S11 Koszalin − Szczecinek, odc. 1 w. Koszalin Zachód (bez węzła) − węzeł Zegrze Pomorskie (z węzłem)
Opisywany odcinek S11 stanowi fragment drogi ekspresowej łączącej środkowe wybrzeże Bałtyku z aglomeracją górnośląską oraz zlokalizowany jest na terenie województwa zachodniopomorskiego, w powiatach: koszalińskim, białogardzkim, na terenie gmin Biesiekierz, Świeszyno i Tychowo.
Przedmiotem realizacji jest zaprojektowanie i budowa drogi ekspresowej S11 na odcinku od km 1+593 do km 18+400. Zamawiający inwestycję, GDDKiA Oddział w Szczecinie, podpisał umowę z wykonawcą robót 4 marca 2020 r.
Prace wykonawcze zlecono firmie Budimex S.A. Inżynierem realizacji została firma AECOM Polska Sp. z o.o., natomiast partnerem DIM Pracownia Dróg i Mostów Ryszard Kowalski. Wartość kontraktu opiewa na 579 819 540,00 zł brutto. Inwestycja została dofinansowana w ramach „Programu Infrastruktura i Środowisko 2014-2020” a także znajduje się na liście inwestycji wymienionych w załączniku nr 1 do PBDK 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.) stanowiącej załącznik do Uchwały nr 156/2015 Rady Ministrów z dnia 8 września 2015 r.
Zakres robót
W ramach inwestycji powstaną: droga ekspresowa S11 o dł. ok. 17 km, przejazdy awaryjne oraz wjazdy awaryjne na drogę ekspresową, pasy technologiczne, obiekty inżynierskie w ciągu drogi ekspresowej i w ciągu dróg krzyżujących się z drogą ekspresową, system odwodnienia terenu, w tym urządzenia odwadniające korpus drogowy (rowy drogowe, kanalizacja deszczowa, urządzenia podczyszczające, zbiorniki retencyjne, retencyjno-infiltracyjne i inne). Ponadto zaplanowano wybudowanie urządzeń ochrony środowiska: zabezpieczenia akustyczne, przejścia dla zwierząt, przepusty ekologiczne wraz z ogrodzeniem ochronno–naprowadzającym. Powstaną również sieci energetyczne zasilające i oświetleniowe, sieci w...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników
Dlaczego warto się zarejestrować?
- Otrzymasz dostęp do wybranych treści serwisu
- Zyskasz wiedzę na temat „Nowości z branży”
- Zapoznasz się z materiałami video
- Otrzymasz dostęp do wybranych materiałów w „Katalogu realizacji”
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
Łukasz Lendner, Dyrektor GDDKiA oddział Szczecin
Droga ekspresowa S11 to bardzo ważna trasa, która w przyszłości połączy Kołobrzeg i Koszalin przez Poznań ze Śląskiem. Na Pomorzu Zachodnim jesteśmy ze wszystkich regionów najbardziej zaawansowani w realizacji tej drogi. Od 2019 roku kierowcy mogą już jeździć odcinkiem wspólnego przebiegu S6/S11 od Kołobrzegu do Koszalina i obwodnicą Szczecinka. Łącznie to 47,5 km. W realizacji mamy 48 km od Koszalina do Bobolic, to trzy odcinki realizacyjne, w tym odcinek Koszalin − Zegrze Pomorskie. Całość ma być gotowa w III kwartale tego roku. W styczniu tego roku ogłosiliśmy przetarg na ostatni odcinek w naszym regionie – Bobolice − Szczecinek, o długości 24,4 km. Jeżeli wszystko pójdzie planowo, to już w 2026 roku zostaną zakończone wszystkie odcinki realizacyjne S11 w województwie zachodniopomorskim.
