IV Forum Dróg Publicznych
28 listopada – 1 grudnia 2023 r. w Bukowinie Tatrzańskiej odbyło się IV Forum Dróg Publicznych. Wydarzenie zorganizowane zostało przez redakcję „Dróg Publicznych”, „Magazynu Autostrady” oraz czasopisma „Mosty”. Wydarzenie skupiło w jednym miejscu ekspertów oraz przedstawicieli kadry zarządzającej inwestycjami infrastrukturalnymi, tworząc wyjątkową przestrzeń do wymiany wiedzy, doświadczeń i nowatorskich pomysłów.
Patronat honorowy nad wydarzeniem objęli: Marszałek Województwa Dolnośląskiego, Marszałek Województwa Podkarpackiego, Marszałek Województwa Świętokrzyskiego, Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie, Instytut Badawczy Dróg i Mostów, Konwent Dyrektorów Zarządów Dróg Wojewódzkich, Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, Krajowa Rada Zarządców Dróg Powiatowych, Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa, Polski Kongres Drogowy, Polskie Stowarzyszenie Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych i Polski Związek Pracodawców Budownictwa.
Forum rozpoczęto od uroczystego przywitania uczestników przez organizatorki wydarzenia – Annę Górską-Zychlę (redaktor zarządzająca czasopisma „Drogi Publiczne” i „Magazynu Autostrady”) i Marlenę Machurę (redaktor zarządzająca czasopisma „Mosty”). Następnie głos oddano dyrektorowi Zbigniewowi Taborowi (Dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach, Przewodniczący Konwentu Dyrektorów Zarządów Dróg Wojewódzkich, Wiceprezes Zarządu Polskiego Kongresu Drogowego) oraz Przemysławowi Ostrowskiemu (Polskie Stowarzyszenie Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych), którzy wprowadzili uczestników w tematykę Forum. Wydarzenie zostało podzielone na pięć bloków tematycznych, w trakcie których eksperci omówili kwestie istotne dla budowy oraz zarządzania drogami publicznymi. Ten format pozwolił na kompleksowe zbadanie różnorodnych aspektów związanych z infrastrukturą drogową i stworzenie dogłębnej dyskusji na tematy kluczowe dla branży.
Rozwiązania technologiczne – innowacje i wdrożenia. Przykłady realizacji
Pierwszy blok został poświęcony rozwiązaniom technologicznym, innowacjom oraz ich wdrożeniom. Jako pierwszy ze swoim referatem wystąpił Dominik Małasiewicz (Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego), odpowiadając na pytanie, czy wapno nadaje się do uzdatniania gruntów? Kolejno Piotr Zuzek (SIKA) omówił temat szybkich zapraw naprawczych do dróg betonowych i asfaltowych. Skuteczną modernizację infrastruktury oświetleniowej przedstawił uczestnikom Michał Macewicz (Lena Lighting), przy okazji nakreślając słuchaczom szczegóły programu „Rozświetlamy Polskę”.
Materiały i surowce. Wpływ jakości stosowanych produktów na trwałość lokalnej infrastruktury
Kolejna sesja skupiała referaty poświęcone materiałom i surowcom. W tym segmencie eksperci skupili się na wpływie jakości stosowanych produktów na trwałość lokalnej infrastruktury. Hubert Schwarz (Kancelaria Prawnicza Amadeus) przybliżył gromadzonym zagadnienie ochrony gruntów rolnych i leśnych w kontekście inwestycji drogowych. Następnie ekspert z firmy Tensar Polska, Michał Gołos, omówił zastosowanie georusztów i geokompozytów najnowszej generacji w konstrukcjach nawierzchni drogowych. Nowoczesne rozwiązania firmy Cemex do budowy obiektów infrastruktury drogowej przedstawił Łukasz Strzałka (Cemex Polska). Sesję zakończyło wystąpienie Piotra Różyckiego (Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego) dotyczące mączek wapiennych.
Bezpieczeństwo na drogach lokalnych. Oznakowanie, bariery, oświetlenie. Praktyczne rozwiązania i przykłady realizacji
Praktyczne rozwiązania i porady w kontekście bezpieczeństwa na drogach lokalnych przedstawiono w referatach wygłaszanych podczas trzeciego bloku. Problemy z widocznością na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną omówił Damian Iwanowicz (Politechnika Białostocka). Przedstawiciel Elektromontażu Rzeszów, Dawid Latała, w swoim wystąpieniu skupił się na zagadnieniu Bezpiecznego Punktu Oświetleniowego, zabezpieczenia szczelin w obiektach inżynierskich omówił Jacek Pasikowski (PROWERK). Aktualne wzorce i standardy w drogownictwie rekomendowane przez Ministerstwo Infrastruktury jako nowy system wymagań technicznych w projektowaniu i wykonawstwie były tematem referatu wygłaszanego przez Jarosława Schabowskiego (Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa).
