Geotekstylia biodegradowalne- zabezpieczenie przeciwerozyjne
Materiał przedstawia krótką charakterystykę materiałów geosyntetycznych stosowanych w budownictwie, ze szczególnym uwzględnieniem zastosowań przy robotach ziemnych i formowaniu konstrukcji z wykorzystaniem gruntu. Szczególnym zastosowaniem geosyntetyków są zabezpieczenia antyerozyjne skarp i zboczy. Innowacyjnym produktem stosowanym w takich zabezpieczeniach są sznury Kemafil, które są zbudowane z odpadowych włókien syntetycznych bądź naturalnych. Przeprowadzone badania wskazują, że sznury Kemafil, ułożone na powierzchni skarpy, ograniczają erozję powierzchniową poprzez zapewnienie odpowiedniego transportu i magazynowania wody, co również pozytywnie wpływa na poprawę rozwoju roślinności.
Działalność człowieka w sposób bezpośredni lub pośredni wpływa na stan środowiska naturalnego i często prowadzi do zmian, które mogą powodować jego degradację, między innymi poprzez zmianę rzeźby terenu, gospodarki wodnej czy gruntu. Podstawowym czynnikiem wpływającym bezpośrednio na degradację środowiska jest między innymi rozwój infrastruktury budowlanej. Zmiany klimatyczne i pojawiające się wraz z nimi nieprzewidziane, intensywne opady deszczu oraz susze są przyczyną pojawiania się między innymi erozji rzeźby terenu, którego efektami są między innymi utrata najcenniejszych powierzchniowych warstw gruntu oraz pogorszenie jej struktury (fot. 1). Można również zauważyć: wymywanie składników mineralnych, wzrost spływu powierzchniowego czy niszczenie roślin znajdujących się na skarpie, nasypów czy wałów przeciwpowodziowych (1-3).
Geosyntetyki
Przebieg procesów erozyjnych zależy od rozmaitych czynników, do których można zaliczyć: ukształtowanie terenu, rodzaj gruntu czy roślinność.
W celu przeciwdziałania wyżej wymienionym zjawiskom od lat stosowane są geosyntetyki. Posiadają one szeroki i dostępny asortyment, są też zazwyczaj stosunkowo niedrogie i łatwe w montażu, co pozwala na wykorzystanie ich w określonych warunkach terenowych, i zapewniają natychmiastową ochronę przeciwerozyjną.
W budownictwie geosyntetyki, w tym geotekstylia, spełniają kilka funkcji równocześnie, np. w systemach zabezpieczeń przeciwerozyjnych na skarpach geowłókniny działają zarówno jako ochrona przed obsuwaniem się danej konstrukcji, jako filtr zabezpieczający podłoże przed wypłukiwaniem cząstek gruntu (filtracja, drenaż) oraz jako powierzchniowe zabezpieczenie przeciwerozyjne w celu ograniczenia przemieszczania się gruntu lub innych cząstek na powierzchni np. skarpy lub jego zapobiegnięcia.
Wszechstronność zastosowań oraz różnorodność materiałów geosyntetycznych w danym procesie inwestycyjnym jest na tyle interesująca, że niektóre rozwiązania z ich zastosowaniem zostały przyjęte jako swego rodzaju standard i stały się materiałami wspomagającymi elementy konstrukcyjne. Wykorzystanie geosyntetyków w danej konstrukcji pozwala na rozwiązanie wielu kwestii natury geotechnicznej i daje możliwość spełnienia konkretnych wymagań technologicznych oraz oczekiwań inwestora. Zastosowanie geosyntetyków często umożliwia rozwiązanie skomplikowanych problemów związanych między innymi ze statecznością nasypów, z zabezpieczeniem skarp i zboczy czy nośnością podłoża, a także filtracją i odwodnieniem.
