Geotekstylia biodegradowalne- zabezpieczenie przeciwerozyjne
Sznury Kemafil
Sznury Kemafil zainstalowano również na zboczu górskiej drogi leśnej w Nadleśnictwie Ujsoły na Żywiecczyźnie. Masyw górski Beskidu Żywieckiego jest zbudowany z fliszu karpackiego, który charakteryzuje się budową warstwową: gruboławicowe piaskowce przewarstwione są zlepieńcami oraz łupkami i mułowcami. Dla formacji fliszowych charakterystyczne jest występowanie ruchów masowych na zboczach, tj. osuwisk bądź zsuwów i spływów. Analizowane zbocze jest zbudowane z gruntów ilastych z domieszką pyłów i żwiru.
Na odcinku zbocza o wysokości ponad 7,4 m i nachyleniu ok. 1:1 ułożono w formie kratownicy (fot. 8a) sznury Kemafil o średnicy ok. 13 cm, wykonane z włókniny z odpadów włókienniczych (RKL) oraz włókniny otrzymanej w 100% z wełny wyprodukowanej z włókien uzyskanych przez ponowne rozwłóknienie wyselekcjonowanych szmat wełnianych. U podnóża skarpy zbudowano konstrukcję faszynową oraz ciągiem drenarskim również ze sznurów Kemafil. Powierzchnię zbocza przysypano gruntem rodzimym wymieszanym z wyczesami wełnianymi i obsiano mieszanką traw skarpowych.
Obserwacje prowadzone okresowo po montażu wykazały, że sznury Kemafil skutecznie ograniczają erozję zbocza drogi leśnej. Zbocze zachowało stateczność nawet pomimo mroźnej i niezwykle śnieżnej zimy oraz obfitych wiosennych opadów. W sezonie letnim skarpa intensywnie się zazieleniła.
Podsumowanie
W czasie prowadzonych badań stwierdzono, że geotekstylia w postaci sznurów Kemafil otrzymane z włókniny z wełny odpadowej lub z włókniny z włókien z recyklingu (RKL), ułożone meandrycznie na powierzchni skarp, absorbują nadmiar wody i tworzą mikrotamy zmniejszające prędkość wody spływającej wzdłuż skarpy. W ten sposób geotekstylia znacznie ograniczają ilość cząstek gruntu spłukiwanych po powierzchni stoku.
Geotekstylia skutecznie wyeliminowały lokalne osuwiska i uszkodzenia erozyjne skarp, a także stworzyły dogodne warunki do spontanicznego rozwoju obfitej roślinności ochronnej.
Zastosowanie sznurów Kemafil zbudowanych z włókniny otrzymanej z odpadowych włókien wełny wpływa na poprawę stateczności oraz zabezpieczenie przeciwerozyjne skarp. Sznur wełniany jest doskonałym nawozem dla roślinności skarpowej. W czasie deszczu włókna wełny absorbują nadmiar wody i magazynują ją, zapewniając w czasie suszy jej oddawanie do gruntu, co wpływa na poprawę warunków do rozwoju roślinności ochronnej. Włóknina wełniana, będąca szkieletem konstrukcyjnym sznura, w ciągu kilku miesięcy uległa znacznej degradacji, w wyniku której związki bogate w azot zostały uwolnione do gruntu. Związki te działają jak skuteczny nawóz, który wspiera wzrost trawy i znacznie przyśpiesza jej zazielenienie. Zastosowanie sznurów Kemafil zbudowanych z włókniny wełnianej może być interesującą alternatywą w stosunku do obecnie stosowanych geotekstyliów biodegradowalnych. Natomiast geotekstylia wykonane z mieszanki włókien ponownych o dużym udziale włókien syntetycznych (RKL) nie ulegają biodegradacji i zachowują swoje właściwości mechaniczne przez kilka sezonów wegetacyjnych. Geotekstylia wykonane z takich materiałów pełnią funkcje ochronne przez wiele lat.
