Rynek drogowo-mostowy a sytuacja społeczno-gospodarcza i polityczna – perspektywy
Zbigniew Kotlarek
prezes zarządu Polskiego Kongresu Drogowego

Realizowany program budowy dróg i autostrad na lata 2014-2023 w wymiarze rzeczowym osiągnął wielkość 4700 km wykonanych już dróg szybkiego ruchu i jest w szczycie swojej realizacji. Ostatnie dwa lata to czas nieoczekiwanych perturbacji – wcześniej COVID-19, z którego branża wyszła w miarę obronną ręką, teraz wojna w Ukrainie. Problemy z tym związane mają niespotykany dotychczas charakter, a przed zarządami firm wykonawczych stają wyzwania na skalę dotychczas nieznaną. Na realizowanych obecnie kontraktach wiążą ich umowy, w których są zapisy niepozwalające na wprowadzenie zmian gwarantujących wykonanie zamówień w obecnych warunkach.
Konieczna jest szczególna konsolidacja branży drogowej, trzeba wypracować postulaty, które pozwolą przyjąć rozwiązania na poziomie zamawiający – wykonawca. Takie rozmowy trwają z największym inwestorem, jakim jest GDDKiA. Natomiast dla zamówień na drogach samorządowych problem jest bardzo poważny. Nie ma jednolitego wzorcowego stanowiska (wzoru umowy) i każdy z samorządów prowadzi różną politykę i jest odrębnym partnerem.
Głównym problemem dla obu stron procesu inwestycyjnego są dwa elementy. Pierwszy z nich to czas realizacji umowy drugi to waloryzacja na warunkach odpowiednich do obecnej sytuacji.
W prowadzonych dyskusjach proponowanych jest wiele rozwiązań, z których na uwagę zasługuje umożliwienie skorzystania z zapisu o nadzwyczajnej zmianie stosunków czy uchwaleniu ustawy specjalnej na czas stanu wojny w Ukrainie.
W konsekwencji wprowadzenia nadzwyczajnych rozwiązań problemem będzie jednak możliwość pozyskania dodatkowych środków na realizację przyjętych programów budowy dróg lub ich skorygowanie.
Obecnie kondycja finansowo-organizacyjna firm drogowo-mostowych jest jeszcze niezła. Jednak jej stan zależy od tego, jakie rozwiązania zostaną przyjęte na ten czas. Duże firmy poradzą sobie lepiej, mają wiele możliwości działania w kryzysie, ale zasadne jest pytanie, czy nie powtórzy się sytuacja z 2012 roku, kiedy to mieliśmy wiele upadłości małych i średnich firm. Wszyscy oczekują zdecydowanego stanowiska strony rządowej, które pozwoli przyjąć rozwiązania odpowiednie na ten czas.
Adrian Furgalski
prezes zarządu Zespół Doradców Gospodarczych TOR

