Nowy odcinek VeloSkawa połączy Podolsze z Łączanami
Rusza budowa około 20-kilometrowego odcinka VeloSkawa. Jego trasa będzie przebiegała przez gminy: Zator, Spytkowice i Brzeźnica i połączy Podolsze z Łączanami. W ramach realizowanego zadania powstanie m.in. odcinek trasy rowerowej na wałach i kładka na Potoku Spytkowickim. W środę 30 października w symbolicznym wbiciu łopaty pod budowę uczestniczyli: poseł na Sejm RP Mariusz Krystian, marszałek Łukasz Smółka, Iwona Gibas z zarządu województwa, radny województwa Rafał Stuglik, burmistrz Zatora Szymon Matyja, wójt Brzeźnicy Bogusław Antos, wójt Spytkowic Krzysztof Byrski oraz przedstawiciele wykonawcy.

Nowy fragment VeloSkawa to odcinek o długości ok. 20 km. W ramach inwestycji powstanie trasa na wałach o długości ok. 18,5 km, kładka rowerowa na Potoku Spytkowickim i zamontowane zostaną urządzenia bezpieczeństwa ruchu. Planowane jest także wprowadzenie docelowej organizacji ruchu oraz oznakowanie trasy rowerowej jako szlaku turystycznego na odcinku o długości ok. 20 km. Nowy fragment trasy w przyszłości ma połączyć się z odcinkiem Ponikiewka-Podolsze, planowanym do oddania w 2025 roku.
Dzięki takim przedsięwzięciom jak to polscy inżynierowie i wykonawcy pokazują, że potrafią realizować i wielkie i małe projekty. Dziś pokazujemy też wspólnie, że rozwój ścieżek rowerowych jest dla nas ważny. Ta ścieżka, biegnąca od Podolsza do Łączan, a więc odcinek liczący ponad 20 kilometrów jest przykładem, że to, co sygnalizują mieszkańcy jest dla nas istotne i że takie projekty realizujemy – mówi marszałek Łukasz Smółka.
Budowa nowego odcinka VeloSkawa, którą dziś symbolicznie rozpoczynamy to ważne przedsięwzięcie nie tylko dla mieszkańców Zatora, Spytkowic i Brzeźnicy, ale także dla miłośników turystyki rowerowej, których w naszym regionie nie brakuje. Dzięki tej inwestycji sieć VeloMałopolska wzbogaci się o bezpieczny, komfortowy fragment trasy rowerowej, odseparowanej od ruchu samochodowego – dodaje marszałek Łukasz Smółka.
Warto tu zaznaczyć, że docelowo trasa VeloSkawa będzie liczyć blisko 130 km długości: pobiegnie od Suchej Beskidzkiej aż do Wiślanej Trasy Rowerowej. Umożliwi to rowerzystom dojazd do i z Krakowa, czy Oświęcimia. Trasę przecinają także Czarny szlak rowerowy od zamku w Zatorze do zamku w Graboszycach oraz Rowerowy Szlak Doliny Karpia, które w przyszłości będą stanowiły doskonałe urozmaicenie dla podróżujących trasą rowerzystów – podsumowuje.
Jako samorządowiec z powiatu oświęcimskiego mogę powiedzieć, że jestem bardzo dumna z realizacji tej inwestycji. Trasa VeloSkawa ma ogromny potencjał turystyczny. Dla amatorów rowerowych podróży oznacza łatwiejszy dostęp do licznych atrakcji, m.in. Zamku w Suchej Beskidzkiej, malowniczych okolic Jeziora Mucharskiego, Wadowic czy parków rozrywki w okolicach Zatora. Mamy nadzieję, że gdy uda się ją w większej części skończyć, będzie takim samym hitem jak zdobywająca nagrody i wyróżnienia trasa VeloDunajec, przebiegająca od Zakopanego do Wiślanej Trasy Rowerowej na północy – mówi Iwona Gibas z zarządu województwa.
Zaplanowany termin realizacji zadania to luty 2026 roku. Jego wykonawcą jest IGEOS P&P Sp. z o.o. Koszt inwestycji to ponad 10 mln zł.
Rowerem przez Małopolskę
VeloSkawa jest częścią sieci szlaków rowerowych VeloMałopolska. Całość obejmuje setki kilometrów tras długodystansowych (obecnie przejezdnych jest już ok. 700 km, docelowo – 1000 km). Na sieć składa się osiem tras: Wiślana Trasa Rowerowa, VeloDunajec, VeloMetropolis, VeloNatura, VeloPrądnik, VeloSkawa, VeloRaba i VeloRudawa. Celem projektu VeloMałopolska jest zapewnienie rowerzystom najlepszego możliwego standardu poruszania się po trasie rowerowej. W praktyce oznacza to przede wszystkim gwarancję ciągłości trasy oraz odseparowanie trasy od ruchu drogowego. Nawierzchnia tras, ich szerokość oraz niewielkie różnice wysokości na szlakach mają umożliwiać przejazd w każdych warunkach pogodowych, płynny ruch rowerów – również tych z naczepkami i z napędem ręcznym – oraz ułatwiać poruszanie się po trasie wszystkim rowerzystom, bez względu na wiek czy stopień umiejętności.