To, co czeka nas w najbliższym czasie, to oddawanie do ruchu odcinków Koszalin − Bobolice. Odcinek od węzła Koszalin Zachód do węzła Zegrze Pomorskie to pierwszy, patrząc od północy, odcinek realizacyjny. Rozpoczyna się od węzła Koszalin Zachód, który jest rozbudowywany. Nowa trasa będzie się łączyła na węźle Bielice, który powstał w ramach budowy obwodnicy Koszalina i Sianowa z drogą ekspresową S6. Zakończeniem odcinka będzie węzeł Zegrze Pomorskie na DW 167. Inwestycja realizowana jest w formule „Projektuj i buduj”. Umowę z wykonawcą, firmą Budimex, podpisaliśmy w marcu 2020 roku. Był to sam początek pandemii, pomimo różnych trudności z tym związanych proces projektowania przebiegł sprawnie. Decyzję ZRID dzięki dobremu przygotowaniu i współpracy ze służbami Wojewody Zachodniopomorskiego udało się uzyskać w pół roku. Od lipca 2021 roku trwa budowa drogi. Prace przebiegają zgodnie z harmonogramem, a zaawansowanie sięga już 85%. W procesie realizacyjnym z pewnością znaczącą komplikacją była wojna w Ukrainie. Był również problem z dostawami kruszyw, kwestie tę udało się rozwiązać dzięki współpracy GDDKiA, wykonawcy, PKP i przewoźników. W tym roku do wykonania pozostały przede wszystkim warstwa ścieralna oraz roboty wykończeniowe, większość wiaduktów nad S11 jest już oddanych do ruchu. Jest to przykład inwestycji realizowanej sprawnie i zgodnie z terminami kontraktowymi, pomimo wielu trudności wynikających z przyczyn zewnętrznych. Ten odcinek oraz dwa położone dalej na południe już w tym roku znacznie usprawnią przejazd drogą krajową nr 11 od Koszalina w kierunku Poznania.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię
Piotr Litwa, Prezes Wyższego Urzędu Górniczego, w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” porusza temat nadzoru i regulacji górnictwa odkrywkowego w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem problemów związanych z przestrzeganiem przepisów, oceną ryzyka oraz współpracą z instytucjami i samorządami. Omawia najczęstsze naruszenia przepisów, procedur...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Utrzymanie ruchu w kopalni odkrywkowej na podstawie analizy systemu maszynowego koparka-wywrotka
W artykule opisano system koparki-wywrotki powszechnie stosowany w kopalniach odkrywkowych. Autor skupia się na jego strukturze i organizacji na przykładzie kopalni „El Cerrejón” w Kolumbii. Wspomina również o kosztach sprzętu, które mogą być znaczne, oraz omawia kluczowe aspekty techniczne i operacyjne związane z użytkowaniem tych maszyn w górnictwie odkrywkowym. Jednym z najpowszechniej stosowanych systemów maszynowych w górnictwie odkrywkowym jest system maszyny ładujące − dyskretne środki...
Betonowy tunel TS-04. Technologia i materiały
W artykule omówiono kwestie związane z ułożeniem nawierzchni z betonu cementowego klasy C35/45 w tunelu TS-04. Prace te są częścią większego zadania pod nazwą „Zaprojektowanie i budowa drogi ekspresowej S52, odcinek Północna Obwodnica Krakowa: węzeł Modlnica – węzeł Kraków Mistrzejowice (bez węzła)”. Betonowy tunel pod Zielonkami TS-04, będący częścią Północnej Obwodnicy Krakowa (S52), jest jednym z kluczowych elementów infrastrukturalnych tej drogi ekspresowej. Tunel o długości 653 m, ...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Betonowy tunel TS-04. Technologia i materiały
W artykule omówiono kwestie związane z ułożeniem nawierzchni z betonu cementowego klasy C35/45 w tunelu TS-04. Prace te są częścią większego zadania pod nazwą „Zaprojektowanie i budowa drogi ekspresowej S52, odcinek Północna Obwodnica Krakowa: węzeł Modlnica – węzeł Kraków Mistrzejowice (bez węzła)”. Betonowy tunel pod Zielonkami TS-04, będący częścią Północnej Obwodnicy Krakowa (S52), jest jednym z kluczowych elementów infrastrukturalnych tej drogi ekspresowej. Tunel o długości 653 m, ...
Diagnostyka nawierzchni. Metodologia badań i technika pomiarowa
Aby sprostać stale rosnącemu obciążeniu oraz zachować wysoką jakość dróg, konieczne jest regularne monitorowanie ich stanu, w tym ocena nośności. Dzięki nowoczesnym metodom pomiarowym, takim jak ugięciomierze typu FWD i TSD, zarządcy dróg mogą dokładnie monitorować nośność nawierzchni, co przekłada się na lepsze zarządzanie infrastrukturą drogową. Nośność nawierzchni, czyli jej zdolność do przenoszenia obciążeń, jest kluczowym wskaźnikiem stanu technicznego drogi. Aby ocenić nośność oraz trwa...
Wartość rynku betonu towarowego w Polsce to już ponad 7 mld zł
W wyniku znaczącego wzrostu kosztów produkcji (kruszywa, cement, domieszki do betonu, siła robocza, logistyka i transport) w latach 2017-2022 rynek betonu towarowego w Polsce odnotował skokowy wzrost wartości, osiągając 7,5 mld zł. Pomimo przejściowego schłodzenia koniunktury w budownictwie długoterminowe prognozy dla rynku betonu towarowego prezentują się dość stabilnie. Na potrzeby raportu jako rynek betonu towarowego zdefiniowano działalność produkcyjną w zakresie wytwarzania betonu zarówn...
Kalendarium
Relacje
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...
Podsumowanie jubileuszowej 15. edycji Targów SYMAS® MAINTENANCE
- Targi SYMAS® MAINTENANCE z roku na rok są coraz lepsze, mamy coraz więcej klientów. Naprawd...
Seminarium „Droga do neutralności klimatycznej Cemex”
Blisko 200 uczestników pojawiło się na cyklicznym seminarium „Droga do neutralności klima...
Konwent Dyrektorów Zarządów Dróg Wojewódzkich w Poznaniu
Konwent to forum dyskusji, wypracowania rozwiązań i wymiany doświadczeń. Podczas kilkudni...