Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Zdaniem autorów, szersze stosowanie rozwiązań technicznych zawartych w opisywanych wytycznych niechybnie podniesie standard wykonywania instalacji na obiektach mostowych bez szkody zarówno dla trwałości obiektów mostowych, jak również ich estetyki.
Na podstawie posiadanego doświadczenia zawodowego autorzy uważają, że zaletą nowych wytycznych, których syntetyczny opis przedstawiono w niniejszym artykule, nie jest ich obligatoryjność, a fakt jedynie rekomendacji do stosowania przez ministra infrastruktury.
Tym samym stanowią one zbiór uniwersalnej i aktualnej wiedzy technicznej. Jak wiadomo, w praktyce inżynierskiej niejednokrotnie zdarzają się sytuacje, gdy istnieje możliwość zastosowania bardziej optymalnych indywidualnych rozwiązań technicznych.
Podsumowanie
Z samej już nazwy, „urządzenia obce”, wynika, że są to urządzenia nie związane z konstrukcją obiektu mostowego. Jednak obiekty mostowe, mogą, i zdaniem autorów powinny, służyć także innym celom, tj. jako konstrukcje wsporcze do przeprowadzania mediów. Patrząc z obecnego punktu widzenia, w pełni wpisuje się to w zasady zrównoważonego rozwoju.
Dlatego też niezrozumiałe jest, o czym już wspomniano w artykule, że najczęściej właściciele, zarządcy lub operatorzy w obrębie obiektów mostowych nie partycypują np. w rozwiązaniach konstrukcyjnych ich właściwego mocowania czy utrzymania. Wiedza ta jest niezbędna dla konstruktorów mostów – uwzględnia specyfikę i wymagania dla tych specjalistycznych sieci oraz urządzeń. Wzajemne uzgodnienia na etapie koncepcji projektu, wykonawstwa konstrukcji obiektu mostowego wpływa, co jest oczywiste, w dużym stopniu na właściwe późniejsze utrzymanie i zabiegi konserwacyjne tych urządzeń (często wymagają one np. odpowiedniej kompensacji termicznej na długości mostu). Dodatkowo niewłaściwe rozwiązania sieci wpływają na prawidłowe utrzymanie konstrukcji obiektów mostowych (np. poprzez brak dostępu do elementów konstrukcji mostowych i tym samym brak możliwości przeprowadzenia zabiegów antykorozyjnych).
Z tego względu dla autorów artykułu niezrozumiały jest fakt braku właściwego porozumienia pomiędzy zarządcami obiektów mostowych a zarządcami sieci mediów przeprowadzanych za pomocą konstrukcji mostowych nad różnymi przeszkodami terenowymi. Na podstawie kilku dekad doświadczeń autorów w zakresie przeglądów i diagnostyki, urządzenia obce stanowią też dodatkowe, często istotne obciążenia eksploatacyjne, które nie zostały uwzględnione w pierwotnym projekcie technicznym konstrukcji mostów. Częste są również przypadki przeprowadzania urządzeń obcych przez obiekty mostowe bez wcześniejszego porozumienia z ich zarządcami (zdarzają się przypadki przeprowadzania sieci o dużych średnicach), np. poprzez oparcie ich na wspornikach podchodnikowych, poprzecznicach pomiędzy dźwigarami obiektu, a nawet kotwienia elementów mocujących w dźwigarach żelbetowych bądź sprężonych do głównych prętów zbrojeniowych.
Z uwagi na istotę poruszonych w artykule problemów, należy dążyć do pełnego porozumienia inwestorów różnych branż, których interes jest przecież spójny. Dotyczy on właściwego konstruowania obiektów mostowych z uwzględnieniem potrzeb przeprowadzenia nad różnego rodzaju przeszkodami tak nam wszystkim niezbędnych w codziennym życiu mediów, ich niezakłóconej, bezpiecznej eksploatacji oraz ograniczenia kosztów ich utrzymania. Takie podejście wpisuje się w pełni w zagadnienia ekologiczne i zasady zrównoważonego rozwoju. Tym samym w kontekście obecnego stanu rzeczy opisanego w treści artykułu będzie to wymagać wielu dalszych intensywnych działań. Z tego względu zagadnienia opisane w niniejszym artykule można potraktować jako bazę do dalszych niezbędnych działań w tej tematyce.
Niniejszy artykuł jest rozwinięciem treści referatu autorów wygłoszonego podczas Seminarium Naukowo-Technicznego Wrocławskie Dni Mostowe (WDM) „BEZPIECZEŃSTWO OBIEKTÓW MOSTOWYCH”, Wrocław, 25-26 listopada 2021 r.
Piśmiennictwo
- Czudek H.: Podstawowe problemy utrzymania mostów stalowych. Konferencja pt. „Metody oceny stanu technicznego mostów”, Kraków 27-28 maja 1983.
- Bień J.: Uszkodzenia i diagnostyka obiektów mostowych. Warszawa 2010.
- Madaj A., Wołowicki W.: Budowa i utrzymanie mostów. Warszawa 2007.
- Bień J.: Modelowanie obiektów mostowych w procesie ich eksploatacji. Wrocław 2002.
- Czudek H., Wysokowski A.: Trwałość mostów drogowych. Warszawa 2005.
- Kamiński T. Hildebrand M.: Wczesne uszkodzenia obiektów mostowych. „Materiały Budowlane”, 7/2015, s. 64-66.
- Furtak K.: Wybrane refleksje na temat rozwoju nauki i techniki – wczoraj, dziś i jutro. Kielce 2019.