Dopełnieniem oferty Małopolski w zakresie turystyki rowerowej, znacząco ułatwiającym organizację zarówno krótkich wycieczek rowerowych jak i dalekich, kilkudniowych wypraw rowerowych po Małopolsce są Miejsca Przyjazne Rowerzystom (MPR) – punkty i obiekty usługowe, noclegowe, serwisy rowerowe i sklepy posiadające ofertę dostosowaną do potrzeb rowerzystów. Planowanie wypraw rowerowych ułatwią także mapy dostępne on-line, przygotowane także do samodzielnego druku. Wszelkie informacje o nich dostępne są na stronie internetowej narowery.visitmalopolska.pl.
Warto pamiętać, że projekt VeloMałopolska jest jeszcze w trakcie realizacji. Niektóre fragmenty tras są w trakcie budowy, a część – w fazie planowania. Dlatego przed wycieczką warto przeczytać dokładny opis trasy oraz przyjrzeć się aktualizowanym na bieżąco mapom.
źródło i fot. ZDW w Krakowie
Przeczytaj również: Nowy zastępca Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Marcin Skrobisz: Dyrektor egzekwuje przestrzeganie przepisów, rozumiejąc jednocześnie realia prowadzenia kopalń
Marcin Skrobisz, dyrektor Okręgowego Urzędu Górniczego w Krakowie, w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” przedstawia swoją wizję nowoczesnego nadzoru górniczego, który łączy profesjonalizm z otwartością na dialog z branżą, i wskazuje, że kluczowe jest nie tylko egzekwowanie przepisów, ale także wspieranie przedsiębiorców w działaniach na r...
Głosem branży: Innowacje i zrównoważony rozwój w wydobyciu kruszyw. Wyzwania i strategie dla przyszłości
W obliczu rosnącego zapotrzebowania na surowce budowlane, szczególnie kruszywa, kwestia efektywnego wydobycia oraz zarządzania zasobami naturalnymi staje się kluczowa zarówno w Polsce, jak i na świecie. Przemiany w tym obszarze nie tylko wpływają na gospodarki krajowe, ale także na środowisko, w którym eksploatacja surowców wiąże się z wieloma wyzwaniami, takimi jak zużycie energii czy generowanie odpadów. Poniżej przedstawiamy prognozy dotyczące przyszłości zasobów kruszyw oraz innowacje, kt...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Ochrona przed obrywami skalnymi
W artykule skupiono się na zagrożeniach, jakie obrywy skalne stwarzają dla kopalń odkrywkowych, oraz na zaawansowanych technikach zabezpieczających, które są stosowane w celu minimalizacji tych ryzyk. Kopalnie odkrywkowe, dzięki specjalistycznym metodom, są w stanie skutecznie chronić zarówno pracowników, jak i infrastrukturę przed potencjalnymi wypadkami spowodowanymi obrywami skalnymi. Tekst porusza także temat monitorowania stabilności skał za pomocą zaawansowanych technologii, takich jak ...
Praktyczne aspekty stosowania domieszek w betonie
W artykule omówiono praktyczne aspekty stosowania domieszek w betonie, zwracając uwagę na ich rolę w poprawie jakości, trwałości i efektywności kosztowej konstrukcji. Podkreślono także niezbędne warunki dla skutecznej modyfikacji betonu, takie jak prawidłowe zaprojektowanie składu i technologii wykonania. Dodatkowo wskazano na ekonomiczne aspekty stosowania domieszek. Ogólna przydatność domieszek stosowanych w mieszankach betonowych jest ustalana zgodnie z normą PN-EN 934-2. Normy te określaj...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Ciemna strona światła: problem zanieczyszczenia światłem
Zanieczyszczenie światłem to problem, który dotyka całego terytorium Polski. Odpowiednie oświetlenie podnosi poziom bezpieczeństwa, funkcjonalność i estetykę danej przestrzeni, jednak nadmiar światła lub niewłaściwe jego użycie prowadzi do miejskich zjawisk „blasku nieba”, które wpływają na zdrowie ludzi oraz ekosystemy. Problem zanieczyszczenia światłem coraz częściej jest uwzględniany w raportach o oddziaływaniu inwestycji na środowisko. Światło jest jednym z kluczowych elementów wpływający...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

VII Forum Dróg Publicznych „Budowa, remont oraz utrzymanie lokalnej infrastruktury drogowej”

V Konferencja Drogowo-Kruszywowa „Materiały, surowce, technologie wykorzystywane przy projektowaniu i budowie nawierzchni drogowych”

VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...