GDDKiA kończy budowę obudowy tuneli na S1
W październiku zakończy się betonowanie ostatniego segmentu sklepienia obudowy zasadniczej w tunelu prowadzącym w kierunku Żywca, zlokalizowanym bliżej Zwardonia. Tym samych GDDKiA ukończy wykonywane obudowy zasadniczej w tunelach na budowanej drodze ekspresowej S1 pomiędzy Przybędzą a Milówką.

W tunelu położnym bliżej Żywca (TD1), wydrążonym w masywie Barania, o długości ok. 830 m, zakończono wykonywanie obudowy zasadniczej w maju tego roku, a układanie nawierzchni betonowej zakończyło się w sierpniu. W obu nawach trwa już montaż instalacji związanych z bezpieczeństwem i monitorowaniem ruchu. Niebawem skończy się również budowa i zabezpieczenie portalu południowego tunelu. W tej chwili GDDKiA jest też w połowie zabezpieczania portalu północnego.
Do wykonania obudowy zasadniczej tuneli zlokalizowanych bliżej Zwardonia (TD2), wydrążonych w masywie Białożyński Groń, o długości ok. 1000 m, pozostały cztery segmenty (łącznie około 48 m) w nawie prowadzącej jezdnię w kierunku Żywca.
W nawie tunelu w kierunku Zwardonia betonowanie sklepienia zakończono we wrześniu. Układanie konstrukcji nawierzchni w tej nawie planuje się zakończyć w grudniu tego roku. Dla tunelu w kierunku przeciwnym – w kierunku Żywca – zakończenie układania konstrukcji jezdni powinno nastąpić na początku przyszłego roku.
Materiały na tunel
Na betonowanie obudowy zasadniczej tuneli wykorzystano 70 tys. m³ betonu oraz 7 700 ton stali zbrojeniowej, oraz ułożono ponad 100 tys. m² hydroizolacji. Na zabezpieczenie tymczasowe górotworu (obudowa wstępna) tuneli wykorzystano 4 500 ton stali oraz 120 tys. m³ betonu. Podczas drążenia tuneli wywieziono ponad 650 tys. ton urobku, a do obudowy wstępnej i zasadniczej wykorzystano 12 200 ton stali i 190 tys. m³ betonu.
Jezdnia w tunelu
Powstanie z materiału niepalnego – betonu cementowego. Przekrój jezdni w tunelach będzie się składał z dwóch pasów ruchu o szerokości 3,5 m każdy oraz opasek o łącznej szerokości 1,2 m. W tunelu, po obu stronach jezdni, zlokalizowane będą też chodniki techniczne o szerokości 1 m.
Prace coraz bliżej ukończenia całości budowy
Blisko 87 proc. osiągnęło zaawansowanie prac na 8,5-kilometrowym odcinku drogi ekspresowej S1 Przybędza – Milówka. Prace mostowe są na finiszu. Ich zaawansowanie osiągnęło prawie 98 proc. Jeszcze tylko na dwóch z dziesięciu obiektów kończą się prace wykończeniowe i montaż wyposażenia.
Zakończyła się już budowa zabezpieczeń przeciwhałasowych. Spośród 677 m ekranów akustycznych większość stanowią ekrany przejrzyste (585 m) zamontowane na estakadzie nad ul. Zielona Góra i ul. Zielona w Węgierskiej Górce. Pozostałe to panele akustyczne typu zielona ściana zamontowane na trasie głównej (92 m). Kończą się też roboty branżowe. Tu również osiągnęto zaawansowanie ponad 98 proc. GDDKiA zakończyła prace przy przebudowie kolizji z instalacjami energetycznymi. Prace przy przebudowie pozostałej kolidującej infrastruktury (wodociągowej, teletechnicznej, sanitarnej) osiągnęły zaawansowanie około 86 proc.
Na ukończeniu są też prace związane z budową odwodnienia drogi. Niewiele ponad 4 proc. zakresu prac zostało do zakończenia budowy zbiorników retencyjnych. Również mocno zaawansowana jest budowa kanalizacji deszczowej (ponad 91 proc.) oraz przebudowa i regulacja cieków (84 proc.).
Drogi
Cała inwestycja ma długość 8,5 km. Drogowy odcinek trasy głównej ma 4,95 km długości, w tym droga dwujezdniowa – 2,3 km, a droga jednojezdniowa – 2,65 km. Do 17 października ułożono 89 proc. podbudowy bitumicznej i ponad 85 proc. warstwy wiążącej. Rozpoczęto także układanie warstwy ścieranej SMA, po której będzie odbywał się ruch (zaawansowanie na poziomie 42 proc.). Całość prac asfaltowych, za wyjątkiem krótkich odcinków portalowych, powinna zostać zrealizowana w tym roku (przy sprzyjających warunkach atmosferycznych).
Umowa
Umowę z konsorcjum Mirbud (lider), Kobylarnia i Zrzeszenie Budowlane Interbudmontaż o wartości prawie 1,4 mld zł podpisano 10 października 2019 r. Dopuszczenie do ruchu tego odcinka S1 przewidywane jest pod koniec 2025 r.
Korzyści z budowy
