V Forum Dróg Publicznych
11-13 marca 2024 r. odbyło się V Forum Dróg Publicznych. Wydarzenie zorganizowane zostało przez redakcję „Dróg Publicznych”, „Magazynu Autostrady” oraz czasopisma „Mosty”. Piąta edycja Forum swoim zasięgiem obejmowała region Polski Północnej.
Patronat honorowy nad wydarzeniem objęli: Marszałek Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Marszałek Województwa Lubuskiego, Marszałek Województwa Mazowieckiego, Marszałek Województwa Pomorskiego, Marszałek Województwa Warmińsko-Mazurskiego, Marszałek Województwa Wielkopolskiego, Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego, Instytut Badawczy Dróg i Mostów, Konwent Dyrektorów Zarządów Dróg Wojewódzkich, Krajowa Rada Zarządców Dróg Powiatowych, Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa, Polski Kongres Drogowy, Polski Związek Pracodawców Budownictwa, Polskie Stowarzyszenie Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych.
Forum rozpoczęto od uroczystego przywitania uczestników przez organizatorki wydarzenia – Annę Górską-Zychlę (redaktor zarządzająca czasopisma „Drogi Publiczne” i „Magazynu Autostrady”) oraz Marlenę Machurę (redaktor zarządzająca czasopisma „Mosty”), następnie Robert Lorbiecki (Zarząd Drogowy dla Powiatu Puckiego i Wejherowskiego) wygłosił referat wprowadzający.
Bezpieczeństwo na drogach lokalnych. Oznakowanie, bariery, oświetlenie. Praktyczne rozwiązania i przykłady realizacji
Pierwszy blok rozpoczęło wystąpienie Piotra Heinricha (OAT), który omówił temat betonowych progów zwalniających, jako kolejny do głosu doszedł Jacek Pasikowski (PROWERK), przybliżając zgromadzonym zagadnienie montażu i eksploatacji wybranych urządzeń BRD. Projekt Bezpiecznego Punktu Oświetleniowego w swoim referacie omówił Dawid Latała (Elektromontaż Rzeszów), blok zakończyło wystąpienie Damiana Iwanowicza (Politechnika Bydgoska), który w swojej prezentacji skupił się na problemach z widocznością na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną i omówił wyniki przeprowadzonych badań.
Materiały i surowce. Wpływ jakości stosowanych produktów na trwałość lokalnej infrastruktury
Blok drugi skupiał referaty dotyczące zagadnienia materiałów i surowców, jako pierwszy ze swoją prezentacją wystąpił Dominik Małasiewicz. Referat przedstawiciela Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego dotyczył wapna i tego, czy może służyć ono tylko do uzdatniania gruntów. Następnie Kamila Kornacka (Tensar Polska) omówiła najnowszą generację georusztów do stabilizacji kruszywa Tensar InterAx, zagadnienie szybkich zapraw naprawczych do dróg betonowych i asfaltowych przybliżył zebranym Piotr Zuzek (SIKA).
Budowa i przebudowa lokalnej infrastruktury drogowej
Pierwszy dzień wydarzenia zakończył blok dotyczący budowy i przebudowy lokalnej infrastruktury drogowej. Przemysław Wyrzykowski (Schüttflix Polska) rozpoczął sesję, przedstawiając uczestnikom, jak postępuje cyfryzacja transportu i zakupów kruszyw w Polsce. Dariusz Paprocki, przedstawiciel firmy Sowul&Sowul w swojej prezentacji skupił się na zagadnieniu pasa zieleni jako elementu pasa drogowego. Następnie Rafał Stanek (Unimot Bitumen) zdradził słuchaczom kulisy formalizowania reprezentowanej spółki „Realizacja odbudowy drogi powiatowej na mocy ustawy o szczególnych zasadach odbudowy, remontów i rozbiórek obiektów budowlanych zniszczonych lub uszkodzonych w wyniku działania żywiołu – studium przypadku” to tytuł referatu przedstawionego przez Bartłomieja Grzesika (CGR Biuro Ekspertyz Drogowych, Politechnika Śląska) oraz Przemysława Rokitowskiego (CGR Biuro Ekspertyz Drogowych). Sesję zakończył Krzysztof Błażejowski (Polskie Stowarzyszenie Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych) z wystąpieniem na temat technologii SMA i jej różnych zastosowań w nawierzchniach drogowych.
