XII Seminarium drogowe w Jarnołtówku
9-10 stycznia 2020 r. w Jarnołtówku odbyło się XII Seminarium drogowe „Projektowanie, budowa i utrzymanie infrastruktury drogowej”. Wydarzenie zostało zorganizowane przez Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji RP Oddział w Opolu przy wsparciu Opolskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa.
O stronę merytoryczną seminarium zadbał Opolski Oddział SITK RP. W ciągu dwóch dni odbyło się 15 prezentacji, których wysłuchało ok. 200 osób − reprezentantów firm, organów rządowych, samorządowych, projektantów, inspektorów nadzoru oraz przedstawicieli administracji drogowej.
Otwarcie obrad
Uroczystego otwarcia XII Seminarium drogowego dokonał Prezes Zarząd SITK RP Oddział w Opolu Piotr Rybczyński. Po przywitaniu gości Alicja Majewska, Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Opolu, przedstawiła zagadnienie dot. Ustawy Prawo ochrony środowiska w praktyce. Omówiła zmiany w procedurze ocen oddziaływania na środowisko wprowadzone m.in. Ustawą z dnia 19 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.
Następnie Piotr Tomala (ViaCon Polska Sp. z o.o.) zaprezentował przykład konstrukcji współpracujących z zasypką gruntową w inżynierii komunikacyjnej. Paweł Berg (Bitunova Sp. z o.o., Warszawa) przytoczył przykłady SAMI − jako warstwy absorbującej naprężenia w konstrukcjach nawierzchni drogowych. A także kapilarnego uszczelnienia warstwy ścieralnej nawierzchni typu PenBIT. Kwestie prawne poruszyła adwokat Aleksandra Dyja, omawiając aspekty prawne sztucznej inteligencji w aspekcie zagrożenia w sferze ochrony danych osobowych (RODO) na gruncie projektowania i zarządzania drogami. Małgorzata Zagaja, Zastępca Dyrektora Wydziału Infrastruktury i Nieruchomości Opolskiego Urzędu Wojewódzkiego, poruszyła zagadnienie funduszy dróg Samorządowych. Omówiła ich założenia ustawowe, nabór i ocenę wniosków. Jako następny, Bartłomiej Szcześniak – Dyrektor Departamentu Lokalizacji Inwestycji Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, zaprezentował referat dotyczący realizacji inwestycji drogowych w trybie ZRID po nowelizacji ustawy.
Pozostałe sesje tematyczne
O nowelizacji warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne, opowiedział dr inż. Mariusz Kieć (Politechnika Krakowska). Grzegorz Markowski (Zarząd Dróg Wojewódzkich w Opolu) omówił wpływ konstrukcji przepustów pod zjazdami na bezpieczeństwo użytkowników dróg. Ważny temat, dot. Wytycznych stosowania drogowych barier ochronnych, podjął Rafał Pydych (GDDKiA o. Opole). Prezentację o systemach polietylenowych Uponor Infra w infrastrukturze drogowej przedstawił Paweł Birecki (Uponor Infra Sp. z o.o., Gliwice).
Nie zabrakło również zagadnień odnoszących się do stabilizacji gruntu. Remigiusz Duszyński (MACCAFERRI POLSKA Sp. z o.o.) zaprezentował geokompozyty drenażowe do ochrony przeciwwysadziowej w nawierzchniach drogowych. Tomasz Kowalski (Tensar Polska) − stabilizację podłoża gruntowego i dolnych warstw konstrukcji nawierzchni z wykorzystaniem georusztów heksagonalnych. Małgorzata Garbacz-Skubis (NASCON Sp. z o.o.) zaprezentowała zagadnienie inteligentnej stabilizacji polegającej na zwiększaniu znaczenia i udziału warstw stabilizacji gruntu w konstrukcjach nawierzchni.
Podsumowanie
Na koniec Przemysław Wąs (MOSTOPOL Sp. z o.o., Opole) omówił realizację Obwodnicy Południowej Opola – etap I od ul. Krapkowickiej do ul. Popiełuszki. Seminarium już od wielu lat tworzy platformę spotkań ekspertów z zakresu infrastruktury drogowej. Umożliwia swobodną wymianę doświadczeń zawodowych, m.in. poprzez formę wydarzenia dającą możliwość prezentacji prac naukowych i badawczych, których wyniki mogą mieć zastosowanie w praktyce.
fot. A. Górska-Zychla
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię
Piotr Litwa, Prezes Wyższego Urzędu Górniczego, w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” porusza temat nadzoru i regulacji górnictwa odkrywkowego w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem problemów związanych z przestrzeganiem przepisów, oceną ryzyka oraz współpracą z instytucjami i samorządami. Omawia najczęstsze naruszenia przepisów, procedur...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Artykuł analizuje rozkład uszkodzeń taśmy przenośnikowej z linkami stalowymi. Badania przeprowadzone w KWB Bełchatów w ramach projektu POIR.01.01.01-00-1194/19 przy użyciu systemu DiagBelt+ wykazały różne rozkłady uszkodzeń mogące wynikać z nieprawidłowości w punktach podawania urobku. Wyniki mogą pomóc w ocenie poprawności projektu przenośnika, minimalizując ryzyko awarii i wydłużając żywotność taśm. Artykuł przedstawia analizę rozkładu uszkodzeń rdzenia taśmy z linkami stalowymi na przekroj...
Betonowy tunel TS-04. Technologia i materiały
W artykule omówiono kwestie związane z ułożeniem nawierzchni z betonu cementowego klasy C35/45 w tunelu TS-04. Prace te są częścią większego zadania pod nazwą „Zaprojektowanie i budowa drogi ekspresowej S52, odcinek Północna Obwodnica Krakowa: węzeł Modlnica – węzeł Kraków Mistrzejowice (bez węzła)”. Betonowy tunel pod Zielonkami TS-04, będący częścią Północnej Obwodnicy Krakowa (S52), jest jednym z kluczowych elementów infrastrukturalnych tej drogi ekspresowej. Tunel o długości 653 m, ...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Wartość rynku betonu towarowego w Polsce to już ponad 7 mld zł
W wyniku znaczącego wzrostu kosztów produkcji (kruszywa, cement, domieszki do betonu, siła robocza, logistyka i transport) w latach 2017-2022 rynek betonu towarowego w Polsce odnotował skokowy wzrost wartości, osiągając 7,5 mld zł. Pomimo przejściowego schłodzenia koniunktury w budownictwie długoterminowe prognozy dla rynku betonu towarowego prezentują się dość stabilnie. Na potrzeby raportu jako rynek betonu towarowego zdefiniowano działalność produkcyjną w zakresie wytwarzania betonu zarówn...
Kalendarium
Relacje
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...
Podsumowanie jubileuszowej 15. edycji Targów SYMAS® MAINTENANCE
- Targi SYMAS® MAINTENANCE z roku na rok są coraz lepsze, mamy coraz więcej klientów. Naprawd...
Seminarium „Droga do neutralności klimatycznej Cemex”
Blisko 200 uczestników pojawiło się na cyklicznym seminarium „Droga do neutralności klima...