Kiedy pojawiają się sytuacje nadzwyczajne, takie jak odbudowa gospodarek po pandemii czy agresja Rosji na Ukrainę. Wykonawcy sygnalizują dostrzegalne przez wszystkich szaleństwo cenowe surowców i wyrobów. Można zauważyć wyczekiwanie strony publicznej i reakcję zdającą się mówić, że oto rynek znowu przesadza w pesymizmie i wykorzystuje sytuację do wyciągnięcia dodatkowych pieniędzy. Narastające problemy z dostawami są praktycznie niemożliwe do oszacowania w zakresie skali, czasu trwania i kosztów. Kto z nas może bowiem z ręką na sercu powiedzieć, czy konflikt w Ukrainie mamy liczyć w tygodniach, miesiącach czy latach? Uruchomienie alternatywnych źródeł zaopatrzenia, zmiany w logistyce dostaw czy w procesach produkcyjnych mogą być rozpoczęte niezwłocznie, ale też nie potrwają paru dni. Ponadto powojenna odbudowa Ukrainy będzie przecież wymagać pozostania tam pracowników, jak również wywoła olbrzymie ssanie na materiały.
Czy są zatem przesłanki do spadku cen? A na to chyba liczy strona publiczna, wstrzymując przyjmowanie ofert cenowych do 22 kwietnia. Co potem? Sankcje nałożone na Rosję także nie ustaną natychmiast. Polskie budowy muszą zaś iść pełną parą. Choćby po to, by minimalizować skutki spadku PKB i aby nie zaniedbać harmonogramów unijnych. Wydaje się jednak w przypadku kolei, że okres kwalifikowalności wydatków musi być wydłużony o co najmniej rok. Część projektów i tak nie będzie mogła być zrealizowana w całości, dlatego konieczne będzie uproszczenie procedur fazowania. To rynek oczekuje systemowych rozwiązań ze strony rządu tak w odniesieniu do realizowanych zadań, jak i tych będących w toku postępowań przetargowych i planowanych. Większość, jeśli nie wszystkie, rekomendacji strony społecznej jest bowiem zazwyczaj odrzucana. Nie mamy czasu na przepychanki. Niech karty na stół wyłoży rząd. Natychmiast należy zakończyć spór z Komisją Europejską. 770 mld zł dla Polski to olbrzymie środki, których nigdy nie zastąpimy innymi źródłami. Gdybyśmy spełnili te dwa postulaty, moglibyśmy rozpocząć całkiem ciekawą finansowo perspektywę.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Marcin Skrobisz: Dyrektor egzekwuje przestrzeganie przepisów, rozumiejąc jednocześnie realia prowadzenia kopalń
Jakie wartości są dla Pana najważniejsze w pełnieniu funkcji dyrektora OUG? Czy w podejmowaniu decyzji kieruje się Pan bardziej zasadami, doświadczeniem czy dialogiem z branżą? Marcin Skrobisz: Przy podejmowaniu decyzji kieruję się przede wszystkim zasadami. Uważam, że przepisy są po to, żeby wprowadzić ład i porządek w funkcjonowaniu państwa, p...
Głosem branży: Innowacje i zrównoważony rozwój w wydobyciu kruszyw. Wyzwania i strategie dla przyszłości
W obliczu rosnącego zapotrzebowania na surowce budowlane, szczególnie kruszywa, kwestia efektywnego wydobycia oraz zarządzania zasobami naturalnymi staje się kluczowa zarówno w Polsce, jak i na świecie. Przemiany w tym obszarze nie tylko wpływają na gospodarki krajowe, ale także na środowisko, w którym eksploatacja surowców wiąże się z wieloma wyzwaniami, takimi jak zużycie energii czy generowanie odpadów. Poniżej przedstawiamy prognozy dotyczące przyszłości zasobów kruszyw oraz innowacje, kt...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Wyznaczanie zabytkowej wartości punktowej obiektu Formularz do wyznaczania zabytkowej wartości punktowej obiektu mostowego przedstawiono w tab. 1. Kategoryzacja obiektu mostowego jako zabytku KATEGORIA I – ZABYTEK WYJĄTKOWY ΣP ≥ 80 Kategorię stanowią obiekty wyjątkowe, unikatowe i najcenniejsze, w których niczego nie można zmienić, należy tylko utrwalać ich istnienie. KATEGORIA II – ZABYTEK CENNY 80 > ΣP ≥ 50 Kategorię stanowią obiekty rzadkie i cenne, ...
Ochrona przed obrywami skalnymi
