Pierwszy numer czasopisma „Mosty” w 2024 roku już jest!
Najnowszy numer czasopisma „Mosty” poświęcony został tematyce diagnostyki i utrzymania obiektów mostowych. Przeczytaj słowo wstępne, które napisał redaktor numeru dr inż. Paweł Hawryszków (Politechnika Wrocławska) i dowiedz się więcej o wydaniu!
Diagnostyka i utrzymanie obiektów mostowych
W niniejszym wydaniu czasopisma „Mosty” tematem przewodnim jest diagnostyka i utrzymanie obiektów mostowych. Są to niezwykle ważne zagadnienia związane z trwałością, bezpieczną eksploatacją oraz rehabilitacją istniejących obiektów mostowych. W Polsce wciąż budujemy bardzo dużo nowych mostów. W latach poprzednich było to związane z szybkim i konsekwentnym rozwojem infrastruktury drogowej, a obecnie kolejowej. Widać to w aktualnym wydaniu magazynu, w którym przeważają realizacje mostowe prowadzone właśnie na kolei. W ciągu ostatnich 25 lat Polska przyjęła światowe standardy wykonywania i projektowania obiektów mostowych. Wdrożone zostały wiodące technologie w wykonawstwie (nasuwanie podłużne i poprzeczne, betonowanie nawisowe, podwieszenia etc.), natomiast w projektowaniu Eurokody i nowoczesna technologia BIM (obecnie coraz częściej stosowana na etapie projektowo-wykonawczym, a docelowo również w zarządzaniu obiektami mostowymi). Niemniej znaczna część mostów to konstrukcje eksploatowane od lat. Obiekty te wymagają szczególnej uwagi, diagnostyki i właściwego utrzymania. Zaniedbania w tym zakresie mogą bowiem wpływać na ograniczenia w eksploatacji konstrukcji, a nawet prowadzić do katastrof budowlanych, których w ostatnim czasie byliśmy świadkami (m.in. wiadukt Polcevera w Genui, kładka wstęgowa w Pradze czy most Nanfang’ao na Tajwanie). Pełniąc rolę redaktora tematycznego wydania, chciałbym zainteresować Państwa tematyką diagnostyki i utrzymania mostów oraz zaprosić do lektury opublikowanych artykułów. W temacie numeru mogą Państwo przeczytać o metodach diagnostycznych systemów podwieszeń mostów, realizowanych nieinwazyjną metodą pomiarów dynamicznych, zapoznać się z analizą obciążeń ruchomych starych mostów kolejowych oraz wpływem zmian w intensywności tych obciążeń na nośność projektową obiektów mostowych, a następnie przestudiować wyniki i wnioski z badań eksperymentalnych historycznego mostu kolejowego. Powyższy blok tematyczny wieńczy artykuł opisujący stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych, wizualizujący problemy utrzymaniowe mostów drogowych. Ponadto w bieżącym numerze znajdą Państwo ciekawe artykuły związane z aktualnymi realizacjami mostowymi: mosty w ciągu Alei Wielkiej Wyspy we Wrocławiu – ważna i wyczekiwana inwestycja na Dolnym Śląsku, most kolejowy nad rzeką Regalicą – skomplikowana realizacja, prowadzona z użyciem nowoczesnych technologii wykonawczych oraz most kolejowy przez rzekę San w Przemyślu – inwestycja zrealizowana z poszanowaniem dziedzictwa miasta, w sposób pozwalający na zachowanie zabytkowych elementów przeprawy kolejowej. Z zakresu budownictwa tunelowego przeczytają Państwo o budowie tunelu pieszo-rowerowego w nasypie kolejowym w Tarnowskich Górach. W magazynie zostały również zamieszczone wyniki XV edycji konkursu mostowego im. Maksymiliana Wolffa, organizowanego przez czasopismo „Mosty” pod patronatem Związku Mostowców Rzeczypospolitej Polskiej, przedstawiające najwyżej ocenione, interesujące, innowacyjne i zrealizowane w ostatnim roku obiekty mostowe. Tematyka stowarzyszenia mostowego ZMRP została tradycyjnie poruszona w dziale „Z życia ZMRP” oraz dodatkowo w aktualnościach mostowych. Nowością jest publikacja wywiadów z laureatami nagrody ZMRP im. Mieczysława Rybaka, opisanej również w dorocznym biuletynie Oddziału Dolnośląskiego ZMRP – „Mosty Dolnośląskie”, załączonym w wersji elektronicznej do bieżącego wydania czasopisma „Mosty”. Nagrody zostały przyznane młodym, zdolnym adeptom inżynierii mostowej, łączącym pracę badawczą i naukową z praktyczną działalnością projektową i wdrożeniową. Cieszy ich entuzjazm, poziom prowadzonych prac naukowo-badawczych oraz inspiracje i motywacje do dalszego rozwoju zawodowego. Wydanie zamyka relacja z największej krajowej konferencji mostowej „Wrocławskie Dni Mostowe”, organizowanej przez Zespół Mostów na Politechnice Wrocławskiej pod międzynarodowym patronatem Polish Group of the International Association for Bridges and Structural Engineering (IABSE). Serdecznie zachęcam do zapoznania się z aktualnym numerem czasopisma „Mosty” oraz opublikowanymi w tym wydaniu wartościowymi artykułami!
