcie realizacji inwestycji, w fazie początkowej, na etapie rozbiórki istniejącej konstrukcji drogi i korytowania pod nową konstrukcję, doszło do znacznych górniczych osiadań terenu, konieczna była korekta niwelety drogi. Na pewnym krótkim odcinku pogłębiono korytowanie, aby zapewnić właściwe spadki podłużne, na innych odcinkach nieznacznie podniesiono niweletę, zasypując kamieniem kopalnianym (łu...
Kalendarium
Relacje
VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...
I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...