Wymagania wobec mrozoodporności i wodoszczelności betonu

W artykule opisano kwestie związane z mrozoodpornością i wodoszczelnością betonu. Przedstawiono Ogólne Specyfikacje Techniczne oraz wymagania, jakie powinien spełniać trwały beton drogowy.

Trwały beton drogowy powinien być mrozoodporny. Co to w praktyce oznacza? Jakie są znormalizowane wymagania wobec betonu mrozoodpornego i wodoszczelnego w przypadku zastosowania go w infrastrukturze komunikacyjnej?

Mrozoodporność i nasiąkliwość

Norma PN-EN 206 [1] w klasie środowiska betonu XF wymaga, by beton charakteryzował się wytrzymałością minimum C25/30 w przypadku XF2 (tab. 1). Oprócz tego beton powinien zawierać mrozoodporne kruszywo kategorii F wg PN-EN 12620, kruszywo o współczynniku ścieralności micro-Devala odpowiadającej kategorii (MDE) wg PN-EN 12620 [2].

Norma PN-88/B-06250 Beton zwykły [2] zaleca, by nasiąkliwość betonu nie była większa niż 5% w przypadku betonów narażonych bezpośrednio na działanie czynników atmosferycznych i 9% w przypadku betonów osłoniętych przed bezpośrednim działaniem czynników atmosferycznych. W PN-EN 206-1 Beton. Część 1: Wymagania, właściwości, produkcja i zgodność trudno znaleźć określenie „nasiąkliwość betonu”. W praktyce w specyfikacjach dla obiektów żelbetowych, drogowo-mostowych i kolejowych stawiane są wymagania: klasa betonu np. C 30/37, wodoszczelność W8, mrozoodporność F 150 i nasiąkliwość do ≤ 5,0% lub nawet ≤ 4,0% (najczęściej w przypadku obiektów kolejowych). Wyniki zestawione w tab. 6 dowodzą, że betony spełniają wymagania nasiąkliwości. Charakteryzują się bardzo niską nasiąkliwością. Spełniają wszelkie wytyczne w obszarze zastosowania jako elementów infrastruktury drogowej i innej.

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja

Zbigniew Tabor, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach, w wywiadzie z redakcją „Magazynu Autostrady” podzielił się refleksjami na temat swojej 25-letniej kariery oraz ewolucji branży drogowej w Polsce. Jego osiągnięcia, takie jak budowa nowoczesnego zarządu dróg oraz wdrożenie Wytycznych Technicznych ZDW, stały się fundamentem rozwoju i...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.