Rozwiązania technologiczne – innowacje i wdrożenia
Blok IV rozpoczęło wystąpienie Zbigniewa Tabora, w którym Dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach przybliżył słuchaczom zastosowanie mieszanek SMA w innych niż ścieralna warstwach konstrukcyjnych. Jako drugi wystąpił Piotr Różycki (Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego) z prezentacją dotyczącą mączek wapiennych jako dodatku do betonu. Nawierzchnia jednowarstwowa oraz jej możliwości i sposoby zastosowania to zagadnienie, które omówił Piotr Koźlarek (TPA), część merytoryczną wydarzenia zakończyła Urszula Dziedzic (Najwyższa Izba Kontroli) przedstawiając referat skupiający się na planowaniu, przygotowaniu i realizacji inwestycji drogowych w województwie podkarpackim w latach 2019-2020 (pierwsze półrocze).
Dziękujemy wszystkim uczestnikom za liczne przybycie i za okazane zaufanie, a prelegentom oraz opiekunom sesji za wsparcie merytoryczne. Już dziś serdecznie zapraszamy na VI edycję wydarzenia, która odbędzie się 4-6 grudnia 2024 r. i swoim zasięgiem obejmie region Polski Południowej.
Autor: Iga Przyszlak
Fot.: Joanna Glapińska-Goj
Zobacz całą galerię – TUTAJ!
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię
Piotr Litwa, Prezes Wyższego Urzędu Górniczego, w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” porusza temat nadzoru i regulacji górnictwa odkrywkowego w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem problemów związanych z przestrzeganiem przepisów, oceną ryzyka oraz współpracą z instytucjami i samorządami. Omawia najczęstsze naruszenia przepisów, procedur...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Artykuł analizuje rozkład uszkodzeń taśmy przenośnikowej z linkami stalowymi. Badania przeprowadzone w KWB Bełchatów w ramach projektu POIR.01.01.01-00-1194/19 przy użyciu systemu DiagBelt+ wykazały różne rozkłady uszkodzeń mogące wynikać z nieprawidłowości w punktach podawania urobku. Wyniki mogą pomóc w ocenie poprawności projektu przenośnika, minimalizując ryzyko awarii i wydłużając żywotność taśm. Artykuł przedstawia analizę rozkładu uszkodzeń rdzenia taśmy z linkami stalowymi na przekroj...
Betonowy tunel TS-04. Technologia i materiały
W artykule omówiono kwestie związane z ułożeniem nawierzchni z betonu cementowego klasy C35/45 w tunelu TS-04. Prace te są częścią większego zadania pod nazwą „Zaprojektowanie i budowa drogi ekspresowej S52, odcinek Północna Obwodnica Krakowa: węzeł Modlnica – węzeł Kraków Mistrzejowice (bez węzła)”. Betonowy tunel pod Zielonkami TS-04, będący częścią Północnej Obwodnicy Krakowa (S52), jest jednym z kluczowych elementów infrastrukturalnych tej drogi ekspresowej. Tunel o długości 653 m, ...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Wartość rynku betonu towarowego w Polsce to już ponad 7 mld zł
W wyniku znaczącego wzrostu kosztów produkcji (kruszywa, cement, domieszki do betonu, siła robocza, logistyka i transport) w latach 2017-2022 rynek betonu towarowego w Polsce odnotował skokowy wzrost wartości, osiągając 7,5 mld zł. Pomimo przejściowego schłodzenia koniunktury w budownictwie długoterminowe prognozy dla rynku betonu towarowego prezentują się dość stabilnie. Na potrzeby raportu jako rynek betonu towarowego zdefiniowano działalność produkcyjną w zakresie wytwarzania betonu zarówn...
Kalendarium
Relacje
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...
Podsumowanie jubileuszowej 15. edycji Targów SYMAS® MAINTENANCE
- Targi SYMAS® MAINTENANCE z roku na rok są coraz lepsze, mamy coraz więcej klientów. Naprawd...
Seminarium „Droga do neutralności klimatycznej Cemex”
Blisko 200 uczestników pojawiło się na cyklicznym seminarium „Droga do neutralności klima...