dr inż. Paweł Hawryszków, Politechnika Wrocławska
Przeczytaj również: Most kolejowy nad Regalicą
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię
Piotr Litwa, Prezes Wyższego Urzędu Górniczego, w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” porusza temat nadzoru i regulacji górnictwa odkrywkowego w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem problemów związanych z przestrzeganiem przepisów, oceną ryzyka oraz współpracą z instytucjami i samorządami. Omawia najczęstsze naruszenia przepisów, procedur...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Utrzymanie ruchu w kopalni odkrywkowej na podstawie analizy systemu maszynowego koparka-wywrotka
W artykule opisano system koparki-wywrotki powszechnie stosowany w kopalniach odkrywkowych. Autor skupia się na jego strukturze i organizacji na przykładzie kopalni „El Cerrejón” w Kolumbii. Wspomina również o kosztach sprzętu, które mogą być znaczne, oraz omawia kluczowe aspekty techniczne i operacyjne związane z użytkowaniem tych maszyn w górnictwie odkrywkowym. Jednym z najpowszechniej stosowanych systemów maszynowych w górnictwie odkrywkowym jest system maszyny ładujące − dyskretne środki...
Betonowy tunel TS-04. Technologia i materiały
W artykule omówiono kwestie związane z ułożeniem nawierzchni z betonu cementowego klasy C35/45 w tunelu TS-04. Prace te są częścią większego zadania pod nazwą „Zaprojektowanie i budowa drogi ekspresowej S52, odcinek Północna Obwodnica Krakowa: węzeł Modlnica – węzeł Kraków Mistrzejowice (bez węzła)”. Betonowy tunel pod Zielonkami TS-04, będący częścią Północnej Obwodnicy Krakowa (S52), jest jednym z kluczowych elementów infrastrukturalnych tej drogi ekspresowej. Tunel o długości 653 m, ...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Betonowy tunel TS-04. Technologia i materiały
W artykule omówiono kwestie związane z ułożeniem nawierzchni z betonu cementowego klasy C35/45 w tunelu TS-04. Prace te są częścią większego zadania pod nazwą „Zaprojektowanie i budowa drogi ekspresowej S52, odcinek Północna Obwodnica Krakowa: węzeł Modlnica – węzeł Kraków Mistrzejowice (bez węzła)”. Betonowy tunel pod Zielonkami TS-04, będący częścią Północnej Obwodnicy Krakowa (S52), jest jednym z kluczowych elementów infrastrukturalnych tej drogi ekspresowej. Tunel o długości 653 m, ...
Diagnostyka nawierzchni. Metodologia badań i technika pomiarowa
Aby sprostać stale rosnącemu obciążeniu oraz zachować wysoką jakość dróg, konieczne jest regularne monitorowanie ich stanu, w tym ocena nośności. Dzięki nowoczesnym metodom pomiarowym, takim jak ugięciomierze typu FWD i TSD, zarządcy dróg mogą dokładnie monitorować nośność nawierzchni, co przekłada się na lepsze zarządzanie infrastrukturą drogową. Nośność nawierzchni, czyli jej zdolność do przenoszenia obciążeń, jest kluczowym wskaźnikiem stanu technicznego drogi. Aby ocenić nośność oraz trwa...
Wartość rynku betonu towarowego w Polsce to już ponad 7 mld zł
W wyniku znaczącego wzrostu kosztów produkcji (kruszywa, cement, domieszki do betonu, siła robocza, logistyka i transport) w latach 2017-2022 rynek betonu towarowego w Polsce odnotował skokowy wzrost wartości, osiągając 7,5 mld zł. Pomimo przejściowego schłodzenia koniunktury w budownictwie długoterminowe prognozy dla rynku betonu towarowego prezentują się dość stabilnie. Na potrzeby raportu jako rynek betonu towarowego zdefiniowano działalność produkcyjną w zakresie wytwarzania betonu zarówn...
Kalendarium
Relacje
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...
Podsumowanie jubileuszowej 15. edycji Targów SYMAS® MAINTENANCE
- Targi SYMAS® MAINTENANCE z roku na rok są coraz lepsze, mamy coraz więcej klientów. Naprawd...
Seminarium „Droga do neutralności klimatycznej Cemex”
Blisko 200 uczestników pojawiło się na cyklicznym seminarium „Droga do neutralności klima...
Konwent Dyrektorów Zarządów Dróg Wojewódzkich w Poznaniu
Konwent to forum dyskusji, wypracowania rozwiązań i wymiany doświadczeń. Podczas kilkudni...