Projektowanie i budowa lokalnej infrastruktury
Sesja zamykająca pierwszy dzień obrad była poświęcona kwestiom związanym z projektowaniem i budową lokalnej infrastruktury. Piotr Heinrich (OAT) przedstawił zagadnienie sinusoidalnych, prefabrykowanych progów zwalniających. Przemysław Ostrowski (Polskie Stowarzyszenie Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych) natomiast skupił się na nowych nawierzchniach asfaltowych dla dróg samorządowych. Podczas tej części wydarzenia uczestnicy mieli też okazję zapoznać się z tematem efektywnego wykorzystania destruktu asfaltowego, który został omówiony przez Wojciecha Sorociaka (Politechnika Śląska, Eurovia Polska).
Doświadczenia i dobre praktyki pomocne w pracy zarządcy infrastrukturalnego – na szczeblu wojewódzkim oraz lokalnym
Ostatni dzień wydarzenia rozpoczął wykład specjalny, podczas którego Jan Styliński (Polski Związek Pracodawców Budownictwa) omówił prognozy dotyczące rynku budowlanego w nadchodzących kwartałach. Następnie Zbigniew Tabor (Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach) przedstawił zastosowanie mieszanek SMA w innych niż ścieralna warstwach konstrukcyjnych. Jacek Gryga (Zarząd Dróg Powiatu Krakowskiego) w swojej prezentacji skupił się na zagadnieniach związanych z bezpieczeństwem ruchu drogowego. Ostatni referat dotyczył planowania, przygotowania i realizacji inwestycji drogowych w województwie podkarpackim, został wygłoszony przez Magdalenę Gierlak (Najwyższa Izba Kontroli).
Serdecznie dziękujemy wszystkim uczestnikom za liczne przybycie i za okazane zaufanie, a prelegentom oraz opiekunom sesji za wsparcie merytoryczne. Już dziś serdecznie zapraszamy na V edycję wydarzenia, która odbędzie się 11-13 marca 2024 r. w Jastrzębiej Górze.
Autor: Iga Przyszlak
Fot. Joanna Glapińska-Goj
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię
Piotr Litwa, Prezes Wyższego Urzędu Górniczego, w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” porusza temat nadzoru i regulacji górnictwa odkrywkowego w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem problemów związanych z przestrzeganiem przepisów, oceną ryzyka oraz współpracą z instytucjami i samorządami. Omawia najczęstsze naruszenia przepisów, procedur...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Artykuł analizuje rozkład uszkodzeń taśmy przenośnikowej z linkami stalowymi. Badania przeprowadzone w KWB Bełchatów w ramach projektu POIR.01.01.01-00-1194/19 przy użyciu systemu DiagBelt+ wykazały różne rozkłady uszkodzeń mogące wynikać z nieprawidłowości w punktach podawania urobku. Wyniki mogą pomóc w ocenie poprawności projektu przenośnika, minimalizując ryzyko awarii i wydłużając żywotność taśm. Artykuł przedstawia analizę rozkładu uszkodzeń rdzenia taśmy z linkami stalowymi na przekroj...
Betonowy tunel TS-04. Technologia i materiały
W artykule omówiono kwestie związane z ułożeniem nawierzchni z betonu cementowego klasy C35/45 w tunelu TS-04. Prace te są częścią większego zadania pod nazwą „Zaprojektowanie i budowa drogi ekspresowej S52, odcinek Północna Obwodnica Krakowa: węzeł Modlnica – węzeł Kraków Mistrzejowice (bez węzła)”. Betonowy tunel pod Zielonkami TS-04, będący częścią Północnej Obwodnicy Krakowa (S52), jest jednym z kluczowych elementów infrastrukturalnych tej drogi ekspresowej. Tunel o długości 653 m, ...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Wartość rynku betonu towarowego w Polsce to już ponad 7 mld zł
W wyniku znaczącego wzrostu kosztów produkcji (kruszywa, cement, domieszki do betonu, siła robocza, logistyka i transport) w latach 2017-2022 rynek betonu towarowego w Polsce odnotował skokowy wzrost wartości, osiągając 7,5 mld zł. Pomimo przejściowego schłodzenia koniunktury w budownictwie długoterminowe prognozy dla rynku betonu towarowego prezentują się dość stabilnie. Na potrzeby raportu jako rynek betonu towarowego zdefiniowano działalność produkcyjną w zakresie wytwarzania betonu zarówn...
Kalendarium
Relacje
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...
Podsumowanie jubileuszowej 15. edycji Targów SYMAS® MAINTENANCE
- Targi SYMAS® MAINTENANCE z roku na rok są coraz lepsze, mamy coraz więcej klientów. Naprawd...
Seminarium „Droga do neutralności klimatycznej Cemex”
Blisko 200 uczestników pojawiło się na cyklicznym seminarium „Droga do neutralności klima...