Droga ekspresowa S1 na odcinku Przybędza – Milówka poprawi dostępność komunikacyjną, umożliwiając szybsze i wygodniejsze przemieszczanie się między miejscowościami. Zakończy realizację południowego odcinka S1 pomiędzy Bielskiem-Białą a Zwardoniem na granicy Polski i Słowacji, usprawniając transport towarów. Nowoczesna infrastruktura drogowa podniesie bezpieczeństwo ruchu, jednocześnie zmniejszając ryzyko wypadków. Mieszkańcy zaś zyskają lepszy łatwiejszy dostęp do usług, edukacji i opieki zdrowotnej. Szybszy dojazd zachęci turystów do zwiedzania i korzystania z uroków turystycznych miejscowości położnych wzdłuż tej trasy, wspierając lokalny sektor turystyczny.
źródło: GDDKiA
fot. Paweł Klarecki/ GDDKiA
Przeczytaj również: Udział Młodych Mostowców Dolnośląskich w konferencji InfraDAYS w Krakowie
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania
Waldemar Wojciechowski, dyrektor oddziału GDDKiA we Wrocławiu, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o wyzwaniach związanych z kierowaniem oddziałem, priorytetach inwestycyjnych na Dolnym Śląsku oraz roli współpracy transgranicznej. Podkreśla znaczenie odpowiedzialności i transparentności w zarządzaniu, zwraca uwagę na konieczność...
Branża leasingowa odnotowuje wzrosty
Kolejny rok z rzędu branża leasingowa kończy rok dwucyfrowym wzrostem udzielonego finansowania dla firm w Polsce. W 2024 r. wzrosła o 10,4%. Tym samym wartość sfinansowanych ruchomości i nieruchomości wyniosła 110,5 mld zł w ubiegłym roku. Wartość finansowania udzielonego w formie leasingu wyniosła 96,9 mld zł, co oznacza skok o prawie 12%. Z kolei wartość pożyczek leasingowych zwiększyła się zaledwie o 2,2%, do 13,6 mld zł. A nieznaczny wzrost spowodował, że udział pożyczki leasingowej w ogó...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Reisch – specjalistyczne naczepy dla sektora drogowego. Konstrukcja, która nie zawodzi
Budownictwo drogowe i mostowe nie znosi kompromisów – zarówno w projektach, jak i sprzęcie. Dlatego nowe otwarcie marki Reisch – jako część Grupy Benalu-Legras – spotkało się z dużym zainteresowaniem w środowisku wykonawców infrastrukturalnych. Za produkcję i obsługę odpowiada Benalu-Legras Polska z Nysy. Fabryka przeszła ogromny rozwój technologiczny i jest dziś jednym z kluczowych zakładów Grupy w Europie oraz centrum produkcyjnym dla tej części Europy. Dostosowane do wyzwań budowy Reisch o...
Kruszywa alternatywne w budownictwie komunikacyjnym
W artykule przedstawiono szczegółowy podział kruszyw budowlanych ze względu na pochodzenie, sposób wytwarzania, uziarnienie oraz gęstość, wskazując różnice między kruszywami naturalnymi, sztucznymi, z recyklingu i odpadowymi. Kruszywa to podstawowy surowiec wykorzystywany przez rodzaj ludzki niemal od początku rozwoju cywilizacyjnego, na którego zapotrzebowanie, przede wszystkim w budownictwie, nieustannie rośnie. Wzmiankowane kruszywa znajdują zastosowanie stricte jako materiał konstrukcyjny...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Głosem branży: Prefabrykacja mostowa. Kierunki rozwoju i potrzeba standaryzacji
Czy prefabrykacja może zmienić sposób, w jaki projektujemy i budujemy mosty? Nowoczesne technologie, rosnące znaczenie zrównoważonego budownictwa i potrzeba lepszego podziału odpowiedzialności w procesie inwestycyjnym sprawiają, że temat standaryzacji rozwiązań prefabrykowanych nabiera szczególnej aktualności. Prefabrykacja znajduje coraz szersze zastosowanie w budownictwie infrastrukturalnym, w tym w projektach mostowych. Jej rozwój technologiczny otwiera nowe możliwości w zakresie projektow...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

Akademia Technologa Holcim – o trendach, innowacjach i nowym podejściu do budownictwa drogowego
Budowa dróg i infrastruktury powinna odbywać się z pełnym profesjonalizmem, dbałością o bezpiecze...

Nowe technologie, trendy i geopolityka na spotkaniu Cynkowników
Trendy, sytuacja branży na rynku lokalnym i nieco szerzej, europejskim, a nawet światowym...

III (33) Poznańskie Seminarium Mostowe „Mosty. Budowa, Wzmacnianie, Przebudowa”
5–6 czerwca 2025 r. w Poznaniu odbyło się seminarium pt. „Mosty. Budowa, wzmacnianie, prz...

infraBIM 2025 Expo & Multi-Conference
infraBIM 2025: cyfrowa przyszłość inżynierii już dziś Kraków, 10–12 czerwca 202...