- Biliszczuk J., Mistewicz M.: Wytyczne oceny stanu technicznego drogowych obiektów inżynierskich WR-M-81. Wzorce i standardy rekomendowane przez Ministra właściwego ds. transportu. Warszawa 2021.
- Howis J., Turek W., Wysokowski A., Rymsza J. (koordynator).: Wytyczne projektowania urządzeń obcych na oraz w drogowych obiektach inżynierskich. Wzorce i standardy rekomendowane przez Ministra właściwego ds. transportu. Warszawa 2021.
- Brandt A.M.: Trwałość obiektów inżynierskich a zrównoważony rozwój. „Drogi Lądowe, Powietrzne, Wodne”, 10/2008, s. 93-107.
Przeczytaj również: Analiza możliwości podniesienia dopuszczalnej prędkości na moście kolejowym w Tczewie
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię
Jakie wyzwania widzi Pan przed polskim górnictwem odkrywkowym w najbliższych latach? Piotr Litwa: Na 31 grudnia 2023 r. nadzorem i kontrolą urzędów górniczych objętych było ponad 7 tys. odkrywkowych zakładów górniczych oraz – dla porównania – 31 kopalń podziemnych. Oczywiście skala zakładów odkrywkowych jest bardzo zróżnicowana. Są to zakłady ob...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Zdaniem autorów, szersze stosowanie rozwiązań technicznych zawartych w opisywanych wytycznych niechybnie podniesie standard wykonywania instalacji na obiektach mostowych bez szkody zarówno dla trwałości obiektów mostowych, jak również ich estetyki. Na podstawie posiadanego doświadczenia zawodowego autorzy uważają, że zaletą nowych wytycznych, których syntetyczny opis przedstawiono w niniejszym artykule, nie jest ich obligatoryjność, a fakt jedynie rekomendacji do stosowania przez ministra inf...
Utrzymanie ruchu w kopalni odkrywkowej na podstawie analizy systemu maszynowego koparka-wywrotka
System wywrotki – warsztat naprawczy System wywrotki – warsztat naprawczy składa się z dwóch podsystemów [4]: System wywrotek można podzielić na: a) maszyny, o liczności m, przeznaczone do realizacji zadania transportowego (odbioru strumienia urobku generowanego przez maszyny ładujące), b) maszyny, o liczności r, przeznaczone do rezerwy. Pamiętajmy, że powyższy podział jest umowny, niezbędny dla potrzeb modelowania i dalej, obliczania systemu. Dyspozytor steruje na bieżąco systemem, zmieniają...
Betonowy tunel TS-04. Technologia i materiały
Etap I W pierwszym etapie wykonano nawierzchnię na pasach ruchu wolnym i awaryjnym. Docelowa szerokość pasma technologicznego wynosiła 6,10 m, podczas gdy układane pasmo miało szerokość 6,30 m i było układane od wewnętrznej strony na warstwie kruszywa 0/31,5 mm, uformowanego na całej długości pasma w odległości około 20 cm od projektowanej linii dylatacji. Od strony zewnętrznej, do bocznej części kapy chodnikowej na całej długości i wysokości układanego pasma, przyklejona została wstawka styr...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Betonowy tunel TS-04. Technologia i materiały
Etap I W pierwszym etapie wykonano nawierzchnię na pasach ruchu wolnym i awaryjnym. Docelowa szerokość pasma technologicznego wynosiła 6,10 m, podczas gdy układane pasmo miało szerokość 6,30 m i było układane od wewnętrznej strony na warstwie kruszywa 0/31,5 mm, uformowanego na całej długości pasma w odległości około 20 cm od projektowanej linii dylatacji. Od strony zewnętrznej, do bocznej części kapy chodnikowej na całej długości i wysokości układanego pasma, przyklejona została wstawka styr...
Diagnostyka nawierzchni. Metodologia badań i technika pomiarowa
Metodologia badań i technika pomiarowa Identyfikacja nawierzchni drogowej to fundamentalny element bezpieczeństwa jej użytkowników. Dlatego też niezawodne wykrywanie nawet najmniejszych uszkodzeń staje się priorytetem dla dziedziny drogownictwa. Proces identyfikacji defektów nawierzchni rozpoczyna się od jej precyzyjnej fotograficznej rejestracji. Pierwszym etapem tego procesu jest wykonanie zdjęć powierzchni przy użyciu wyspecjalizowanych kamer, które są skierowane prostopadle do nawierzchni...
Wartość rynku betonu towarowego w Polsce to już ponad 7 mld zł
W wyniku znaczącego wzrostu kosztów produkcji (kruszywa, cement, domieszki do betonu, siła robocza, logistyka i transport) w latach 2017-2022 rynek betonu towarowego w Polsce odnotował skokowy wzrost wartości, osiągając 7,5 mld zł. Pomimo przejściowego schłodzenia koniunktury w budownictwie długoterminowe prognozy dla rynku betonu towarowego prezentują się dość stabilnie. Na potrzeby raportu jako rynek betonu towarowego zdefiniowano działalność produkcyjną w zakresie wytwarzania betonu zarówn...
Kalendarium
Relacje
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...
Podsumowanie jubileuszowej 15. edycji Targów SYMAS® MAINTENANCE
- Targi SYMAS® MAINTENANCE z roku na rok są coraz lepsze, mamy coraz więcej klientów. Naprawd...
Seminarium „Droga do neutralności klimatycznej Cemex”
Blisko 200 uczestników pojawiło się na cyklicznym seminarium „Droga do neutralności klima...
Konwent Dyrektorów Zarządów Dróg Wojewódzkich w Poznaniu
Konwent to forum dyskusji, wypracowania rozwiązań i wymiany doświadczeń. Podczas kilkudni...