W artykule skupiono się na zagrożeniach, jakie obrywy skalne stwarzają dla kopalń odkrywkowych, oraz na zaawansowanych technikach zabezpieczających, które są stosowane w celu minimalizacji tych ryzyk. Kopalnie odkrywkowe, dzięki specjalistycznym metodom, są w stanie skutecznie chronić zarówno pracowników, jak i infrastrukturę przed potencjalnymi wypadkami spowodowanymi obrywami skalnymi. Tekst porusza także temat monitorowania stabilności skał za pomocą zaawansowanych technologii, takich jak ...
Praktyczne aspekty stosowania domieszek w betonie
Podsumowanie Stosowanie domieszek w betonie jest kluczowe dla poprawy jakości i trwałości konstrukcji. Zgodnie z normą PN-EN 934-2, kontrola ich dostaw jest niezbędna w celu zapewnienia wysokiej jakości mieszanki betonowej. Skuteczne wykorzystanie domieszek wymaga odpowiedniego zaprojektowania składu betonu oraz przestrzegania zaleceń producentów. Domieszki zwiększają możliwości projektowe, poprawiają urabialność mieszanki oraz trwałość betonu, a także umożliwiają realizację skomplikowanych k...
Szybka droga do bezpieczeństwa
Dodatkowe oznakowanie i pasy ruchu Nie wszystkie znaki drogowe wynikają bezpośrednio z przepisów. Często spotyka się oznaczenie numeru drogi na pasie, po którym porusza się kierowca. Jest to forma uzupełniająca, umieszczona na pasie, który rzeczywiście prowadzi w kierunku wskazanym tekstem, co pomaga kierowcy w wyborze trasy lub utwierdza go w dokonanym już wyborze. W przykładzie zaprezentowanym na fot. 4 widoczne są pasy z oznaczeniami S52 oraz A4 – kierowca, zbliżając się do łącznicy, odpow...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Korzyści z użycia geokraty komórkowej Tomasz Herich, prezes firmy AG Geosynthetics sp. z o.o. Artykuł doskonale podkreśla kluczowe zalety geokraty komórkowej, która stała się nieodzownym elementem współczesnego budownictwa. Jako producent z wieloletnim doświadczeniem potwierdzamy: geokrata to rewolucja w stabilizacji gruntów, łącząca trwałość HDPE z ekologiczną efektywnością. Jej uniwersalność – od dróg po hydrotechnikę – wynika z elastyczności struktury, która nie tylko zwiększa nośność, ale...
Ciemna strona światła: problem zanieczyszczenia światłem
Zrównoważone zarządzanie oświetleniem Współczesne standardy certyfikacji, takie jak BREEAM i LEED v4, coraz częściej kładą nacisk na efektywne zarządzanie oświetleniem. Systemy te oceniają inwestycje pod kątem ich wpływu na środowisko oraz zdrowie użytkowników, a odpowiednie projektowanie oświetlenia może znacząco wpłynąć na końcowy wynik certyfikacji. BREEAM – promuje stosowanie energooszczędnych rozwiązań oświetleniowych, które minimalizują zanieczyszczenie świetlne, oraz uwzględnianie aspe...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
Wymagania eksploatacyjne nawierzchni drogowych Droga powinna stwarzać odpowiednie warunki bezpieczeństwa i wygody jazdy, w zależności od jej znaczenia komunikacyjnego oraz warunków terenowych. Na przydatność nawierzchni do ruchu wpływa wiele czynników, które można zgrupować następująco [4]: Użytkownik drogi zwraca uwagę przede wszystkim na cechy eksploatacyjne, które wpływają na komfort jazdy, a także na ukształtowanie trasy i jej otoczenie. Administracja drogi widzi także inne cechy technicz...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Do produkcji mieszanek kruszywowych stosuje się różnorodne materiały, takie jak kruszywa naturalne, kruszywa łamane, żużle wielkopiecowe oraz ich mieszanki. Nowe regulacje pozwalają również na użycie surowców odpadowych, takich jak żużle hutnicze, łupki górnicze czy materiały z recyklingu, jak kruszywo betonowe i ceramika. Kluczową cechą dobrego kruszywa jest jego odpowiednie uziarnienie i właściwości mechaniczne. Aby uzyskać optymalne zagęszczenie, mieszanki powinny charakteryzować się ciągł...
Kalendarium
Relacje

VII Forum Dróg Publicznych „Budowa, remont oraz utrzymanie lokalnej infrastruktury drogowej”

V Konferencja Drogowo-Kruszywowa „Materiały, surowce, technologie wykorzystywane przy projektowaniu i budowie nawierzchni drogowych”

VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...