Od początku roku 20 umów na realizację dróg ekspresowych
11,7 mld zł na blisko 300 km esek – to efekt 20 umów, jakie podpisano od początku roku na realizację dróg ekspresowych. Do tego trzeba jeszcze dodać blisko 750 mln zł na ponad 36 km obwodnic z pięciu podpisanych umów. W realizacji jest przeszło 1600 km dróg.
Rozbudowa sieci dróg szybkiego ruchu, ma na celu efektywne skomunikowanie poszczególnych regionów oraz największych miast w Polsce. Każdego roku GDDKiA zawiera umowy na realizację m.in. nowych odcinków dróg ekspresowych, za sprawą których pokonywanie kolejnych kilometrów za kierownicą auta staje się o wiele bardziej komfortowe i przede wszystkim bezpieczne. Dzięki kontraktom podpisanym od początku br. na drogowej mapie przybędzie dokładnie 296,4 km ekspresówek.
Rozwój sieci dróg ekspresowych
Obecnie kierowcy korzystają już z blisko 3,3 tys. km dróg ekspresowych. Realizując kolejne inwestycje, wydłużamy najważniejsze szlaki komunikacyjne umożliwiające sprawne przemieszczanie się samochodem po naszym kraju.
Połowa kontraktów, zawartych od początku br., dotyczy realizacji 10 odcinków dróg ekspresowych S10 i S11 o długości ponad 144 km, które skomunikują zachodnią i środkową część Pomorza z resztą kraju. Droga ekspresowa S10 (o długości ok. 410 km) stanowić będzie najkrótsze połączenie drogowe Szczecina z Warszawą, z kolei S11 (o długości ponad 580 km) ułatwi dojazd z Kołobrzegu i Koszalina do miast wchodzących w skład konurbacji górnośląskiej.
Podpisaliśmy też umowy m.in. na odcinki dróg ekspresowych S16 i S19, będących częścią szlaku Via Carpatia. To kluczowy korytarz transportowy łączący Europę północną i południową. Na terenie Polski długość trasy wyniesie ok. 700 km. Będzie przebiegała przez teren pięciu województw: podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego.
Od 1 stycznia do 15 lipca 2024 r. podpisaliśmy umowy na realizację następujących odcinków dróg ekspresowych:
- S8 Ząbkowice Śląskie – Bardo (13,96 km),
- S10 Stargard Wschód – Suchań (13,8 km),
- S10 Suchań – Recz (19,6 km),
- S10 Recz – Cybowo (15,68 km),
- S10 Cybowo – Łowicz Wałecki (16,6 km),
- S10 Piecnik – Wałcz (16 km),
- S10 Witankowo – Piła Północ (13 km),
- S11 Oborniki – Poznań wraz z obwodnicą Obornik (22,17 km),
- S11 obwodnica Kępna II jezdnia (4,2 km),
- S11 Kępno – Siemianice (12,5 km),
- S11 Gotartów – Olesno (10,53 km),
- S12 gr. woj. łódzkiego i mazowieckiego – Przysucha (14,43 km),
- S12 Przysucha – Wieniawa (14,72 km),
- S16 Barczewo – Biskupiec (18,2 km),
- S16 Knyszyn – Krynice (8,61 km),
- S19 Sokółka – Czarna Białostocka (24,1 km),
- S19 Czarna Białostocka – Białystok Północ (12,34 km),
- S19 Białystok Północ – Dobrzyniewo (9,48 km),
- S19 Lutcza – Domaradz (6,43 km),
- S74 Cedzyna – Łagów z obwodnicą Łagowa (30,02 km).
Łącznie aż 25 umów
20 umów na realizację dróg ekspresowych to nie wszystko! Od początku roku podpisano też umowy na pięć inwestycji z Programu budowy 100 obwodnic o długości ponad 36 km i wartości blisko 750 mln zł:
- obwodnica Szwecji w ciągu DK22 (4,18 km),
- obwodnica Rusinowa w ciągu DK22 (4,5 km),
- obwodnica Wałcza w ciągu DK22 (13,3 km),
- obwodnica Krosna Odrzańskiego w ciągu DK29 (11,38 km),
- obwodnica Sanoka w ciągu DK28 (II etap, 3 km).
Łącznie od stycznia do połowy lipca podpisano 25 umów o wartość przekraczającej 12,4 mld zł, dzięki którym możliwa będzie realizacja blisko 333 km nowych dróg krajowych. Dla porównania, w analogicznym okresie 2023 r. zawarto dziewięć umów na odcinki o długości ponad 104 km i wartości powyżej 4,2 mld zł. W całym 2023 r. było to 16 kontraktów na odcinki o długości ok. 216 km i wartości niemal 8,6 mld zł.
