Trudności w użytkowaniu infrastruktury rowerowej na przykładzie istniejących tras rowerowych w powiecie gliwickim – cz. 3
Pozostałe utrudnienia
W grupie pozostałych i często mniej znaczących dla rowerzystów utrudnień znajdują się m.in. skokowe zmiany wysokości na długości drogi dla rowerów. Najczęściej do takich elementów zalicza się zbyt wysokie krawężniki, które powodują konieczność zejścia z roweru i przeprowadzenia go przez przeszkodę lub niekomfortowy przejazd związany ze zjazdem lub najazdem na wysoki krawężnik. Optymalna różnica wysokości na połączeniu różnych nawierzchni wynosi 1 cm, aczkolwiek spotykane są również rozwiązania licujące nawierzchnię drogi dla rowerów z nawierzchnią jezdni w rejonie przejazdu dla rowerów. Niewątpliwie takie rozwiązania wysokościowe znacznie podwyższają komfort nie tylko dla rowerzystów, ale także i dla innych uczestników ruchu na ciągach pieszo-rowerowych, dla których bariery wysokościowe są trudne do pokonania, tj. osób niepełnosprawnych poruszających się na wózkach inwalidzkich, osób niewidomych oraz osób z chorobami układu ruchu. Poruszając się po drogach dla rowerów, można również natrafić na miejsca odpoczynku dla rowerzystów, które są niejako infrastrukturą „niedostępną” ze względu na złe usytuowanie lub brak dojazdu. W takich przypadkach najczęściej istnieje możliwość zaprojektowania odpowiedniego połączenia lub zmiany organizacji ruchu umożliwiającej dostęp do miejsca odpoczynku. Gorszym przypadkiem jest brak takiego miejsca na długim odcinku trasy rowerowej. Wiąże się to z koniecznością postoju w miejscu do tego nieprzystosowanym, ze śmieceniem oraz często z wykonywaniem drobnych napraw roweru w niekomfortowych warunkach. Dobrą praktyką stosowaną obecnie m.in. przy nowych inwestycjach rowerowych na terenie powiatu gliwickiego jest montaż małych stacji naprawczych dla rowerów. Stacje te cieszą się coraz większą popularnością i niewątpliwie stają się standardem, do którego rowerzyści bardzo szybko się przekonali.
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.
Dlaczego warto wykupić dostęp?
- Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
- Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
- Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Janusz Bohatkiewicz: IBDiM to miejsce, w którym badania i innowacje mogą realnie poprawić jakość życia branży i społeczeństwa
Jakie wyzwania widzi Pan obecnie w branży drogowej w Polsce, zwłaszcza w kontekście rozwoju infrastruktury i zrównoważonego transportu? Janusz Bohatkiewicz: Obecnie branża drogowa w Polsce stoi przed wieloma wyzwaniami, które wynikają zarówno z dynamicznego rozwoju infrastruktury, jak i z konieczności dostosowania się do wymogów zrównoważonego t...
Webinar dedykowany – stwórzmy wydarzenie idealne dla Twojej firmy!
Od 2020 roku redakcja “Magazynu Autostrady” oraz czasopisma “Mosty” poza stacjonarnymi wydarzeniami organizuje szkolenia i spotkania w formule online. Jednymi z nich są webinary - organizowane jako wydarzenia własne bądź dla partnerów zewnętrznych w formie komercyjnej.
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Wyznaczanie zabytkowej wartości punktowej obiektu Formularz do wyznaczania zabytkowej wartości punktowej obiektu mostowego przedstawiono w tab. 1. Kategoryzacja obiektu mostowego jako zabytku KATEGORIA I – ZABYTEK WYJĄTKOWY ΣP ≥ 80 Kategorię stanowią obiekty wyjątkowe, unikatowe i najcenniejsze, w których niczego nie można zmienić, należy tylko utrwalać ich istnienie. KATEGORIA II – ZABYTEK CENNY 80 > ΣP ≥ 50 Kategorię stanowią obiekty rzadkie i cenne, ...
Wzrost wolumenu przeładunków kruszyw w kołobrzeskim porcie morskim
Port Morski Kołobrzeg odnotował dynamiczny rozwój w zakresie obsługi ładunków kruszywa. W 2024 r. to właśnie kruszywa stanowią dominujący towar przeładowywany w porcie. Port Morski Kołobrzeg odnotowuje dynamiczny rozwój w zakresie obsługi ładunków kruszywa, które w bieżącym roku stanowi dominujący towar przeładowywany w porcie. Kluczowym surowcem dostarczanym do Kołobrzegu jest kruszywo pochodzące z norweskiego kamieniołomu Seljestokken. Kruszywo to, powstające w wyniku obróbki naturalnych sk...
Beton architektoniczny: wymagany przez inwestorów, ale czy osiągalny przez wykonawców?
Produkcja prefabrykatów a beton architektoniczny Porównując warunki, w jakich produkowane są prefabrykaty żelbetowe, a w jakich zdarza się wykonywanie elementów monolitycznych, często zakłada się, że na każdym etapie budowy obiektu prefabrykaty będą spełniały bądź nawet przewyższały wymogi standardu betonu architektonicznego. Do czynników wpływających na podwyższenie standardu wykończenia powierzchni elementów prefabrykowanych należą m.in.: Do równie ważnych aspektów, mających znaczący wpływ ...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Wykorzystanie mobilnego mapowania oraz badań georadarowych w procesie przebudowy drogi
W oparciu o pomiar wykonany z wykorzystaniem wysokoprecyzyjnych skanerów laserowych zintegrowanych z bardzo dobrej jakości systemem pozycjonowania można wykonać dokumentację geodezyjną. Możliwe jest uzyskanie błędów pomiarowych w osi Z na poziomie poniżej 10 mm, a w osiach XY w granicach 10-20 mm. Oczywiście takie dokładności wymagają domierzania dodatkowej osnowy geodezyjnej i późniejszego wpasowania na nią skanów. Zagęszczenie tej osnowy będzie zależało od warunków terenowych. Punkty będą m...
Remont zabytkowego mostu Delfinów w Trzebiatowie
Okładziny wykonano jako odlewy na bazie cementu romańskiego stosowanego powszechnie w XIX w. do wykończenia i dekoracji elewacji budynków, a dzisiaj, rzadziej, kamienic. Rzemieślniczy cement romański został niemal całkowicie wyparty przez przemysłowy cement portlandzki”. Podstawowe dane o inwestycji: Konstrukcja mostu i stan techniczny Konstrukcja mostu składa się z trzech przęseł łukowych. Przęsła skrajne pełnią funkcję ażurowych przyczółków i są wykonane w formie bezprzegubowych sklepień o ...
Problemy techniczne związane z przebudową drogi powiatowej na deformującym się terenie górniczym
Dokonana i prognozowana eksploatacja górnicza Przedmiotowy odcinek drogi przed przebudową był poddany wpływom bardzo intensywnej eksploatacji górniczej, np. w okresie od 1980 do 2018 roku (dokumentację projektową wykonano w 2019 r.) sumaryczne wartości wskaźników deformacji kwalifikują rozpatrywany obszar od III kategorii terenu górniczego po stronie wschodniej (w rejonie skrzyżowania z ul. Kruczą) do V kategorii od strony DW933, maksymalne obniżenie terenu wynosiło ok. 15,5 m. Duże obniżenie...
Kalendarium
Relacje
VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...
I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...