Przeczytaj komentarz GDDKiA ws. autostrady A4 Katowice – Kraków

Przeczytaj komentarz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad odnoszący się do materiału: „Autostrada A4 może być rozbudowana o trzeci pas ruchu szybciej niż planowano” [Link do materiału: TUTAJ] .

fot. iStock

Komentarz GDDKiA:

Umowa koncesyjna ze spółką Stalexport Autostrada Małopolska zakończy się w marcu 2027 r. i nie ma planu, aby była ona przedłużona. Koncesyjny odcinek zostanie przejęty przez Skarb Państwa i będzie nim zarządzała GDDKiA. Ten proces już się rozpoczął. Przygotowujemy się do tego wspólnie z koncesjonariuszem, którego w ciągu najbliższych dwóch lat czeka dużo pracy i inwestycji. Zgodnie z umową autostrada musi bowiem być zwrócona w odpowiednim stanie technicznym.

Gdy autostrada będzie zarządzana przez GDDKiA, przejazd nią będzie bezpłatny dla pojazdów lekkich (do 3,5 t), tak jak na pozostałych odcinkach zarządzanych przez nas autostrad.

Przepisy w równym stopniu dotyczą wszystkich

Poszerzenie tego odcinka A4 jest inwestycją wpisaną do Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych i prowadzimy już prace przygotowawcze w tym zakresie. Niezależnie od tego, kto byłby odpowiedzialny za poszerzenie autostrady A4 Katowice – Kraków, musiałby spełnić te same wymagania, określone przepisami prawa. Chodzi tu przede wszystkim o otrzymanie wszystkich niezbędnych decyzji i pozwoleń. Podkreślmy, że w tym momencie GDDKiA prowadzi prace przygotowawcze związane z poszerzeniem odcinków autostrady A4 w woj. dolnośląskim, śląskim i małopolskim oraz niemal 35 km A1 między Toruniem i Włocławkiem. Na początku kwietnia otrzymaliśmy decyzje o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla poszerzenia dwóch z czterech odcinków autostrady A2 pomiędzy Łodzią i Warszawą. Dla drugiej części trasy decyzji ZRID spodziewamy się przed połową roku.

Warto zauważyć, że koncesjonariusz, który teraz (na dwa lata przed wygaśnięciem umowy) tak szeroko i otwarcie mówi o wzroście natężenia ruchu oraz deklaruje gotowość do poszerzenia autostrady A4 Katowice – Kraków, przez lata pośrednio ograniczał kierowcom dostęp do tej trasy, wprowadzając kolejne podwyżki opłat (bariera ekonomiczna).

Zaszły duże zmiany

Należy podkreślić, że umowa koncesyjna została zawarta w 1997 r., czyli w czasie, gdy nie było jeszcze GDDKiA (funkcjonowała wtedy Generalna Dyrekcja Dróg Publicznych). Od tego czasu zmieniło się bardzo dużo. GDDKiA posiada kompetencje, potencjał, kadry, procedury i środki finansowe, aby efektywnie i skutecznie przejąć, a następnie rozbudować autostradę A4 Katowice – Kraków.

Ogłosimy przetargi na rozbudowę i utrzymanie

Doceniamy zaangażowanie i zapał do pracy obecnego koncesjonariusza. Za rozbudowę i bieżące utrzymanie autostrady A4 Katowice – Kraków będą odpowiadały firmy wyłonione w otwartych przetargach. W obu tych postępowaniach będzie mogła wystartować spółka Stalexport Autostrada Małopolska, o ile tylko spełni kryteria udziału.

Przeczytaj materiał, do którego odniosła się GDDKiA – Autostrada A4 może być rozbudowana o trzeci pas ruchu szybciej niż planowano

Wywiady

Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania

Waldemar Wojciechowski, dyrektor oddziału GDDKiA we Wrocławiu, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o wyzwaniach związanych z kierowaniem oddziałem, priorytetach inwestycyjnych na Dolnym Śląsku oraz roli współpracy transgranicznej. Podkreśla znaczenie odpowiedzialności i transparentności w zarządzaniu, zwraca uwagę na konieczność...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.