Inwestycja drogowa to projekt rozłożony na lata, którego realizacja to czas wypełniony intensywną pracą związaną z przygotowaniem, ogłaszaniem postępowań przetargowych, uzyskiwaniem niezbędnych pozwoleń, czy w końcu z samą budową. Dzięki dotychczas zakończonym inwestycjom infrastrukturalnym, kierowcy mają do dyspozycji 5124 km dróg szybkiego ruchu, w tym 1849,2 km autostrad i 3274,9 km dróg ekspresowych.
źródło i fot. GDDKiA
Przeczytaj również: Karpatka przystosowana do warunków metanowych – rozpoczęto drążenie tunelu na S19
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię
Piotr Litwa, Prezes Wyższego Urzędu Górniczego, w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” porusza temat nadzoru i regulacji górnictwa odkrywkowego w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem problemów związanych z przestrzeganiem przepisów, oceną ryzyka oraz współpracą z instytucjami i samorządami. Omawia najczęstsze naruszenia przepisów, procedur...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Utrzymanie ruchu w kopalni odkrywkowej na podstawie analizy systemu maszynowego koparka-wywrotka
W artykule opisano system koparki-wywrotki powszechnie stosowany w kopalniach odkrywkowych. Autor skupia się na jego strukturze i organizacji na przykładzie kopalni „El Cerrejón” w Kolumbii. Wspomina również o kosztach sprzętu, które mogą być znaczne, oraz omawia kluczowe aspekty techniczne i operacyjne związane z użytkowaniem tych maszyn w górnictwie odkrywkowym. Jednym z najpowszechniej stosowanych systemów maszynowych w górnictwie odkrywkowym jest system maszyny ładujące − dyskretne środki...
Betonowy tunel TS-04. Technologia i materiały
W artykule omówiono kwestie związane z ułożeniem nawierzchni z betonu cementowego klasy C35/45 w tunelu TS-04. Prace te są częścią większego zadania pod nazwą „Zaprojektowanie i budowa drogi ekspresowej S52, odcinek Północna Obwodnica Krakowa: węzeł Modlnica – węzeł Kraków Mistrzejowice (bez węzła)”. Betonowy tunel pod Zielonkami TS-04, będący częścią Północnej Obwodnicy Krakowa (S52), jest jednym z kluczowych elementów infrastrukturalnych tej drogi ekspresowej. Tunel o długości 653 m, ...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Betonowy tunel TS-04. Technologia i materiały
W artykule omówiono kwestie związane z ułożeniem nawierzchni z betonu cementowego klasy C35/45 w tunelu TS-04. Prace te są częścią większego zadania pod nazwą „Zaprojektowanie i budowa drogi ekspresowej S52, odcinek Północna Obwodnica Krakowa: węzeł Modlnica – węzeł Kraków Mistrzejowice (bez węzła)”. Betonowy tunel pod Zielonkami TS-04, będący częścią Północnej Obwodnicy Krakowa (S52), jest jednym z kluczowych elementów infrastrukturalnych tej drogi ekspresowej. Tunel o długości 653 m, ...
Diagnostyka nawierzchni. Metodologia badań i technika pomiarowa
Aby sprostać stale rosnącemu obciążeniu oraz zachować wysoką jakość dróg, konieczne jest regularne monitorowanie ich stanu, w tym ocena nośności. Dzięki nowoczesnym metodom pomiarowym, takim jak ugięciomierze typu FWD i TSD, zarządcy dróg mogą dokładnie monitorować nośność nawierzchni, co przekłada się na lepsze zarządzanie infrastrukturą drogową. Nośność nawierzchni, czyli jej zdolność do przenoszenia obciążeń, jest kluczowym wskaźnikiem stanu technicznego drogi. Aby ocenić nośność oraz trwa...
Wartość rynku betonu towarowego w Polsce to już ponad 7 mld zł
W wyniku znaczącego wzrostu kosztów produkcji (kruszywa, cement, domieszki do betonu, siła robocza, logistyka i transport) w latach 2017-2022 rynek betonu towarowego w Polsce odnotował skokowy wzrost wartości, osiągając 7,5 mld zł. Pomimo przejściowego schłodzenia koniunktury w budownictwie długoterminowe prognozy dla rynku betonu towarowego prezentują się dość stabilnie. Na potrzeby raportu jako rynek betonu towarowego zdefiniowano działalność produkcyjną w zakresie wytwarzania betonu zarówn...
Kalendarium
Relacje
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...
Podsumowanie jubileuszowej 15. edycji Targów SYMAS® MAINTENANCE
- Targi SYMAS® MAINTENANCE z roku na rok są coraz lepsze, mamy coraz więcej klientów. Naprawd...
Seminarium „Droga do neutralności klimatycznej Cemex”
Blisko 200 uczestników pojawiło się na cyklicznym seminarium „Droga do neutralności klima...
Konwent Dyrektorów Zarządów Dróg Wojewódzkich w Poznaniu
Konwent to forum dyskusji, wypracowania rozwiązań i wymiany doświadczeń. Podczas kilkudni...