Piśmiennictwo dostępne w redakcji.
przeczytaj również: Wymagania wobec mrozoodporności i wodoszczelności betonu
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię
Jakie wyzwania widzi Pan przed polskim górnictwem odkrywkowym w najbliższych latach? Piotr Litwa: Na 31 grudnia 2023 r. nadzorem i kontrolą urzędów górniczych objętych było ponad 7 tys. odkrywkowych zakładów górniczych oraz – dla porównania – 31 kopalń podziemnych. Oczywiście skala zakładów odkrywkowych jest bardzo zróżnicowana. Są to zakłady ob...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Nowe wzorce i standardy – wytyczne WR-M-72 Z uwagi na opisany w punkcie 2 najczęściej zły stan techniczny urządzeń obcych zostały opracowane stosowne wytyczne, które zdaniem zleceniodawcy i autorów mogą poprawić tę niezadowalającą pod względem technicznym problematykę. Idea powstania grupy wytycznych, m.in. dotyczących urządzeń obcych, wynikała z konieczności aktualizacji istniejących rozwiązań technicznych stosowanych w infrastrukturze komunikacyjnej w naszym kraju. Dynamiczna zmiana poziomu...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Projekt DiagBelt+ Celem projektu było obniżenie kosztów w obszarze gospodarki taśmami przenośnikowymi z wykorzystaniem zintegrowanego, mobilnego systemu diagnostycznego (o skrótowej nazwie DiagBelt+) do automatycznego badania i ciągłej diagnostyki stanu rdzenia taśm przenośnikowych z linkami stalowymi (które stanowią 97,3% wszystkich taśm stosowanych w KWB Bełchatów). System ma za zadanie wspomagać podejmowanie decyzji o naprawach i wymianach taśm w kopalni oraz informować o zagrożeniach zwią...
Betonowy tunel TS-04. Technologia i materiały
Etap I W pierwszym etapie wykonano nawierzchnię na pasach ruchu wolnym i awaryjnym. Docelowa szerokość pasma technologicznego wynosiła 6,10 m, podczas gdy układane pasmo miało szerokość 6,30 m i było układane od wewnętrznej strony na warstwie kruszywa 0/31,5 mm, uformowanego na całej długości pasma w odległości około 20 cm od projektowanej linii dylatacji. Od strony zewnętrznej, do bocznej części kapy chodnikowej na całej długości i wysokości układanego pasma, przyklejona została wstawka styr...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Propozycja zachowania części zabytkowej substancji mostów Przęsło mostu na rz. Odrze jako świadek historii Według studium prof. J. Biliszczuka ([3], s. 18): „Jedno z historycznych przęseł można ustawić obok z informacją historii przeprawy”. BPK Mosty s.c. opracowało wariant, który zakłada postawienie od strony górnej wody świadka historii – jednego dwutorowego przęsła mostu przez Odrę, powiązanego ze szlakiem pieszo-rowerowym (Odrzańska Droga Rowerowa). Przęsło poddane rewitalizacji stanowiło...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Propozycja zachowania części zabytkowej substancji mostów Przęsło mostu na rz. Odrze jako świadek historii Według studium prof. J. Biliszczuka ([3], s. 18): „Jedno z historycznych przęseł można ustawić obok z informacją historii przeprawy”. BPK Mosty s.c. opracowało wariant, który zakłada postawienie od strony górnej wody świadka historii – jednego dwutorowego przęsła mostu przez Odrę, powiązanego ze szlakiem pieszo-rowerowym (Odrzańska Droga Rowerowa). Przęsło poddane rewitalizacji stanowiło...
Wartość rynku betonu towarowego w Polsce to już ponad 7 mld zł
W wyniku znaczącego wzrostu kosztów produkcji (kruszywa, cement, domieszki do betonu, siła robocza, logistyka i transport) w latach 2017-2022 rynek betonu towarowego w Polsce odnotował skokowy wzrost wartości, osiągając 7,5 mld zł. Pomimo przejściowego schłodzenia koniunktury w budownictwie długoterminowe prognozy dla rynku betonu towarowego prezentują się dość stabilnie. Na potrzeby raportu jako rynek betonu towarowego zdefiniowano działalność produkcyjną w zakresie wytwarzania betonu zarówn...
Kalendarium
Relacje
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...
Podsumowanie jubileuszowej 15. edycji Targów SYMAS® MAINTENANCE
- Targi SYMAS® MAINTENANCE z roku na rok są coraz lepsze, mamy coraz więcej klientów. Naprawd...
Seminarium „Droga do neutralności klimatycznej Cemex”
Blisko 200 uczestników pojawiło się na cyklicznym seminarium „Droga do neutralności klima...