W zależności od rodzaju surowca, jak i technologii wytwarzania materiały geosyntetyczne są wykorzystywane między innymi do długotrwałej (geowłókniny, geosyntetyki komórkowe, geomaty) lub tymczasowej (biowłókniny, tkaniny, maty i geosiatki biodegradowalne) ochrony zboczy i skarp już od momentu wbudowania. Materiały te dodatkowo wspomagają rozwój roślinności ochronnej we wczesnej fazie jej rozwoju.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Jan Styliński: Rynek robót drogowych ma szansę utrzymać potencjał wykonawczy polskiego budownictwa
Jan Styliński, Prezes Zarządu Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” omówił wyzwania, z jakimi boryka się sektor budownictwa w Polsce po trudnym roku 2023. Ocenił także spadek inwestycji i wysokie ceny materiałów jako główne wyzwania, zaznaczając konieczność utrzymania programów inwestycyjnych i ha...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Lekki sprzęt zagęszczający
W procesie budowy dróg ubijanie gruntu to kluczowy etap mający na celu zapewnienie stabilności i trwałości konstrukcji drogowej. Istnieje kilka metod zagęszczania gruntu, a jedną z nich jest ubijanie, które może być wykonywane zarówno przy użyciu ubijaków ręcznych, mechanicznych, jak i ubijaków płytowych. Lekki sprzęt zagęszczający stał się nieodłącznym elementem współczesnej budowy dróg, umożliwiając efektywne i ekologiczne wykonywanie prac. Mobilność, elastyczność i szybkość tego sprzętu sp...
Wykorzystanie metody georadarowej na drodze gminnej
W niniejszym artykule przedstawiono bliżej metodę georadarową, którą można sklasyfikować do grupy pomiarów ciągłych i nieniszczących. Oznacza to, że wykorzystanie tej techniki pomiarowej pozwoli na uzyskanie informacji o nawierzchni na całej długości obserwowanego odcinka drogowego bez konieczności jej naruszania i uszkadzania. Identyfikacja układu oraz grubości warstw konstrukcyjnych nawierzchni drogowej jest zadaniem, z którym często mierzą się osoby pracujące w różnych gałęziach drogownict...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Kwestie związane z organizacją i urzędami odpowiedzialnymi za organizację ruchu drogowego są zawarte w ustawie prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzeniu w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem. Wątpliwości w praktyce budzi to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Ogólne zasady dotyczące organizacji ruchu drogowego i kompetencji poszczególnych urzędów w tej kwestii zawiera art. 10 Usta...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Sygnalizacja świetlna w projektach tymczasowej organizacji ruchu
Artykuł dotyczy roli sygnalizacji świetlnej w projektach tymczasowej organizacji ruchu podczas prac drogowych. Opisano w nim proces projektowania organizacji ruchu oraz zwrócono uwagę na kwestię dostosowania sygnalizacji do warunków ruchowych i uzyskania opinii różnych organów przed zatwierdzeniem planu. Autor podkreśla konieczność stosowania sygnalizacji świetlnej na zwężonych odcinkach dróg i omawia miary ruchu oraz kryteria oceny warunków ruchu. Podczas wykonywania projektu organizacji ruc...
Podsumowanie: inwestycje drogowe w 2023 r. i cele na przyszłość
W 2023 r. w Polsce osiągnięto przełomowy moment, przekraczając barierę 5000 km autostrad i dróg ekspresowych. W różnych regionach kraju realizowano znaczące projekty rozbudowy infrastruktury drogowej, zapewniając kierowcom lepszą dostępność i skracając czas podróży. Liczne inwestycje drogowe miały kluczowe znaczenie dla poprawy komunikacji. Jednakże, mimo postępów, pozostało jeszcze wiele wyzwań związanych z procedurami przetargowymi i finansowaniem, co kształtuje plany na bieżący rok. Dolnoś...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
IV Konferencja Drogowo-Kruszywowa
28 lutego ‒ 1 marca 2024 r. w Zakopanem obyła się IV edycja Konferencj...
18. edycja Seminarium Naukowo-Technicznego WROCŁAWSKIE DNI MOSTOWE Obiekty kolejowe
22-24 listopada 2023 r. odbyła się osiemnasta edycja Wrocławskich Dni Mostowych – jednego...
NOVKOL 2023
29 listopada -1 grudnia 2023 r. w Zakopanem odbyła się XXII Ogólnopolska Konferencja Nauk...
IV Forum Dróg Publicznych
28 listopada – 1 grudnia 2023 r. w Bukowinie Tatrzańskiej odbyło się I...